Vinn speldator värd 13 000 kr!
I mitt spel, vaknar man upp och möts av en mystisk man i en välstrykt, blå kavaj. Mannens gröna ögon lyser svagt där han berättar för mig att det är nu - eller aldrig - som världens vara eller icke-vara avgörs, helt beroende på vilka val jag väljer att göra. Ytterligare instruktioner ges inte, men han avslutar med ett halvt ironiskt "Good luck, mister..." innan ett ljus bländar mig och jag vaknar upp
under ett träd vid ytterkanten av en sönderslagen stad, med ett dånande ljud som troligtvis kommer från den enorma pelare som lyser upp mot himlen.. Bredvid mig hittar jag som av en händelse en kofot och min kamp mot klockan börjar.
I Red Dead Redemption II's vilda land
Härjar Dutch Van Der Linde och hans band
I New Austin med en längtan efter ärans lystnad
Där kulornas dån följs av en kuslig tystnad
Men glöm för allt inte att rengöra ditt gevär
Annars kan du hamna ett par fot under marken där.
Friheten att kunna fiska, rida och skjuta en och annan älg
Är det bästa som finns så nu längtar jag bara till nästa spelhelg.
I'll catch you further down the trail...
Just nu vore en fortsättning på Half-life: Alyx perfekt när jag snurrat in i VR träsket rejält. Men om man får drömma fritt så kanske vi ska få oss ett riktigt Oasis likt Ready player one. "There's no end to the possibilities!"
"It aint about power, it's about balance!" InitialD
I Red Dead Redemption II's vilda land
Härjar Dutch Van Der Linde och hans band
I New Austin med en längtan efter ärans lystnad
Där kulornas dån följs av en kuslig tystnad
Men glöm för allt inte att rengöra ditt gevär
Annars kan du hamna ett par fot under marken där.
Friheten att kunna fiska, rida och skjuta en och annan älg
Är det bästa som finns så nu längtar jag bara till nästa spelhelg.
😅👍🏻
🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)
⚽ Manchester United FC ❤️
Sjukt svårt med så få ord, men here it comes:
Ett MMORPG i "Slight fantasy"/Medeltida-kombo. I en "stadszon" kan man köpa en bit land, bygga hus eller köpa hyffsat färdiga sådana, crafting, odling osv osv hyffsat fritt. Där kan man gå till torget och idka handel med dels NPCer, andra spelare, lägga upp requests på material osv. Utanför städerna är det PvE-zon kan man utför quests från NPCer, grinding av resurser, finna skatter osv. Även råka ut för random events, likt i Rift. Sedan kan man gå med i landets armé och utföra uppdrag av olika slag och storlekar. Detta blir då spelet PvP, med allt från raida ett mindre camp till större slag. Döda en motståndare ger lite "war experience", bidraga till något av uppdragets objektives ger mer "war exp". Detta "war exp" kan man då sedan växla in mot diverse belöningar.
(Ok, det blev nog mer än 50 ord men hoppas det duger.)
Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.
We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.
Väldigt enkelt om du frågar mig.
Man har en världskarta (fokus på europa) som från ett valfritt paradox spel, med ungefär det djupet. Denna strategidel mynnar sen ut i strider där vi känner igen oss från total war serien, men med "kryddan" att man om man så önskar kan leda från hästryggen som man gör i mount and blade. Vi går från makro till micro helt enkelt! Tidsperioden får gärna vara lång.. Medeltid + 1800 talets krutgevär och karoliner är dock obligatoriskt! Helst en start efter typ romarrikets fall..
Superenkelt på pappret. Återuppfinn 3 hjul, sätt ihop dom = win!
"Digital Rebellion": Ett cyberthriller-spel där spelare leder en hacktivistgrupp som bekämpar auktoritära regeringar och megakorporationer. Genomför sofistikerade cyberattacker, avslöja konspirationer och mobilisera globala protester. Dynamisk gameplay och verklighetstrogna moraliska val skapar en intensiv modern upplevelse.
