Hypemätaren i taket när Xbox Showcase läcker!

Medlem
Hypemätaren i taket när Xbox Showcase läcker!

Det verkar som det inte bara är Sony som har läckor, med stundande State of Play som verkar ha sipprat ut, utan nu verkar även Microsofts stundande Xbox Showcase ha läckt på internet.

Många av oss är oroliga för Xbox och dess framtid, om dess ledarskap verkligen är kompetent att vända dess dystra utveckling, och om de verkligen har några spel att se fram emot.

Microsoft har redan bekräftat att de kommer hålla en Xbox Showcase den 9:e Juni, vilket börjar närma sig med stormsteg, och det utlovas både uppdateringar från redan utannonserade titlar samt helt nya utannonseringar såklart.

Vad kan vi då förvänta oss? Uppdateringar om Fable och Perfect Dark tycks ligga nära, men även helt nya Gears 6 samt en "Gears Fenix Collection" som förväntas släppas till såväl Xbox Series som PC - men kanske även Playstation 5? Rykten pekar på det i alla fall! Detsamma gäller "Doom Dark Ages" som antagligen inte kommer låsas in på Xbox utan även fortsättningsvis släppas på Playstation också - samt kanske Switch 2 framöver med tanke på att flera Doom-spel släpps på Switch denna generationen.

Andra spel som förväntas visas upp är:

* State of Decay 3
* Avowed
* Clockwork Revolution
* Indiana Jones
* Outer Worlds 2
* Final Fantasy XVI
* Forza Horizon 6
* Starfield: Shattered Space
* Blade
* Call of Duty Black Ops 6 (som även ryktas bli det första spelet i serien till Switch 2)
* Elder Scrolls VI

Så, kanske är framtiden för Xbox och dess spel inte så mörk som det framstått som? Vad tror ni? Kan de vända skutan med denna showcase?

Medlem

Fable och Perfect Dark är väl mer eller mindre bekräftade som inofficiellt nedlagda vid det här laget? Senaste rapporten om PD var väl att de inte kommit någonstans i utvecklingen av spelet. Känns som om denna showcase på något sätt ska kunna "rädda XBox" så måste det vara en hel tirad av gameplay på nästan färdiga spel som visas upp. Att rada upp en massa varumärken på spel som inte ens befinner sig i pre-alpha stadiet känns som en metod Microsoft inte kan använda för att lura kunderna igen. De har bränt folk för många ggr med den metoden nu.

Medlem

Tudelad faktiskt. Det spelrelaterade som läckt är otroligt spännande i mitt tycke, men om de samtidigt tänkt utannonsera att alla deras spel nu också kommer till PS5 ger de ju en ingen anledning till att köpa deras konsoler direkt. Jag förstår att det lockar rent affärsmässigt att kunna erbjuda valmöjligheten att köra via Game Pass på en X-box eller köpa spelen för 6-800:- på en PS5 eller Switch 2 men börjar de göra det på bred front och tidigt i spelens livscykel är det ett enormt kliv mot att bli en renodlad tredjepartsutgivare.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Fable och Perfect Dark är väl mer eller mindre bekräftade som inofficiellt nedlagda vid det här laget? Senaste rapporten om PD var väl att de inte kommit någonstans i utvecklingen av spelet. Känns som om denna showcase på något sätt ska kunna "rädda XBox" så måste det vara en hel tirad av gameplay på nästan färdiga spel som visas upp. Att rada upp en massa varumärken på spel som inte ens befinner sig i pre-alpha stadiet känns som en metod Microsoft inte kan använda för att lura kunderna igen. De har bränt folk för många ggr med den metoden nu.

Perfect Dark har det visserligen varit tyst om, men Fable utannonserades för tre år sedan och visades senast upp på förra årets Showcase så är det verkligen så illa ute? Tror nog de är redo att släppa en trailer med gameplay och datum faktiskt

Om inte Perfect Dark är helt nedlagt är det ändå på tiden att de ger oss någonting om det ändå. Något livstecken. Om det nu finns något sådant som sagt. Ser ju mörkt ut men skulle mer än gärna överraskas av det igen.

