Baldur's Gate 3-crunch förekom, medger Larian
Det är ok eftersom det är Larian.
Nej, det var ok för dom fick betalt för övertiden. Övertid finns i alla bransher men av någon anledning så verkar det ok att inte betala folk inom spelbranshen för övertid.
Alltså.. Om man försöker göra något på riktigt så är det typ inte rimligt att tänka att arbetet emot det målet måste konformera till dom tider man helst skulle sett vara dom som gällde.
Men det är om man försöker göra något på riktigt.
Det är en annan sak om det sätts press på utvecklarna uppifrån och ner av anledningar som vädligt ofta mynnar ut i att dom mest bara vill tjäna stålar.
Jag kan säga av egen erfarenhet att den typen av press ofta sätts på utvecklare, även om det man jobbar för egentligen är mer eller mindre är opportunistisk dynga.
Med det sagt - hur mycket genuint drabbande konst har skapats utifrån något fack-drivet och juridiskt bindande schema?
Vill man ha ett säkert och behaglgit 9-to-5 arbete så borde man kanske fundera på att jobba inom vården, byggnads-industri eller något sånt?
Iaf i mitt huvud så är det något annat som VI sysslar med.
Eller det BORDE iaf bara det.
subterranean homesick alien
Vill man ha ett säkert och behaglgit 9-to-5 arbete så borde man kanske fundera på att jobba inom vården, byggnads-industri eller något sånt?
Iaf i mitt huvud så är det något annat som VI sysslar med.
Eller det BORDE iaf bara det.
Spännande att du i dessa tider nämner vården som ett område med behagliga åttatimmarspass.. Jag känner två personer som arbetar inom vården och en som är programmerare och jag kan lova att det är inte de två som åtnjuter behagliga och förutsägbara arbetspass
Vill man ha ett säkert och behaglgit 9-to-5 arbete så borde man kanske fundera på att jobba inom vården, byggnads-industri eller något sånt?
Iaf i mitt huvud så är det något annat som VI sysslar med.
Eller det BORDE iaf bara det.
"Säkert och behagligt"
... Byggbranschen? Den med tredje flest arbetsskador i Sverige? Eller menade du tillverkningsindustrin, den med flest?
Vården? Har du läst nyheterna på senaste (eller någonsin)? Det finns anledning till att strejkerna/konflikterna haglar tätt. Känner du någon som är 50-60 och med ett helt arbetsliv inom vården bakom sig? Känner ett par, och det är fan inte rimligt hur körda i golvet de blir, för relativ skitlön.
Vad är det för översitteri om att det är något annat som "VI" sysslar med? Är man inte värd att bli behandlad som människa bara för att man jobbar med spel? Eller jobbar med något man är passionerad kring?
Alltså.. Om man försöker göra något på riktigt så är det typ inte rimligt att tänka att arbetet emot det målet måste konformera till dom tider man helst skulle sett vara dom som gällde.
Men det är om man försöker göra något på riktigt.
Det är en annan sak om det sätts press på utvecklarna uppifrån och ner av anledningar som vädligt ofta mynnar ut i att dom mest bara vill tjäna stålar.
Jag kan säga av egen erfarenhet att den typen av press ofta sätts på utvecklare, även om det man jobbar för egentligen är mer eller mindre är opportunistisk dynga.
Med det sagt - hur mycket genuint drabbande konst har skapats utifrån något fack-drivet och juridiskt bindande schema?
Vill man ha ett säkert och behaglgit 9-to-5 arbete så borde man kanske fundera på att jobba inom vården, byggnads-industri eller något sånt?
Iaf i mitt huvud så är det något annat som VI sysslar med.
Eller det BORDE iaf bara det.
Ojoj, vet inte riktigt vad man ska säga. Vet inte om du har hört talas om att räntorna har gått upp senaste tiden. Tro det eller ej men det fick folk hålla i pengarna istället för att bygga hus vilket har gjort väldigt många arbetlösa i byggbranshen. Sedan har vi ju sjukvårdsstrejken med. Nedu, ska du ha ett säkert jobb så kan jag rekommendera militära i Ukraina eller oppositions politiker i Ryssland kanske.
Ojoj, vet inte riktigt vad man ska säga. Vet inte om du har hört talas om att räntorna har gått upp senaste tiden. Tro det eller ej men det fick folk hålla i pengarna istället för att bygga hus vilket har gjort väldigt många arbetlösa i byggbranshen. Sedan har vi ju sjukvårdsstrejken med. Nedu, ska du ha ett säkert jobb så kan jag rekommendera militära i Ukraina eller oppositions politiker i Ryssland kanske.
Shit du dräpte verkligen min hållning angående konstnärligt arbete här.
