Neil Druckmann tror att AI kan flytta gränserna för berättande
Med medger att det finns etiska problem att ta tag i.
AI lär absolut flytta gränserna för berättande, men som med all ny teknik lär det inte nödvändigtvis vara framåt precis hela tiden. I det lite mer omedelbara perspektivet lär vi ju få stå ut med en del spel från studior som kör modellen vi som ersatte halva vår arbetsstyrka med Chat GPT och här är resultatet. Så måste det väl tyvärr få gå till - inga framsteg görs utan att man labbar och provar sig fram. Det kan bara vara lite svårt att bli exalterad över alla möjligheter när det kanske inte är viljan att pusha spelmediets berättarteknik eller innovativa uppdragsdesign som är drivkraften, utan att trolla bort fler kostnadsposter ur företagets redovisning.
Från konsumentsynpunkt tror jag att vi kommer få se väldigt finurliga implementeringar av generativ AI i hur quests utvecklar sig i rollspel, samtidigt som EA:s enspelarkampanj till senaste Call of Duty bara består av AI-genererad dialog och intrig. Det blir lite ge och ta. Människor som Neil Druckmann kommer säkert revolutionera datorspel med hjälp av AI till sist, men jag tror att det kommer att föregås av många, enträgna försök att ersätta mänskligt intellekt med AI rakt av för att spara pengar. Den utvecklingen ser jag mindre fram emot.
AI lär absolut flytta gränserna för berättande, men som med all ny teknik lär det inte nödvändigtvis vara framåt precis hela tiden. I det lite mer omedelbara perspektivet lär vi ju få stå ut med en del spel från studior som kör modellen vi som ersatte halva vår arbetsstyrka med Chat GPT och här är resultatet. Så måste det väl tyvärr få gå till - inga framsteg görs utan att man labbar och provar sig fram. Det kan bara vara lite svårt att bli exalterad över alla möjligheter när det kanske inte är viljan att pusha spelmediets berättarteknik eller innovativa uppdragsdesign som är drivkraften, utan att trolla bort fler kostnadsposter ur företagets redovisning.
Från konsumentsynpunkt tror jag att vi kommer få se väldigt finurliga implementeringar av generativ AI i hur quests utvecklar sig i rollspel, samtidigt som EA:s enspelarkampanj till senaste Call of Duty bara består av AI-genererad dialog och intrig. Det blir lite ge och ta. Människor som Neil Druckmann kommer säkert revolutionera datorspel med hjälp av AI till sist, men jag tror att det kommer att föregås av många, enträgna försök att ersätta mänskligt intellekt med AI rakt av för att spara pengar. Den utvecklingen ser jag mindre fram emot.
Kapitalismen har tillåtit oss alla i snitt ha extremt behagliga liv när man jämför med våra förfäder så det kanske blir positivt med AI framöver också även om en stor anledning till att driva utvecklingen framåt är ekonomisk.
Jag är mycket positiv för AI. Vi måste får ut spel snabbare, spelutveckling tar för lång tid.
Det gör spelutveckling lättare för mindre team också. Som nämndes i artikeln; motion capture i ens egna hem med en enkel kamera.
Exakt och som han sa de kommer kunnna våga ta mer risker eftersom det blir billigare att utveckla spelen. Nu är det mest indie som vågar med nått nytt för kosnaden är liten. Skulle vara bra om AAA spel också börjar med det
Kan tänka mig AI för att fylla random lägenheter så alla rum i en byggnad går att gå in i när det handlar om en stor sandlåda som GTA 6.
Men att låta en AI ta ansvaret för "kreativt berättande" känns bara helt fel. Tekniska lösningar osv, visst, som medger större kartor med mera innehåll, men storyn?
Nej tack!
Kan tänka mig AI för att fylla random lägenheter så alla rum i en byggnad går att gå in i när det handlar om en stor sandlåda som GTA 6.
