Tidernas spelår – Semifinaler
Får köra 1998 igen, Året då även Trespasser släpptes, liten dold juvel som jag älskar sjukt mycket!
Året då Warcraft 3 släpptes är även en non-brainer. 😁
Håller med! Trespasser kändes banbrytande på den tiden med sin avancerade fysikmodell. Riktigt skräckspel emellanåt också, speciellt när man blev jagad av velociraptorer.
Det är verkligen helt olämpligt med utslagsturnering i denna typ av omröstning. Det är ju som gjort för att några av de allra bästa åren skall slås ut tidigt och hamna långt ned i rankingen bara för att det matchats med ett ännu bättre år.
Bättre hade varit att få sätta en egen rangordning, fördela poäng, eller betygsätta och som sedan snittet redovisas av.
Håller med! Trespasser kändes banbrytande på den tiden med sin avancerade fysikmodell. Riktigt skräckspel emellanåt också, speciellt när man blev jagad av velociraptorer.
O, ja!
Fysikbaserad animation var ju sjukt revolutionerande och fortfarande inte något blivit en grej i moderna spel. Som mest kör man ju med Inverse Kinematics för att det ska "se bra ut" med fötternas position på marken, men det påverkar ju inte karaktärernas fysik. I Trespasser kan man ju bokstavligen slänga en låda på golvet och sätta krokben för dinosaurierna, så att de ramlar omkull!
Lite synd att spelet kantades av så mycket utvecklingsproblem, det hade faktiskt ett extremt avancerat AI för sin tid, där djuren hade olika naturliga behov. Men de stötte på problem där dinosaurierna helta tiden växlande mellan states och bara blev stillaståendes, så de blev tvungna att låsa fast dem på maxad aggression istället för dynamiska beteenden, eftersom de inte hade tid att lösa problemet.
Så 1997 alltså.. jag menar:
Super Mario 64 5/5
Turok Dinosaur Hunter 4/5
Wave Race 64 5/5
Diddy Kong Racing 5/5
Mario Kart 64 5/5
Lylat Wars 5/5
Goldeneye 5/5
Final Fantasy VII 5/5
Mot 2002:
Mafia 5/5
Halo CE 6/5
Battlefield 1942 5/5
Timesplitters 2 4/5
Ok fick bli en röst på 1997 ändå, men satan vad ont det gjorde. Känns som man kommer bli straffad för det här på nåt sätt i efterlivet.
Röstade 2000 och 2002, två av mina bästa spelår och när jag kollar på vilka spel som släpptes då är det inte så konstigt. Men de fyra spelår som nu är kvar är alla värdiga vinnare. Bra röstat, gott folk!