Cliffhangers vi aldrig fick något slut på

Medlem
Cliffhangers vi aldrig fick något slut på

Vi har väll alla spelat spel som slutat på en cliffhanger, och många har vi aldrig fått uppföljare på.

Vilka spel har haft de jobbigaste cliffhangers som vi aldrig lär få uppföljare på?

Shenmue 3, vi lär inte få se en uppföljare eftersom 3an sålde dåligt,
Too Human Evighets project som floppade, jag tyckte dock att det var riktigt bra.

Medlem
Redaktör
Ponny

Shenmue 2 (18 års väntan) och Tex Murphy (16 år) var riktigt jobbiga.

Vete katten om jag har nån jag väntar på just nu. Eller så har jag förträngt det? Shenmue 4 förstås, men det har bara gått fem år. ( ) Dead Space 3 är ju en grej men för egen del får dom gärna göra om hela Dead Space 3. Tack på förhand.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Back in the days när man kunde få blåskärmar och datorn bara startade om så var jag så sjukt nära att vinna i civ2 på ww2 scenariot på näst svåraste, men så blev det inte... där snackar vi cliffhanger, det var typ 5 turer kvar sedan hade tyskland tagit europa in i framtiden.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skribent
Skrivet av Siegfried:

Vi har väll alla spelat spel som slutat på en cliffhanger, och många har vi aldrig fått uppföljare på.

Vilka spel har haft de jobbigaste cliffhangers som vi aldrig lär få uppföljare på?

Shenmue 3, vi lär inte få se en uppföljare eftersom 3an sålde dåligt,
Too Human Evighets project som floppade, jag tyckte dock att det var riktigt bra.

Det här irriterar mig faktiskt rejält. Vi fick vänta en evighet för att äntligen få fortsättningen på cliffhangern i 2an. Då kan man ju tycka att de skulle satsa på att göra färdigt historien så vi får ett slut. Men nej, vi gör en till cliffhanger...

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Advent Rising, suveränt spel, så tjurig det sålde dåligt.

It's not a lake, it's an ocean

Först Shenmue II. Och nu Shenmue III. Men vi Shenmue-fans är vana vid att vänta.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skrivet av Johan Lorentzon:

Det här irriterar mig faktiskt rejält. Vi fick vänta en evighet för att äntligen få fortsättningen på cliffhangern i 2an. Då kan man ju tycka att de skulle satsa på att göra färdigt historien så vi får ett slut. Men nej, vi gör en till cliffhanger...

I en ny intervju hävdar Yu Suzuki att han behöver fem spel på sig. Det är ju lite kaxigt givet hur förutsättningarna för en fortsättning ser ut. Någon måste fram med pengarna.

Det som gjorde mig besviken med Shenmue III var inte att sagan inte fick ett slut, för det var tydligt från start. Det var att berättelsen tog så små kliv framåt. Här fanns ändå chansen att ta historien stora steg framåt så att Shenmue IV skulle kunna pitchas som avslutningen på alltsammans. Den chansen missades. I stället lades fokus på minispel och fan-service av olika slag. En stor felprioritering i mina ögon.

signatur

Medlem

Blues & Bullets samt D4: Dark Dreams Don't Die. Två i mitt tycke väldigt spännande och ganska unika storydrivna spel som skulle släppas episodvis, inte olikt hur Telltale släpper sina verk. Skillnaden här är att båda spelen endast släppte en halv säsong innan de antingen stängde ner eller skaparen av spelet lämnade studion. Där fick man för att man ville supporta lite mindre utvecklare genom att köpa deras verk innan de var helt färdigställda.

Medlem

Advent Rising det absolut underskattade spelet någonsin och första 18+ spelet jag spelade otroligt synd att vi har inte fått se någon remake och cliffhangern är för jävlig

Skribent
Skrivet av Ruffles:

I en ny intervju hävdar Yu Suzuki att han behöver fem spel på sig. Det är ju lite kaxigt givet hur förutsättningarna för en fortsättning ser ut. Någon måste fram med pengarna.

Det som gjorde mig besviken med Shenmue III var inte att sagan inte fick ett slut, för det var tydligt från start. Det var att berättelsen tog så små kliv framåt. Här fanns ändå chansen att ta historien stora steg framåt så att Shenmue IV skulle kunna pitchas som avslutningen på alltsammans. Den chansen missades. I stället lades fokus på minispel och fan-service av olika slag. En stor felprioritering i mina ögon.

