Grattis! DU vann speldator från Komplett

Medlem

Grattis! Är mer en katt-människa dock! Ett sådant spel, dock, hade personen som spelar katt suttit på sin tron, och inte gjort så mycket, medan människan hade fått springa runt passat upp! 😁 Din ide lät bättre, grattis igen!

Medlem

Grattis! I samband med ai undrar om det är någon som har använt sig av det för komma på spelidé? Säger inte op gjorde det men nyfiken om någon skulle göra det med tanke på ai boomen som pågår

Medlem
Skrivet av takaii:

Grattis! I samband med ai undrar om det är någon som har använt sig av det för komma på spelidé? Säger inte op gjorde det men nyfiken om någon skulle göra det med tanke på ai boomen som pågår

AI är både en välsignelse och odåga när det kommer till olika saker....

Provade för skojs skull följande:
Beskriv ett datorspel där en katt och en hund samarbetar och ibland blir osams men sedan vänner igen med 50 ord.

ChatGPT:
V1. Ett datorspel där en katt och en hund samarbetar och ibland blir osams men sedan vänner igen, låter spelare växla mellan djuren för att lösa pussel och övervinna hinder. Konflikter uppstår och måste lösas genom minispel och dialog, vilket stärker deras vänskap och ger en rörande berättelse om samarbete och försoning.

V2. I ett datorspel där en katt och en hund samarbetar, möter de äventyr och utmaningar tillsammans. Ibland blir de osams och måste lösa sina konflikter genom minispel och dialoger. Genom att övervinna dessa hinder förnyar de sin vänskap och blir starkare tillsammans, vilket skapar en hjärtevärmande och dynamisk spelupplevelse.
Tid: 6 sekunder.

Haha det är ju en lite intressanta spelvarianter? 😃

Tror inte för en sekund att någon förlitade sig på AI för sitt drömspel utan hade egna tankar och visioner om sitt eget drömspel. Men det är en intressant fråga.

Grattis igen Erik Void, om det var ett bidrag som förtjänade vinsten så var det ditt.

Medlem

Grattis till vinsten! Röstade personligen på #5 men en mycket bra och värdig spelidé, Erik! 💪

signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Skrivet av PeTTs0n:

Alltså, jämfört med de andra bidragen tycker jag det stod sig starkt - rimlig vinnare (grattis!). Fågel-spelidén kändes också rätt intressant och unik imo, men visst går hundar hem hos många. Kul att bygga lite rimliga koncept i och med Brothers: A Tale of Two Sons exempelvis, finns liksom hypotetiskt en chans att spelidén faktiskt kan bli nåt.

"Bidrag 5: Svensk krimdrama i flera säsonger genom hela Sverige"
Finns i princip redan, även om det börjar bli rätt daterat nu. Polis-spelen. Det är nästan rakt av Beck fast i spelform. Förvånansvärt brutala case, faktiskt. Kan vara svåra att få tag på och få att tugga på moderna datorer, tyvärr. Jag brukar köra dem på retro-byggen och ibland VM med Win98/XP.

"Bidrag 6: 1970<|RETROLUTION|>2024"
Finns i viss form redan i form av Evoland och Evoland II - förvisso mer fokuserat på RPG/JRPG, men konceptet med spelhistorieevolution genom gameplay finns där.

"Bidrag 9: Open world-fantasy där du är draken mot världen"
Det finns lite lösa RPG-uppslag kring att spela som drakar, Divinity: Dragon Commander är ett (tyvärr inte superbra) RTS/RPG-hybridspel där man kan spela som en drake och orsaka lite kaoz.
Pathfinder: Wrath of the Righteous inkluderar lite faktiskt förvånansvärt utförligt och detaljerat drak-innehåll i RPG-format (utan att spoila för mycket), och det är ett jäkla bra spel i övrigt också. Riktigt värt pris nu under Steam-rean. Även bra nedsatt i pris på GOG om man hellre föredrar det. Kan varmt rekommenderas för den som vill ha djup RPG-gameplay. (...du kanske, som jag, saknar det i BG3? Pathfinder-ruleset:et smäller dessutom vanilla D&D på fingrarna när det kommer till komplexitet och djup, på gott och ont.)

Håller med alla bidrag var kopior av andra spel med undantag bamse spelet
A way out med hund vann typ

signatur

New life, New hope

Medlem

Fan det finaste spelet jag hört talas om sen när konfirmerade mig.

Medlem
Skrivet av Erik Void:

Absolut inte!

Den här idén har jag, förutom Josef Fares och hans inspirerande spel, min egna tokiga hund att tacka för

Haha! Stort Grattis! Familjen har hund så ett Josef Fares spel, Coop så klart, där ena spelar hund hade varit guld! Hoppas Josef ser detta 😏

Har själv aldrig vunnit något haha ☠️

Medlem
Skrivet av Erik Void:

WOW!!!!!

Shit alltså.

Aldrig förr har jag blivit så glad över att vinna någonting. Hoppade högt och skrek rakt ut! Det känns så himla fint att ni tyckte om min idé.