Hur kan jag bibehålla den när räntorna gått upp, och hur ska jag kunna motivera att inte ställa upp som legosoldat i Ukraina på grund av detta?
Jag har ingen som helst aning.
subterranean homesick alien
"Säkert och behagligt"
... Byggbranschen? Den med tredje flest arbetsskador i Sverige? Eller menade du tillverkningsindustrin, den med flest?
Vården? Har du läst nyheterna på senaste (eller någonsin)? Det finns anledning till att strejkerna/konflikterna haglar tätt. Känner du någon som är 50-60 och med ett helt arbetsliv inom vården bakom sig? Känner ett par, och det är fan inte rimligt hur körda i golvet de blir, för relativ skitlön.
Vad är det för översitteri om att det är något annat som "VI" sysslar med? Är man inte värd att bli behandlad som människa bara för att man jobbar med spel? Eller jobbar med något man är passionerad kring?
Äh.. Det är så jävla svårt att försöka prata med folk som inte är alls intresserad av att se ens perspektiv.
Det kanske var lite slarvigt skrivet - men man måste inte angripa en åsikt jag har, vilken det än är, så fort man hittat en öppning.
Jag tror att om man ger mitt argument bara lagomt mycket "the benefit of doubt" så kan man nog förstå lite vad jag menar.
Spelutveckling är ett väldigt volatilt yrke som nästan helt saknar "best pratices" osv.. Oftast för att utöver att alla vet att dom vill göra något så finns det sällan ett tydligt samförstånd kring varken vad det egentligen är, eller hur dom ska göra det.
Jag nämnde de yrken jag nämnde då dom är väldigt mycket äldre och mer utvecklade, där det ändå finns legitima anledningar att tro sig veta ungefär vad man kan vänta sig om man väljer det som yrke.
Vad man kan vänta sig om man vill vara "spelutvecklare".. Exakt vad man kommer att pyssla med och hur det kan tänkas gå till och struktureras arbetsmässigt... Dom sakerna är fortfarande rätt långt borta ifrån att ha nått någon sorts etablerad praxis.
´Sen att jag skulle tycka eller påstå att det är orimligt av en spelutvecklare att trycka/kräva att bli behandlad som människa.. Come on man
Du vet att det inte var det jag sa.
Satan vad kåt ni är på att ogiltigförklara allt jag säger
subterranean homesick alien
Äh.. Det är så jävla svårt att försöka prata med folk som inte är alls intresserad av att se ens perspektiv.
Det kanske var lite slarvigt skrivet - men man måste inte angripa en åsikt jag har, vilken det än är, så fort man hittat en öppning.
Jag tror att om man ger mitt argument bara lagomt mycket "the benefit of doubt" så kan man nog förstå lite vad jag menar.
Spelutveckling är ett väldigt volatilt yrke som nästan helt saknar "best pratices" osv.. Oftast för att utöver att alla vet att dom vill göra något så finns det sällan ett tydligt samförstånd kring varken vad det egentligen är, eller hur dom ska göra det.
Jag nämnde de yrken jag nämnde då dom är väldigt mycket äldre och mer utvecklade, där det ändå finns legitima anledningar att tro sig veta ungefär vad man kan vänta sig om man väljer det som yrke.
Vad man kan vänta sig om man vill vara "spelutvecklare".. Exakt vad man kommer att pyssla med och hur det kan tänkas gå till och struktureras arbetsmässigt... Dom sakerna är fortfarande rätt långt borta ifrån att ha nått någon sorts etablerad praxis.
´Sen att jag skulle tycka eller påstå att det är orimligt av en spelutvecklare att trycka/kräva att bli behandlad som människa.. Come on man
Du vet att det inte var det jag sa.
Satan vad kåt ni är på att ogiltigförklara allt jag säger
Blir väl lätt så när en säger totalt världsfrånvända saker...
Ad hoc addendum
... ett väldigt volatilt yrke som nästan helt saknar "best pratices" osv..
Jag nämnde de yrken jag nämnde då dom är väldigt mycket äldre och mer utvecklade, där det ändå finns legitima anledningar att tro sig veta ungefär vad man kan vänta sig om man väljer det som yrke.
Vad man kan vänta sig om man vill vara "spelutvecklare".. Exakt vad man kommer att pyssla med och hur det kan tänkas gå till och struktureras arbetsmässigt... Dom sakerna är fortfarande rätt långt borta ifrån att ha nått någon sorts etablerad praxis.
