Vart kan man vända sig? (Demens / Alzheimers)

Medlem
Vart kan man vända sig? (Demens / Alzheimers)

Hjälp.

Vart kan man vända sig och få hjälp när en släkting börjar få Demens eller Alzheimers (eller vad det är)?

• Personen är över 60.

• Han dricker öl på morgonen och han kan sen köra bil på det.

• Han kan fråga fyra gånger samma dag... vad är det för dag idag?

• Han blir aggressiv, oroar sig och anklagar personer för saker som de inte gjort.

• Han kan ringa 4-8 gånger och lämna 25-30 meddelanden... på en och samma dag.

• Han är osams med flera i kärnfamiljen. Få orkar med honom.

• Personen i fråga anser sig inte heller behöva någon hjälp... blir arg när man försöker hjälpa.

• Det mesta bottnar i att han blir så förbannad att ingen vill ha med honom att göra.

Vart kan man vända sig i en sånn här situation?

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Vi fick sätta vår farfar på hem när han fick demens, gick inte att ha han bo hemma längre.

Han var mycket paranoid, ringde brandkåren var och varannan dag. Inbillade sig se och höra döda familjemedlemmar osv.

Fy i fan det är inte lätt sånt här skit. Jobbigt som satan själv. Fi**a…

signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Qus
Medlem

Ring sjukvårdsupplysningen 1177.

Medlem

Det är oerhört svårt att få demenssjuka att förstå sin situation eller ändra på sig, men det lilla jag har lärt mig är att äta rätt mat för att få igång hjärnans "autophagy" (tänk hjärnans "lever" som filtrerar ut och bryter ner amyloid plack) som blir ofta underlåten av kolhydrater kroppen inte bearbetar igenom ordentligt. Det kan göras med hjälp av LCHF (tvinga kroppen i ketosis) och steka kött i olivolja, gärna torsk. Men lycka till att få dem ändra matvanor som inte redan är cementerade, är lite lättare ifall han är rullstolsbunden eller svag i kroppen för att göra något själv. Jag vill inte säga det löste problemet men vardagen blev lite lättare med farmor i hennes sista tid.

Min pappa hade inte specifikt demens men vid tidigt 2000 fick ett grovt epilepsianfall där han var bortgången i 15 minuter, och varje minut är avgörande för hjärnan. Tack vare snabbt agerande av hans särbo så kom han tillbaka i liv, men livet förändrades helt för honom och det var svårare och svårare att hålla ett vettigt samtal med honom där tider och löften var involverat. Gick bort av ännu ett epilepsianfall 2015 men hans livsstil bidrog definitivt till det (Undernärd, alkoholist, kedjerökare). Man gjorde vad man kunde, men det gick bara så långt.

signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Skribent

Jag har jobbat med dementa med komplikationer i närmare 20 år och det du beskriver ä de definitivt demens. Jag skulle till och med gå så långt och säga att det är framlobsrelaterat då detta brukar innebära aggressivitet och paranoia. Det finns väldigt bra bromsmediciner idag, men då måste han få en demensutredning. Detta är inte alltid lätt när personen oftast inte har en sjukdomsmedvetenhet.

Men hör av dig till sjukvården och se till att få ett demensteam inkopplat. De kommer kunna hjälpa er och ge er råd och stöd. Demens är en jobbig sjukdom som påverkar nästan anhöriga mer än den som blivit sjuk, jag lider verkligen med dig.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Tackar för alla svar! Det hjälper mycket!

Vi ska kolla med 1177 / VC om vi kan få tid till demensutredning.

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

ZF
Medlem

Ditt "eller vad det nu är" är en viktig aspekt. Det finns andra sjukdomar, särskilt i kombination,som kan ge demenslika symptom. Sen blir det ändå en process att prova ut ev farmaka för dessa och även den tiden kan bli lika eller mer kaotisk än typisk åldersdemens. Men det finns i de fallen möjlighet att uppnå klara förbättringar även när någon verkar eskalerat till nästan helt borta. Under utprovning kan det tyvärr också rent av verka förvärra inna det förbättrar.

Oavsett vad bör nog nycklarna gömmas hur irriterad patienten än är. Läkare kommer ändå besluta bilförbud eller inte beroende på hur behandlingen svarar. Bättre än att polisen ev får göra det.

Medlem

Ta kontakt med kommunen och någon rådgivning, vet inte om det är hemtjänsten som är första instansen men man lär nog vara tydlig med att personen i fråga själv är negativt inställd. Dom är nog vana med att få möta dom flesta typer av människor

signatur

Kontakt med 1177/VC låter som ett bra första steg. Hoppas ni får den hjälp ni behöver!

Skribent
Skrivet av Hanzo:

Tackar för alla svar! Det hjälper mycket!

Vi ska kolla med 1177 / VC om vi kan få tid till demensutredning.

Ja det är klokt och det bör nog göras så fort som möjligt. Missade det där att personen kör bil. Kan vara väldigt känsligt att ta någons körkort, men det känns som det skulle behöva göras som säkerhetsåtgärd här för både personen och andra.

Lycka till och hoppas ni får den hjälp som behövs. Var inte rädd för att sätta press på vården heller. Ni behöver göra en demensutredning omgående. Tyvärr blir ju inte sjukdomen bättre, men får personen hjälp och mediciner så kan det ändå bli ett bra levende många år till.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Inga flera tips här än det so redan är skriven, Efter erfarenheter med Pappa och en Moster vill jag bara önskar er och släktningen allt väl och lycka till.

Medlem

Kan vara problem om personen använder sig av körkortet som id handling, se till att fixa pass eller ID kort innan någon tar handlingen.

Medlem

jobbar med dementa, MEN nån måste ta bilnykeln från han. Huva en dement plus troligtvis onykter på vägen kan bara gå åt helvete.

Som många har skrivit finns demens teams på dom flesta orter. Där man kan få hjälp.

1
Skriv svar