Över 10 000 har sparkats från spelbranschen i år
Inte bara i spelbranschen folk sägs upp. Det sker i många branscher.
Känns inte som FZ behöver göra någon nyhet om uppsägningat i t.ex byggbranschen
Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.
1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.
Put the blame where it belongs...
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Jag undrar dock om siffrorna är justerade för antal nyanställda med så det är netto-avskedade eller inte. För om 10 000 avskedats och 5000 anställts så är det väl 5000 som vore rätt siffra?
Herre j*
Mycket folk helt klart. Men hur många anställs då?
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Hur många jobbar i spelindustrin som helhet? Hur mång anställs? Hur många av dessa uppsagda tjänster är faktiskt spelutvecklare och inte administration och marknadsföring, m.m.?
Känns som man hela tiden ser dessa stora siffror kablas ut som något förskräckligt, utan någon riktig kontext om vad de faktiskt betyder i slutändan.
Jag undrar dock om siffrorna är justerade för antal nyanställda med så det är netto-avskedade eller inte. För om 10 000 avskedats och 5000 anställts så är det väl 5000 som vore rätt siffra?
Jag undrade precis samma sak, har det även startat nya spelstudios?
Det kan ju faktiskt vara så att det skapats mer nya jobb inom spelindustrin än det har blivit anställda avskedade.
Sen har siffrorna i sig ingen betydelse, för jag vet inte hur många som totalt jobbar inom spelindustrin.
Är 10000 hälften av alla som jobbar inom industrin eller inte ens 1 promille?
På Avalanche så har vi istället anställt folk, även under pandemin.
Flera ekonomitidningar har nyligen gjort flertalet artiklar om att spelbranschen i Sverige skriker efter folk.
"Behovet av personal är enormt – och lönerna höga."
"Förutsättningar finns för 25000 nya jobb inom de närmaste 10 åren"
Svenska Dataspelsbranschen postade detta i januari:
https://dataspelsbranschen.se/nyheter/2024/1/15/fler-vgar-in-...
Så ni är nog inte ensamma. Jag tror många går bort sig lite i att de flesta nedskärningarna är gjorda i USA. I Sverige verkar vi vara rätt förskonade.
Så ni är nog inte ensamma. Jag tror många går bort sig lite i att de flesta nedskärningarna är gjorda i USA. I Sverige verkar vi vara rätt förskonade.
Det jag sett I sverige har mest varit bolag som blivit uppköpta av andra (t.ex. embracer) som varslat och då snackar vi bolag där det kanske jobbar 50-100 personer totalt. Har inte sett några jättestora uppsägningar i flödet hos våra stora studios så ja, mycket är nog inte här. Däremot har det varit hårt för några, t.ex. fall damage nu som senast försattes i konkurs av Fragbite, vad jag kan se var dom 55-60 personer där.
Jag undrade precis samma sak, har det även startat nya spelstudios?
Det kan ju faktiskt vara så att det skapats mer nya jobb inom spelindustrin än det har blivit anställda avskedade.
Sen har siffrorna i sig ingen betydelse, för jag vet inte hur många som totalt jobbar inom spelindustrin.
Är 10000 hälften av alla som jobbar inom industrin eller inte ens 1 promille?
https://uniglobalunion.org/report/the-video-game-industry/
The video game sector is one of the fastest-growing entertainment industries, with revenue approaching half a trillion dollars globally by 2028 – exceeding projected revenue for the global film and video industry. Video game companies have become massive employers, with a workforce of more than 330,000 workers across North America, Europe, and Asia, including in emerging video game markets such as India.2 Video game workers have spoken out in recent years against working conditions in the industry, including low pay, insufficient benefits, rampant use of mandatory overtime or “crunch,” and workplace cultures rife with harassment and discrimination. Workers have also begun to form and join unions, including at Nexon and Smilegate in South Korea, Paradox Interactive in Sweden, Ubisoft studios in France, and, most recently, Activision Blizzard’s Raven Software in the U.S.
Go woke, go broke.
Grattis till det mest onödiga inlägget på FZ-forum någonsin!
Om sakta men säkert en betydande del av befolkningen förlorar jobb och ekonomin, vem ska då köpa kapitalismens prylar? Obey, consume, conform, no thought.
Samma tankar har jag,varför producera när ingen har råd att köpa.
Det snackas mycket om inkomst även om jag inte arbetar men om produktion skall fungera så måste pengarna vara så pass generösa så folk har råd till mer än det nödvändigaste.
Jag är väldigt skeptisk till AI:ns utveckling.
CARPE JÄVLA DIEM
Grattis till det mest onödiga inlägget på FZ-forum någonsin!
Nu förstår jag inte det onödiga i att använda något som inte kan vara sannare.
CARPE JÄVLA DIEM
Grattis till det mest onödiga inlägget på FZ-forum någonsin!
Jaså? Tycker nog ditt inlägg är aningen mer onödigt. Det är ju bevisat att diversifiering inom film/spelvärlden också lett till flopp.