Annars kan jag nog känna att de mer än gärna får visa upp spel som både är månader bort, till ett år eller kanske mer. Så att vi ser de satsar seriöst på både närtid och framtid för att lugna Xbox-lägret lite!

Skrivet av Ugly_Bob:

Tudelad faktiskt. Det spelrelaterade som läckt är otroligt spännande i mitt tycke, men om de samtidigt tänkt utannonsera att alla deras spel nu också kommer till PS5 ger de ju en ingen anledning till att köpa deras konsoler direkt. Jag förstår att det lockar rent affärsmässigt att kunna erbjuda valmöjligheten att köra via Game Pass på en X-box eller köpa spelen för 6-800:- på en PS5 eller Switch 2 men börjar de göra det på bred front och tidigt i spelens livscykel är det ett enormt kliv mot att bli en renodlad tredjepartsutgivare.

Ptja, det handlar ju om t.ex. Doom-spelet mer om att det stannar multiplatt och i andra fall om spel som ändå inte sålt så bra på Xbox får mer chanser till annat liv på andras konsoler. Får se i vilken utsträckning det sker och om det ger känslan av inte behöva en Xbox trots allt eller om suget bara ökar trots att vissa spel kan spelas förr eller senare på andra läger.

Medlem

Jag skulle inte påstå att mätaren är i taket direkt, men MS behöver något grymt för att vända all negativitet som har vuxit upp runt dem den senaste tiden...

Medlem

Men Hollow Knight: Silksong då! När får vi mer av det?

Medlem

* State of Decay 3
Kanske kul co-op spel via Game Pass men inget jag tänker betala för.

* Avowed
Tappade intresset efter gameplay trailern. Såg rätt 5/10 ut.

* Clockwork Revolution
Lever på BioShock likheterna. Ser inget nytt här. Måste ha riktigt bra gameplay och story för jag ska vara intresserad.

* Indiana Jones
Ser lite fram emot detta. Men förväntar mig inget speciellt.

* Outer Worlds 2
Har inte sett gameplay än. Förväntar mig mer av samma. Vilket var 5/10 och ganska Meh.

* Final Fantasy XVI
Spelet har redan släppts och var helt OK.

* Forza Horizon 6
Inget för mig. Föredrar mer simulator och mindre arkad.

Expansionen till en av de största besvikelserna på många år. Eh.

* Blade
Måste se gameplay först. Men inte direkt någon franchise jag bryr mig om.

* Call of Duty Black Ops 6
Modern Warfare 2019 var trevligt och sedan Warzone. Men sedan dess har det gått utför och senaste släppen har varit stora besvikelser.

* Elder Scrolls VI
Elder Scrolls serien och främst Skyrim är några av mina all time favoritspel. Men Skyrim blev endast bra på grund av moddar. Det var stelt, föråldrat och med en medioker story redan vid release. Fallout 4 var OK. F76 inte OK, Starfield en stor besvikelse. Det ska till mycket för att jag ska bli hype över ES6 men tror tyvärr Bethesda har gjort sitt.

Sorry om jag är negativ men detta är hur jag känner över deras spel atm

Men nytt Doom kan vara intressant. Har gillat alla Doom spel än så länge.
Resten får bli en överraskning.

Medlem

Med tanke på att Nintendo inte visar upp Switch 2 och därmed inget stort på spelfronten heller och att Sony har ett paus-år med sina egna studios, kommer ju dock Microsoft enkelt ta hem det bland utgivare som också har hårdvara. Sedan finns det ju även mycket trevligt i den listan.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ptja, det handlar ju om t.ex. Doom-spelet mer om att det stannar multiplatt och i andra fall om spel som ändå inte sålt så bra på Xbox får mer chanser till annat liv på andras konsoler. Får se i vilken utsträckning det sker och om det ger känslan av inte behöva en Xbox trots allt eller om suget bara ökar trots att vissa spel kan spelas förr eller senare på andra läger.

