Varför två år på slutet av nittiotalet var de bästa åren någonsin för PC-spel.
Kan lägga till: Baldurs Gate, Fallout 2 och StarCraft som representerar för året 1998 på pc.
Heroes of Might and Magic III sam Age of Empires II släpptes 1999 har spenderat orimligt mycket tid med ovanstående spel.
Tittar man lite bredare så släpptes det många grymma spel runt 97-99 till många olika konsoller med en utvecklingskurva som är svår om inte omöjligt att uppnå i dagsläget.
The Owls Are Not What They Seem
Glöm inte heller Grim Fandango som också släpptes 1998. Förmodligen ett av de bästa spelåren någonsin!
1998 spelade jag Banjo & Kazooie
Du och jag, @Mutumba.
En Bamseponny av folket
Tänker sticka ut hakan och säga att det tekniska språnget Half-Life gjorde jämfört med sina samtida marknadskonkurrenter var ganska litet när man jämför med Half-Life 2 och Source-motorns introduktion. Men det är inte så konstigt att 1998 och 2004 nämns om vartannat varje gång tidernas bästa spelår kommer på tal.
Jag hatade det sena 90-talet som spelare. Allt gick från fantastisk 2D till tokusel 3D och alla spel blev mörkare och mera "Edgy".
Du har en poäng. Med Playstation-dominansen (på konsolfronten) skulle allt bli "häftigare". Moget = blod. Men så mycket kan man säga: Yoshi's Island har grafiskt sett åldrats bra mycket värdigare än tidiga 3d-spel som Resident Evil och Tomb Raider.
En Bamseponny av folket
Half Life 1998
Unreal Tournament 1999
Finns inget ens som liknar de oerhörda sprången i utveckling nuförtiden och kommer förmodligen aldrig finnas.
Half-Life var (och är) helt fantastiskt. 1999 var ju lite coolt för Quantic Dream släppte sitt debutspel, helt unika The Nomad Soul. Och Soul Reaver, tidernas coolaste vampyrspel, med inslag jag aldrig sett tidigare i ett spel. Den längsta resan kändes också eget. Gabriel Knight 3 var spännande, men jag fastnade på ett pussel med en karta.
1999 lirade jag Planescape Torment. Finns nog ingen historia jag läst med sådan passion det året och oförglömliga karraktärer som den svävande döskallen Morte och många andra.
"You know, if I could click you, you wouldn't know a moment's peace" (Morte)
Infinity Engine stod för några av den tidens mest oförglömliga rollspel som kom från västvärlden.
Glöm inte heller Grim Fandango som också släpptes 1998. Förmodligen ett av de bästa spelåren någonsin!
Ja, Grim Fandango var så kul. Minns man var tvungen ladda ner en patch vid ett tillfälle, en hiss som gick för snabbt. Sanitarium spelade jag en bra bit också, udda spel, men det blev nåt fel så det gick inte att fortsätta.
Ja, Grim Fandango var så kul. Minns man var tvungen ladda ner en patch vid ett tillfälle, en hiss som gick för snabbt. Sanitarium spelade jag en bra bit också, udda spel, men det blev nåt fel så det gick inte att fortsätta.
Japp. Hissbuggen var jag också med om och var speciellt ett problem i Windows 2000 och XP om jag minns rätt.
Nästan varje år på 90-talet och början på 00-talet gav massiv utveckling.
Wolfenstein 3D 1992
Doom 1993
Duke Nukem 3D och Quake 1996
Unreal och Half Life 1998
UT och Quake 3 1999
GTA 3, Max Payne och Operation Flashpoint 2001
Mafia 2002
Half life 2, Doom 3 och Far Cry 2004
Därefter började utvecklingen sakta ner, där bland de sista riktigt stora tekniska sprången blev Crysis 2007 och GTA IV 2008.
Är ju inte förrän nu på senare år med HL Alyx VR och Cyberpunk path tracing man sett något större tekniskt kliv. Men det handlar ju främst om det grafiska eller om något ganska nischat tyvärr. Möjligheten för fantastisk AI och fysik har ju funnits hur länge som helst nu men det är ju nästan ingen som brytt sig om senaste årtionden.
Det häftigaste och bästa PC-spelen från slutet av 90-talet enligt mig är Thief: The Dark Project. Det visade verkligen hur roligt och enerverande det kunde vara att smyga i spel, där man är så mycket svagare än fienderna och där man var tvungen att smyga mot sista bossen, vilket då var unikt, andra "smygarspel" som Metal Gear och Tenchu blir rena actionspel under bossfajten. Plus att det under en kort tid var väldigt grafiskt imponerande med alla skuggor och ljus, har dock verkligen åldrats på det grafiska planet nu.
Under 1998-2000 så kom "immersive sims" som Thief, System Shock 2, Deus Ex och Thief 2, och alla imponerade på mig något enormt med dess stora detaljerade banor och många valmöjligheter. Och jag fantiserade om hur fantastiska och avancerade framtida "immersive sims" skulle vara tack vare den stora tekniska utvecklingen som hände då, men så kom Xboxen med bra mycket mindre RAM än dåtidens datorer och Deus Ex 2 och Thief 3 fick mycket mindre banor och tråkigare gameplay än föregångarna, och genren "immersive sims" har i stort sett vara i dvala sedan dess (men tittar fram då och då som 2017s Prey). Och den spelframtid jag drömde om gick förlorad.
Det var också tider då spel enkom gjordes som PC spel och Playstation spel och Nintendo spel.
Man ser mindre at sånt nu för tiden och sen ska allt "passa alla".
En av de absolut sämst sakerna som hänt gaming. Det ENDA som är positivt är att spelen går att spela på flera plattformar idag.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Förvånar mig att jag sett UT99 så få gånger. För migvar det fantastiskt.
Vadå sett? Det är väl bara att starta spelet?
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Vadå sett? Det är väl bara att starta spelet?
Eh, ja? sett det nämnt så få gånger. Starta spelen kunde man gjor tmed alla eller? Spela inte dum.
7900XTX
7800X3D
Eh, ja? sett det nämnt så få gånger. Starta spelen kunde man gjor tmed alla eller? Spela inte dum.
Jaha, men det är samma med Q3 ju. Alltså, de där spelen, de är asbra, jag gillar de skitmycket, men är inte alls förvånad att "ingen" pratar om dessa två längre. Utan singleplayer och hur spelade ser ut idag så är båda dömda att ligga i dvala, speciellt Unreal eftersom epic mer eller mindre skitit i sin egen serie, dessutom är det ju bortplockat från både gog och steam till favör för en plattform som ingen använder.
Vi har både spelat gamla UT och Q3 under våren ganska mycket på kontoret i LAN.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Jaha, men det är samma med Q3 ju. Alltså, de där spelen, de är asbra, jag gillar de skitmycket, men är inte alls förvånad att "ingen" pratar om dessa två längre. Utan singleplayer och hur spelade ser ut idag så är båda dömda att ligga i dvala, speciellt Unreal eftersom epic mer eller mindre skitit i sin egen serie, dessutom är det ju bortplockat från både gog och steam till favör för en plattform som ingen använder.
Vi har både spelat gamla UT och Q3 under våren ganska mycket på kontoret i LAN.
Skulle vilja jobba på ditt kontor..:)
7900XTX
7800X3D