Face textur till mesh
Jag kommer ihåg att det var populärt förut att skapa sitt nylle i spel, type ett sånt där du har ansiktet i mitten och resten är sträckt ut över bilden med öronen på sidorna på bilden. Om jag inte minns fel så startade trenden reda på 90 talet.
Söker nu något sätt för att skapa sådana ansiktstexturer till en mod jag håller på med. Någon som har en ide? Den bifogade texturen (till höger i bilden) kommer från Project Zomboid (som jag tok-moddat senaste veckorna) och visar vad jag vill uppnå - en zombie mask helt enkelt. Borde vara lätt att gissa vad för typ av mod jag vill skapa för er som sett på de senare säsongerna av The Walking Dead.
Har frågat mina (få) grafiskt kunniga vänner som skapar moddar, men de har ingen 100% koll på hur det ska gå till. Det viktiga är ett det går att automatisera och att ögon, näsa och mun hamnar på ett bra ställe så att texturen inte ser ut som om det var olle 5 år som ritat den med crayon pennor.
Tacksam för feedback.
Sträck ut den över området som textur 2 visar (i te.x photoshop). Ser det dåligt ut i spelet, gör om / tweaka tills det ser bra ut. Det är enda sättet.
Automatisera? Vad menar du exakt med det, är det tänkt att du ska göra hundratals masker?
Sen beror det ju på hur den där mask-meshen ser ut, inte säkert den passar så bra för ett zombieansikte. Är det mest bara en platt mesh så visst, då funkar det väl kanske hyffsat, annars behöver du ju göra en bättre 3D mesh först och då kan du ju se till att UV-mappingen för ett ansikte funkar direkt i Blender (eller vad du nu använder).
jag har gjort många ansiktsmoddar (KOTOR, Morrowind, Gothic 2, Jedi Knight och många andra)
Sträck ut den över området som textur 2 visar (i te.x photoshop). Ser det dåligt ut i spelet, gör om / tweaka tills det ser bra ut. Det är enda sättet.
Automatisera? Vad menar du exakt med det, är det tänkt att du ska göra hundratals masker?
Sen beror det ju på hur den där mask-meshen ser ut, inte säkert den passar så bra för ett zombieansikte. Är det mest bara en platt mesh så visst, då funkar det väl kanske hyffsat, annars behöver du ju göra en bättre 3D mesh först och då kan du ju se till att UV-mappingen för ett ansikte funkar direkt i Blender (eller vad du nu använder).
jag har gjort många ansiktsmoddar (KOTOR, Morrowind, Gothic 2, Jedi Knight och många andra)
Grejen är att jag är helt talanglös när det gäller grafik. Har för övrigt inte Photoshop, bara enklare bildbehandlingsprogram. Meshen är en redan existerande game asset som bara kopieras och nya texturerna appliceras på den (.png filer)
Jag har tänkt mig ett antal "ansikten" till masken så något lätt sätt att göra dem, helst automatiserat utifrån en bild/foto vore bra. Jag vet att det har funnits mjukvara för just sånt här som kan göra det enkelt.
En liten fråga, moddade du den till vänster så att den blev den till höger?
Nej, vänster är bara en genererad bild från craiyon, bilden till höger är default texturen till Hockey masken i spelet. Det går att lägga till multipla texture options för items i spelet så att en random väljs när objektet skapas typ:
<textureChoices>textures\option1</textureChoices>
<textureChoices>textures\option2</textureChoices>
<textureChoices>textures\option3</textureChoices>
Sen skapar du option1.png, option2.png, option3.png i den katalogen - tror jag åtminstone. Har inte listat ut 100% hur man gör "fysiska" items ännu som man kan släppa på golvet eller ha på sig.
Problem solved, det var mer pill med textur och mesh filerna och var exakt som de skulle ligga än texturerna (samt att jag fick dra upp ljusstyrkan rejält för att de inte skulle se ut som någon Special Ops mask).
Det visade sig att meshen redan innehåller hål för ögon, näsa och mun så det var bara att generera en textur i någon AI tjänst och se glad ut. Nu är det bara själva skapandet av masken (av spelaren alltså) som är kvar... *andas ut*