Sälj Ikea-köttbullar i virutell Roblox-butik
Möbeljätten betalar tio personer för att jobba digitalt för dem.
Lite tragist samtidigt, är det så det ska vara i framtiden? Till vilken nytta? När AI tagit över våra vanliga jobb så får vi lyfta virtuella boxar med ingenting och utan mening.
Tur att många (inklusive mig själv) har jobb som inte kan utföras utav en sträng ettor och nollor.
Men ja, verkar totalt meningslöst att "jobba" med att sälja virtuella köttbullar. Den enda som egentligen får ut något av det är den som säljer "köttbullarna" i form utav lön ifrån IKEA medans den som tar emot köttbullarna inte får någonting, såvida inte någon uppfinner ätbara virtuella köttbullar. 🙄
Lite tragist samtidigt, är det så det ska vara i framtiden? Till vilken nytta? När AI tagit över våra vanliga jobb så får vi lyfta virtuella boxar med ingenting och utan mening.
Jag är lite tveksam till hur meningsfyllt det är att lyfta fysiska lådor åt någon arbetsgivares räkning, men jag köper det du säger. I en perfekt värld så gör AI att vi kan syssla med vårat eget självförverkligande. Vi får syssla med det vi brinner för, om vad det än må vara. Om det faller ut så, är jag tveksam till. Jag har hållit på mycket med att fundera på vad jag ska hålla på med i min sista halvan i livet. Det slutade med att jag håller på att omskola mig till elektriker, eftersom jag tror att de praktiska jobben kommer ta mycket längre tid att mota bort och det är något som jag tycker verka passa mig. Det skulle kräva robotar som kan ta sig igenom all möjlig terräng och förstå uppgiften. Det är många jobb som kommer försvinna med AI, man får försöka att bädda sin säng efter hur man tror det kommer falla ut, det finns inget definitivt svar på det.
Ursäkta mitt babblande om AI, kände lite behov att skriva av mig lite.