Diabotical Rogue
En svensk lagshooter med Quake-smak där framgång inte har med tur att göra.
#diabotical-rogue, #early-access
Har inte Diabotical funnits ett bra tag?
Vill minnas att jag spelade det för några år sen.
Korrekt, detta är deras uppföljare!
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Korrekt, detta är deras uppföljare!
Som när Dice skapade Hardline, la på nya skins, tweaka lite HUD. . Moddade lite.. Grund och botten Battlefield och tog fullpris.
Känns som GD studio har gjort exakt likadant..
Nä tack.
Synd att det var dött på release. Har runt 50 concurrent players sedan release, kommer inte gå uppåt heller tyvärr.. Allt jag vill ha är en bra arena-shooter som har en aktiv spelarbas, men finns tyvärr inte idag.
Som när Dice skapade Hardline, la på nya skins, tweaka lite HUD. . Moddade lite.. Grund och botten Battlefield och tog fullpris.
Känns som GD studio har gjort exakt likadant..
Nä tack.
Nja, vet inte riktigt om jag köper denna jämförelsen. Hardline utvecklades ju av en helt ny studio i USA och inte "vanliga" DICE. De gjorde något annorlunda, en del hade kul med spelet men att kalla det Battlefield var väl lite av en stretch.
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Har höga förhoppningar på detta, speciellt nu när det finns lite möjlighet till konkurrens på competetive shooters.
Hade varit kul med ett svenskt spel som sätter standarden där
Verkligen. Konkurrens där det leder till något "nytt", och inte bara att allt smälter ihop och blir ungefär samma sak ("CoD-ifiering").
Synd att det var dött på release. Har runt 50 concurrent players sedan release, kommer inte gå uppåt heller tyvärr.. Allt jag vill ha är en bra arena-shooter som har en aktiv spelarbas, men finns tyvärr inte idag.
Ja, det är riktigt synd. Ibland undrar jag vad det är som avgör ett spels framgång, för jag tror ärligt att om ett par större streamers med rätt publik skulle köra detta ett tag skulle det nog kunna locka folk. Men det är kanske snarare storleken på PR-budgeten, än spelets kvaliteter, som avgör.
Aldrig hört talas om, men det ser helt fantastiskt ut 👌
Och det är väl det som är spelets största problem (även om det endast varit ute i Early Access i inte ens två veckor). Hoppas de lyckas dra mer uppmärksamhet på den 1.0-releasen.
Nja, vet inte riktigt om jag köper denna jämförelsen. Hardline utvecklades ju av en helt ny studio i USA och inte "vanliga" DICE. De gjorde något annorlunda, en del hade kul med spelet men att kalla det Battlefield var väl lite av en stretch.
Håller med, Hardline var ju en avstickare från typ allt vad Battlefield är, utom i namnet då. Och det märktes ju på "framgången". Detta är väl ett nytt försök att återuppliva arenashootern, som såklart liknar föregångaren en hel del.
känns som sådana här spel aldrig kommer framåt i utvecklingen utan bara tittar på quake och håller sig där.
Första Diabotical var mer eller mindre en Quake 3 klon. Samma slags vapen och allt.
Visst att Quake 3 var ett bra spel men man kommer inte lyckas göra ett bättre Quake 3. Alla kloner är bara sämre kopior även om enstaka moderna funktioner kanske är bättre.
Ett annat problem med dessa spel är att man envisas med att göra egna spelmotorer som Diabotical och Reflex har.
Tror man skulle kunna bygga något mycket större i skala om man använder en färdig spelmotor.
Ja, det är riktigt synd. Ibland undrar jag vad det är som avgör ett spels framgång, för jag tror ärligt att om ett par större streamers med rätt publik skulle köra detta ett tag skulle det nog kunna locka folk. Men det är kanske snarare storleken på PR-budgeten, än spelets kvaliteter, som avgör.
Och det är väl det som är spelets största problem (även om det endast varit ute i Early Access i inte ens två veckor). Hoppas de lyckas dra mer uppmärksamhet på den 1.0-releasen.
