Diskutera – Vilken genre ligger närmast ditt hjärta?
Rappa shooters. Tung strategi. Pusselknåp. Vilken är din favoritgenre?
Får jag bara välja en enda så är nog survival den genre som jag ligger närmast hjärtat (vakna naken på en strand är en personlig favorit, både i spel och irl), men jag spelar det mesta förutom AAA-titlar. Det finns ingen egentlig anledning till att jag undviker större titlar, utan mer att jag sparar dom till senare och aldrig känner att det blir dags att spela dom.
Utan tvekan rollspel. Primärt action-rpg, alltså ex elder scrolls, fallout, witcher, cyberpunk, outer worlds, kingdom come, osv. Stora öppna världar med loot överallt och en miljard sidospår som hela tiden snor fokus. Dock ogillar jag skarpt "intressepunktsinflation" som exempelvis Ubisoft verkar älska. Jag vill gärna hitta saker "av en slump" eller på grund av eget utforskande, inte för att det dök upp en prick på radarn en kilometer bort.
Framför allt strategispel här. Har plöjt alldeles för många timmar i Civilization (ett, två och fyra) Stellaris, Total War Rome II etc.
(Räknas Xcom Enemy Within som strategispel? Lägg till det också i så fall.)
Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.
Peka-klicka, shooters (gärna onlinevarianten), stadsbyggare, rollspel, på senare år även vissa typer av survival/crafting-spel. Men om jag tvingas välja en enda genre för resten av livet så blir det mmorpg.
Spel som verkligen får mig att känna starkt. Genre spelar ingen större roll för mig
Processor: Intel Core i7 14700K med Contact Frame och Kryosheet
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: Corsair Vengeance RGB 64GB 6400mhz
Högtalare: Sonos Arc Ultra, Sonos Era 300 x 2.
VR: Meta Quest Pro
Jag kollade hur Wikipedia klassificerar Romance off the Three Kingdoms-spelen eftersom de innehåller så många saker jag gillar.
Och ja, de här orden i valfri kombination och valfritt antal fungerar rätt bra för att beskriva mina favoritspel.
"turn-based tactical role-playing simulation grand strategy wargames"
Men sen spelar jag det mesta. Det finns nog ingen genre som jag undviker helt.
Simracing och ARPGs.
Har gillat racing-spel sedan RC Pro-Am men mitt sim-intresse startades av Sega Rally på arkad, blev skapligt less när kabinetten gick sönder och byttes ut mot ett par flipperspel. Något år senare blev det Grand Prix Legends (med ratt från Saitek) och Gran Turismo.
Sen blev det Simbin och PS2-versionerna av GT. Testat så gott som allt som har med simracing att göra sedan GPL nu när jag tänker tillbaka på det men tror nog att iRacing, Live for Speed och GT5 är dom viktigaste titlarna i mitt liv. Träffat förbaskat många vänner tack vare den trion av spel. Om veckan/dagen varit "meh" så finns det ingen bot lika bra som ett par lopp med likasinnade människor.
Diablo 2.. Ptja, jag behöver kanske inte förklara den titeln här på FZ, hah. Path of Exile har jag idag ohälsosamma mängder tid i. En flock av mina vänner spelar både sim-racers och PoE så har alltid något att göra med någon.
Varmt om hjärtat? Japp, inte bara lite.
Co-op survival & ARPGs
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Om man tittar på vad jag spelade i fjol är det action/äventyr som är min huvudsakliga genre. Men jag älskar fortfarande plattformsspel också.