Ja, den som lever får se. Jag är övertygad om att de kommande ett till tre åren kommer att utröna hur deras strategi framöver ser ut.

*Släppa allt till PSX/Switch vid release, 829:- för ett köp och möjlighet till Game Pass på X-boxen.
*Släppa allt på X-box och Game Pass vid release, till PSX/Switch 6-18 månader senare till fast pris.
*Endast släppa sina förstapartsspel på X-box.

Plattformsägare eller tredjepartsutgivare?

Personligen spelar jag som jag nämnt i andra trådar på både PS och X-box men föredrar krysslådan av olika anledningar så jag vill givetvis att den även framöver har en stor roll att spela på hårdvarumarknaden för konsolspelande. Det känns dock som en ond spiral om man i allt större utsträckning kan vänta sig spelen även på andra konsoler, men vi blir förhoppningsvis lite klokare om ett par veckor, månader eller år.

Medlem
Skrivet av newlaseridea:

Det ryktas visas upp under Nintendos Juni Direct, högst troligen med datum också. Sen kan nog Xbox gå ut med att det kommer till dem då också, men kanske får de äran den här gången så det visas först hos dem? Vi får se

It's not a lake, it's an ocean

Tåget har seglat, så det spelar ingen roll hur många fantastiska spel de visar upp den här gången. Alla kommer nämligen bara undra "när kommer det till PS5?" Det finns ingen tillit kvar.

Jag ser oerhört mycket fram emot Clockwork Revolution. Indiana Jones and the Great Circle är förstås också intressant. Kanske till PS5 framöver?

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Testpilot
Skrivet av Ronzem:

* State of Decay 3

* Avowed

* Clockwork Revolution
Lever på BioShock likheterna. Ser inget nytt här. Måste ha riktigt bra gameplay och story för jag ska vara intresserad.

* Indiana Jones

* Outer Worlds 2
Har inte sett gameplay än. Förväntar mig mer av samma. Vilket var 5/10 och ganska Meh.

* Final Fantasy XVI

* Forza Horizon 6

* Blade

Modern Warfare 2019 var trevligt och sedan Warzone. Men sedan dess har det gått utför och senaste släppen har varit stora besvikelser.

* Elder Scrolls VI
Elder Scrolls serien och främst Skyrim är några av mina all time favoritspel. Men Skyrim blev endast bra på grund av moddar. Det var stelt, föråldrat och med en medioker story redan vid release. Fallout 4 var OK. F76 inte OK, Starfield en stor besvikelse. Det ska till mycket för att jag ska bli hype över ES6 men tror tyvärr Bethesda har gjort sitt.

Håller med dig. Förutom på Indiana Jones, tappade sugen helt på den franchisen efter senaste filmen. Men det kanske kan överraska.

Elder Scrolls VI har nog störst potential här.

Skrivet av Mutumba:

Håller med dig. Förutom på Indiana Jones, tappade sugen helt på den franchisen efter senaste filmen. Men det kanske kan överraska.

Inte efter förrförra filmen då? Den var ju ännu sämre.

signatur

Medlem
Skrivet av newlaseridea:

Jag har slutat hoppats. Har avföljt reddit/silksong och alla andra sidor som har med spelet att göra. Har tagit bort det från steam wishlist.

Så fruktansvärt tråkigt för det är ett spel jag verkligen vill ha nu.

signatur

i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled

Medlem
Skrivet av Jozo:

Jag skulle inte påstå att mätaren är i taket direkt, men MS behöver något grymt för att vända all negativitet som har vuxit upp runt dem den senaste tiden...