Ja jag håller helt med om storyn, det kändes som vi inte kom framåt alls utan i stället bara står och stampar. Tycker det visar att storyn hade gått och komprimera i färre spel än fem också...

Nåväl, hade som redan ställt i mig efter 2an att vi inte skulle få något slut så inget är väl egentligen förändrat där

signatur

"Writer and Fighter"

Redaktör
Ponny

Äsch, har ju bara gått fem år sedan Shenmue 3. Kommer inte del fyra innan 2035 börjar jag bli orolig.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Jag river av ett plåster som torkat in i sårskorpan i 17 år nu: Half-Life 2 Episode 2

Får vi någonsin veta vad som väntade på Borealis?

Skribent
Skrivet av Bennii:

Jag river av ett plåster som torkat in i sårskorpan i 17 år nu: Half-Life 2 Episode 2

Valve klarar ju inte av nummer 3. Inte ens episod 3.

Tror vi nog kan glömma en fortsättning. Om det kommer en uppföljare så lär det nog inte fortsätta på cliffhangern utan köra på något helt annat.

Men sen kan ju händelserna i Borealis förklara i det spelet ändå förstås...

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Bennii:

Absolut det första jag tänker på när den här frågan dyker upp. Laidlaw som lämnade Valve la ju upp Epistle 3 vilket man kan utläsa som en tanke han hade för Episode 3 och vad som skulle hända men det är inte samma sak som att få spela och uppleva det.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Ptja de gav en annorlunda insyn i slutet i VR-Alyx

signatur

Processor: Intel Core i7 14700k
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro

Medlem

Kapabla Days Gone var inte utan problem men slutade riktigt otäckt och spännande. Men det verkar inte bli något Days Gone 2 sägs det.

Någon som minns Condemned 1-2 på Xbox 360? Vilket bisarrt men lovande skräck koncept i slum kvarter, jagad av påtända luffare och seriemördare.
Tvåan lämnade en rejäl cliffhanger, vilket man hade hoppats på en tredje avslutande del. Men nä...

Skrivet av Desperado_Dweller:

Någon som minns Condemned 1-2 på Xbox 360? Vilket bisarrt men lovande skräck koncept i slum kvarter, jagad av påtända luffare och seriemördare.
Tvåan lämnade en rejäl cliffhanger, vilket man hade hoppats på en tredje avslutande del. Men nä...

Jag älskade det första spelet. Det var en sådan överraskning. Releasespel och allt. Uppföljaren fastnade jag aldrig för.

signatur

KoP
Medlem
Skrivet av Desperado_Dweller:

Tanken med Condemned var väl att det skulle bli 3 eller 4 spel för att berättade hela storyn.

Trist att det inte blev så, personligen gillade jag både ettan och tvåan.

Medlem

Nu är det uppe i 25 års väntan.

Medlem

Jag minns knappt slutet men känner ändå starkt att Enslaved: Odyssey to the West på PS3 slutade på ett sätt där jag från tid till annan slås av tanken att jag inte fick ett definitivt slut när spelet dyker upp i mitt youtube-flöde. Kanske är det mina vaga minnen och nostalgi som spelar mig ett spratt. Någon här kanske har ett mer uppdaterat minne om det verkligen var en cliffhanger?

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Kapabla Days Gone var inte utan problem men slutade riktigt otäckt och spännande. Men det verkar inte bli något Days Gone 2 sägs det.

Kom hit för att säga detta. Cliffhangern i ett av mina favoritspel någonsin är olidlig.

signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av CptEight:

Jag minns knappt slutet men känner ändå starkt att Enslaved: Odyssey to the West på PS3 slutade på ett sätt där jag från tid till annan slås av tanken att jag inte fick ett definitivt slut när spelet dyker upp i mitt youtube-flöde. Kanske är det mina vaga minnen och nostalgi som spelar mig ett spratt. Någon här kanske har ett mer uppdaterat minne om det verkligen var en cliffhanger?

Ja, det slutar med en cliffhanger. Det är ett spel som jag ofta glömmer bort men som jag ändå skulle säga är ett väldigt bra spel då jag minns det väldigt positivt när jag väl tänker på det. Lite av en gömd pärla.

Medlem

Shadowrun 2 om man räknar Shadowrun returns som uppföljare så blev typ 20 - 25 år

1
Skriv svar