Den lilla polisen
Multiplayerspel, bas baserat skjutspel där man ska försöka hitta kistor som är gömda på olika djup i marken, innehållet är skins eller rarebas delar för att kunna uppgraderasin bas. Första laget som maxar sin bas eller når 100 kills vinner. 4 i varje lag 12 spelare.
Mitt drömspel heter Kingdoms of Arkania, som är ett episkt open-world fantasy ARPG, där du skapar och utvecklar din egen unika karaktär för att utforska en rik värld av levande ting, pulserande städer och mäktiga kungariken med dess långvariga historia. Upplev djupa interaktioner med karaktärer och deras fascinerande bakgrunder. Välj mellan att behärska magi, avancerad teknologi eller naturen för att forma landskapet och hantera de många faror som hotar. Dina val skapar din egen legendariska resa.
"Do. Or do not. There is no try." - Yoda
Mitt drömspel vore ett massivt onlinespel, där man börjar helt från scratch, man väljer utbildning och behöver klara av prov för att bemästra utbildningen. Sedan väljer man ett yrke som anpassar sig till utbildningen. Självklart kan man välja yrken som inte kräver någon utbildning.
I varje yrke ska det finnas roliga saker att göra, så att det inte blir att alla vill bli "tjuv eller polis", tanken är att få ett fungerande samhälle. Det ska vara invecklat och inte något man tröttnar på, och ska ständigt vara i utveckling. Vill du bli florist? Javisst! Vill du samla på dig pengar för att starta ett eget företag och hoppas på att tillräckligt många spelare köper just dina blommor som du sätter ihop själv? Kör på!
Väljer du ett yrke i kriminell bana, så kör på! Men risken ökar att du dör och blir av med allt och får börja om från scratch, precis som floristen som springer ut i en hårt trafikerad väg och bli påkörd.
Självklart ska det finnas ett rättsystem med domare och nämndemän, där alla är spelare såklart.
Mitt drömspel är en öppen värld Zotropolis (filmen) där man kan åka igenom alla zoner (öken, djungel, winter wonderland och city). Även kunna spela med olika karaktärer så att man även får spela i det lilla muslandet 😁 Givetvis skall man vara en polis och lösa brott
Jag har alltid tänkt på att ha ett första persons spel där det finns några, till synes, harmlösa monster (mestadels humanoida) som följer dig nära och stirrar skrämmande i ditt ansikte med tydliga pupiller och ljusa ögon. De går ibland bakom dig men lika ofta kommer de upp på din sida eller smyger till och med framför dig, men de kommer alltid att övervaka dig vart dom än är. De kommer att ha formen av något djupt fientligt för människor men deras enda handling är att passivt vara obehagliga. Om du vill kan du slösa dina begränsade resurser (ammunition) och döda några av dem, men de kommer inte förstå vad som händer. De som skjuts i extremiteterna kommer att halta efter dig, andra börjar väsa och gny om de skjuts i bröstet eller bara kollapsar plötsligt medan de försöker vända sina huvuden mot dig och titta vart du är på väg med förbryllade och övergivna uttryck.
De som faller dras eller bärs av de friska monstren för att inte lämna sin "familj" bakom. Om du springer för långt bort kommer de börja gråta och skrika tillsynes inne i ditt huvud tills du återvänder eller de hinner ifatt dig. Om du inte kollar över axeln på ett tag kan monstren bli lite för modiga och peta/ta på din rygg/axlar eller börja visa sina huggtänder när de närmar sig. När du tittar direkt på dem igen kommer de att dra sig tillbaka något och köra ett charm trick likt hundar kan. Du kan också förlora föremål till dem om du inte håller dem under uppsikt. För att få tillbaka dem måste du antingen misshandla dem med händerna, döda dem, skada deras arm/hand som bär föremålet eller byta något annat med dem så att de släpper det (eller nyttja dom som packåsnor för detta). Du kan till och med läka dem med bandage och första hjälpen om du ångrar dina handlingar eller behöver dem att hålla jämna steg bättre.
