1200Mbit för 449kr månaden bra deal? :D

Inaktiv
1200Mbit för 449kr månaden bra deal? :D

....första 12månaderna hos Tele2, därefter 899kr

Sitter nu med 100/100Mbit hos Ownit för 459kr månaden, är i uppgraderings tankar.

Känns lite småbökigt att byta leverantör då Ownit erbjuder 500Mbit för 529kr månaden som "duger" men Tele2s erbjudande är ju lockande för ett år iaf.

Vad har folket här för uppkopplingar och pris?
Känns som det finns rätt mycket pengar eller hastigheter att tjäna om man orkar byta ISP varje år eller så...

Medlem
Skrivet av anon_4660:

Sitter nu med 100/100Mbit hos Ownit för 459kr månaden, är i uppgraderings tankar.

Känns lite småbökigt att byta leverantör då Ownit erbjuder 500Mbit för 529kr månaden som "duger" men Tele2s erbjudande är ju lockande för ett år iaf.

Känns som det finns rätt mycket pengar eller hastigheter att tjäna om man orkar byta ISP varje år eller så...

Jag trodde att det bara fanns 1000/1000, men där ser man. Innan du skriver på något dumt så kolla vad bindningstiden är på, är det på 24 mån så kan det ju bli dyrt det sista året.

Jag själv sitter just nu på allentes 1000/1000 för 499 i 2 månader till, därefter övergår det till 649 så då blir det nog bredband2 eller bahnhof skulle jag tro.

Aldrig Telia dock.

EDIT; Såg nu att du hade kikat på bindningstiden, my bad.

signatur

AMD Ryzen 5 7600X
Powercolor Radeon RX 7800 XT
34GB Corsair Vengeance DDR5 5200MHZ CL40
Thermalright Peerless Assassin 120 SE
Kingston KC3000 1Tb

Backloggens befriare

100/100 Bredband2, 280kr/mån.

Edit: ingen bindningstid och har aldrig haft några driftsstörningar mig veterligen (under kanske 3år eller så).

signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Stirra dig inte blind på priserna, välj en operatör som är så stabil som möjligt och som sparar/delar med sig av vad du gör på internet så lite som möjligt. Undvik bindningstid också, mycket som man binder sig till har förmågan att sakta men säkert bli sämre och då sitter man där med k*ken i brevlådan...

Medlem

Gällande Tele2 så är de överlag väldigt dyra, men jag har lyckats få "första årets" pris förlängt rätt många år genom att helt enkelt säga upp abonnemanget efter 12 månader – deras sista utväg är alltid att erbjuda en ytterligare ett år till lågt pris.

Våga spela ut leverantörerna mot varandra för att förhandla fram bästa pris.

Medlem
Skrivet av Beertagne:

Jag trodde att det bara fanns 1000/1000, men där ser man. Innan du skriver på något dumt så kolla vad bindningstiden är på, är det på 24 mån så kan det ju bli dyrt det sista året.

Jag själv sitter just nu på allentes 1000/1000 för 499 i 2 månader till, därefter övergår det till 649 så då blir det nog bredband2 eller bahnhof skulle jag tro.

Aldrig Telia dock.

Tele2 1200mbps är inte riktig fiber. Det är kabel, coax. Det är också asymmetriskt, upp och ner är inte samma.

Edit: För en användare spelar det typ ingen roll, för tele2 och deras hus är det lite B.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv
Skrivet av Beertagne:

Aldrig Telia dock.

Nice, 649kr ordinarie pris är väl rätt bra pris ändå för 1000/1000

Skrivet av bluebird:

Gällande Tele2 så är de överlag väldigt dyra, men jag har lyckats få "första årets" pris förlängt rätt många år genom att helt enkelt säga upp abonnemanget efter 12 månader – deras sista utväg är alltid att erbjuda en ytterligare ett år till lågt pris.

