Vad tycker ni om den här racing spelidén?
Varje racingspel idag är vanligtvis enmansspel, där en spelare är ansvarig för alla aspekter av loppet. Men precis som Sea of Thieves tillåter spelare att samarbeta på ett skepp, skulle vi kunna tänka oss ett racingspel där flera spelare samarbetar för att hantera olika aspekter av en racingmaskin. I detta spel kan en spelare justera seglen (hastighet), en annan kan reparera skador och en tredje kan styra. Antingen på land eller hav.
Föreställ dig ett dedikerat spel utformat kring detta koncept. Det skulle vara perfekt för spelare som kanske inte är de bästa i traditionella racingspel men ändå vill delta med sina vänner och bidra meningsfullt. Spelare kan delta i minispel för att öka hastigheten, förbättra stabiliteten, förbättra kurvtagning eller hantera andra kritiska aspekter av racing.
Spelmekanik
Rollspecialisering:
Förare: Fokuserar på att styra, navigera på banan och fatta snabba beslut för att undvika hinder.
Ingenjör: Hanterar motorns prestanda, optimerar bränsleeffektivitet och utför reparationer under loppet.
Navigatör: Använder en karta för att ge vägledning i realtid, hjälper föraren med de bästa rutterna och varnar för kommande faror.
Mekaniker: Hanterar fordonets stabilitet, justerar fjädringsinställningar och hanterar däckens skick.
Support: Ger boosts, använder defensiva mekanismer och koordinerar den övergripande teamstrategin.
Dynamiska Händelser:
Inför slumpmässiga händelser såsom plötsliga väderförändringar, mekaniska fel eller oväntade hinder som kräver omedelbar uppmärksamhet från specifika roller.
Exempel: Ett däck som exploderar som mekanikern behöver fixa snabbt, eller en bränsleläcka som ingenjören måste hantera.
Minispel och Uppgifter:
Varje roll har specifika minispel eller uppgifter som påverkar fordonets prestanda. Till exempel kan ingenjören ha ett pussel att lösa för att optimera motorn, medan mekanikern kan delta i ett snabbhetstest för att reparera skador.
Uppgraderingssystem:
Lag tjänar poäng och belöningar baserat på deras prestationer, vilket kan användas för att uppgradera deras fordon och förbättra individuella rollförmågor.
Anpassningsalternativ för fordonet, som gör det möjligt för lag att anpassa sin maskin efter deras föredragna spelstil.
Färdighetsträd:
Varje roll kan ha ett färdighetsträd som spelare kan investera i, låsa upp nya förmågor och förbättra befintliga. Detta tillför djup och uppmuntrar spelare att specialisera sig och bemästra sina roller.
Prestationer och Utmaningar:
Inför prestationer och utmaningar som belönar teamwork och strategiskt spel. Detta kan inkludera att slutföra ett lopp utan behov av reparationer eller att avsluta ett lopp där alla spelare byter roller minst en gång.
Ingen dålig idé alls. Tänk att ha en e-sport som mer eller mindre är Wacky Races.
Haha det är ju en perfekt liknelse!
skulle vi kunna tänka oss ett racingspel där flera spelare samarbetar för att hantera olika aspekter av en racingmaskin
Så som... Mario Kart Double Dash?
Så som... Mario Kart Double Dash?
Aldrig sett den versionen, ungefär så!
Skillnaden här är att det skulle vara en större maskin tänker jag där man kan röra sig och möjligen fler spelare.
Likt Sea of Thieves.
Bra idé på pappret, men sannolikt inte lätt att få till så att det blir kul att köra alla roller.
Man kanske kan klumpa ihop alla roller som inte är förar-rollen?
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Bra idé på pappret, men sannolikt inte lätt att få till så att det blir kul att köra alla roller.
Man kanske kan klumpa ihop alla roller som inte är förar-rollen?
Tänkte faktiskt samma sak när jag tänkte efter. Kan bli för många kockar i köket.
