Rykte: En remaster av Final Fantasy Tactics är på gång

Robot
Rykte: En remaster av Final Fantasy Tactics är på gång
Medlem

Tactics Ogre är dock ett bättre spel. Så vi får se om FFT motsvarar folks barndomsminnen. FFT känns som en billig imitation i jämförelse. Vi får också se om de balanserar om spelet. Eller om man fortfarande kommer kunna oneshotta allt med double monk fist ninjas utan något behov av grinding.

Tactics ogre reborn som redan släppts är rekommenderat för de som gillar FFT.

Avstängd
Skrivet av Aletheides:

Tactics Ogre är dock ett bättre spel. Så vi får se om FFT motsvarar folks barndomsminnen. FFT känns som en billig imitation i jämförelse. Vi får också se om de balanserar om spelet. Eller om man fortfarande kommer kunna oneshotta allt med double monk fist ninjas utan något behov av grinding.

Tactics ogre reborn som redan släppts är rekommenderat för de som gillar FFT.

Håller på att köra Tactics ogre reborn på steam deck.
Bra spel men det blir mycket olika gubbar som ska micromanages till slut.
Spelade Triangle strategy före, tycker det var lite vassare speciellt eftersom alla karaktärer är mer unika och skiljer sig på slagfältet mm.
I tactics ogre reborn är dom flesta karaktärer bara rekryterade "NPCs"

Ser iaf fram emot ett FFT

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

hoppas på ett FFT

Medlem

Skulle bli hemskt glad av en remaster av Vagrant Story istället. Lade alldeles för mycket tid på det när det begav sig.

Medlem
Skrivet av Munhuggas:

Skulle bli hemskt glad av en remaster av Vagrant Story istället. Lade alldeles för mycket tid på det när det begav sig.

Skulle bli väldigt glad över att kunna spela Vagrant Story. Jag fick aldrig tagit till mig något av detta spelet som barn. Brukade hålla i fodralet på min lokala BR-butik och tjata på mina föräldrar om hur coolt det såg ut i Svenska Playstation Magasinet (recension eller reklam i någon av mina tidningar). Det hänger kvar än idag som att jag missade något otroligt. Hoppas verkligen att jag får möjlighet att spela det på riktigt någon gång.

Redaktör
Ponny

Berättelsen i Final Fantasy Tactics minns jag som fenomenal. Game of Thrones i spelform innan jag visste att Game of Thrones fanns. Politiska stridigheter, fantasy och jrpg är en kombo jag alltid varit svag för. (Hashtag Suikoden.)

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Final Fantasy Tactics (War of the Lion) är ju underbart. Skaffade det till Android och lade 70 timmar på sommarsemestern. Grym story och roligt gameplay! Jag tycker inte Tactics Ogre är i närheten av FFT.

Medlem

Nu är det ju så att ryktet om att en final fantasy tactics remake / remaster är äldre än Midoris postande. Titeln dök ju upp i Nvidia shield läckan för några år sedan, och är ett av fåtal spel på den listan som inte kommit ut eller officiellt annonserats än.

Medlem
Skrivet av CptEight:

Skulle bli väldigt glad över att kunna spela Vagrant Story. Jag fick aldrig tagit till mig något av detta spelet som barn. Brukade hålla i fodralet på min lokala BR-butik och tjata på mina föräldrar om hur coolt det såg ut

Om du har en PS3 eller PS Vita så finns spelet digitalt. Det är lite bökigt att handla digitalt till dom nu, men det är fortfarande möjligt.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Om du har en PS3 eller PS Vita så finns spelet digitalt. Det är lite bökigt att handla digitalt till dom nu, men det är fortfarande möjligt.

Sålde min Vita för snart två år sedan. Himla typiskt! Och PS3 har jag dessvärre inte haft på många år. Det är lätt att bli efterklok.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Håller på att köra Tactics ogre reborn på steam deck.
Bra spel men det blir mycket olika gubbar som ska micromanages till slut.
Spelade Triangle strategy före, tycker det var lite vassare speciellt eftersom alla karaktärer är mer unika och skiljer sig på slagfältet mm.
I tactics ogre reborn är dom flesta karaktärer bara rekryterade "NPCs"

Ser iaf fram emot ett FFT

Både FFT och TO har ett system där man i pincip kan rekrytera obegränsat med vanliga NPCs. Där skiljer de sig inte.