Våga spela ut leverantörerna mot varandra för att förhandla fram bästa pris.

Haha ja man kanske skulle testa någe sådant

Medlem

Tele2 1200 är bara 100Mbit upp, bara så du vet.
Jag betalar 389 kr/mån för Bahnhof 500/500, mer värt tycker jag

Medlem

Har både Tele 2 500mbit ned 10mbit up .....

Och har sedan även nyligen 1000/1000mbit Telenor (bredbandsbolaget) som det fortfarande är i from av servrar,hastighet, kvalite av tjänster...

Varför 2 olika, för att först gick routern sönder på tele2s kabel router, som är svår tt inhandla från butik då bara tele2 har internet genom kabelnätet (TV nätet)...så jag blev desperat då jag är beroende av internet (snabb internet), och även fast min telefon har 5G, så kan bara använda den med datorer (för jag har inte wifi ub dongle) samms sak med xbox som jag har tagit ut wifi chippetls, så jag hade internet hos mig från telenor,då jag vill ha internet endast genom lan kablar....

men hur som helst telenor får jag för 250kr 1000/1000mbit första året, sen tror jag det kostar 4-500kr per måad... jävla myglare, och tele2 kostar 590kr för 500mbit, så tele2 lär bli den som får gå, specielt då tele2 är inkompetenta när det gälller support, t.om jag kunde mer än supporten.... routern dog (säkerligen av den våg av virus som lämnade tusentals routers döda enligt (Sweclockers), så jag andtar det var vad som hände mig...men supporten i dess oändliga kunskap tyckte jag skulle testa koppla routerns elkontakt i en annan vägguttag...vilket jag förklarade för henne, var det första jag gjorde när jag felsökte problemet med routern.... alltså så frustrerande när support personalen vet mindre än en själv... och sen blir dom sura för att man förklarar för dom att det sista jag gör innan jag har försökt fixa hårdvara själv är ringer supporten... och enda anledningen jag ringde var för jag ville be dom skicka en ny router... inte få förslag om saker dom tror ska hjälpa mig när det är uppenbart att routern är död, om lamorna inte tänds när jag sätter i strömsladden och inget händer??? aja.... så om någon läst hela min text (är känd för skriva långa inlägg), så tack.... ville bara ventilera ang allt som stör mig med dagens usla support, usla möjlighet att få hjälp av företagen... som microsft... världens en av största företag har inte ens någon support att ringa till, förutom dom i indien, som man knappt förstår....och med andra ord får igen hjälp ifrån att lösa sina problem....

signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

KoP
Medlem

1. Finns ingen anledning att att ha dessa
vansinniga hastigheter.

2. Man kommer aldrig upp i dessa "utlovade"
hastigheter.

Jobbar med data

Rent prismässigt så är 449 kr/mån bra ifall det är fiber och inte coax. Personligen valde jag den operatören som erbjöd bäst pris utan kampanjer. Betalar hellre till någon som förtjänar det än skojar företag.

Det blev Internetport 1000/1000 för 499 kr/mån. De har även 500/500 för 399 kr/mån. Varit nere vid ett tillfälle och de lagade felet på morgonen dagen efter.

Priserna beror mycket på hur giriga företaget och stadsnätet är. Kan skilja sig en hundring om man har rätt stadsnät. Bäst pris får man av gruppavtal.

Medlem

Betalar 549kr i månaden för 1000/1000 med Bahnhof. Har ingen bindningstid, och skulle nog aldrig teckna något med bindningstid.

Priset du får efter första året (899kr) är definitivt inte ett bra pris. Sen har jag ingen erfarenhet av Tele 2 och deras koax-nät, så hur kvaliteten på tjänsten är vet jag inte.

Medlem
Skrivet av anon_4660:

Sitter på Tele2 då jag tyvärr bor i ett comhem hus så det finns inget annat att välja på, men internetuppkoppling har alltid varit ok men alldeles för dyrt typ dubbelt som alla andra som du även ser i tråden.

