Path of Exile II

Medlem
Path of Exile II

Path of Exile! F2P-uppstickaren som utmanade Diablo, och enligt många vann. Uppföljaren är på G, med early access/beta i slutet av 2024. Det borde tala för en release 2025, eller? Kampanj med sex akter är det som erbjuds (åtminstone vid release), och precis som sin föregångare är hela spelet F2P.

Personligen ser jag fram emot det här spelet. Vad säger ni andra?

Plattformar: PC, Playstation 5, Xbox Series

Medlem

Klasser
Tolv klasser finns, alla länkade till ett eller två av karaktärernas attribut, t.ex: Strenght/Intelligence för Templar och Druid, eller Dexterity för Ranger och Huntress. Men precis som i föregångaren kan alla klasser använda alla skills och all utrustning, så det finns stor möjlighet att leka runt med olika hybrider och variationer.

Witch:

Ranger:

Mercenary:

Medlem

Passive skills
Det stora trädet återvänder med 1500 passiva skills. Trots det komplexa skillträdet säger utvecklarna själva att de vill göra spelet mer tillgängligt för en större publik, men inte på bekostnad av djupet i de system som finns i spelet. Och precis som i originalet delar alla klasser på samma träd, men har olika startposition. Det finns alltså inget som hindrar en från att plocka upp mer defensiva egenskaper om man spelar som Sorceress, men de är betydligt lättare att nå om man startar som t.ex en Templar.

Active skills

När det gäller aktiva egenskaper pratar utvecklarna mycket om förbättrat combat flow, kontroll, och känsla. En dodge roll läggs också till för att undvika attacker. Av det som visats känns det som ett mindre stelt spel än föregångaren. En sak de nämner när de pratar om skills är att de ville undvika både cooldowns, och olika skills som genererar eller spenderar mana, alltså tvärtemot hur Blizzard valt att göra i de två senaste Diablospelen.

Aktiva egenskaper får man precis som tidigare med skill gems. I föregångaren hade din utrustning sockets för skill gems, och i länkade sockets kunde man placera support gems som förbättrade eller förändrade en skill på något sätt. I Path of Exile 2 kommer istället din karaktär ha skill sockets, och varje skill gem har sina egna support sockets, och kommer kunna uppgraderas med flera. Så man behöver inte jaga efter utrustning som har rätt länkade sockets.

Medlem

Playstation 5 och Xbox Series
Det dröjde innan föregångaren kom till konsol, men den här gången verkar det bli release samtidigt på PC och current gen-konsolerna. Spelets kontroller beskrivs som twin-stick, där vänsterspaken flyttar karaktären och högerspaken styr riktningen du tittar åt. Spelet har auto-targeting så länge man inte siktar med högerspaken. Couch coop finns också för alla som vill spela lokalt med en kompis. Den här funktionen kanske mest kommer förknippas med konsolversionerna, men även PC har faktiskt coop på delad skärm.

Cross play och cross progression
Fungerar som man kan förvänta sig. Spela på din PC, byt till konsolen i vardagsrummet och fortsätt spela med dina PC-kompisar.

Inaktiv

Ser lovande ut och Cross play och cross progression är underbart

Medlem

Verkar bli riktigt bra och polerat.

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |

Medlem

Ser fram emot detta som tusan. Gillade ettan väldigt mycket. Lagt ner ett antal hundra timmar på både pc och konsol.

Medlem

Testade ettan lite och men fastnade aldrig, det här ser dock bättre ut. Blir absolut att testa i alla fall.

Medlem

Gillade grafiken och animationerna i Witch gameplay videon. Schysst boss på slutet.

Medlem

Har spelat mycket PoE. Kommer garanterat köra nr 2 en del. Supertaggad!!😁

Medlem

Ser fram emot detta. Generellt brukar jag inte gilla F2P men just poe gör F2P på ett bra sätt där spelet hamnar på en rimlig peng efter köp av diverse QoL saker som större storage.

Gillar att det blir cross play då jag själv gärna spelar på konsol och pc. Förstår dock att viss kanske ogilla det då designval i spelmekanik begränsas något när allt måste fungera med kontroller.

Tror detta spel kommer bli asbra. Ska bli kul att testa det i slutet av året.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Ser fram emot detta. Generellt brukar jag inte gilla F2P men just poe gör F2P på ett bra sätt där spelet hamnar på en rimlig peng efter köp av diverse QoL saker som större storage.

