Embracer satsar på AI, men vill inte att den ersätter människor
"Ett människocentrerat tillvägagångssätt för att nyttja AI:ns potential."
Jag har länge trott att AI kommer kunna tillföra en hel del i spelen framöver. Men hur ska det göras utan att jobben påverkas? Kommer ju oundvikligen bli någon form av negativ påverkan på jobben. Ungefär som när man uppfann Spinning Jenny och alla handspinnare anande att de snart skulle vara arbetslösa. Är tyvärr så det alltid blir när man uppfinner effektivare verktyg och maskiner.
Med det sagt ser jag lite försiktigt framemot när utvecklare lärt sig implementera AI i sina spel och utvecklingen av dem, även om jag inte gillar det. Är en stor AI motståndare rent generellt men kommer aldrig kunna vinna den kampen. Finns redan några indie spel jag gillar som använde AI för grunderna i deras concept art och design av sidokaraktärer. Finns både stor potential och stora risker.
Hur skulle en ”funktionsvariation” hindra någon från att programmera utan AI? Sitter man i rullstol påverkar väl knappast det programmeringskunskaperna och är man oförmögen att hantera ett tangentbord så är väl knappast AI till hjälp iallafall?
Jag raljerar inte, utan undrar uppriktigt vad de menar.
Hur skulle en ”funktionsvariation” hindra någon från att programmera utan AI? Sitter man i rullstol påverkar väl knappast det programmeringskunskaperna och är man oförmögen att hantera ett tangentbord så är väl knappast AI till hjälp iallafall?
Jag raljerar inte, utan undrar uppriktigt vad de menar.
Vad de själva menar är nog svårt att veta, men spekulera kan vi göra och jag tycker nog inte en behöver tänka så mycket längre än att en person med nedsatt rörelseförmåga är hjälpt av AI. Synsvaga kommer troligtvis använda sin röst i större utsträckning framåt och är det en kognitiv nedsättning personen har tror jag även den är hjälpt av AI. Jag tycker definitivt det är bra och spännande att Embracer omfamnar (no pun intended) AI och hoppas och tror att de genom att ta upp den här punkten är genuina i att de ser möjligheterna och inte bara säger det för att vi ska köpa att de tänker börja använda AI. I mångt och mycket har AI redan funnits länge i olika jobb, inte i samma utsträckning såklart och absolut inte så nära gemene man som det är nu.
Det är en spännande tid vi lever i, och personligen tycker jag inte det känns så mycket annorlunda från när CD-skivan och VHS raderades i folks hem och DVD gjorde intåg.
Eller när vi gick över från att tok-tanka torrents dygnet runt till att helt acceptera streamingtjänster, vilket jag tror var vad många redan skrek efter och marknaden behövde anpassa sig efter kundernas val att konsumera medier.
Det är en spännande tid vi lever i, och personligen tycker jag inte det känns så mycket annorlunda från när CD-skivan och VHS raderades i folks hem och DVD gjorde intåg.
Eller när vi gick över från att tok-tanka torrents dygnet runt till att helt acceptera streamingtjänster, vilket jag tror var vad många redan skrek efter och marknaden behövde anpassa sig efter kundernas val att konsumera medier.
Fast torrents gjorde ju inte immateriellrätten irrelevant, men nu verkar det vara en grej med ai?
Med ett halvår kvar på min spelrelaterade utbildning så kan jag konstatera att för mig som framtida soloutvecklare så kommer AI innebära att jag kommer göra långt mycket mer än vad jag hade kunnat annars. Programmering blir enklare, 3D-modellering blir enklare, ljuddesign blir enklare och så vidare.
Det är inte svårt att se att detta även gäller i mer uppskalade verksamheter också.
Med ett halvår kvar på min spelrelaterade utbildning så kan jag konstatera att för mig som framtida soloutvecklare så kommer AI innebära att jag kommer göra långt mycket mer än vad jag hade kunnat annars. Programmering blir enklare, 3D-modellering blir enklare, ljuddesign blir enklare och så vidare.
Det är inte svårt att se att detta även gäller i mer uppskalade verksamheter också.
En varning bara: har sett en hel del studenter förlita sig på AI och de brukar förlora en hel del logiskt tänkande, och har svårt att komma med lösningar.
En varning bara: har sett en hel del studenter förlita sig på AI och de brukar förlora en hel del logiskt tänkande, och har svårt att komma med lösningar.
Ja, så kan det nog bli för en del. Man får ju inte tappa förståelsen för vad man håller på med, varken tekniskt eller kreativt.
Fast torrents gjorde ju inte immateriellrätten irrelevant, men nu verkar det vara en grej med ai?
Nej, torrents kanske gör intrång på andra sätt i rättigheter. Intäkter exempelvis.
Men det jag menar är att gemene man började tanka hem precis allt de kom över och då behövde marknaden anpassa sig, därtill kom ju också allt snabbare uppkoppling till nätet som såklart också möjliggjorde streaming på en helt annan nivå. Jämförelsen gjorde jag för att jag tror att AI kommer ha samma effekt, folk är livrädda/arga men det är här för att stanna och andra saker behöver anpassas därefter.
/.../
det är här för att stanna och andra saker behöver anpassas därefter.
En anpassning är färre anställda.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Det spelar väl ingen roll om dom gör det eftersom att AI står för logiken och lösningarna? Det är ju samma grej som att alla använder en kalkulator för att det är smidigare och snabbare. Ingen kan räkna på papper för det är bara helt onödigt att göra.
Det spelar väl ingen roll om dom gör det eftersom att AI står för logiken och lösningarna? Det är ju samma grej som att alla använder en kalkulator för att det är smidigare och snabbare. Ingen kan räkna på papper för det är bara helt onödigt att göra.
Problemet med att ha en hel verktygslåda men ett nytt problem gör att du inte vet vilket verktyg du ska använda.
En miniräknare hjälper ju inte alls om du inte vet hur problemet ska lösas.
Alla har ju tillgång till Google, men inte alla verkar veta hur man hittar lösningarna till sina problem, det är samma problem med folk som förlitar sig på AI.