Ja, det är väl kanske därför det är ett nytt spel och det börjar i EA. Man kan väl gissa att första inte blev en ekonomisk framgångssaga. Att nå ut till streamers är helt klart otroligt viktigt.
Vet inte riktigt hur de ska lösa detta om de inte får någon som investerar i dem. Hoppas de lyckas, för jag gillar det de gör och vad jag ser.
Har kört några rundor och gillar det hittills! Dock redan svårt att hitta matcher, vilket är smått oroväckande..
Jag skrev detta för nästan fyra år sedan, det var runt den tiden första Diabotical kom ut. Redan då var Arena Shooters som quake som jag ser det helt döda i jämförelse med alla andra speltyper, utom typ rts antar jag.
Det som är lite trist för de som verkligen tror att folk vill spela dessa spel, är att det finns inga siffror som kan visa att folk som vill ha spelen faktiskt också spelar/köper dem. Och det tråkiga för Diabotical här är att siffrorna visar hur dåligt det första spelet måste ha gått på epic. OCH, spelet som alla håller högst här, Quake 3, har en tredjedel så många spelare som Diabotical OCH Quake Live som är en kopia på Quake 3, har fyra ggr så många spelare, Quake Lives siffror är inte ens långt i från Quake Champions. Bland dessa spelen, så ser jag inte hur Diabotical kan sälja bra på något sätt, men ingen annan ren arena shooter heller.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Jag skrev detta för nästan fyra år sedan, det var runt den tiden första Diabotical kom ut. Redan då var Arena Shooters som quake som jag ser det helt döda i jämförelse med alla andra speltyper, utom typ rts antar jag.
Det som är lite trist för de som verkligen tror att folk vill spela dessa spel, är att det finns inga siffror som kan visa att folk som vill ha spelen faktiskt också spelar/köper dem. Och det tråkiga för Diabotical här är att siffrorna visar hur dåligt det första spelet måste ha gått på epic. OCH, spelet som alla håller högst här, Quake 3, har en tredjedel så många spelare som Diabotical OCH Quake Live som är en kopia på Quake 3, har fyra ggr så många spelare, Quake Lives siffror är inte ens långt i från Quake Champions. Bland dessa spelen, så ser jag inte hur Diabotical kan sälja bra på något sätt, men ingen annan ren arena shooter heller.
Det har du en poäng i, vissa genrer är mer eller mindre döda, och andra flockas folk till oavsett vad (för stunden). Men vindar vänder, och kanske kan arena shootern göra comeback? Eller så är det bara nostalgi för folk som ropar på det utan att faktiska spela eller köpa, som du säger. Det är i alla fall synd att ett spel som verkar göra rätt många saker rätt, inte lyckas slå igenom.
Det har du en poäng i, vissa genrer är mer eller mindre döda, och andra flockas folk till oavsett vad (för stunden). Men vindar vänder, och kanske kan arena shootern göra comeback? Eller så är det bara nostalgi för folk som ropar på det utan att faktiska spela eller köpa, som du säger. Det är i alla fall synd att ett spel som verkar göra rätt många saker rätt, inte lyckas slå igenom.
Ok, så här två och en halv månad senare så är det här spelet absolut dött, det var 12(!) spelare som var "peak" de senaste 30 dagarna och typ två personer som spelade senaste dygnet.
Det är nog till och med så, att spelet aldrig kommer ur early access eller så bara säger de att spelet är klart utan att göra något mera och tar det ur early access.
Jag tror att om man gör ett singleplayer som t ex Q3 och UT har så skulle fler spela spelet, men det är ockå mycket "jobbigare" för man måste ha bra bottar, man måste ha kodare som är villiga att göra bra bottar då. Men allt annat är ju samma, samma banor, samma vapen etc. Personligen är det så att om bara bottarna i Q3 skulle vara lite smartare, lite bättre, lite mera mänskliga, så skulle jag spela det fortfarande.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.