Vinn speldator värd 13 000 kr!
Mitt drömspel hade varit ett väldigt witcher-liknande spel, men med mer fokus på att faktiskt jaga monster. Det skulle vara ett måste att faktiskt förbereda sig inför varje jakt, olika mycket beroende på hur kraftfullt monster man jagar. Då man måste lära sig monstrets vanor, hur dess näste är, vad för skada monstret gör till närboende. Detta för att ta reda på vad för monster det handlar om att man jagar, för lokalbefolkningen har kanske inte så bra koll på olika monster. Därefter kommer att spåra monstret, och göra allt man kan för att striden man eventuellt kommer behöva ha ska vara så vinklad som möjligt i ens egen riktning. Blanda in moralfrågor, som The Witcher redan gör väldigt bra, och en story som är nära relaterad till mängden monster det finns att göra, kanske någon monster revolution eller liknande. Det hade varit väldigt grymt!
Mitt drömspel hade varit en variation liknande DayZ, fast i en värld med hård survival där dinosaurier har flytt från något labb. Enkelt, men fan vad spännande det skulle vara, där man kan stöta på stora som små, och måste överleva med andra spelare, kanske bygga upp någon sorts bas etc
Arkanoid, fast med en korv istället för paddel eller skepp. Och kulan är av mos, så varje gång den studsar mot hamburgarna man ska välta ner från bordet så fastnar lite mos på dem. Så det gäller att få bra nog snärt på moset att de åker ner fort. Sen finns det såklart uppgraderingar som ketchup eller räkröra så moset inte fastnar lika mycket på korven.
Tror det är ett bra sätt att använda grafik och fysik i ett enklare spel.
Doom Troopers!
50 ord räcker inte... Sorry.
2 till 6 player co-op shooter. Dieasel punk och Techno fantasy.
Utspelar sig i den värld som beskrivs i Mutant Chronicles-rollspelet från gamla goda Target Games. Man skapar sin egen karaktär och väljer från de fem korporationerna eller Brödraskapet.
Man släpps ner från ett monster till farkost med skrikande motorer i en strisdszon som t ex rostöknarna på Mars, de träskfyllda grottorna under Merkurius yta eller Venus fuktiga djungler eller polartrakter.
Striderna är mot horder av motståndare liknande det vi sett från Tyranids i kommande Space Marine 2. Fienden består olika typer av demoner, de reanimerade liken från mördade soldater och bioteknologiska missfoster skapade i mörka lab. På sin sida har man AI-trupper med soldater från de fem korporationerna. Strid är snabbt och köttigt liknande DOOM Eternal. Vassa svärd, tunga vapen och stora axelskydd. Varje uppdrag har mål som ska uppfyllas som i exempelvis Helldivers 2.
Avklarade uppdrag ger resurser som man sedan kan använda för att uppgradera och utöka sin arsenal. I stil med Warframe.
Enda mikrotransaktionerna är cosmetics i form av vapenskins, rustningar, emblem osv.
Varför inte slänga in ett PvP mode liknande Battlefield också? Där korporationerna ställs mot varandra. Och istället för Conquest-mode så har man dynamiska event och mål som tvingar folk att omgruppera på kartan då och då. Om man nu får drömma så kan man ju lika väl drömma stort...
Lite bilder för den som inte spelade rollspel på 90-talet.
Mutant Chronicles Art
Spend and Ascend - Ett RPG där varje framsteg kräver köp av DLC och mikrotransaktioner, utvecklat av MicroPay Studios och lett av Profiter Moneux, en mästare på att lova allt och leverera dyra expansioner. Samla pengar genom mikrouppdrag och försök hålla din plånbok från att bli tom samtidigt som du räddar världen. Perfekt för dig som älskar att betala för varje liten extra funktion!
"Truly interactive", kallar jag mitt drömspel. Tänk dig att du ska bryta dig in på en bas, men det är lite plankor och stängsel i vägen - i vanliga spel får man leta upp omvägar MEN NEJ, inte i detta spel, här kan du flytta plankorna och klippa stängslet. Eller gräva lite under , eller varför inte klättra över som man hade gjort i verklighten. Jag vill inte ha ett spel som säger "NEJ" till spelaren. Det man kan göra i verkligheten ska gå att göra i spelet utan att det behöver vara realistiskt i övrigt.
Vad jag försöker säga är, hittar du silvertejp - ska du också kunna tejpa saker!
Det är medeltid/dark ages och du är en Igor-like assistent till en fullständigt galen och ond vetenskapsman som vill ha världsherravälde. Just efter att han har löst formeln på ett luftburet virus som kommer att få alla till att lyda hans minsta vink slår han i sitt huvud och glömmer lösningen. Han skickar in dig i sin sjuka hjärna för att leta reda på svaren.
Någon slags 3D-plattformare/metroidvania i tredjeperson med väldigt vriden och grotesk artstyle på ett charmigt vis. Tänk Ori fast mer vridet. I jakten på lösningen hittar du många bortglömda formler och annat gott som du använder till din fördel för att kunna ta dig vidare genom världen.
Du gör olika val genom spelets gång som påverkar vilket slut du får. Dom två obvious alternativen är:
1. Du får vetenskapsmannen att glömma allt och blir din tjänare som hjälper dig göra världen till en bättre plats.
2. Du snor alla hans minnen och formler och blir själv galen och ond och tar över världen.
Hade såklart velat ha fler men inget jag tänkt ut än.
Har haft denna idén sen jag var typ 11-12 och satt och lekte med Click & Create på min gamla pc. Det blev tyvärr inte så mycket av det men visionen har inte försvunnit utan bara växt i mitt huvud. Det är väl därför det är mitt "drömspel". Ett spel jag drömt om att få göra på ett eller annat vis.