Jag tror inte att problemet är att praxis saknas, problemet är att praxis alltför ofta lutar åt ruttna arbetsförhållanden. Med just ditt resonemang som, ärligt talat, dålig ursäkt. För lite perspektiv så omsätter spelbranschen sedan länge mer än film- och musikbranschen tillsammans. Är det inte rimligt att förvänta sig mer? AAA/AA (och AAAA om man frågar ubisoft) spel byggs inte på magkänsla eller famlandes i mörkret.
Ja, det är en kreativ bransch, men i slutändan sker i princip allt arbete sittandes framför en dator, såsom i väldigt många andra branscher där det inte finns problemen som spelbranschen har. Vad är det som säger att spelutvecklande inte skulle kunna ske på vanlig kontorstid? Varför är det rimligare att acceptera fantasi-deadlines (som man får cruncha till) i spelbranschen gentemot andra branscher? Vad du säger i ovanstående citat är ju i princip att man behöver ge upp alla förväntningar om ett rimligt arbetsliv om man vill jobba med spel - varför ska det behövas? Varför kan det inte sättas samma krav som hos andra arbetsgivare eller branscher?
Arbetsförhållanden har av vad jag förstått blivit väldigt mycket bättre bara senaste 10 åren, i synnerhet i Sverige, men det betyder inte att det inte finns massa kvar att göra. Det är en USP hos alltmer företag att de inte har crunch (eller liknande) för att det är effektivt för att locka talang - det är tragiskt att det ens behövs.
Äh.. Det är så jävla svårt att försöka prata med folk som inte är alls intresserad av att se ens perspektiv.
Njae, ditt perspektiv är inte särskilt unikt och har upplevt det i arbetslivet, också starkt bidragande faktor till att jag inte jobbar med spel längre. Specifikt upplevt liknande inställning ifrån chefer som förväntar sig att man jobbar 80+ timmar i veckan. Nu förstår jag att det inte nödvändigtvis är det du förespråkar, men det blir i förlängning väldigt enkelt slutstationen för ditt resonemang.
Nej, det var ok för dom fick betalt för övertiden. Övertid finns i alla bransher men av någon anledning så verkar det ok att inte betala folk inom spelbranshen för övertid.
Ah ok, absolut, jag trodde de hade slut på pengar, budgeten skulle ju vara körd i botten som man förstod det på förra nyheten om den där utvecklingen. Men det är bra när man planerar in crunchen tydligt.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Vill man ha ett säkert och behaglgit 9-to-5 arbete så borde man kanske fundera på att jobba inom vården,
Ojojoj... Kanske dags att öppna ögonen en smula, jag hoppas inte att jag är den första som berättar för dig att jobba inom vården oftast inte är ett behagligt 9-5-yrke.
Alltså.. Om man försöker göra något på riktigt så är det typ inte rimligt att tänka att arbetet emot det målet måste konformera till dom tider man helst skulle sett vara dom som gällde.
Men det är om man försöker göra något på riktigt.
Det är en annan sak om det sätts press på utvecklarna uppifrån och ner av anledningar som vädligt ofta mynnar ut i att dom mest bara vill tjäna stålar.
Jag kan säga av egen erfarenhet att den typen av press ofta sätts på utvecklare, även om det man jobbar för egentligen är mer eller mindre är opportunistisk dynga.
Med det sagt - hur mycket genuint drabbande konst har skapats utifrån något fack-drivet och juridiskt bindande schema?
Vill man ha ett säkert och behaglgit 9-to-5 arbete så borde man kanske fundera på att jobba inom vården, byggnads-industri eller något sånt?
Iaf i mitt huvud så är det något annat som VI sysslar med.
Eller det BORDE iaf bara det.
Det är rätt mycket övertid inom bygg och vård skulle jag säga men vad vet jag, jag har ju bara erfarenhet från dom branscherna hela mitt liv! Sen jobbar inte byggnads 9-5 vanligtvis utan 07-16.
Jag tycker att Anton Q har ett intressant perspektiv i det här med att i kreativa yrken så kan det ligga mer i sakens natur med crunch än i andra yrken. T.ex. filminspelning, kan bli helt absurd crunch, alla får finna sig i att det blir hur jobbigt och intensivt som helst ett tag. Musik (i vanligt band så att säga), väldigt mycket som hopar sig kring konsert och turné. Och man ska vara på en jäkla nivå för att få ut en lön i slutändan.
Kan finnas en förutsägbarhet i vården att få jobba normala tider. Jobba på ett ställe som inte har akutverksamhet eller slutenvård.
Så... Det förekom crunch när de gjorde BG3, men de kommer inte att göra BG3?
Processor: Intel Core i7 14700K med Contact Frame och Kryosheet
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc Ultra, Sonos Era 300 x 2.