Verkligen, de befinner sig lite i en negativ spiral just nu där ingenting verkar peka åt rätt håll så kanske kan denna showcase vända den bilden och få oss att se mer optimistiskt på Xbox och dess framtid? Hoppas på det i alla fall!

Medlem

Xbox framtid är att ge ut spel och tjänster som 3e part och släppa en streaming sticka för gamepass och det senaste en "Windows konsol" som kör PC spel.
Stänga konsol ekosystem tiden är snart helt förbi.
Sony och Nintendo kan köra vidare en tid men tror inte för evugt.

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Ronzem:

* State of Decay 3

* Avowed

* Clockwork Revolution

* Indiana Jones

* Outer Worlds 2

* Final Fantasy XVI

* Forza Horizon 6

* Blade

* Elder Scrolls VI

Haha ja det där va ett av de negativaste inläggen på länge 😅 själv är jag riktigt taggad på flera av spelen i listan!

Testpilot
Skrivet av Ruffles:

Inte efter förrförra filmen då? Den var ju ännu sämre.

Det var så länge sedan, jag var yngre då och hade kanske inte samma kritiska blick som i dag.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Verkar som Crystal Dynamics tagit över Perfect Dark så det är inte nedlagt

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/p9WrYwozy5I

Verkar som Crystal Dynamics tagit över Perfect Dark så det är inte nedlagt

Nä, lär väl tävla med Duke Nukem Forever om längst och rörigast utvecklingstid. Dvs, om de inte lägger ner det igen.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Nä, lär väl tävla med Duke Nukem Forever om längst och rörigast utvecklingstid. Dvs, om de inte lägger ner det igen.

Vi får väl se imorgon hur det ligger till med saken

Medlem

Kan inte känna hype. Är helt övertygad om att det leder till besvikelse med tanke på hur dåliga MS är på att förstå spelbranchen.

Blir gärna positivt överraskad, men till och med det tänket tror jag leder till besvikelse.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skrivet av Freakon:

Kan inte känna hype. Är helt övertygad om att det leder till besvikelse med tanke på hur dåliga MS är på att förstå spelbranchen.

Blir gärna positivt överraskad, men till och med det tänket tror jag leder till besvikelse.

Det är här jag är också. Nu är jag upptagen i kväll och får följa det i efterhand, men framför allt är Microsofts problem nu att alla avslöjanden om nya spel kommer leda till frågan om när det landar på PS5. Detta kan de inte undvika nu, anden är ute ur flaskan.

signatur

Medlem
Skrivet av Freakon:

Kanske inte blev exakt så fantastiskt som en hoppats, men det var långt ifrån värdelöst eller ens dåligt! En av deras bättre på flera år skulle jag säga!

Mycket bättre än utannonseringstrailern imo!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/VyCs1k8J8MM

Kanske inte blev exakt så fantastiskt som en hoppats, men det var långt ifrån värdelöst eller ens dåligt! En av deras bättre på flera år skulle jag säga!

https://youtu.be/EC20gLfUHeA

https://youtu.be/jx8WN9fY22M

Mycket bättre än utannonseringstrailern imo!

https://youtu.be/ykgkdU1NJUU

https://youtu.be/u7CGFPbfSCY

https://youtu.be/N14JSXhgAeQ

https://youtu.be/qiCDmeW9eac

Måste säga att showen var riktigt bra! Blev imponerad.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Måste säga att showen var riktigt bra! Blev imponerad.

Håller med! Enda som riktigt saknades var Silksong (som lär dyka upp hos Nintendo) och Felix Collection. Och kanske Forza Horizon 6, men det är nog för tidigt de kanske har börjat på det bara och inte har så mycket att visa. Femman lär gå varmt på Gamepass nu ändå så de känner nog ingen press på det men ser fram emot att kunna glida runt i Japanska miljöer

Medlem
Skrivet av Gertzy:

[…] Felix Collection

Sorry…

Medlem

Haha! 🤣

Gillade röjet i tidigare spelen så denna ser jag också fram emot!

1
Skriv svar