När det är action kommer monstren att försöka gömma sig och täcka sina öron, skakande som om de vore skräckslagna. Om du blir dödad kommer du att se hur monstren sakta smyger fram och börjar äta ditt kött, störta sina tänder och klor i din kropp, leende och skrattande mjukt medan skärmen bleknar till svart. Fallna fiender kommer att plundras av dina varelser och få ägg eller larver injicerade i dem även om de fortfarande är något vid liv. Frågan är, vad är du för dessa varelser och när kommer de att ta chansen att slå till mot dig? Läs om det från personen som kom före dig genom ljudloggar och tecknade illustrationer med vagt antydda betydelser. Dessutom, om du hittar en kropp med en (mestadels) intakt hjärna kan du “koppla in” en av de varelser som följer dig. Detta gör att du kan prata med den genom den dödes, medvetslösa eller till och med levande persons “lins”. Om det finns ett minne att utlösa genom dina frågor kommer varelsen att upprepa det så bra den kan på ett primat-aktigt sätt. Som om att den härmar mänskligt språk för första gången. Detta är en skadlig och invasiv process som inte alltid ger sanna svar och kan motsäga vad omgivningen lärt dig.
Monster kommer att iaktta dig när du interagerar med andra vänliga NPC:er och försöka härma deras reaktion om det verkar som du och NPC:en har skapat en starkare relation. Om du till exempel stöter på en katt kan du antingen klappa den, skrämma bort den eller försöka döda den. Om du klappar den kommer monstret att noga observera hur du njöt av den specifika interaktionen. Nästa gång monstren behöver “be om ursäkt” kan de börja spinna lågt och stryka sig själva på din hand när den är framme. Först kommer det att vara en dålig kopia av originalet, du kanske till och med känner dig äcklad över deras uppenbara försök att spela på dina känslor. Om beteendet accepteras kommer de att förbättras över tiden. Nästa gång du hör en äkta katt jama bakom några lådor kan det vara en av dina "följeslagare" som testar dig.
(Mycket mer att beskriva men det är kärnan i ett horror spel jag drömmer om att se något liknande som).
Mitt dröm spel hade absolut varit en kombination av gamla Lord of the Rings: Battle of Middle Earth spelen och Mount & Blade Bannerlords. Att kunna vara Sagan om Ringen världen och rida runt på olika platser, utkämpa slag med egen byggda armeér och bygga upp din egen karaktär, det hade varit magiskt.
Idag i Bannerlords finns det mycket olika ''scener'' i striderna, och att tänka sig att ha kända landmärken i bakgrunden såsom Minas Tirith eller Edoras i bakgrunden medan man utkämpar kaos artiga strider, det hade varit något.
Man kan alltid drömma att det kommer bra spel med Sagan om Ringen IP:et igen, men tills dess får man fortsätta drömma!
Stort tack för möjligheten att tävla och lycka till alla andra!
Potis
Mitt drömdatorspel skulle vara “Game Reviewer Tycoon”, där man jonglerar spelsessioner och deadlines samtidigt som man försöker undvika att dränkas i gratis merch och PR-jippon. Spelaren måste skriva insiktsfulla recensioner samtidigt som de navigerar i utgivarnas influenslandskap. Tänk “The Sims” kryddat med en nypa konspiration och konstant kritik från spelcommunityt. Det ultimata spelet för den som älskar spel men hatar sömn.
Min idé till ett spel är en blandning mellan raise of nations, fable och gta med RTS inslag. Du börjar spelet som en random person och ditt slut mål för spelet är dit val, vill du ta över världen så kan du göra det, med uppdrag likt gta men med kanske några mer politiska inslag för att bygga ditt imperium. Där du skaffar olika resurser för att i RTS läget kunna utöka ditt område och få mer makt. Du kanske måste förråda, mörda, vara till lags för att bygga just ditt imperium så stort du vill eller om du bara vill vara bossen i kvarteret så går det också. Fabel inslaget är enkelt då vi tar god/ond balansen därifrån, älskad och vördad ledare eller hatar och fruktad. Valet är ditt och en dag är du kanske ledare för den fria världen eller om du vill kuvade kärnspetsiga världen. Local co-op, men i huvudsak ett singel spel.