Mitt drömspel just nu skulle vara en mix av Diablo och Titanfall. Vore coolt att använda movement delen från Titalfall för att röra sig i ockulta miljöer som t.ex. en Demon hunter och skjuta ihjäl demoner. Även multiplayer där man endast hoppar runt på banor mot andra spelare också!
The spiders won,t find us here.
Mitt svar är enkelt: utöka Fallout: New Vegas. Förbättrad grafik, större karta, fler byggnader och desto fler storylines. Möjligheten att bli medlem i alla gäng, ta över Hoover dam självständigt och bli erövrare över The Strip. Starta gängvåld, kriga över städer och bli en ond skurk. Åt andra hållet, bli legend, vägled NCR till en dominerande vinst och förbättra livskvalitén i det ruinerade Freeside. Många val med många konsekvenser. Nördigt? Ja, men det vore faktiskt mitt drömspel.
Mitt drömspel är och har varit under många år ett spel som kopplar samman många (alla?) spel. Ett spel där du i likt The Sims lever ett ” vanligt” liv. Kan välja din karriär eller hobby och spela den delen genom andra spel. Exempelvis spela fotboll och det görs genom Fifa som är kopplat till din karaktär i Sims. Eller dra på äventyr i Far Cry, bli golfproffs i PGA, bli soldat i Battlefield eller vad du nu vill.
Ett enormt westernepos signerat Rockstar, där man för en gångs skull är god rakt igenom. Lika galet välgjort och detaljerat som bara dem kan och de bäst gjorda väderlekarna och årstiderna någonsin.
Man börjar som liten påg och arbetar sig upp till Sheriff. Storyn ska ha tyngd men överlag ska det kännas härligt att bara vara i världen. Dra runt på riktigt välgjorda siduppdrag med bra rewards, uppgraderingar till vapen, pengar etc.
Massa välskrivna dialoger och dialogval. Som sheriff tar man sig an den enorma kriminaliteten i landet. Driver ut den ort för ort. Kanske lyckas omvända vissa. Man rekryterar vicesheriff och andra som till slut ska göra upp med den absoluta toppen av gängen i en episk showdown.. 🙂
Mitt drömspel hade varit Nintendo karaktärer i Battle Royale i öppen värld. Och ska såklart vara tillgänglig till PC, konsol, mobil. Med crossplay support så alla kan spela i party group. Världen ska vara mix av Mario, Zelda och Metroid i olika delar av världen.
Jag vill se ett modernt ”Max Payne-aktigt” spel kombinerat med Jedi Academy. Deppigt och regnigt. Snyggt.
Stenhård snut. Slowmotion. Springa på väggar. Volta. Skjuta fula gangsters i mängder med dubbla pickadoller eller dela dom på mitten med ett sylvasst katana! Jösses Amalia!
Immersive sim i 70-talets Östberlin som fungerar lite som en mini-open world. Man spelar som en Stasi-agent med tillgång till en arsenal av spiongadgets. Med hjälp av dessa spionerar man på "vanligt" folk men även på diplomater, tjänstemän, osv. Väldigt mycket simulering av karaktärer, interaktion med miljöerna vilket betyder att spelaren kan lösa uppdragen på olika vis. Möjligheter att ta olika vägar genom storyn (t.ex. hoppa av och bli dubbelagent, spela ut Öst mot Väst ). Stämningen ska präglas av tidsandans paranoia.
Try going to your local middleschool chess club handing out crystal meth and guns
Mitt drömspel kombinerar klassiska Duck Hunt med modern VR-teknik. Spelare får uppleva en realistisk jaktmiljö, med dynamiskt väder och varierande terräng. Använd avancerade vapensystem och jaga både fåglar och andra vilda djur. Spelet innehåller också en flerspelarläge för gemensamma jaktupplevelser.
Drömspelet ska trollbinda sinnet så man känner den där levande närvaron av spänning som bygger upp lusten att få veta mera om handlingen och karaktärens möjligheter. Spelet ska ha en ryggrad så det kan åldras och ge spelglädje åt mig i minst fem år om det ska vara ett spel som är klassificerat som drömspel minsann!
Önskar lycka till åt alla tävlande 👌
"In To The Void "
Mitt drömspel vore en ytterst realistisk (nåja) simulering av vår kära konungs liv och leverne. Tänk er en blandning mellan det politiska spelet i Game of Thrones (minus drakarna) uppblandat med romantiken och intrigerna i Bridgerton (minus té-drickandet för Knugen kräver tyngre grejer) och så en skvätt Total War för när Knugen förr eller senare ballar ur och vill återuppliva stormaktstiden. Spelet skulle vara helt öppen open world och ha vissa slumpgenererade moment som gör att det lika gärna kan sluta med att Knugen snubblar i duschen som att han blir kung över Europa.
Det skulle vara en blandning av grand strategy, karaktärsdrivet RPG och Leisure Suit Larry. Jag kallar det The Life of Knugen.
Du flyger runt som en fågel i ett fotorealistiskt manhattan i new york usa (tokyo, london, stockholm dlc någon?) . Du ska samla kvistar till ditt hem, bygga ditt hem, skydda dig mot fiender, sno mat från arga new-yorkare. Lite spider-man vibbar i skala på staden.
Ett prepper/survivalspel i två delmoment.
Första delen är preppingdel i ett makroläge (tänk sim city), men vad katastrofen består av är okänt/random för varje spelsession. Planera skyddsrum, undantagslagar, vapenförråd förnödenheter etc.
Andra delen är FPS survival med förutsättningarna från första delen.