Får Spider-Man 2 inget DLC utan en spin-off?
När Sony nyligen höll låda i vad som skulle visa sig vara en väldigt medioker Showcase (som efter Nintendo Direct imorgon lär visa sig vara sommarens förlorare) var det många, mig inkluderad, som förväntade sig en utannonsering utav Spider-Man 2 DLC, alltså en story episod(er) som likt det första spelet expanderade historien där. Men precis som bekant uteblev det. Och hur tråkigt det än kändes kan det fortfarande hända, och dessutom verkar fokus istället ligga på en ny spin-off i stil med Miles Morales - fast den här gången verkar det istället bli den kvinnliga hjälten Silk som får fokus - även om det lär namnges efter betydligt mer kända Venom som var en stor del av Spider-Man 2. Men varför är då Silk viktig i sammanhanget? Denna spin-off som förväntas lanseras under nästa år, 2025, kommer också bli upptakten till Spider-Man 3 där hon enligt nya läckor ska vara spelbar - kanske då istället för Peter Parker som tog lite time off i slutet av Spider-Man 2.
Personligen har jag verkligen uppskattat både Spider-Man Remastered, Miles Morales och Spider-Man 2 på Playstation 5 - men om trean inte är förväntad att släppas innan 2028 och vi kanske är mer än ett år bort till Venom-spelet med Silk så hoppas jag innerligt att vi får en story-DLC till Spider-Man 2 innan dess. Speciellt om de interna läckorna lett till förseningar och omplaneringar som vidare sätter käppar i hjulen för de tidigare planerna. Men det är ändå bara spekulation som tur är och ingenting som pekar på det.
En detalj jag personligen missade var att Silk redan hintades i Spider-Man 2 (se klippet ovan) vilket vidare tyder på att hon faktiskt är en av de nya spelbara karaktärerna i framtida spel. Vilket jag kan uppskatta hos Insomniac, hur väl de bygger upp sina karaktärsgallerier och logiskt väver in dem som först introduktion sedan full spelbarhet. Få håller så hög klass ändå.
Jag köpte "Spider-Man 2", men tyckte det var en enda sörja. Spidey har alltid varit min favorit och tyckte första spelet var kanon; men att de bytte ut ansiktet i första var märkligt, sedan så mycket fokus Venom och Craven och Miles, och förfulandet av alla kvinnliga karaktärer; det blev bara ett märklig hopkok av det hela. Hoppas andra tyckte det var bra, och det verkar ju så. Inte så värst sugen på ett SM3.
FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SUBSTACK: https://substack.com/@iegocentric
YOUTUBE: https://www.youtube.com/@walteriego
Jag köpte "Spider-Man 2", men tyckte det var en enda sörja. Spidey har alltid varit min favorit och tyckte första spelet var kanon; men att de bytte ut ansiktet i första var märkligt, sedan så mycket fokus Venom och Craven och Miles, och förfulandet av alla kvinnliga karaktärer; det blev bara ett märklig hopkok av det hela. Hoppas andra tyckte det var bra, och det verkar ju så. Inte så värst sugen på ett SM3.
Jag spelade aldrig originalet på PS4 så för mig gjorde det detsamma hur han såg ut, men minns att det var en hel cirkus kring det där way back. Och storymässigt hade de ju lagt upp det för att Venom skulle få en stor roll redan i första och Miles Morales. Som sagt så gillar jag hur de bygger upp och lägger ut mattan för sina karaktärer istället för att bara kasta in dem och säga "nu spelar ni som dessa, deal with it". Miles hade ju en hel spin-off själv innan Spider Man 2, spelade du inte den? Kom ju inte som en chock att han skulle vara en andra karaktär. Tyckte de balanserade vem en spelade som och hur väldigt bra. Förfulandet av kvinnliga karaktärer vet jag inte heller vad du menar? Jag älskade SM2 och är väldigt pepp på Venom-spinoffen och SM3!