Vinn speldator värd 13 000 kr!
Ett rundbaserat moba-cs.
Allt ser ut och styrs som t.ex lol gör, fast rundbaserat och spelbaserat som cs. Dvs ett lag försvarar och ett anfaller, dör man får man vänta på nästa runda. Man samlar pengar fast istället för att köpa vapen köper man abilities beroende på vilken "klass" du har valt, som man sen förlorar om man dör.
"Wallhack" som går använda i andra 3d och övervakningsspel balanseras genom att all fiende syns bara baserat på din champs syn och vy, inte genom din.
En simulator om verkliga livet, fast dröm varianten: Du vaknar på morgonen men känner för sovmorgon så ringer chefen som svarar: ”Klart du ska sova lite extra, eller ta hela dagen så du kan spela lite, självklart inget avdrag på lönen”. Barnen bestämmer sig för att vakna i tid utan tjat, tar fram och gör egen frukost utan bråk och borstar tänder lugnt och fint och går sedan i god tid till skolan. Efter sovmorgonen går du upp och spenderar dagen precis som du vill. Sedan kommer barnen hem och säger åt dig att spela lite och gör sedan sin läxa helt självmant, går ut och leker trots dåligt väder och sitter exakt 20min med sin iPad och stänger av glatt. Sedan fortsätter det dag in och dag ut med situationer som aldrig hänt i verkligheten. Tänk kommentar från barn och/eller fru som: ” städa toaletten, det gör jag så gärna!” ”Ja du har allt rätt” ”Klart du ska spela hela kvällen, jag sköter allt annat” osv.
En typ av deckar/thrillerspel (tänk L.A. Noire) som börjar ganska vardagligt men där underliga saker inträffar som får dig att självmant börja undersöka orsaken. Dina undersökningar får dig att efter ett tag att stöta på ledtrådar kopplade till ditt verkliga liv, och efter ett tag så befinner du dig i spelet på en eller flera platser där du har varit i verkligheten (arbetsplats, hemmet, föräldrahem osv.)
Under någon del av spelet så behöver du hitta ledtrådar på en plats som du inte kommer åt i spelet, men som du har tillgång till i verkligheten. Där hittar du faktiskt en ledtråd som du kan använda för att komma vidare, och spelet blir en hybrid mellan verklighet och virtuell verklighet. Avslutningen ska såklart vara intensiv som f*n och relaterad till dina egna rädslor eller skelett i garderoben.
Man ska vara helt slut när det äntligen är klart.
Lite Bandersnatch och Total Recall inspirerat skräddarsytt spel för individen som ska vara helt okänt på förhand. Inga nyheter eller andra spoilers.
Skulle såklart vara ett väldigt exklusivt spel som kräver en hel del förberedelser (scanna miljöer, plantera ledtrådar) och involvering från släkt och/eller vänner.
Jag har… ungefär sen WoW kom tänkt på att det skulle vara kul med ett Guild Manager spel. Du samlar medlemmar, försöker få ihop ett bra gäng som vill spela tillsammans. Möjlighet att börja raida på hög nivå, eller hålla det casual.
Vad händer när din main tank får ett nytt jobb och måste börja spela mindre? Blir det för mycket drama på forumet? Vem ska få den fräcka yxan som droppar på söndags-raiden. Ett annat gille föreslår en merge. Något annat gille fiskar efter din bästa healer!
Upplev spänningen och dramat i att spela ett mmo som grupp - fast solo!
Nu har jag läst alla inlägg i tråden och mitt spel är fortfarande det jag är mest sugen på att spela
En spel som kombinerar GTA med inslag av de lite äldre Assasin's Creed-spelen (utan en massa RPG-element) som utspelar sig under svenska stormaktstiden. Förslagsvis får man följa en fiktiv eller för den delen verklig släkt under flera generationer i med och motgång. Mycket inslag av historia; kläder, transport, krig, nöjen m.m. Vore även kul ifall i spelet man kan lösa invecklade brott så som mordgåtor med förhör, samla bevis och sedan fällande dom.
Jag fantiserar om ett spel där världen är hämtad från kameror som är utplacerade överallt på hela jordklotet. Man spelar alltså i världen som den ser ut just nu, förutom att objekt och varelser/personer man interagerar med reagerar utifrån spelmotorns regler och programmeringen, som handlar om maximal verklighetstrogenhet.
Vore riktigt kul med ett BRA Game of Thrones/A Song of Ice and Fire-spel. Faktiskt lite förvånad att detta inte gjorts eftersom Warner Bros. äger HBO och hur populär IP:n är.
Jag tänker mig ett open world RPG där man får utforska Westeros fritt. Låt det utspela sig långt innan böckerna och tv-serien när magi var vanligare.