Gillar att det blir cross play då jag själv gärna spelar på konsol och pc. Förstår dock att viss kanske ogilla det då designval i spelmekanik begränsas något när allt måste fungera med kontroller.

Tror detta spel kommer bli asbra. Ska bli kul att testa det i slutet av året.

Samma här! Jag brukar sällan spela F2P, men Path of Exile spelade jag massor, och köpte lite saker i shopen för att visa uppskattning och betala för upplevelsen.

Medlem

Otroligt taggad på 2:an! Efter ca 2400h i ettan börjar man ju bli lite avtrubbad. Couch co-op med cross progression ser kanon ut och gameplay överlag känns väldigt lovande.

Medlem

Någon som kommit in än?

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:

Nepp. Loginservern verkar död, eller drunknar under anstormningen. "an unexpected disconnection occurred"

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Nepp. Loginservern verkar död, eller drunknar under anstormningen. "an unexpected disconnection occurred"

Jess

Medlem
Releasehästryttare
Medlem

Folk verkar generellt positiva till spelet hittills:

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:

https://i.imgur.com/OO437jY.png

imponerande med tanke på att få faktiskt fått logga in än så länge Så frågan är vad man bygger den recensionen på.

Finns långa recensioner som hyllar spelet därspelare har spelat 0.1h. Dvs suttit och kikat på login skärmen. Sedan finns det dessa.

Medlem

Tror det börjar lätta lite. Kommer fram till Authenticating user nu i alla fall innan jag kastas ut

Medlem
Medlem

Nu kom jag fram till kön. 34940 före. Inga problem! Spelar annat under tiden Men gissar att man blir utkastad innan man når målet.

Medlem
Medlem
Skrivet av Aletheides:

Nu kom jag fram till kön. 34940 före. Inga problem! Spelar annat under tiden Men gissar att man blir utkastad innan man når målet.

Yup utkastad. Tror de flesta blev det.

Fragtjuv

Härligt att folk verkar ta det med ro, alla kommer ju inte tillslut ändå.

signatur

AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6

Medlem

Fastnade inte för ettan men detta ser riktigt intressant ut. Blir att testa men väntar till skarpversion.

Releasehästryttare
Skrivet av Broshimitsu:

https://i.imgur.com/OO437jY.png

Det har dippat rejält sen dess, många som är missnöjda med att betalat och inte kan spela!

76% just nu.

Medlem

Fick köa i 10min typ när jag testade vid 23.
Detta på pc.
Fullt väntat.

Hann testa nån timme. Inga buggar så långt.
Men jag är imponerad.

Riktigt imponerad på monster-designen och världen.
Mycket snygga smådetaljer med. Vargarnas glödande ögon i mörkret. Röken från syran som bränner.
Striderna känns som de har mycket mer tyngd än Diablo-spelen. Älskar att man kan använda Dodge hela tiden och att man kan aktivt använda skölden!
Mycket svårare än väntat. Blev nerköttad av arga små besatta barn flera gånger.
Och jag trodde inte PoE världen var så mörk! Tyckte bilder från 1an var ganska färgglada så avfärdade det som "uugh.. WoW-grafik". Men så fel jag hade. Nu måste jag ju kolla på lite lore videos eller nåt.

Men är förvirrad nu i början.. Ovan med kontrollerna. Och vet inte hur man gör med allt, och vad man ska göra med gems och sånt.

signatur

Insert "personbeskrivning" (skryt) här. Låtsas vara nonchalant om det.

Medlem

Nu är det förvisso mitt i natten/morgon men jag hamnar inte i kö öht. Kommer in direkt. Däremot har jag blivit utkastad till dashboard typ tre gånger och ljudet buggade ur rejält en gång och då kunde jag inte gå till dashborden utan fick starta om konsolen.

Spelar på Xbox SS.

Allt detta är ju dock ganska väntat eftersom det är EA så inget som upprör mig. Kommer in igen på direkten. Måste säga att det flyter på förbaskat bra på xboxen samt att det ser riktigt bra ut. Skitbra att man kan ändra upplösning och annat själv och pilla med andra grafikinställningar även på xbox.

Bara spelat några timmar men det är jäkligt skoj. Kör mercenary för jag var nyfiken på hur den klassen skulle spelas med handkontroll. Fungerar riktigt bra. Blir som en twinstick shooter.

123
Skriv svar