Miyazaki: Att göra Elden Ring enklare skulle vara att "göra sönder spelet"
Bra! Spelet ska vara svårt. Träna/nöta eller sluta spela spelet helt enkelt
Och då spelar enbart de som klarar av detta och tycker det är roligt med svårighetsgraden. Alla andra slutar. Hur många blir det kvar som gillar spelet?
Ja, utan att försöka låta snobbigt elitistisk kan jag ju bara hålla med om att en del av spelets grej ÄR att det ska vara svårt, men belönande. Och det finns redan mekaniker för att göra det enklare om man vill, det är bara levla upp, skaffa bättre och cheesigare vapen, kraftfullare summons.. och som sagt, ta tid på sig att lära sig bossarna, deras svagheter och hur de slåss
Time flies like the wind
Fruit flies like bananas
Och då spelar enbart de som klarar av detta och tycker det är roligt med svårighetsgraden. Alla andra slutar. Hur många blir det kvar som gillar spelet?
uppenbarligen väldigt många?
Och då spelar enbart de som klarar av detta och tycker det är roligt med svårighetsgraden. Alla andra slutar. Hur många blir det kvar som gillar spelet?
Med tanke på att spelet (Elden Ring) sålt 25 miljoner exemplar så.. många?
Skulle säga att de flesta av deras tidigare spel är svårare. I Elden Ring har du möjlighet till flera summons och att farma din karaktär starkare innan du tar dig an en boss.
Jag har inte klarat något av deras tidigare spel. Men Elden Ring har jag klarat ut och gillar expansionen än så länge.
Håller med alla ovan som stöder svårare spel. Är ett spel för lätt försvinner glädjen direkt. Högre svårighetsgrad brukar ofta förstärka intrycket av spelet för mig. Och är det ett bra spel i grunden som också är svårt blir det lätt 5/5.
Spelet ska vara designat runt svårighetsgraden dock. Att välja mellan easy/medium/hard osv brukar oftast vara väldigt dålig design och en tröttsam upplevelse
Vi behöver spel som är kompromisslösa med sin svårighetsgrad. Det är GREJEN™ med dom här spelen. Visst, det skrämmer bort vissa – men det finns mycket annat att spela. Känner lite som Miyazaki: spelen skulle kännas trasiga med lättare svårighetsgrad. Det skulle kännas fel (och då är jag ändå förespråkare för "easy").
En Bamseponny av folket
Precis, finns inte mycket att tillägga.
Det tråkiga är bara att det känns som gnället blir mer och mer utbrett för varje spel, alla spel behöver inte vara för alla. Elden Ring har ju dessutom flera sätt att göra det lättare än i tidigare spel plus att det är open world så du behöver dessutom inte fastna på samma sätt.
Säger inte det här för att vara elitistisk eller dryg, hade blivit glad om alla testade och gillade spelen men det gäller att förstå att det svåra är en stor del av det, du ska dö, du ska brytas ned, för att bli duktigare på attackmönster och dylikt, för att till slut uppleva euforin av att tagit dig förbi väggen du stångats mot. Kommer inte vara samma spel med olika svårighetsgrader.
Och JA, instämmer med talare ovan, jag är också en förespråkare för 'easy', men inte i alla spel, här är det en så viktig del av spelmekaniken.
Och då spelar enbart de som klarar av detta och tycker det är roligt med svårighetsgraden. Alla andra slutar. Hur många blir det kvar som gillar spelet?
Dark souls: REMASTERED på steam har 2085 aktiva spelar just nu, 4105 spelare på peak senaste 24 timmarna. Spelet släpptes 2018 och är från 2011 (13 år gammalt spel).
Dark souls 2: 162 spelare just nu och 345 senaste 48 timmarna (släpptes 2014)
Dark souls 2, Scholar of the first sin: 1121 spelare just nu och 2234 senaste 48 timmarna. (Släpptes 2015)
Dark souls 3: 5069 spelare just nu och 8125 spelare de senaste 48 timmarna. (Släpptes 2016)
Elden Ring har sålt bäst av dessa 3 spelen så chansen är rätt stor att det kommer vara fler spelare på det, utöver detta så är även Elden Ring det lättaste av de om du frågar mig.