Men att låta en AI ta ansvaret för "kreativt berättande" känns bara helt fel. Tekniska lösningar osv, visst, som medger större kartor med mera innehåll, men storyn?
Nej tack!
Du tänker inte på att "story" i ett spel inte bara är handlingen i spelet. Story är precis lika mycket hur världen är uppbyggt, och hur spår av världens historia reflekteras i miljön och omgivningen, vilket är en enormt stor del av spelutveckling. Att överlåta detta till AI är inte något bättre än att överlåta huvudstoryn till AI. Det är ju inte något oinsatta reflekterar över förrän de spelar spelen och upplever precis hur själlösa världarna kommer vara, vilket jag tycker är lite konstigt med tanke på att du själv är spelutvecklare 😅
Så länge det funkar är jag för det.
Jag såg många som skrev att det är för jävligt att ai tar över jobben från voiceactors. Jag förstår hur de tänker, men det borde rimligt vis dra ner kostnaden på att göra spelen om man slipper anlita folk.
Sen får man inte glömma att saker går frammåt - titta på de som gjorde stopmotion animationer tidigare, vi hör inte många säga att det är för jävligt att inte de har lika mycket jobb numera... när bilarna kom ändrade sig marknaden för de som sysslade med hästar osv osv.
Tiderna går frammåt helt enkelt.
Med det sagt, jag är lite orolig för vad ai kan användas till. Med bra ai kan man fejka allt från vad folk sagt, gör till stora saker som till och med kan påverka hela länder. DET är därimot skrämmande.
Edit: En annan som folk accepterat numera...stora shoppingcenter som ger oss billiga varor men samtidigt gör det omöjligt att ha mindre butiker. Visst hör man folk klaga på detta också, men hur ofta? Det blir mer att folk accepterar det då de kan få sina produkter billigare samt ha allt samlat. Som sagt, tiderna ändras och har alltid gjort. Det var ju lite så när industrierna började dyka upp med.
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>
Finns mängder av användningsområden som jag mer än gärna hade sett att AI helt avlastar oavsett om jobb ryker. Det är inte många av oss 3D "artister" som gillar att göra UV-unwrapping tex. Vassego AI den skiten kan du få ta!!!! Däremot är det halvkul att AI redan nu kan göra 3d modeller genom en prompt. Förvisso inget jag skulle använda i professionella sammanhang..... Än....
Du tänker inte på att "story" i ett spel inte bara är handlingen i spelet. Story är precis lika mycket hur världen är uppbyggt, och hur spår av världens historia reflekteras i miljön och omgivningen, vilket är en enormt stor del av spelutveckling. Att överlåta detta till AI är inte något bättre än att överlåta huvudstoryn till AI. Det är ju inte något oinsatta reflekterar över förrän de spelar spelen och upplever precis hur själlösa världarna kommer vara, vilket jag tycker är lite konstigt med tanke på att du själv är spelutvecklare 😅
Trodde inte det gick att feltolka mitt inlägg såpass mycket. Satte till och med paranteser och gav ett praktiskt exempel, men det räckte tydligen inte.
Trodde inte det gick att feltolka mitt inlägg såpass mycket. Satte till och med paranteser och gav ett praktiskt exempel, men det räckte tydligen inte.
haha
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>
Gulligt. Men du ger faktiskt exempel på att använda AI för att fylla lägenheter i GTA6 med innehåll, och det är ju precis det jag menar när jag snackar om hur att använda AI för att bygga en värld kommer påverka storyn som världen berättar negativt.
haha
Kul att du är så lätt att underhålla. Dessa AI-byggda spelen kommer passa dig perfekt.
Inte om det är lika uselt generiskt som "AI-konst".
Gulligt. Men du ger faktiskt exempel på att använda AI för att fylla lägenheter i GTA6 med innehåll, och det är ju precis det jag menar när jag snackar om hur att använda AI för att bygga en värld kommer påverka storyn som världen berättar negativt.
