Är det så här spelbranschen blir nu?

It's not a lake, it's an ocean
Är det så här spelbranschen blir nu?

Uppsägningar. Nedläggningar. De negativa nyheterna har duggat tätt det senaste året. Tusentals anställda har förlorat sina jobb där spelstudior har bantats eller stängts. Vad är det som händer?

Microsoft är bara en av många stora utgivare som har sparkat tusentals anställda. Även Embracer, som äger en stor mängd spelstudior, har varit väldigt offensiva med sin yxa på sistone. De har enligt uppgift stängt ned utvecklingen av 29 spel bara under en sexmånadersperiod. Där ingår bland annat ett nytt Deus Ex. Mellan juni och december 2023 stängde de även ned sju spelutvecklare.

Men Embracer var inte klara där. Nu har turen kommit till Pieces Interactive, vars senaste spel var rebooten av klassiska Alone in the Dark. Det var ett spel jag verkligen uppskattade, och diskussioner på olika forum visar att jag inte verkar helt galen. Många har fattat tycke för detta AA-spel. Men det levde inte upp till förväntningarna (hur dessa såg ut vet vi inget om) och Embracer stänger nu studion. Pieces blir alltså ännu en raden av spelutvecklare som tvingas lägga ned.

Denna nedläggning kommer inte skaka om branschen på något sätt. Men trenden är tydlig: ett "misslyckat" spel och du kan få slå igen. Detta är så otroligt dystert. Frågan är om vi inte är på väg in i en kris för hela branschen snart om detta fortgår. Utvecklingskostnaderna har skjutit i höjden, orimliga förväntningar byggts upp och hela branschen konsoliderats genom uppköp och sammanslagningar vilket gör att väldigt många drabbas när ägarna villkapa kostnader. Vem vågar satsa på något nytt och spännande i en sådan bransch?

Detta är förstås business och inget annat. Jag begriper det. Men jag är lite orolig över hur branschen kommer utvecklas under de kommande åren. Det känns som att det är betydligt fler spelutvecklare som kommer få bita i gräset innan detta är över.

Another one bites the dust.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Inaktiv

Det är en naturlig utrensning pga storbolag köpt på sig för mycket och att det görs så myclet spel.
Sen har spel blivigt alldeles för dyra att utveckla med fler människor och resultaten är inte bättre än förr när det var billigare.
Det blir för dyrt för dessa "riskkapitalister" så kostnader måste kapas.
Det är rätt illa när ett team på 10 pers kan göra bättre spel än bolag med över tusen anställda.

Skrivet av anon_1399:

Det är en naturlig utrensning pga storbolag köpt på sig för mycket och att det görs så myclet spel.
Sen har spel blivigt alldeles för dyra att utveckla med fler människor och resultaten är inte bättre än förr när det var billigare.
Det blir för dyrt för dessa "riskkapitalister" så kostnader måste kapas.
Det är rätt illa när ett team på 10 pers kan göra bättre spel än bolag med över tusen anställda.

Så är det. Så Embracer, och Microsoft också för den delen, skulle ha sansat sig lite.

signatur

Fragtjuv

Håller med om att bland annat Microsoft borde ha dansat sig men samtidigt är det ju många branscher som har det tufft och det har skett uppsägningar överallt. Det går ju helt enkelt upp och ner och det kommer ju att bända förr eller senare.

signatur

AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6

Medlem

Ur askan får vi hoppas på något bättre.

ZF
Medlem

Det är allt redan många nog som vågar satsa på nytt och spännande. Och när alla dessa AAAA-utvecklare som fokuserar främst på att strålspåra dammet som kommer upp mellan golvplankorna när man går över dem klappat ihop, så kommer kanske fler få upp ögonen för dem istället.

Problemet idag verkar vara att dessa spel lägger ner så mycket på den ytligaste finputsen att annat blir lidande. Inte bara i innehåll utan även andra aspekter av vad som antagligen gjort spelet mer levande.

Varför är Elden Ring så framgångsrikt med sin PS2 H-grafik? Jag säger inte att det är en helt avgörande stor betydelse. Men att rulla runt och förstöra möbler är allt en del av det.

Kanske samma med Stellar Blade.

Skrivet av Joe Swallows:

Håller med om att bland annat Microsoft borde ha dansat sig men samtidigt är det ju många branscher som har det tufft och det har skett uppsägningar överallt. Det går ju helt enkelt upp och ner och det kommer ju att bända förr eller senare.

Upp och ner, visst. Men spel är en kreativ bransch och min oro handlar väl främst om att färre ska våga satsa på nya och udda upplevelser framöver. Att vi får strömlinjeformade spel som följer mer eller mindre samma mall. Indies, visst, dessa kan bli räddningen. Små passionsprojekt. Men jag vurmar också för AA-spelen, de där som får 2/5 eller 3/5, som inte vinner priser på Game Awards men som vågar göra något lite eget, gå sin egen väg.

signatur

1
Skriv svar