Har du även tele2 på mobilen så dubblar de hastigheten så jag satt på 600/100 men nu 1200 och det leverera på hastigheten men modemet stödjer bara 1000 utan att använda fler ethernet portar så jag har inte orkat kopplat om där men när jag tankar på tex. steam ligger det runt 100 megabyte i sekunden så visst är det trevligt ibland.

Jag kör med en asus router istället för comhem/tele 2 modem kombo då de brukar vara undermåliga om man vill göra mer än att surfa, streama & spela då det inte finns så mycket inställnings möjligheter.

Skrivet av KoP:

hastigheter.

Jorå det gör man men bara under specifika förhållanden då det sällan annars uttömmer hela bandbredden vid vanlig slö surfning.

Medlem
Skrivet av reaver:

Stirra dig inte blind på priserna, välj en operatör som är så stabil som möjligt och som sparar/delar med sig av vad du gör på internet så lite som möjligt. Undvik bindningstid också, mycket som man binder sig till har förmågan att sakta men säkert bli sämre och då sitter man där med k*ken i brevlådan...

För mig är kvalitén och tillgängligheten på deras support viktig också. Jag hade Comhem tidigare (Numera Tele2), och jag minns att det var ett helvete att komma i kontakt med mänsklig support. Det kanske blivit bättre nu, men för några år sedan var det skäl nog för mig att byta leverantör.

Medlem

Tycker det låter bra. Har själv 500/500 för 999kr/mån.

Medlem

Håll dig borta från Tele2 säger jag bara. De blev dessutom utnämda till årets sämst företag. Kör på Bahnhof 500/500 istället.

Edit. Det var nog telenor nu när jag tänker efter.

signatur

1# FZ Troll

Medlem

Vi kör bahnhof av principskäl. Säkert inte billigast men pris är inte allt

signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av KoP:

vansinniga hastigheter.

hastigheter.

Har utnyttjat min mors 1000/1000 lina till max varje gång jag varit där och haft med mig datorn. Och är otroligt smidigt om man som för min del även har en tendens att ta bort och ladda ner spel i ganska stor skala.

Extremt trevligt att bara behöva vänta npgra minuter istället för en halvtimme

Medlem
Skrivet av KoP:

vansinniga hastigheter.

hastigheter.

Har inga problem att maxa min gbit-lina

Har Bahnhof förresten, och betalar 569kr/månaden för 1000/1000.

Medlem
Skrivet av KoP:

vansinniga hastigheter.

hastigheter.

Förstår du inte vitsen med att ha snabbt internet är det väl inte läge att kritisera de som gör det? Min 500-lina ligger på 80-100% hela tiden.

signatur

i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5

Medlem

Coax är ett jävla påfund.
Sitter med det nu med en fiber indragen, tack vare att tele2 inte gick med på att säga upp mitt abonnemang (har bindningstid kvar) när man flyttade. De kunde erbjuda Coax på nya adressen så kör med det tills bindningstiden gått ur. Sedan blir det bahnhof för hela slanten.

Gnällkuk
Skrivet av anon_4660:

Det är i regel inte speciellt intressant vem som levererar tjänsten utan mer vilken nät de använder sig av samt hur supporten är. Ownit tror jag bara jag har hört problem med folk som har haft och 459:- för 100/100 låter ju hutlöst dyrt.

Som andra sagt så är Tele2 inte via fibernätet utan Coax, dvs gamla kabel-tvnätet. Har för mig att deras uppströms inte är så bra heller. Det är ju desustom alltid "upp till". Börja med att kolla vad de faktiskt garanterar för hastigheter så du inte tror att det kommer ligga på peak teoretisk hastighet.

Skrivet av reaver:

This.

Skrivet av Hipshot:

Tele2 1200mbps är inte riktig fiber. Det är kabel, coax. Det är också asymmetriskt, upp och ner är inte samma.

