Owlcat är nöjda med att fortsätta göra AA-titlar
Men...AAAA då? XD
Vi har ju redan ett AAAA spel, skull & bones... finns inte utrymme för ett till projekt i den storheten o skalan...
1# FZ Troll
Ja jag tror som jag skrivit så många gånger att spelutvecklingen nu inte är hållbar med AAA-formatet. Tror snarare framtiden ligger i mindre projekt med mindre team.
Jag tycker det har varit fallet i flertalet år nu; åtminstone sedan Minecraft slog igenom. Många har bara inte insett hur löjligt många bra A/AA-spel det finns på marknaden.
Jag tycker det har varit fallet i flertalet år nu; åtminstone sedan Minecraft slog igenom. Många har bara inte insett hur löjligt många bra A/AA-spel det finns på marknaden.
Håller med. Men jag har bekanta som vet om att det finns många bra AA spel, men de har liksom vant sig vid att köra AAA på ultra inställningar. Allt annat ger dem exem i ögat. Så trots många försök så kommer de aldrig över den där tröskeln.
Vi har ju redan ett AAAA spel, skull & bones... finns inte utrymme för ett till projekt i den storheten o skalan...
A:na borde väl vara ett betyg på vad dom säljer inte vad dom kostar att göra.
CARPE JÄVLA DIEM
AA-spelen var väldigt roliga under PS360-eran. Det är numera alldeles för mycket fixering, från dom stora spelutgivarna, att hela tiden pusha för spel som har helt galna budgetar för att försöka trumfa.
Och då vågar man inte chansa på något nytt. Det blir det bara "säkra kort", uppföljare efter uppföljare.
Tror det måste till någon slags förändring, och det snart.
AI kan kanske vara något som drastiskt kan få ner utvecklingskostnaden för spel.
00:00:02:42
Dagens AA titlar är oftast bättre än de AAA som släpps. Detta antagligen för att med större titlar så är man mer tvungen att vinna tillbaka pengarna, så man implementerar monetization i olika former som vi spelare oftast avskyr. Och då floppar dessa stora spel snabbt, se bara de senaste månaderna.
Detta gäller inte alla spel, men generellt ser jag så här på det:
AAA: Stora företag som EA/Ubisoft försöker utveckla spel med stor budget som ska dra in så mycket pengar som möjligt.
AA: Företag försöker göra ett så bra spel som möjligt med liten budget som säljer bra, vilket i sin tur drar in mycket pengar.
Jag tycker det har varit fallet i flertalet år nu; åtminstone sedan Minecraft slog igenom. Många har bara inte insett hur löjligt många bra A/AA-spel det finns på marknaden.
Jo de har dragit åt det hållet länge, men det är nu jag känner saker är på väg att implodera. Nackdelen för AA-projekten är marknadsföringen, de har inte samma muskler där. Ett exempel är ju Rogue Traders, jag har flera kompisar som tjatat om ett RPG i Warhammer 4k-världen i flera år. De hade ingen koll på Rogue Traders när jag frågade om de köpt spelet. Men jag tror detta kommer ändras också. I takt med att fler blir besvikna och less på AAA-spelen så kollar man upp andra spel istället.
"Writer and Fighter"