(Info är taget ifrån https://steamdb.info/app/236430/charts/)
Har man en vision (som dessutom varit framgångsrik) så ska man ju inte tumma på den, tycker jag. Har aldrig spelat (och kommer troligtvis aldrig spela) Elden Ring pga svårighetsgraden. Skulle det introduceras ett "easy" mode hade jag troligtvis inte heller spelat det, för att jag vet att 1) utvecklaren kompromissat med sina ursprungliga värden, och 2) jag skulle undra vart det har tummats på i spelet för att det här spelläget ska passa mig - vad går jag miste om?
Alla behöver inte tycka om samma sak. Jag värdesätter hans resonemang och ståndpunkt.
Edit: förutom om carbonara - carbonara görs inte med grädde.
Carbonara görs inte med grädde.
Att göra om spelet så att spelet är för dom som inte vill spela spelet känns som en konstig sak att göra.
Ja, det här är egentligen enda kommentaren som behövs. Ingen hade ju spelat det spelet för att det skulle vara tråkigt men det verkar vara viktigare att alla känner att de skulle kunna spela spelet OM de ville.
Jag slutade spela på grund av att spelet blev för frustrerande (inte på grund av svårighetsgraden, utan mer för att vissa mekanismer är billiga). Och detta kommer från någon som gillade cuphead, zelda 2, doom eternal på svåraste , hexen och no rest for the wicked.
Utmaning är kul men är samtidigt en balansgång.
Svårighetsgrader tror jag kan vara en del av lösningen. En del kanske bara vill gå in och njuta av storyn?
Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |
Med tanke på att spelet (Elden Ring) sålt 25 miljoner exemplar så.. många?
Skulle säga att de flesta av deras tidigare spel är svårare. I Elden Ring har du möjlighet till flera summons och att farma din karaktär starkare innan du tar dig an en boss.
Jag har inte klarat något av deras tidigare spel. Men Elden Ring har jag klarat ut och gillar expansionen än så länge.
Va? Har DLC:n gjort det också? Det är väl den folk har åsikter om. Folk verkar ju ha en åsikt om detta? Det är väl därför de säger att de inte gillar den?
Och då spelar enbart de som klarar av detta och tycker det är roligt med svårighetsgraden. Alla andra slutar. Hur många blir det kvar som gillar spelet?
Väldigt många eftersom väldigt många gillar den typen av spel.
Bara instämma med vad majoriteten redan skrivit, låt dessa spel vara utmanande(utan svårighetsgrader).
Som nämnts, alla spel behöver inte vara för alla. Även om jag tror att deras spel egentligen är för dom flesta, bara man inte ger upp och visar lite djävlar anamma, då får man en upplevelse olikt något annat, Deras spel är så mycket mer än bara svåra bossar.
The more I practice, the luckier I get.
Va? Har DLC:n gjort det också? Det är väl den folk har åsikter om. Folk verkar ju ha en åsikt om detta? Det är väl därför de säger att de inte gillar den?
Nej expansionen har inte sålts i 25 miljoner exemplar.
Jag förstår inte de negativa åsikterna om att det är svårt. Du har möjlighet att bli bättre och använda summons även i expansionen.
Jag har inte ens klarat av något av deras tidigare spel. Jag är inte speciellt bra. Men jag tog första huvudbossen i expansionen på FÖRSTA försöket. Andra bossen dog efter tredje eller fjärde försöket.
Och då spelar enbart de som klarar av detta och tycker det är roligt med svårighetsgraden. Alla andra slutar. Hur många blir det kvar som gillar spelet?
Det har sålt runt 25 miljoner ex med överväldigande positiva omdömen från alla håll och kanter. Serien har endast växt sedan starten (Demons Souls) och är legendarisk och kultförklarad av anledningar. En av dem är just svårighetsgraden.
