Insomniac Games firar 30 år
Trodde inte att de fanns innan 3D grafiken var en grej eller före PS1.
Om det finns något jag önskar att de återuppföder så är det en uppföljare till Sunset Overdrive.
Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X
ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | RTX 2080
Resistance var ett spännande spel och minns det med samma nostalgi som HL2. Vapen, spelmekanik, story, ljud och grafik var toppklass. Till och med online var kul.
Tvåan var inte uppföljaren man hoppats på kanske, men trean var helt okey.
En remake på ettan hade jag inte tackat nej till. Kanske bortglömd av många, men inte mig.
Insomniac har kommit med ett flertal innovativa tekniska lösningar som pressat ur det lilla extra ur hårdvaran här och där i generationer nu, så att Sony köpte upp dom till slut var väl värt. Allt från lite exotisk kod för att pressa SPU:erna i Cell, helt geniala lösningar för att komma rund den långsamma överföringen från skivläsaren i första playstation, till ett riktigt smidigt fps-läge i senaste R&C, där de även var först med att få ut ett spel som använde SSD:ns hastighet för att kapa laddtiderna vid världsbyten.
Ted Price är alltid intressant att lyssna på och många lösningar var verkligen utanför boxen när det kommer till konventionell programering. Lekfullheten och humorn har bidragit till många spel där spelgläde aldrig bromsas av mekaniken och i många fall har det grafiska legat i framkanten tack vare ett mycket kompetent team.
Så ett stort grattis från mig!