Bästa RTS-Solokampanj?
Vet inte om den kan klassas som bäst men Dark Omen har en kampanj jag tyckte var riktigt rolig med bland annat val av uppdrag och underhåll av trupperna. Har också spelat och tyckt om tidigare nämnda Warcraft-serien (2an och 3an), Starcraft 2, flera spel i Command & Conquer / Red Alert serierna och första Dawn of War med expansioner.
Vad roligt att en sån här tråd skapas. Jag googlade/youtubade listor på detta för typ en vecka sen och flera verkade överens om att Warcraft 3 + expansionen och Red Alert 2 + expansionen var mycket bra. Har inte spelat dessa.
Om man ska spela C&C-spel, var ska man börja? Jag är helt ny för den serien.
Jag gillade Company of Heroes 2. Glöms ofta bort, första spelet nämns istället överallt. Tycker det var större variation i banorna där än i ettan, även om jag tycker den också är toppen.
Om du ska spela C&C så kan jag tycka att vanliga C&C är lite förlegat, däremot så kom ju Tiberian Sun efteråt som är värd att spela, inte för att det var bättre, men det är en serie som är bra fram tills 4'an kom (det var en megaflopp).
Vet inte om den kan klassas som bäst men Dark Omen har en kampanj jag tyckte var riktigt rolig med bland annat val av uppdrag och underhåll av trupperna. Har också spelat och tyckt om tidigare nämnda Warcraft-serien (2an och 3an), Starcraft 2, flera spel i Command & Conquer / Red Alert serierna och första Dawn of War med expansioner.
Dark Omen! Definitivt värd att bränna igenom oavsett om man gillar Warhammer eller inte. Bra kampanj, bra story, bra spelmekanik.
Ser ändå hyfsat okej ut än idag. Vill dock minnas att det är en pain in the ass att få igång på en modern dator?
Om du ska spela C&C så kan jag tycka att vanliga C&C är lite förlegat, däremot så kom ju Tiberian Sun efteråt som är värd att spela, inte för att det var bättre, men det är en serie som är bra fram tills 4'an kom (det var en megaflopp).
Ah, så Tiberian är en bra start? Eller är Red Alert 2 bättre att börja med som en annan forumit föreslog?
Tänkte direkt på Command & Conquer-serien när jag läste trådtiteln, och jag ser att flera andra redan hunnit tänka samma tanke. De två äldsta spelen i serien släpptes ju i remaster-utgåvor för ett par år sen. Jag spelade om båda dessa då i den utgåvan, och fortsatte sedan med resten (nästan) av serien under de senaste åren. Mina intryck är blandade:
1. Command & Conquer (1995)
Det första spelet i serien har inte åldrats med värdighet och är inte särskilt kul att spela idag. Kampanjen lider av tråkiga uppdrag som kräver antingen omfattande trail and error eller tillgång till en walkthrough, eller både och. Alltför många uppdrag är av typen commando-uppdrag där man endast har en, eller ett fåtal enheter utan tillgång till någon bas eller möjlighet att bygga nya enheter. Tempot är också lågt där det tar lång tid att samla in resurser och bygga enheter. Det är ju inge kul. Dock stämningsfull musik och sköna mellansekvenser, om än något primitiva mot vad som kommer senare i serien.
2. Red Alert (1996)
Det här släpptes bara ett år senare, och skulle kunna misstas för en ambitiös mod av C&C då de är så pass lika. Men när man börjar spela är de som natt och dag. Allt som var dåligt i första spelet är åtgärdat här. Roliga och varierande uppdrag och en kul story om tidsresor, Hitler, Stalins älskarinnor med mera. De förhatliga commando-uppdragen (här motsvarat av Tanya-uppdrag) är betydligt färre här, samtidigt som de är enklare att ta sig an då man får nödvändig information avslöjat på förhand istället för att man famlar i blindo i all Fog-of-war med sin enda enhet. Red Alert är föråldrat men ändå genuint roligt att spela.