Det är tråkigt att den avskräcker många som då går miste om det fantastiska världsbygget och loren, jag lider verkligen med dessa. Men det går bara inte att sänka svårighetsgraden, den är insprängd i dnat.
Det finns massor med bra videos på tuben om man vill njuta av atmosfären, mysterierna och storyn. Bättre än många filmer/serier.
Eller: git gud! (Förlåt)
Edit: ser nu att du verkar mena DLC. Märkligt då kritiken är densamma hela serien igenom. Varför skulle det vara annorlunda nu?
Ännu en dag i paradiset.
Nej expansionen har inte sålts i 25 miljoner exemplar.
Jag förstår inte de negativa åsikterna om att det är svårt. Du har möjlighet att bli bättre och använda summons även i expansionen.
Jag har inte ens klarat av något av deras tidigare spel. Jag är inte speciellt bra. Men jag tog första huvudbossen i expansionen på FÖRSTA försöket. Andra bossen dog efter tredje eller fjärde försöket.
För mig var de precis tvärtom. Dog kopiöst många ggr på första bossen men klarade andra bossen på första försöket. Var inställd på att dö satan, men klarade med goda marginaler 😀
Elden ring spelet är trasigt på grund av att det är så löjligt svårt.
Jag lider med er som klarat spelet, för att många bossar kräver minst 80 försök att döda dem.
När man lyckas döda en jätte boss med 80+ slag, då är det till största delen tur.
Konstigt att inte fler vinner Eurojackpot med så många som har sådär tur att man klarar sig genom spelet!
Jag spelar överlag inte spel med hög svårighet eller på högsta svårighetsgraden men elden ring (och resten av from-spelen) lyckas med att göra svårighetsgraden rolig på något vis och jag njuter av att försöka om och om igen (nåja).
Det känns nästan aldrig omöjligt en för en boomergamer som mig själv, vilket är imponerande.
Jag förstår faktiskt inte massan här,
varför kan inte ett sånt här spel ha svårighetsgrader att välja mellan så att alla kan få precis den erfarenheten dom vill ha?
Många spel har ett "story mode" där fajterna har gjorts enklare, lägg till ett sånt och behåll "normal" som det är så får alla som dom vill?
What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
Jag förstår faktiskt inte massan här,
varför kan inte ett sånt här spel ha svårighetsgrader att välja mellan så att alla kan få precis den erfarenheten dom vill ha?
Många spel har ett "story mode" där fajterna har gjorts enklare, lägg till ett sånt och behåll "normal" som det är så får alla som dom vill?
Detta har diskuterats sedan spelet släpptes och det finns inget direkt svar på det förutom att mycket av spelet är uppbyggt runt att allt är dödligt och hur belönande framsteg är.
Hade man tagit bort det med en lättare svårighetsgrad hade spelet förlorat mycket av mekaniken som gör spelet till vad det är.
Alla som spelar och kommer till olika delar har gjort det på lika villkor (typ) och det lockar nog många med
Miyazaki sa det bäst:
Hade vi valt den approachen tror jag inte att spelet skulle ha åstadkommit vad det gjorde, eftersom känslan av bedrift som spelare får genom att övervinna dessa hinder är en så grundläggande del av upplevelsen. Att sänka svårighetsgraden skulle ta bort spelets glädje – vilket, enligt mig, skulle förstöra spelet självt.
Med det sagt är där möjlighet att göra det ”lättare” genom att farma runor och på så vis göra sin build starkare, det är dock ingen garanti när det kommer till bossar.
Nu har jag aldrig fastnat för spelen som From Software gjort. Hur påverkar det er spelupplevelse negativt om någon annan vill spela spelet men på en lättare nivå? Tänk om någon vill uppleva världen, storyn och dess lore men är ovan att spela, eller har något handikapp. Enda alternativet för dessa personer är att titta på när någon annan spelar spelen på Youtube.
Tycker det luktar unken elitism. Och det blir än värre när spelskaparen spär på den attityden.
Edit: Verkligen en vattendelare det här.
00:00:02:42