Nominera till tidernas bästa spelår!
År 2002 är utan några tvivel mitt val.
Varför då, frågar ni kanske.
Det finns tre starka anledningar enligt mig:
The Elder Scrolls 3: Morrowind
Metal Gears Solid 2: Sons of Liberty,
Grand Theft Auto: Vice City.
Dessa tre spel är fortfarande bland mina favoriter 22 år senare. Det är inte mycket som kommer i närheten av dess kvalite. Kan än idag önska att jag kunde få uppleva dessa spel igen som om det vore första gången.
Kul med en till omröstning i flera steg! Förra var riktigt rolig, med bästa spelskurken.
Bra att ni skrivit upp ca tre spel för varje år så man drar sig lite till minnes. Dock hade det varit bra om ni skrev dit fler, kanske 10 per år. Jag vet att Wikipedia refereras till men jag och säkert flera med mig är inte tillräckligt motiverade för att göra egen research utanför forumet. I framtida delfinaler får ni gärna skriva ut fler spel per år, vilket ni iofs säkert redan tänkt på.
Edit: Forumiterna skriver ut fler spel för varje år i kommentarerna, visst, men jag vidhåller ändå min åsikt/mitt förslag.
Svårt. Men svaret är antingen 1996 eller 1998. Båda åren var helt otroliga.
Personliga favoriter från 1996 som ni inte nämnde: Duke Nukem 3D, Command & Conquer: Red Alert, Heroes of Might and Magic II, The Elder Scrolls II: Daggerfall, Realms of the Haunting, Death Rally, Master of Orion II och expansionen Warcraft II: Beyond the Dark Portal.
Om 1996 var ett superbt spelår så var 1998 en revolution som visade vart spel kunde ta vägen i framtiden.
Personliga favoriter som ni inte nämnde: Starcraft, Unreal, Baldur's Gate, Fallout 2, Battlezone, Myth II: Soulblighter, Descent: FreeSpace - The Great War, Warhammer: Dark Omen, Jazz Jackrabbit 2, Castlevania: Symphony of the Night, The Elder Scrolls Adventures: Redguard.
Och spelade man mycket Playstation eller N64 också (vilket jag inte gjorde) så var de åren ännu roligare.
1988 kom (till Amiga då) Pool of Radiance, The Great Giana Sisters, Firepower, California Games, Last Ninja 2, Bubble Bobble, F/A-18 Interceptor, Dungeon Master, Carrier Command, Nebulus, Galdregon's Domain, Starglider 2, Questron 2, Laser Squad, Alternate Reality (som tyvärr aldrig blev helt klar), Barbarian, ik+, Bards Tale 2, Space Quest 2, Times Of Lore, War in Middle Earth, Zak McKracken
detta är ett rätt svårt år att slå faktiskt...
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>
Jag måste välja 2005.
Både F.E.A.R. och Battlefield 2. Fantastiska spel helt i min smak.
Alla år verkar ha något som man spelat och som var riktigt bra. Men för att låta som en trasig skiva... 1998 är året för mig också... Dock kanske 1999 eftersom jag fick Zelda som julklapp... Grim Fandango är mitt "all time favorite"; frågan jag ställer mig är hur fanken jag klarade av det när det var aktuellt första gången. Jag har kört igenom den flera gånger senare; remastern på Steam bla. Det är så långsökta saker och inget sätt att ta reda på lösningen..
Men musiken, pussel och humorn får mig att dra på smilgroparna så här 25 år senare...