Kul att du är så lätt att underhålla. Dessa AI-byggda spelen kommer passa dig perfekt.
Så gjorde de ju redan med Shenmue 2, så det är inget nytt under solen.
Jisses vad du var känslig. Jag skrattade knappast åt dig utan snarare skrattade jag för att jag tyckte det var underhållande att du faktiskt skrev det förståeligt men likväl blev misstolkad...
Edit: Men du gick direkt till förolämpning?
Edit: Nåja, missförstånd händer lätt! Ha en kanonbra helg på dig!
Använder GPT när jag skriver bakgrundshistoria till vårt fantasy tabletop-rollspel.
Har gjort en summering av världen i ett .txt dokument som jag håller uppdaterat och laddat upp till GPT.
Smidigt när man vill se om det finns eventuella story-kopplingar mellan saker som man kanske inte tänkt på.
Sen är väl innovation och nyskapande inte AI's starka sida.. än.
Jag vill spela ett spel gjort med AI lika lite som jag vill läsa en bok skapad av AI. Oavsett hur bra det skulle bli finns det ingen avsändare som faktiskt vill säga något och därför finns det heller ingen mening bakom det som sägs/görs.
Föreställ dig att istället för att skriva en lång lista av dialogalternativ, så skriver du olika banker av kunskap. Det kan vara olika banker för geografisk zon, andra för åldersgrupper, för olika yrken, hobbys, samhällsklasser, listan blir oändlig. Sedan kan AI generera dialoger genom att kombinera dessa banker.
Tex: En NPC som är smed som växte upp i zon-A och flyttade till zon-B när han var 9 år gammal, gifte sig när han var 16 och fick första dottern när han var 17 år, hans hobby är fiske, han är blyg men pratglad och har inget koncept för hemligheter. Nu kan AI generera dialog från bankerna som denna smed tillhör för att skapa en unik konversation med dig. Varje dualsense kontroller har en mikrofon, så det är bara att prata på och ställa frågor. Det innebär även att NPC kan analysera din karaktärs ålder, kläder, vapen, hälsa o.s.v. och skapa dialog därefter. En väldigt konsekvent värld.
Jag vill spela ett spel gjort med AI lika lite som jag vill läsa en bok skapad av AI. Oavsett hur bra det skulle bli finns det ingen avsändare som faktiskt vill säga något och därför finns det heller ingen mening bakom det som sägs/görs.
Hela spelet behöver ju inte vara gjord av AI.
Skall du rusta på gården så köper du väl troligast färdighyvlade stolpar till staketet utan att du tänker att det bli själlöst.
Det finns gott om stolpliknande uppgifter i spelmakeri också.
Sen om du går på stan och lyssnar på olika konversationer mellan människor så kommer du nog inte heller se någon större mening med vad som sägs.
Det handlar nog mer om var det används.
Jag tror knappast man låter tex "the main villain" få AI-genererad dialog men säkert pojken som moppar golvet i den högra flygeln på slottet som annars kanske bara skulle säga "When i grow up i want to be an adventure, just like you" eller "It's a nice day for fishing my good sir".
Föreställ dig att istället för att skriva en lång lista av dialogalternativ, så skriver du olika banker av kunskap. Det kan vara olika banker för geografisk zon, andra för åldersgrupper, för olika yrken, hobbys, samhällsklasser, listan blir oändlig. Sedan kan AI generera dialoger genom att kombinera dessa banker.
Tex: En NPC som är smed som växte upp i zon-A och flyttade till zon-B när han var 9 år gammal, gifte sig när han var 16 och fick första dottern när han var 17 år, hans hobby är fiske, han är blyg men pratglad och har inget koncept för hemligheter. Nu kan AI generera dialog från bankerna som denna smed tillhör för att skapa en unik konversation med dig. Varje dualsense kontroller har en mikrofon, så det är bara att prata på och ställa frågor. Det innebär även att NPC kan analysera din karaktärs ålder, kläder, vapen, hälsa o.s.v. och skapa dialog därefter. En väldigt konsekvent värld.