3. Tiberian Sun (1999)
Påkostat, med ny grafikmotor och flertalet kända B-skådisar i mellansekvenserna. Dock inte särskilt kul att spela: lågt tempo, tråkiga bruna miljöer, ointressanta enheter, en lättförglömlig story och sen saknar man Frank Klepackis fartfyllda musik från föregångarna. Tiberian Sun är OK, men inte mer än så.
4. Red Alert 2 (2000)
Det här är det bästa Command & Conquer-spelet och kanske det bästa singleplayer-RTS-spelet. Två mycket underhållande kampanjer med roliga uppdrag, kul enheter och en galen story. Mellansekvenserna är rejält påkostade med många skådespelare, rörliga kameror och riktiga kulisser istället för green screens som tidigare.
Expansionen Yuri’s Revenge (2001) är också fantastisk med två nya kampanjer med många absurda och minnesvärda storyinslag: (storyspoilers från Yuri's Revenge nedan)
tidsresa av misstag till dinosaurietiden där man måste slåss mot T-Rex, sen vidare till Hollywood för att rädda Bill Gates som hålls gisslans för att pressas på pengar, eftersom man är i Hollywood rekryterar man Schwarenegger, Stallone och Bruce Willis som hjälper till i kriget för att rädda Gates från ondskan, därefter mot Påskön där Yuri har byggt om alla statyer till att skjuta laser med ögonen, sen vidare till månen, till sist avslutas allt i en stor slutstrid i Transsylvanien (var annars ska man bygga sin huvudbas om man planerar ta över världen?).
5. Command & Conquer Generals (2003)
När folk talar gott om Generals brukar det alltid vara om dess multiplayeraspekter. I den här tråden är vi dock intresserade av singleplayer. Jag minns Generals (jag har inte spelet sen det begav sig) som ytterst torftigt. Storyn är: USA åker till mellanöstern för att slåss mot terrorister i en modern samtids-setting. Gäääsp. Det kanske är ett OK RTS, men det är ett dåligt C&C. Allt som gjorde C&C till vad det är är borta: Westwood, Klepackis musik, mellansekvenserna (även om de återintroducerades i expansionen), storyn.
6. Command & Conquer 3: Tiberium Wars (2007)
Det första spelet i riktiga C&C-serien efter Westwoods nedläggning, utvecklat av EA. På pappret borde det vara dåligt, men jag hade faktiskt kul med det här. Kampanjen var bra och mellansekvenserna, som återkommit, är ordentligt påkostade. Expansionen Kane’s Wrath är också bra där flera uppdrag utspelar sig parallellt med originalkampanjen där man får se samma uppdrag ur en annan synvikel.
7. Red Alert 3 (2008)
Det här har jag, likt Generals, inte spelat om nyligen. Jag minns det som en enda stor besvikelse. Likt Red Alert 2 är kampanjerna fyllda med mycket humor och absurda inslag, men till skillnad från Red Alert 2 som tog sig själv på åtminstone en gnutta allvar, så är 3:an på nåt sätt så pass självmedvetet om sin egen larvighet. Det försöker vara så dåligt att det blir bra, men misslyckas.
8. Command & Conquer 4: Tiberian Twilight (2010)
Jag har aldrig spelat detta, och jag har aldrig hört någon säga något positivt om detta.
Ska man bara spela ett spel är det Red Alert 2 som gäller. Vill man ha lite av seriens historiska rötter, spela i så fall även Red Alert 1.
Till de som aldrig spelat Command & Conquer så kan det nämnas att serien består av tre separata serier som inte hänger ihop med varandra: Tiberium-serien (fururistisk sci-fi), Red Alert-serien (alternativ historia) och Generals-serien (tråkig nutid).
Snackar vi endast kampanjen då måste det bli Starcraft II och då har jag endast lirat Wings of Liberty (originalet).
Kampanjen är det bästa jag spelat i kampanj väg någonsin.