Edit: För en användare spelar det typ ingen roll, för tele2 och deras hus är det lite B.

Also this!

signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Gnällkuk
Skrivet av KoP:

vansinniga hastigheter.

hastigheter.

Bara för att det inte finns någon anledning för dig att skaffa det kanske du inte kan svara för alla? Finns mängder med scenarion där det är värt att ha extra sprutt i linan.

Teoretisk maxhastighet kommer man i regel aldrig upp till om man har det absolut snabbaste, men det är mer utrustningen du är kopplad mot som är problemet. Jag hade Gbit tidigare med valde att nedgradera till 500/500 eftersom att vartefter fler personer i huset uppgraderade så gick hastigheten ned över tid till att parkera typ 50-75Mbit över utlovad hastighet vilket är 650Mbit.

Låg alltid över 900Mbit ned och nästan 1000 upp första åren.

signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Att folk fortfarande går på detta trix med första 3 eller 12 månader priserna och sedan dessutom använder dessa som jämförelsepriser.

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Pyntar 450:- för 500/500 via fiber, Telenor (BBB från början). Brf pratar om att fixa gruppavtal och ÄNTLIGEN slänga ut fele2 (fd påtvingat slemhem hus). Har för mig de sa runt 200:- för tv och 500/500, får se hur det går.

Medlem
Skrivet av baxtex:

Tycker det låter bra. Har själv 500/500 för 999kr/mån.

Det låter väldigt dyrt. Har du kollat på andra alternativ?

Medlem

Det här kanske var något man behövde tänka på innan fiber blev standard, så rätta mig gärna om det är gammal kunskap.
Men något som kan vara värt att tänka på är hur långt ifrån varje ISP har sin fiber station, eller vad man ska kalla det.
En ISP kan ha bättre pris och hastighet men ha sin station för långt bort så du ändå får sämre kvalité, och i värsta fall avbrott titt som tätt, än den som är lite dyrare och kanske har lägre utlovad hastighet men har sin station närmre.
Har en kompis som alltid hade problem med sitt Telia internet så han skulle ringa och säga upp det. Snubben på kundservice hade sagt upp sig så han tipsade om vilka som var bättre och som hade sina stationer närmre honom. Telias var visst längst bort på andra sidan stan.

Medlem
Skrivet av anon_4660:

Varför betalar du så mycket för ditt 100/100? Jag har också Ownit och betalar 419 kr för 250 Mbit. Enligt deras hemsida så är ordinarie pris för 100/100 Mbit 329 kr, så varför betalar du 459kr? Har du kanske nån dyrare variant som inte är fiber, eller? Tror Telias som du nämner är Coax.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Det låter väldigt dyrt. Har du kollat på andra alternativ?

Jag var tvungen att binda det i 12 mån i samband med fiberinstallationen för 10 000kr. Så i praktiken kostade det alltså 22 000kr. Men Netflix, Max, Prime, Viaplay ingår iaf.

Blir lagom att teckna nytt till black friday.

Medlem
Skrivet av Balunan:

Varför betalar du så mycket för ditt 100/100? Jag har också Ownit och betalar 419 kr för 250 Mbit. Enligt deras hemsida så är ordinarie pris för 100/100 Mbit 329 kr, så varför betalar du 459kr?

<Uppladdad bildlänk>

Priser och hastigheter från olika ISP kan variera en hel del beroende på vem som äger fibernätet där du bor. Jag bor i Borlänge där Borlänge Energi länge varit min nätägare. Nyligen tog Zitius över fibernätet och vips så höjde alla ISP (inte bara min) priserna här, eftersom Zitius tar mycket högre avgifter av min ISP. Om jag till exempel skriver in min adress på Ownit levererar de 150Mbit för 479kr till mig (239kr för tre första månaderna). Så ganska stor skillnad jämfört med priserna på din bild.

123
Skriv svar