VR: Meta Quest Pro
Det är nog tyvärr ingenting man komma ifrån inom utvecklings/spelutveklingsbranchen. Jobbar själv med systemutveckling inom vårt företags affärssystem, vi gör produktionsreleaser mellan 4-6 gånger per år och det är samma visa varje release, det är stress och övertid inför varje release, mycket pga sena förändringar och sen testning från övriga i organisationen som leder till sena rättningar.
Och i vårt fall även ingen betald övertid då vi har förtroendetid, vi får istället en extra semestervecka per år.
Äh.. Det är så jävla svårt att försöka prata med folk som inte är alls intresserad av att se ens perspektiv.
Det kanske var lite slarvigt skrivet - men man måste inte angripa en åsikt jag har, vilken det än är, så fort man hittat en öppning.
Jag tror att om man ger mitt argument bara lagomt mycket "the benefit of doubt" så kan man nog förstå lite vad jag menar.
Spelutveckling är ett väldigt volatilt yrke som nästan helt saknar "best pratices" osv.. Oftast för att utöver att alla vet att dom vill göra något så finns det sällan ett tydligt samförstånd kring varken vad det egentligen är, eller hur dom ska göra det.
Jag nämnde de yrken jag nämnde då dom är väldigt mycket äldre och mer utvecklade, där det ändå finns legitima anledningar att tro sig veta ungefär vad man kan vänta sig om man väljer det som yrke.
Vad man kan vänta sig om man vill vara "spelutvecklare".. Exakt vad man kommer att pyssla med och hur det kan tänkas gå till och struktureras arbetsmässigt... Dom sakerna är fortfarande rätt långt borta ifrån att ha nått någon sorts etablerad praxis.
´Sen att jag skulle tycka eller påstå att det är orimligt av en spelutvecklare att trycka/kräva att bli behandlad som människa.. Come on man
Du vet att det inte var det jag sa.
Satan vad kåt ni är på att ogiltigförklara allt jag säger
Har absolut inget att göra med perspektiv, utan snarare att du klantigt försökte dra en jämförelse med grov brist på insyn och förståelse.
Hela vården är i uppror med en aktiv blockad gällande just (systematisk) övertid, ihop med andra saker som inte är i kontext just nu. Byggbranschen går på knä så fort det svänger i ekonomin kring räntor. Även här är övertid (crunch) är en grundläggande förutsättning vid byggprojekt - för att inte tala om riskerna med personskada.
Ska du prata om volatilitet, bekväma jobb och arbetstimmar.. Då kanske du inte ska ta sikte på yrkesgrupper och modeller som på många vis är värre än spelutvecklingsbranschen.
Sedan är det väldokumenterat hur det ser ut kring spelutvecklare och deras arbetsförhållanden. Det tar två sekunder att öppna Google och läsa den myriad av artiklar som finns på ämnet, eller bara bege sig till Youtube om man hellre tar det i videoformat. Vill du ha ett dåligt dokumenterat yrke, försök kolla upp exempelvis VA-tekniker.
R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >
G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >
B < Pixel 8 | WF-1000XM4 | XB900N >
Äh.. Det är så jävla svårt att försöka prata med folk som inte är alls intresserad av att se ens perspektiv.
Det kanske var lite slarvigt skrivet - men man måste inte angripa en åsikt jag har, vilken det än är, så fort man hittat en öppning.
Jag tror att om man ger mitt argument bara lagomt mycket "the benefit of doubt" så kan man nog förstå lite vad jag menar.
Spelutveckling är ett väldigt volatilt yrke som nästan helt saknar "best pratices" osv.. Oftast för att utöver att alla vet att dom vill göra något så finns det sällan ett tydligt samförstånd kring varken vad det egentligen är, eller hur dom ska göra det.
Jag nämnde de yrken jag nämnde då dom är väldigt mycket äldre och mer utvecklade, där det ändå finns legitima anledningar att tro sig veta ungefär vad man kan vänta sig om man väljer det som yrke.
Vad man kan vänta sig om man vill vara "spelutvecklare".. Exakt vad man kommer att pyssla med och hur det kan tänkas gå till och struktureras arbetsmässigt... Dom sakerna är fortfarande rätt långt borta ifrån att ha nått någon sorts etablerad praxis.
´Sen att jag skulle tycka eller påstå att det är orimligt av en spelutvecklare att trycka/kräva att bli behandlad som människa.. Come on man
Du vet att det inte var det jag sa.
Satan vad kåt ni är på att ogiltigförklara allt jag säger
De avslöjar den obehagliga delen av sina personligheter.
Du råkade ut för en riktig pile-on, men du har rätt mannen. Rent absurt att man förväntas grina över arbetsförhållandena i byggbranschen och vården i Sverige.
Memento Mori