John Romeros självbiografi blir dokumentär – OCH dramaserie

Robot
John Romeros självbiografi blir dokumentär – OCH dramaserie
Medlem

Har John Romero gjort något vettigt efter 90 talet?

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Nix pix

Medlem

grabben är ju ett geni vad gäller att marknadsföra sig själv

doom och quake och skit - John Carmack

signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Striva:

Fast han skulle göra Severity med none other than Tom Mustaine...

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Vad var det för konflikt mellan de?

Medlem

Den klassiska boken kring detta är ju tveklöst "The Masters of Doom" (om det finns nån) nån sån i genren.

Jävligt märkligt val att göra något bara på hans side of the story... I ljuset av det.

signatur

Medlem
Skrivet av lonian:

Sigil 1 och 2.

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Vem är det som envisas med att hajpa den där snubbens legendstatus år efter år?

Jag har alltid upplevt att hans ikonstatus är konstlad och att det aldrig varit särskilt många som ens brytt sig om honom.

signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Fast han skulle göra Severity med none other than Tom Mustaine...

Okej? Han skulle göra ett spel som aldrig kom ut och kommer aldrig att komma ut. Vet inte riktigt vad du vill säga med det?
Kan själv inte säga att ett inställt spel är bevis på att man "gjort något vettigt".

Medlem

Ser inte han behöver göra något mer industrin tror jag haft sina major peaks och går knappt toppa.

Hela industrin sett från 1990 fram till början av 00 hade enorm utveckling. 3dfx, voodoo osv osv. Vi hade fullt med pionijärer john carmack, Romero, Richard Garriot med ultima spelen, ultima online mmorpg. Brian Fargo. Eller för att inte glömma Frank Klepacki och hans ikoniska musik. Alla studios som släppt sina ikoniska titlar. Westwood studios, Blizzard, Sierra, Lucas Art......Listan rullar på......

Man vill ju inte låta för grinig men tror vi sett det största inom gaming redan. Och kanske även dom största personerna inom industrin redan passerat.

Nu hoppas man ju man har fel men med tanke på alla ikoner vi haft mellan 90-00 bara ser jag inget annat.

Medlem
Skrivet av Atorak:

Ser inte han behöver göra något mer industrin tror jag haft sina major peaks och går knappt toppa.

Hela industrin sett från 1990 fram till början av 00 hade enorm utveckling. 3dfx, voodoo osv osv. Vi hade fullt med pionijärer john carmack, Romero, Richard Garriot med ultima spelen, ultima online mmorpg. Brian Fargo. Eller för att inte glömma Frank Klepacki och hans ikoniska musik. Alla studios som släppt sina ikoniska titlar. Westwood studios, Blizzard, Sierra, Lucas Art......Listan rullar på......

Man vill ju inte låta för grinig men tror vi sett det största inom gaming redan. Och kanske även dom största personerna inom industrin redan passerat.

Nu hoppas man ju man har fel men med tanke på alla ikoner vi haft mellan 90-00 bara ser jag inget annat.

agree to disagree?

king-fölk har via sitt geni lagt grunderna för språket som spel pratar, men tror vi har ett antal år framför oss före det har skrivit sin "Moby Dick".

drar av en till liknelse

Dom här grabbarna har uppfunnit en ny "Camera Obscura", men tror vi har ett antal år framför oss före det filmats någon "Citizen Kane".

Det är inte svårt för nån att se att jämfört med spel som görs idag så suger Doom röv...
Så länge det är relativt lätt att se att det som kommit tidigare suger relativ röv så är toppen ej nådd.

Det gäller ej film, musik och böcker.
Det kommer nytt och det kommer bra... Men sällan något som man skulle kunna generellt säga är bättre än vad som kommit tidigare.

Kommer ett nytt greatest game ever made vart fjärde år typ.. IMO

signatur

Medlem
Skrivet av Anton Q:

agree to disagree?

king-fölk har via sitt geni lagt grunderna för språket som spel pratar, men tror vi har ett antal år framför oss före det har skrivit sin "Moby Dick".

drar av en till liknelse

Dom här grabbarna har uppfunnit en ny "Camera Obscura", men tror vi har ett antal år framför oss före det filmats någon "Citizen Kane".

Det är inte svårt för nån att se att jämfört med spel som görs idag så suger Doom röv...
Så länge det är relativt lätt att se att det som kommit tidigare suger relativ röv så är toppen ej nådd.

