Path of Exile II

Medlem
Path of Exile II

Path of Exile! F2P-uppstickaren som utmanade Diablo, och enligt många vann. Uppföljaren är på G, med early access/beta i slutet av 2024. Det borde tala för en release 2025, eller? Kampanj med sex akter är det som erbjuds (åtminstone vid release), och precis som sin föregångare är hela spelet F2P.

Personligen ser jag fram emot det här spelet. Vad säger ni andra?

Plattformar: PC, Playstation 5, Xbox Series

Medlem

Klasser
Tolv klasser finns, alla länkade till ett eller två av karaktärernas attribut, t.ex: Strenght/Intelligence för Templar och Druid, eller Dexterity för Ranger och Huntress. Men precis som i föregångaren kan alla klasser använda alla skills och all utrustning, så det finns stor möjlighet att leka runt med olika hybrider och variationer.

Witch:

Ranger:

Mercenary:

Medlem

Passive skills
Det stora trädet återvänder med 1500 passiva skills. Trots det komplexa skillträdet säger utvecklarna själva att de vill göra spelet mer tillgängligt för en större publik, men inte på bekostnad av djupet i de system som finns i spelet. Och precis som i originalet delar alla klasser på samma träd, men har olika startposition. Det finns alltså inget som hindrar en från att plocka upp mer defensiva egenskaper om man spelar som Sorceress, men de är betydligt lättare att nå om man startar som t.ex en Templar.

Active skills

När det gäller aktiva egenskaper pratar utvecklarna mycket om förbättrat combat flow, kontroll, och känsla. En dodge roll läggs också till för att undvika attacker. Av det som visats känns det som ett mindre stelt spel än föregångaren. En sak de nämner när de pratar om skills är att de ville undvika både cooldowns, och olika skills som genererar eller spenderar mana, alltså tvärtemot hur Blizzard valt att göra i de två senaste Diablospelen.

Aktiva egenskaper får man precis som tidigare med skill gems. I föregångaren hade din utrustning sockets för skill gems, och i länkade sockets kunde man placera support gems som förbättrade eller förändrade en skill på något sätt. I Path of Exile 2 kommer istället din karaktär ha skill sockets, och varje skill gem har sina egna support sockets, och kommer kunna uppgraderas med flera. Så man behöver inte jaga efter utrustning som har rätt länkade sockets.

Medlem

Playstation 5 och Xbox Series
Det dröjde innan föregångaren kom till konsol, men den här gången verkar det bli release samtidigt på PC och current gen-konsolerna. Spelets kontroller beskrivs som twin-stick, där vänsterspaken flyttar karaktären och högerspaken styr riktningen du tittar åt. Spelet har auto-targeting så länge man inte siktar med högerspaken. Couch coop finns också för alla som vill spela lokalt med en kompis. Den här funktionen kanske mest kommer förknippas med konsolversionerna, men även PC har faktiskt coop på delad skärm.

Cross play och cross progression
Fungerar som man kan förvänta sig. Spela på din PC, byt till konsolen i vardagsrummet och fortsätt spela med dina PC-kompisar.

Kontot avslutas

Ser lovande ut och Cross play och cross progression är underbart

Medlem

Verkar bli riktigt bra och polerat.

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Ser fram emot detta som tusan. Gillade ettan väldigt mycket. Lagt ner ett antal hundra timmar på både pc och konsol.

Medlem

Testade ettan lite och men fastnade aldrig, det här ser dock bättre ut. Blir absolut att testa i alla fall.

Medlem

Gillade grafiken och animationerna i Witch gameplay videon. Schysst boss på slutet.

Medlem

Har spelat mycket PoE. Kommer garanterat köra nr 2 en del. Supertaggad!!😁

Medlem

Ser fram emot detta. Generellt brukar jag inte gilla F2P men just poe gör F2P på ett bra sätt där spelet hamnar på en rimlig peng efter köp av diverse QoL saker som större storage.

Gillar att det blir cross play då jag själv gärna spelar på konsol och pc. Förstår dock att viss kanske ogilla det då designval i spelmekanik begränsas något när allt måste fungera med kontroller.

Tror detta spel kommer bli asbra. Ska bli kul att testa det i slutet av året.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Ser fram emot detta. Generellt brukar jag inte gilla F2P men just poe gör F2P på ett bra sätt där spelet hamnar på en rimlig peng efter köp av diverse QoL saker som större storage.

Gillar att det blir cross play då jag själv gärna spelar på konsol och pc. Förstår dock att viss kanske ogilla det då designval i spelmekanik begränsas något när allt måste fungera med kontroller.

Tror detta spel kommer bli asbra. Ska bli kul att testa det i slutet av året.

Samma här! Jag brukar sällan spela F2P, men Path of Exile spelade jag massor, och köpte lite saker i shopen för att visa uppskattning och betala för upplevelsen.

Medlem

Otroligt taggad på 2:an! Efter ca 2400h i ettan börjar man ju bli lite avtrubbad. Couch co-op med cross progression ser kanon ut och gameplay överlag känns väldigt lovande.

1
Skriv svar