Jag vill då gärna berätta att för 5 år sen insjuknade jag i MS och förlorade känseln i och förmågan att styra båda mina händer. Det betydde för mig att spela snabba datorspel med mus och tangentbord, som jag gjort och älskat i nära hela mitt liv, plötsligt var en omöjlighet. Den enorma sorg jag kände över detta gjorde att det bara kändes jobbigt att sitta vid min dator över huvudtaget - så i samband med en flytt gav jag bort den till min bror och har varit konsolgamer sen dess.

Det var då. I dag har jag både kommit över sorgen och fått tillbaka en del av mina förmågor - och att vara utan speldator har ärligt känts som att vara utan en del av mig!

Det här blir verkligen som att komma hem.

Otroligt. Tack, tack, tack till alla som röstade på mitt bidrag.

Grattis till vinsten! <3

Medlem
STOPPA detta genast!!
Skrivet av Nyhet:

Känslosam co-op med människa och hund var idén FZ-läsarna föll för.

#komplett, #tävling

Det började som en dröm men slutar upp i FAZA!!
Vad fint detta kunde blitt bara inte ev av karaktärerna var tvungen att dö!
Åååååh denna sorg innan spelet ens hamnat på ritbordet.

Ta tillbaka datorn omedelbums så inga fler MÖRDANDE idéer hamnar i förslagslådan!

PS. Se ovan inlägg som humor. Stort grattis till vinnaren.

Medlem
Skrivet av conthox:

Grattis!

Det stod mellan denna och en annan idé, men denna kom på andraplats p.g.a. coop-biten. (Om man hade kunna växla mellan karaktärerna istället för att behövs vara 2 stycken hade det kanske hjälpt, men då tappar det samtidigt en del av potentialen med att det är just coop med människa + hund där båda måste spela samtidigt och hjälpa varandra.)

Vad jag personligen gillar med den här idén är att den skulle kunna genomföras på flera olika sätt. Skulle ju också exempelvis kunna vara ett singleplayer-äventyr med en realistisk hund, tänker som Trico i The Last Guardian, där hunden är ”levande” och en följeslagare som springer runt och lever sitt eget liv och man som spelare ger kommandon till. Förmodligen väldigt svårt att programmera en realistisk hund, men kul tanke.

Eller ett top-down 3D-coop-äventyr likt Brothers. Eller varför inte mer av en klassisk simpel 2D coop a’la SNES-eran, gameplay lite mer som Goof Troop fast med story.

Men min grundtanke var nog att perspektivet skulle vara som It Takes Two, med 3D och splitscreen-coop. Människa och hund i ett mer realistiskt överlevnadsäventyr där hunden har förmågor som att springa fort, röra sig smidigt, hoppa högt/långt, gräva, skälla, bita, ta sig igenom trånga utrymmen, superluktsinne och superhörsel, medans människan exempelvis kan använda sig av både rep, verktyg och vapen, bygga och navigera en flotte och exempelvis göra upp eld (hunden kan hjälpa till att samla ved!).

Men ytterst viktigt att även inkludera löjliga lekfulla saker som att leka apport, busa och bita tag i människan bara för att jävlas, eller bara sitta och gosa med varandra vid elden. Olika pussel att lösa tillsammans där bådas förmågor behöver utnyttjas. Och även en del action.

Ser framför mig en bossfight i form av mötet med vild björn. 🐻

Någonting åt det hållet, sen vad som faktiskt är genomförbart och kul att spela får man kanske finna under utvecklingens väg. Men själva konceptet tycker jag går att applicera på flera olika speltyper.

Återigen, tack för alla grattishälsningar!

Medlem
Skrivet av Virvenator:

Det började som en dröm men slutar upp i FAZA!!
Vad fint detta kunde blitt bara inte ev av karaktärerna var tvungen att dö!
Åååååh denna sorg innan spelet ens hamnat på ritbordet.

Ta tillbaka datorn omedelbums så inga fler MÖRDANDE idéer hamnar i förslagslådan!

PS. Se ovan inlägg som humor. Stort grattis till vinnaren.

Visst känns det hemskt, får nästan tårar i ögonen bara av tanken på hur ett sådant slut skulle kunna se ut, oavsett om hund eller människa är den som överlever. Men minnesvärt och känslosamt, det skulle det sannolikt bli!

Medlem
100%
Skrivet av Erik Void:

Visst känns det hemskt, får nästan tårar i ögonen bara av tanken på hur ett sådant slut skulle kunna se ut, oavsett om hund eller människa är den som överlever. Men minnesvärt och känslosamt, det skulle det sannolikt bli!

Det skulle vara sjukt jobbigt, men som jag ser det finns det bara ett sätt det kan sluta på - dock håller jag den för mig själv för att inte spoila ett eventuellt rimligt slut. 🤣

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:

Håller med alla bidrag var kopior av andra spel med undantag bamse spelet
A way out med hund vann typ

Nu var ju tävlingen beskriv ditt drömspel och inte att man skulle beskriva ett unikt nydanande spel.

12
Skriv svar