Det gäller ej film, musik och böcker.
Det kommer nytt och det kommer bra... Men sällan något som man skulle kunna generellt säga är bättre än vad som kommit tidigare.

Kommer ett nytt greatest game ever made vart fjärde år typ.. IMO

Kanske, har svårt att se det dock. Vi som spelade under 90-talet upplevde fantastiska saker både inom spel & hårdvara. Kan även vara generationerna antar att jag upplever dessa personer snart liksom man själv passerat bäst före datum.

Men evolutionen som var på 90-talet har jag svårt att se kommer ske igen. Tycker mycket idag som exempel första survival gamet kom sen försöker alla göra det precis som efter Minecraft försöker alla göra det. Finns liksom inte samma visionärer idag som då inom spelindustrin. Lite samma inom hårdvaran när man drog igång Quake med 3DFX man höll ju på flyga av stolen. Idag är är givetvis spelen sjukt snygga många av dom men är mer grafiskt man ska se porer i ansiktet mm....

Tänk typ man är blind och tar på ett på glasögonen och så ser man. Typ känslan med virge S3 mot 3dfx/voodoo eran man bara typ WHAT!!!??!?

Hur som antar tiden kommer bevisa rätt eller fel, där emot inte tänkt lämna in ännu så kanske man i framtiden får uppleva något liknande.

Medlem
Skrivet av Atorak:

Kanske, har svårt att se det dock. Vi som spelade under 90-talet upplevde fantastiska saker både inom spel & hårdvara. Kan även vara generationerna antar att jag upplever dessa personer snart liksom man själv passerat bäst före datum.

Alla tycker alltid att det som dom körde/upplevde när dom var i tidiga tonåren var the greaatest i resten av sina liv, men jag försöker parrera att bli en "det var bättre förr!" och "ni skulle bara veta!"-göbbe.

Real shit hände på 90-talet.
Real shit keeps on happening.

signatur

Medlem

Hade varit skoj om dramaserien var i samma stil som Halt and Catch Fire som är något av det bästa som skapats någonsin!

signatur

"All those moments will be lost in time... like tears in rain. Time... to die." - Roy Batty

Redaktör
Skrivet av Cyberz:

Vad var det för konflikt mellan de?

De bråkade om flera saker har jag för mig. Carmack bossade för Id och hade väl inte mycket insikt i att medarbetarna kanske inte delade hans vilja att jobba typ dygnet runt. Och jag vill minnas att de hade olika syn på spelens utformning. Kolla upp boken "Masters of Doom" av David Kushner (som @Anton Q nämnde), den är mycket intressant.

signatur
Medlem
Skrivet av Atorak:

Tänk typ man är blind och tar på ett på glasögonen och så ser man. Typ känslan med virge S3 mot 3dfx/voodoo eran man bara typ WHAT!!!??!?

När man första gången testar ett riktigt jäkla bra VR spel och upplever att man är inne i spelet och ser sina egna händer. När man prövat ett spel som vanligen spelas på platt skärm men sedan får uppleva sig själv inne i spelet. Det är lite så som du beskriver att vara blind men sedan att kunna se och uppleva världen runt omkring dig. Om vi når en punkt där VR kan upplevas i lika bra grafik så som man ser den på en bildskärm och även hela ens kroppsrörelser finns med, fingrar, fötter och tår. Satan vad det skulle vara najs.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Det var ju även på tal om en film/tv serie baserad på Masters of Doom boken. Det verkar ha spelats in en pilot men inget som tv bolagen plockade upp.

Själv tycker jag Romero får alldeles för mycket oförtjänt skit på sig för vad han en gång gjort. Visst, han har en viss Casanova stil, men läser man hans bok och följer han på Instagram o ser lite på hans föreläsningar på youtube så får man en annan bild tycker jag.

Sen att det är på tal om både tv serie och film nu är väl lite att överskatta intresset kan jag tycka men ändå kul att det kanske kan komma något i stil med Halt and catch fire. Vi är ju inte direkt bortskämda med liknande serier.

Medlem

Inkluderar säkert kapitlet om hur han använde Empire of Sin till bedrägeri, sålde DLC som aldrig tänkte släppas och skrev saker i stil med ”Det är bara ett par hundralappar, släpp det och gå vidare” till folk som klagade på att ha blivit lurade.

1
Skriv svar