En ohelig allians mellan Vikingar och Vättar där vikingatågen går mot skepp & kuster.
Levande skepp med vikingar som kastar vättar mot fienderna och bärsärk skjutande katapulter på samma veva.
På hemfärden uppgraderas förmågorna under stora fester där glada vikingar håller om öltunnor med vättar i.
Man kan välja mellan att spela mellan olika folkgrupper (vandal, romare, franker osv) och man ska kunna välja om man ska hjälpa Väst-Rom eller bidrag till att förfaller och försvinner.
Gameplay ska vara lik PoE2.
Nostalgia is a hell of a drug Benny.
Mitt drömspel:
Ett stort rollspelsäventyr löst inspirerat av filmen Bridge to Terabithia (det ska alltså utspela sig både i den verkliga världen och i fantasivärlden). Det som skiljer spelet åt från andra episka rollspelsäventyr är alltså att spelaren själv är med och skapar spelets varelser (jag föreställer mig en modern tolkning av artskaparen från Spore), arkitektur och kultur. Dessa kulturer kopplas därefter samman med en rad olika civilisations-arketyper; allt från strikta byråkratier, till barbariska erövrare och fridfulla och vänliga stammar (du kan givetvis själv välja vilka du vill alliera dig med) som spelets berättelse kretsar kring.
Dessa arketyper har i sin tur motsvarigheter i den verkliga världen; den strikta byråkratin skulle kunna korrespondera med huvudpersonens känslokalla styvmoder och hennes väninnor, de barbariska erövrarna av skolgårdens mobbare och de fridfulla stammarna av lokala föreningar för nyandliga med tydliga anor från hippierörelsen.
Slutligen ska spelet vara relativt stort i sin skala med en öppen, detaljerad och stämningsmässigt dynamisk värld (mörk, ljus, sorglig, humoristisk etc.).
Dröm-regissör: Josef Fares
Dröm-utvecklare: Obsidian Entertainment
Spelaren tar på sig rollen som en av de ledande forskarna i ett AI-laboratorium och måste besvara komplexa moraliska och strategiska beslut för att forma framtiden. Man ska alltså utveckla och balansera en ny AI och besvara moraliska samt tekniska frågor för att bygga denna AI på bästa sätt. Senare i spelet slåss man mot sin egenbyggda AI som då beteer sig annorlunda beroende på ens beslut tidigare i spelet.
Det som jag nu uppfattar som verkligheten är i själva verket en simulerad värld och när game over-skärmen oundvikligen kommer så får jag starta om igen. Denna gång med erfarenheterna från tidigare "genomspelning" och upplåsbara funktioner som paus och snabbspolning så att man förhoppningsvis kan undvika att göra samma misstag.
I mitt drömspel styr du landet som statsminister. Fatta beslut med regeringen, få igenom lagar i riksdagen, hantera kriser, och navigera politiska utmaningar. Målet är att balansera ekonomi, miljö, välfärd och internationella relationer för att behålla folkets stöd och vinna nästa val.
Jag hade velat ha ett spel som skulle vara en kombination av Moonlighter, Fantasy Life (på 3DS), My time at Portia och Stardew Valley.
Ett spel där man kan leva sig in i ett liv där man jagar monster på natten, samlar resurser, säljer i sin butik på dagen, kanske bygger upp något förfallet, och kanske försvarar byn osv. MEN! och detta är ett viktigt MEN.... byborna får inte under några omständigheter vara gulliga djur. Få saker tar bort inlevelsen för mig som när alla NPCer är gulliga djur och dialogen är från en barnbok. Jag är 40+...