Här är exempel på icke generiska NPCs i TO https://tacticsogre.fandom.com/wiki/Category:Recruitable.

Där de skiljer sig är att TO har en branching storyline med tre routes. Law, Chaos och Neutral. Du träffar olika none generic main chracters mellan de olika routsen. Så det är tre olika storylines med olika slut kan man säga. När man klarar en storyline så kan man gå tillbaka i timelinen till där man gjorde valet av route för att hoppa in på en av de andra. Utan att behöva börja om från början. Även efter man eventuellt kört post game dungeons.

FFT har en enda route. Inget tactical rewind i battles (kanske kommer i ny versionen). Bra post game dungeons (lite svåra att hitta). Men ganska obalanserat direkt från början.

FFT Världen Ivalice är även samma värld som FF12 utspelar sig i.

Båda spelen skapades av Yasumi Matsuno så de är väldigt lika.

Medlem

Ivalice är även, om jag inte missminner mig, världen Vagrant Story utspelas i. Därav mitt tankehopp dit.

Avstängd
Skrivet av Aletheides:

Både FFT och TO har ett system där man i pincip kan rekrytera obegränsat med vanliga NPCs. Där skiljer de sig inte.

Här är exempel på icke generiska NPCs i TO https://tacticsogre.fandom.com/wiki/Category:Recruitable.

Där de skiljer sig är att TO har en branching storyline med tre routes. Law, Chaos och Neutral. Du träffar olika none generic main chracters mellan de olika routsen. Så det är tre olika storylines med olika slut kan man säga. När man klarar en storyline så kan man gå tillbaka i timelinen till där man gjorde valet av route för att hoppa in på en av de andra. Utan att behöva börja om från början. Även efter man eventuellt kört post game dungeons.

FFT har en enda route. Inget tactical rewind i battles (kanske kommer i ny versionen). Bra post game dungeons (lite svåra att hitta). Men ganska obalanserat direkt från början.

FFT Världen Ivalice är även samma värld som FF12 utspelar sig i.

Båda spelen skapades av Yasumi Matsuno så de är väldigt lika.

Ok tack för klargörandet.
Jag spelar sporadiskt så har inte riktigt hängt med på allt i TOR men det är en del att hålla reda på och jag har bara noterat law, chaos och neutral valen tex.
FFT spelade jag bara en gång när drt begav sig så kommer inte ihåg så mycket.
Dom gamla TO spelen har jag inte alls spelat utan reborn är det första.
2 som jag gillade tillPS1var vandal hearts 1 och 2. Tror aldrig det kom fler spel i den serien.

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av ichirin:

Nu är det ju så att ryktet om att en final fantasy tactics remake / remaster är äldre än Midoris postande. Titeln dök ju upp i Nvidia shield läckan för några år sedan, och är ett av fåtal spel på den listan som inte kommit ut eller officiellt annonserats än.

Var inte det FF9 som var i den läckan? Eller var det båda? Eller minns jag helt skevt?

signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem
Skrivet av Mike Stranéus:

Var inte det FF9 som var i den läckan? Eller var det båda? Eller minns jag helt skevt?

det var båda två.

Skribent
Skrivet av ichirin:

det var båda två.

Ah. Där ser man.

signatur

Medlem
Skrivet av Mike Stranéus:

Ah. Där ser man.

Men med det sagt så har jag hört många spekulera ifall "FFT remaster" i nvidia shield läckan kanske faktiskt menade tactics ogre, men flera rykten verkar ju peka på att en fft remaster faktiskt finns så det är svårt att säga exakt.

https://www.reddit.com/r/GamingLeaksAndRumours/comments/pndwe...
Där har du reddittråden som FZ själva hänvisade till i en artikel från 140921

Skribent
Skrivet av ichirin:

Men med det sagt så har jag hört många spekulera ifall "FFT remaster" i nvidia shield läckan kanske faktiskt menade tactics ogre, men flera rykten verkar ju peka på att en fft remaster faktiskt finns så det är svårt att säga exakt.

https://www.reddit.com/r/GamingLeaksAndRumours/comments/pndwe...
Där har du reddittråden som FZ själva hänvisade till i en artikel från 140921

Vet ju bara att den där FF9 remastern har lyfts fram flera ggr som "riktig" av flera olika läckare. Ändå, vet ingen något. Jag tar det med en grov nypa salt.

signatur

1
Skriv svar