Samtidigt funkar det väldigt bra i Sea of Thieves och de har inte ens fokuserat allt på racing.
Men 5 roller är nog för mycket. Eller 5 roller men 3 spelare.
Några bra idéer, men just slumpmässiga fel tror jag inte kommer uppskattas av många. Åtminstone inte om det är MP.
Det är nog bäst att hålla det till traditionella däckslitage och kanske bättre skademoddeler. Man kan samla på sig extra minuspäng som ökar slitaget när man kör på kanter, över gropar eller s-kör kanske.
"Däcktracing" ?
Man kanske kan klumpa ihop alla roller som inte är förar-rollen?
En möjlighet borde vara att para ihop ett real time racing team management-spel med ett vanligt racingspel.
Typ som med Eve och Dust.
Känns som ett koncept som skulle passa bra till någon sorts post-apokalyptisk mad-max racing. Kanske med stora fordon såsom lastbilar och bussar, ombyggda med allehanda vapen och utrustning, som drar fram efter trasiga motorvägar i jakt på något värdefullt att loota.
Finns flera brädspel på temat, inte minst ett släppt i nyversion förra året "Thunder Road: Vendetta" så kanske en genre som är lite på tapeten just nu också.
1 förare, 1 navigator/kartläsare, 2 gunner och 2 fixers som får variera mellan att reparera lastbilen och fylla på ammunition.
Det skulle definitivt kunna funka, låter som en riktigt rolig ide åtminstone.
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
Några bra idéer, men just slumpmässiga fel tror jag inte kommer uppskattas av många. Åtminstone inte om det är MP.
Det är nog bäst att hålla det till traditionella däckslitage och kanske bättre skademoddeler. Man kan samla på sig extra minuspäng som ökar slitaget när man kör på kanter, över gropar eller s-kör kanske.
"Däcktracing" ?
En möjlighet borde vara att para ihop ett real time racing team management-spel med ett vanligt racingspel.
Typ som med Eve och Dust.
Känns som ett koncept som skulle passa bra till någon sorts post-apokalyptisk mad-max racing. Kanske med stora fordon såsom lastbilar och bussar, ombyggda med allehanda vapen och utrustning, som drar fram efter trasiga motorvägar i jakt på något värdefullt att loota.
Finns flera brädspel på temat, inte minst ett släppt i nyversion förra året "Thunder Road: Vendetta" så kanske en genre som är lite på tapeten just nu också.
1 förare, 1 navigator/kartläsare, 2 gunner och 2 fixers som får variera mellan att reparera lastbilen och fylla på ammunition.
Det skulle definitivt kunna funka, låter som en riktigt rolig ide åtminstone.
Intressanta idéer! Management, Mad-max racing låter perfekt. Tror definitivt det finns något mer man kan göra med genren. Tycker den stått rätt stilla och många kör med säkra kort.
I och för sig släpptes det där spelet man kör i en apokalyptisk stad med en zon som krymper och uppgraderar sin gamla bil. Nog där jag fick inspiration ifrån.
Kan tänka mej att där sitter folk som skriker och galer på varandra när dom hamnat i ett slumpmässigt lag
Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.
1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.
Kan tänka mej att där sitter folk som skriker och galer på varandra när dom hamnat i ett slumpmässigt lag
Om de är upptagna med sina roller eller uppgifter tänker jag mig att man inte alltid märker vad de andra gör.
Men visst, det är ju problemet med alla multiplayer spel i lag så det är ju inget nytt under solen
Om de är upptagna med sina roller eller uppgifter tänker jag mig att man inte alltid märker vad de andra gör.
Men visst, det är ju problemet med alla multiplayer spel i lag så det är ju inget nytt under solen
Du vet hur det fungerar i såna lägen!! Du gör inte det som jag gör och vill att du skall göra det, alltså gör du det fel 🤭
Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.
1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.
Du vet hur det fungerar i såna lägen!! Du gör inte det som jag gör och vill att du skall göra det, alltså gör du det fel 🤭
Jo jag har spelat DoTA hela livet.