Men inget av det som sägs eller görs i det scenariot har någon mening eftersom du vet att det bara är skapat av en dator. Därför blir det för mig helt ointressant.
Men det är självklart så att vissa tycker om att prata med sin dator/AI och inte bryr sig om det är mänsklig interaktion eller ej. Det finns ju folk som redan gör det. Kanske en generationsfråga?
Men inget av det som sägs eller görs i det scenariot har någon mening eftersom du vet att det bara är skapat av en dator. Därför blir det för mig helt ointressant.
Men det är självklart så att vissa tycker om att prata med sin dator/AI och inte bryr sig om det är mänsklig interaktion eller ej. Det finns ju folk som redan gör det. Kanske en generationsfråga?
Fast det är ju inte så att AI'n måste göra allt själv. Det är nog större chans att den får riktlinjer av de som skapar spelet snarare än att man låter den gå helt "bananas"
Håller med dig till fullo. Neil Druckman vet inte vad han pratar om. Essensen av berättande är kommunikation, ett utbyte mellan skapare och publik. Det handlar om att lära sig av varandra, en övning i empati och gemenskap. Vad är då poängen med berättande om man använder AI, som endast lägger pussel när den skriver? Varför ska man bry sig om vad som beskrivs, bortsett från vag nyfikenhet?
Nej, berättande i spel behöver mindre "paint-by-numbers", inte mer. Druckman pratar utifrån sin roll som chef, inte utifrån sin roll som berättare.
Vi är ju biologiska maskiner mer eller mindre.
Skulle inte förvåna mig om syntetiska livsformer redan har mer avancerade och meningsfulla interaktioner än vi någonsin kommer ha 😀
Vi är ju biologiska maskiner mer eller mindre.
Skulle inte förvåna mig om syntetiska livsformer redan har mer avancerade och meningsfulla interaktioner än vi någonsin kommer ha 😀
syntetiska livsformer...menar du influensers?
Men samtidigt är det inget nytt. Det är jävligt trist för folk som jobbar med det..men genom historien har det alltid varit liknande.
De som jobbade på segelfartyg fick se sina jobb försvinna när ångbåten kom. De som jobbade på ångbåten såg sina jobb försvinna när de började drivas med olja (typ) osv osv..
Som jag skrev tidigare så fick de som sysslade med stopmotion gå utsidan för cgi osv osv.
Men samtidigt är det inget nytt. Det är jävligt trist för folk som jobbar med det..men genom historien har det alltid varit liknande.
De som jobbade på segelfartyg fick se sina jobb försvinna när ångbåten kom. De som jobbade på ångbåten såg sina jobb försvinna när de började drivas med olja (typ) osv osv..
Som jag skrev tidigare så fick de som sysslade med stopmotion gå utsidan för cgi osv osv.
Fast det här är ju första gången rent historiskt som immateriellrätten tolkas så fritt att folk kan ersättas av sitt eget arbete.
Dessa lagar existerar ju pga av hur en författare aldrig kan vinna över en kopiator.
Fast det här är ju första gången rent historiskt som immateriellrätten tolkas så fritt att folk kan ersättas av sitt eget arbete.
Dessa lagar existerar ju pga av hur en författare aldrig kan vinna över en kopiator.
Det är iofs sant
Det är sant, det har alltid skapats andra typer av jobb som vi inte ens kunde föreställa oss. Det som är speciellt idag är att der inte sker inom specifika områden utan alla och "all at once". T.ex. krävdes det innan medicinsk utbildning och många års erfarenhet som läkare för att ställa en diagnos - AI är mer träffsäker och gör det snabbare.
Kanske man ska sadla om till elektriker eller rörmokare dvs fysiska jobb? Stopp och belägg 🙂: