Snabbkollen – Brukar du förhandsboka spel?

Robot
Snabbkollen – Brukar du förhandsboka spel?
Medlem

Ja till de som jag vet kommer vilja spela dag 1.
Blir inte att jag förhandbokar 6-12 månader i förväg utan 1-4 veckor innan release

KoP
Medlem

Förr brukade man boka spel ifrån t.ex Discshop så hade man dom dag 1 innanför brevlådan. Nu är det dock länge sedan man förbokade något då man nuförtiden känner att det knappt kommer något som är bra eller intressant.

GTA 6 lär man väl dock förboka.

Medlem

Jag har förhandsbokat, någon dag innan spelet släppts för att få det billigare eller med extra dlc gratis.
Undantaget är GTA 5 det förhandsbokade jag så jag kunde hämta ut en fysisk kopia kl12 på natten från gamestop tror jag, minns inte exakt.

Medlem

I regel nej men erbjuds ett lägre pris för förbokning kan det hända. Exempelvis var PC-versionen av Ghost of Tsushima drygt 150kr billigare vid förbokning medan nyutgåvan av Braid erbjöds till 50% rabatt en månad innan release.

Medlem

Jag gjorde det mycket förr. Men inte längre. Varit något spel jag köpt på EA men ångrat det. Så blir å vänta och helst tills det sjunkit i pris

Medlem

Nästan alltid när det är spel jag vet att jag ändå kommer köpa på releasedagen. De jag inte köper direkt väntar jag in reor eller att de dyker upp på gamepass.

Medlem

har mer lr mindre slutat förköpa. det började vid senaste battlefield.

signatur

//monster

Medlem

Beror på om det är en fysisk samlarutgåva, som med största sannolikhet kommer att bli svår att få tag på framöver, eller inte.

Medlem

Inte längre, mer förr när det var svårare att ta sig till butik.

Säljs det en saftig collector's edition så kan jag tänka mig förboka.
Det skulle kunna vara från kommande fromSoft spel eller Witcher 4 typ

signatur

🖥 i5 9600k || RTX 2080 || Z390 || 16GB DDR4 || ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 || LG 55" CX

Medlem

Precis som andra skriver, Roskstars spel. FZ har ju ofta publicerat en recension på releasedagen så jag kan få en känsla om spelet passar mig eller ej, och det är egentligen inte relevant till vad det får för betyg eller vad som skriv om det i kommentarsfälten.

Det handlar mer om det är något för mig. I så fall kilar jag förbi en fysisk affär på lunch/efter jobb och plockar upp ett ex.

Och nu blir det OT: Av någon anledning är det viktigare för mig att köpa hem spelet ifråga än att spela det direktdirekt. Det kan ligga ett par dagar en vecka och spelet och jag tittar på varandra. Sen en dag känns det rätt.

signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem

Det jag gör är att köpa spelet dagen innan release så jag får tillgång kl 00:00 om det är något jag verkligen tror på, vilket inte sker ofta.

Elden Rings kommande expansion är något jag kommer göra så på tex.

Skulle aldrig få för mig att förköpa saker långt i förväg. Finns ingen poäng öht i att göra så i min åsikt.

Medlem

Aldrig, bryr mig inte om fysiska samlarutgåvor och har tålamod nog att kunna ladda ner spelet på releasedagen.
Förhandsbokningar är 100% bara negativt för spelindustrin, det låter bara företag släppa ofärdiga produkter.

Medlem

Finns ingen anledning. Köper enbart på rea efter ett par år.

Undantag med Nintendo då de sällan sänker priset någonsin på sina egna titlar. Samt att deras spel alltid fungerar ypperligt

Medlem

Generellt inte, men förbokade Stellar Blade och har inte ångrat det en enda sekund.

Medlem

Förbokar inget då jag köper digital på pc så finns liksom ingen vinning med det känner jag. Samlar utgåvor och sånt är jag inget fan av så inget fomo där heller men det kan jag förstå om något finns i en begränsad upplaga tex. så har det hänt att jag förbokat special utgåva av en vinyl som släpps där själva grejen är att ha den fysiskt.

Avstängd

Jag svarade nej.
Egentligen borde ett mer passande svarsalternativ varit: ja, men inte längre.

Medlem

Ibland. blir mer sällan nu för tiden än förr då det är på tok för ofta spel är trasiga vid release nu för tiden.
Men jag förhandsbokade Stellar Blade och det spelade som en dröm från start så de där utvecklarna som lever på att patcha ihop sitt spel i efterhand, de har inga ursäkter längre i min värld.

signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Nej, finns ingen anledning. Extremt sällan jag vill ha ett spel dag 0. Än mer sällan jag vill ha den fysiska utgåvan av ett spel.

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Nej inte AAA men däremot så köper jag ofta spel från mindre studios i early access.

Medlem

Ibland. Collectors editions och liknande som jag verkligen vill ha förbokas alltid. Sen så förhandsbokar jag alltid alla wow expansioner samt alla mp-lir och liknande som jag vill spela. Att börja senare än andra och hamna efter är ju bara att skjuta sig själv i foten så vid de tillfällena funderar jag inte ens på om jag ska förhandsboka eller ej

Inaktiv

Ibland beror på spel.

GTA 6, Metroid eller nytt Zelda spel kunde jag inte bry mig mindre om "tester" innan köp. Jag vet jag vill ha dem dag 1, är de trasiga vid release så får man väl vänta på patchar i värsta fall men köper dem ju oavsett.

Medlem

Finns ingen anledning i en digital värld att förboka ett spel.
Collector editions är en helt annan fråga (fysiska utgåvor)

signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Har bara förbokat Fallout 4. Kommer nog aldrig göra det igen, så röstade nej.

signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Medlem

Känns som att det röstats om det många gånger

Medlem

Förhandsbokar enstaka fysiska exemplar, men aldrig något digitalt. Det här året, än så länge, har det bara varit Stellar Blade och Rise of the Rōnin.

Medlem

Beror extremt mycket på utgivaren. Blizzard är ofta ett säkert kort, även Obisofts spel tycker jag är säkert val.

Medlem

Ja, vissa fysiska spel. Digitala, nej.

Medlem

Ca 1-3 förbokningar per år (fysisk utgåva) när jag verkligen är pepp och vill ha Ultimate/Collectors Edition eller liknande.

Jag förbokar inte spel och jag väntar minst tre månader innan köp. Ibland längre (Cyberpunk, ett år )

12
Skriv svar