Skulle så sjukt gärna vilja se ett Mega man som ett metroidvania. Skulle passa som handen i handsken med att hitta bossar som ger en nya vapen så man kan utforska nya områden. Så ska man även leta efter health tanks samt delar till X´s rustning. Skulle kasta pengar på skärmen om något liknande annonserades på kickstarter eller dyl.
Just an honest man in a leather mask.
Denim demon.
Självmordsbombare för frälsningsarmén.
Story:
Du är en rik bachelor som lever det 'lyxiga livet' tills du en dag får beskedet av läkaren att du har 3 veckor kvar att leva pga en ovanlig och obotlig sjukdom. Samma dag får du ett okänt samtal där de erbjuder dig ett botemedel ifall du kan hjälpa till att slutföra ett hemligt uppdrag.
Design:
Spelet bör vara story inriktat som Telltales Walking Dead, lite mer färgglatt som tex Leisure Suit Larry men skall ändå ha mörkare "ton". 18+ och bör innehålla våld, politik, korruption, droger, sex och vapen.
Det ultimata spelet har ju gjorts fast i annat media. Filmen (trots sina brister) Ready Player One är ju ett nördigt ögongodis som skulle göra sig väl som spel! Ett verkligt spel baserat på "Ready Player One" skulle vara ett massivt multiplayer online-spel (MMO) med en omfattande virtuell värld som liknar OASIS. Spelare skulle kunna skapa och anpassa sina avatarer, utforska olika miljöer och delta i uppdrag. Spelet skulle innehålla en mängd olika miljöer baserade på existerande verk och spelar-utvecklade världar.
Tävlingar, raider, instanser, utmaningar och pussel som kräver både skicklighet och kunskap om popkultur och nördkultur.
En kombination av spelmekanik från Soul Sacrifice och (gamla) God of War, ett alternativ uppföljare till spelserien "Alice"; Man offrar "Sanity" mot vapeniserad(e) lem(mar) i grotesk(a) former för var strid i en kort period, man återfår "Sanity" långsamt tillbaka var gång. Utspelar sig i förvriden mental värld där man slåss mot antagonisten som representerar psykopati, och adresserar Alice's egna komplex(er) och osäkerhet som uppstod i hennes liv innan och efter brandtragedin genom spelets gång.
PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch
Det perfekta spelet för mig skulle ha en expansiv öppen värld med en djup berättelse i likhet med Planescape: Torment, kombinerat med fängslande karaktärsutveckling och taktiska strider likt XCOM, vilket skulle skapa en dynamisk och engagerande spelupplevelse.
Med fördel gärna turn-based. Där man verkligen fattar tycke för grupp-medlemmarna.
Den ultimata kombon av Wartales, Dragon Age: Origins och Battle Brothers skulle ligga bra nära!
Mitt drömspel är spelet som får mig att längta efter att slå på datorn. Spelet där jag kan drömma mig bort och uppleva den magi som så ofta saknas i vardagslivet. Spelet som får mig att känna, glömma allt det trista och minnas glädjen från barndomens spel.
En taktisk shooter/strategi i stadsmiljöer.
Slå ut fiendens infrastruktur som exempelvis vägar, elektricitet, vatten, allt för att försvaga dem och försvara dina egna områden.
Fienden kommer anfalla dina områden, så bygg försvar och rekrytera. Med ett moralsystem som påverkar strid och rekrytering, med flera taktiska lösningar som stealth, krig, spionage och mutor.
Ge dina trupper order i realtid samtidigt som du slåss bredvid dem.
Planera anfall i detalj med kartor över området man får av informatörer.
Banorna skulle ha ett fixerat antal fiender och allierade trupper, alltså inga spawnpunkter som spottar in fiender i banan.
Man kan fritt välja mellan de olika områdena och givetvis återkomma till dem senare.
Har drömt om ett sådant spel sedan Freedom Fighters på Ps2
Min dröm; Ett Elder scrolls-liknande rollspel i Sagan om Ringen-universumet. Det skulle utspela i Beleriand under kriget mot Morgoth, och du får välja att spela som alv, männsika eller dvärg. Beroende på ras börjar man spelet på olika platser och får olika story-upplevelser, likt Dragon Age: Origins. Tänk att få utforska Doriaths skogar, grottorna i Nargothrond eller upptäcka vägen till Gondolin, samt delta i episka slag mot orcher, balroger m.m. tillsammans med hundratals NPCs.
Ett spel där man reser mellan olika historiska epoker och påverka händelsernas gång. Varje val man gör får konsekvenser både i det förflutna och framtiden. Spelet kombinerar element av pussel, utforskning och interaktion med historiska figurer.
Drömspelet "Minnens band" tar spelaren med på en gripande resa genom en familjs historia fylld av kärlek, förluster och upptäckter. Spelaren styr huvudkaraktären, Anna, som återvänder till sitt barndomshem efter många år för att reda ut familjens mystiska förflutna. Genom gåtor, minispel och interaktiv storytelling avslöjas djupa hemligheter och starka band mellan familjemedlemmarna.