Dock är spelets övergripande mekanik att vara supersnabb, utdaterad för mig.
Hade vi snackat RTS matcher överlag hade det blitt Company of Heroes (och då har jag inte kört 2 o 3)......
Vad roligt att en sån här tråd skapas. Jag googlade/youtubade listor på detta för typ en vecka sen och flera verkade överens om att Warcraft 3 + expansionen och Red Alert 2 + expansionen var mycket bra. Har inte spelat dessa.
Om man ska spela C&C-spel, var ska man börja? Jag är helt ny för den serien.
Jag gillade Company of Heroes 2. Glöms ofta bort, första spelet nämns istället överallt. Tycker det var större variation i banorna där än i ettan, även om jag tycker den också är toppen.
Vill du spel för story eller för gameplay? För Red Alert 3 har mest variationer på lagen + CO-OP.
Om du vill ha hela story för CNC och eller Red Alert så ska du börja från första och spel alla t.o.m. CNC 4 som alla tycks hata. Men man fick ju ett slut på berättelsen I 4an.
Vill du spel för story eller för gameplay? För Red Alert 3 har mest variationer på lagen + CO-OP.
Om du vill ha hela story för CNC och eller Red Alert så ska du börja från första och spel alla t.o.m. CNC 4 som alla tycks hata. Men man fick ju ett slut på berättelsen I 4an.
Tror du har feber, alla vet att det inte finns någon CNC4.
Skämt åsido, jag skulle hävda att storyn slutade med Kane's Wrath och att CNC4 inte är ett legitimt avslut.
CNC4 var aldrig ett äkta CNC spel från början och jag säger inte det bara för att "jag inte gillade ändringarna". Utan spelet utvecklades, från grunden upp, som ett e-sportsspel ämnad för den asiatiska marknaden. Ledningen på EA däremot tvingade dem att ändra på spelet så att det skulle bli avslutet på Tiberium-sagan, enbart för marknadföringens skull. Så man döpte om spelet och slängde hastigt ihop en riktigt usel story, som i princip släppte på alla trådarna från tidigare spel och därmed kan CNC4 inte ses som ett "avslut" på berättelsen.
Tror du har feber, alla vet att det inte finns någon CNC4.
Skämt åsido, jag skulle hävda att storyn slutade med Kane's Wrath och att CNC4 inte är ett legitimt avslut.
CNC4 var aldrig ett äkta CNC spel från början och jag säger inte det bara för att "jag inte gillade ändringarna". Utan spelet utvecklades, från grunden upp, som ett e-sportsspel ämnad för den asiatiska marknaden. Ledningen på EA däremot tvingade dem att ändra på spelet så att det skulle bli avslutet på Tiberium-sagan, enbart för marknadföringens skull. Så man döpte om spelet och slängde hastigt ihop en riktigt usel story, som i princip släppte på alla trådarna från tidigare spel och därmed kan CNC4 inte ses som ett "avslut" på berättelsen.
Själva spelet CNC 4 var absolut inte upp till standarden som man hadde väntat säg efter CNC 3. Men CNC 4 avslut var för mig det jag hade vänta på.
Kane's uppstigande(Eller att han for hem) och han tog med sina följare till det "lovade" landet. Ända sedan utomjordiska saker va inblandade och att han dök upp I RA har det självklara för mig att han skulle I nått skede skulle fara hem. Då Scrin's kom in I bilden så var det för mig självklart att han skulle använda Scrin's tornen till sitt eget ändamål
För mig så vet jag inte vilka knutar inom Kane berättelse som lämnade hängande? Kanske potentiell möjlighet till en CNC prequel som berättar lite mer om Kane.
Ah, så Tiberian är en bra start? Eller är Red Alert 2 bättre att börja med som en annan forumit föreslog?
Kan tycka att båda är likvärdigt bra att starta med. Det är 2 olika scenarion i spelet som inte korsar varandra på något sätt förutom just att det är RTS.