Harold Halibut
Ett spel som hade kunnat vara kul om det hade varit lite mer spel.
Oj, den såg jag inte komma. Har blivit golvad av spelets trailers och trodde att vi hade ett riktigt guldkorn på ingång. Tji fick jag.
Men med det sagt - det är därför vi alltid inväntar släpp/recensioner!
Trodde också det skulle få höga betyg.
Betygen spretar en hel del, finns både höga och ljumna. Som alltid: läs/titta på fler omdömen innan köp, ingen recension är facit.
Synd på ett så fantastiskt koncept och så distinkt estetik. Jag ska ge spelet en chans någon gång, i alla fall. Jag har inga principiella problem med spel som har väldigt lite gameplay (finns gott om exempel på så kallade promenadsimulatorer och visual novels och liknande som helt fokuserar på narrativ och som är väldigt bra), men dålig gameplay som mest känns som att det stoppats in där för att dryga ut speltiden är inte kul. Och så måste ju narrativet som sådant hålla – allt står och faller med det.
Harold Halibut påminner så här på rak arm lite om Trüberbrook, ett äventyr med liknande (fast inte alls lika ambitiös) estetik, som i slutänden tyvärr inte var så minnesvärt.
Ok synd. Jag hade ett shotem up spel för många år sedan till xbox 360 som var uppbyggt på samma sätt som detta spel. Det var riktigt bra och svårt vill jag minnas.
Kommer ihåg hur fränt jag tyckte det var att spelets rymdskepps modeller först var modellerade i verkligheten i lera och sedan skannats in i spelet.
Vilken välskriven recension!
Det finns ingress, väl anpassade stycken i både längd och komposition samt det, för mig, viktigaste: Du använder bara ordet "dock" en enda gång.
Du är inte heller rädd för at skriva ut subjekt.
Jag tjuvkikade på din profilsida och såg att du arbetar med text till vardags med så det var kanske inte så konstigt att det var trevligt att läsa.
Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.
Synd på ett så fantastiskt koncept och så distinkt estetik. Jag ska ge spelet en chans någon gång, i alla fall. Jag har inga principiella problem med spel som har väldigt lite gameplay (finns gott om exempel på så kallade promenadsimulatorer och visual novels och liknande som helt fokuserar på narrativ och som är väldigt bra), men dålig gameplay som mest känns som att det stoppats in där för att dryga ut speltiden är inte kul. Och så måste ju narrativet som sådant hålla – allt står och faller med det.
Harold Halibut påminner så här på rak arm lite om Trüberbrook, ett äventyr med liknande (fast inte alls lika ambitiös) estetik, som i slutänden tyvärr inte var så minnesvärt.
Jag har Truberbrook liggandes till Switchen. Men aldrig fått tummen ur.
Och jag är med dig till 100 procent. Spel får gärna vara långsamma. Eller visual novel. Men måste alla bitar klaffa ordentligt.
Din vänliga kvartersrecensent.
Vilken välskriven recension!
Det finns ingress, väl anpassade stycken i både längd och komposition samt det, för mig, viktigaste: Du använder bara ordet "dock" en enda gång.
Du är inte heller rädd för at skriva ut subjekt.
Jag tjuvkikade på din profilsida och såg att du arbetar med text till vardags med så det var kanske inte så konstigt att det var trevligt att läsa.
Jag tackar och bockar. Det var ord som värmde perfekt.
Din vänliga kvartersrecensent.
Jag har Truberbrook liggandes till Switchen. Men aldrig fått tummen ur.
Och jag är med dig till 100 procent. Spel får gärna vara långsamma. Eller visual novel. Men måste alla bitar klaffa ordentligt.
Japp.
Får högt betyg på andra ställen... IGN 8.0 bland annat, så jag får nog lov att prova det iaf. 9.2 user reviews på metacritics
Hmm, kanske ska kika in det lite mer då. Jag gillar att varva intensiva spel med ett par långsammare. Har inget emot visuella noveller eller walking-sims om dom är bra.
Kört igenom det på Steam Decken nu och jag håller med om vissa saker. Det är väldigt mycket springa fram och tillbaka mellan de olika våningarna. Däremot tycker jag storyn och karaktärerna var riktigt sköna. Men alldeles för långt för sitt eget bästa. Hade gjort sig bra av att kanske vara halva tiden för det var ungefär då jag började tröttna på att springa fram och tillbaka. Grafiken och animationerna är också helmysig, man får lite känsla av clay-stop-motion som för tankarna till The Neverhood och Armikrog när det begav sig. Svårt att sätta ett betyg på det dock. Hade nog sagt med fz mått så håller jag med om 2/5. Hade kommit upp till en 3:a om längden på spelet kortades ner och backtrackingen minskades.
1# FZ Troll