I "Minnens band" får spelaren utforska familjens hem, gamla dagböcker, foton och förbisedda platser för att lära sig mer om varje karaktärs unika historia och känslor. Genom att interagera med olika minnen och händelser får spelaren möjlighet att omforma familjens öde och upptäcka hur starka familjeband kan vara.
Spelets visuella estetik är drömsk och suggestiv, med varma pastellfärger och en suggestiv musik som förstärker spelarens emotionella engagemang med berättelsen. "Minnens band" är en gripande och djupdykande upplevelse som utforskar teman som familj, förlåtelse, självupptäckt och kärlek på ett sätt som berör och inspirerar spelaren att uppskatta och värdesätta sina egna familjeband.
Du leder ett land som kung (eller drottning).
Ett RPG/RTS/4X/Sim spel. Peter Molyneux skala och hype, fast allt finns och funkar!
Man kan styra landet som ett Civ-liknande sätt, men fältstrider kan antingen vara Total War eller Dynasty Warriors. Mellan striderna kan man (om man vill) springa omkring som i Fable. Man kan även, om man vill, bege sig ner i dungeons för att banka monster och hitta saker som du, eller ditt kungarike, blir starkare av.
"Truly interactive", kallar jag mitt drömspel. Tänk dig att du ska bryta dig in på en bas, men det är lite plankor och stängsel i vägen - i vanliga spel får man leta upp omvägar MEN NEJ, inte i detta spel, här kan du flytta plankorna och klippa stängslet. Eller gräva lite under , eller varför inte klättra över som man hade gjort i verklighten. Jag vill inte ha ett spel som säger "NEJ" till spelaren. Det man kan göra i verkligheten ska gå att göra i spelet utan att det behöver vara realistiskt i övrigt.
Vad jag försöker säga är, hittar du silvertejp - ska du också kunna tejpa saker!
BG3 finns redan!
Edit: mitt drömspel är Elden Ring och det finns redan så jag låter någon annan vinna datorn.
Ännu en dag i paradiset.
Mitt drömmspel vore ett zelda spel som utspelar sig i hela dess värld med hav och andra möjliga kungadömen. Ett spel där du väljer din egna resa och kan göra vad du vill med vapen och byggnationer aka minecraft style. Tusentals härliga små side quests samt olika factions att gå med i. Varför inte en Link eller Zelda som går lite rouge in ett lönnmördar gäng eller varför inte bara tar makten helt?
Tillåt mig presentera Invasion. Monsterfilmer från 50-talet möter medeltiden i ett ARPG. Utomjordingar, mutanter och jättelika djur möter riddare och slott.
Designa din karaktär hur du vill. Rymddräkt möter rustning. Ringbrynja runt axlarna med en glaskupa över huvudet? Bra mot svärdshugg samtidigt som du kan andas i rymden. Karaktärsegenskaper inkluderar bl.a. vilka djur din karaktär fått DNA ifrån.
Förse din armborst med lasersikte. Aktivera teleportar för att kunna navigera i borgarna. Skjut de enorma myrorna med pilbåge försedd med laserpilar.
Kombination av Civilization och Total War med en väl fungerande AI. Möjlighet att fokusera på micro- och makrostrategi i samma spel. Turnbased och lagom långsamt med hetsiga inslag. Ett historiskt perspektiv från stenålder till framtid baserat på verkligheten, men med kreativ frihet för utvecklaren.
Mitt drömspel är ett äventyrs rollspel som utspelar sig i ett levande värld där fokus inte bara är på strider utan riktigt rollspelande. Idag är det för mycket fiender i spel hela tiden. Det ska vara online men ska gå o spela ensam ändå.
I mitt spel:
- strider där det behövs. Fokus är olika grottor/ områden där det är fokus på enskilda fiender som man har uppdrag att fånga. Storydrivet. Inte massa mobs på vägen dit. Vissa mobs områden bör nog finnas för o stilla en dels intressen
- man ska kunna integrera med alla npc men också online spelare. Varje person ska ha nån betydelse för hur man tar sig vidare.
-man ska kunna skapa sig ett liv i en stad med betydelse. Tänk er witcher/skyrim men där man valt att ha ett hus i en by, man ska kunna odla och bygga ut sitt hem på ett meningsfullt sätt.
-man ska kunna få ett politiskt inflytande i sin by som kan utvecklas. Tex bygga ut byn, bygga broar m.m. Lyckas man hårt ska man tex kunna bli baron och styra större områden.
- för att få det att funka krävs nog nåt ekonomisystem som värderar livet i byn lika väl som en som dräper monster.
I grunden är väl att jag hade velat testa på att bo i världen som Witcher eller skyrim skapat. Däremot inte monster överallt när jag kliver ut så man kan överleva om det varit på riktigt.