Nintendo fortsatt skeptiska till generativ AI

Robot
Nintendo fortsatt skeptiska till generativ AI

Oroar sig över problem med immaterialrätt.

#Ai, #Spelutveckling

Medlem

Så som de krigar med allt och alla om immaterialrätt så borde de verkligen oroa sig över att inkräkta på andras.

signatur

Jätteintressant information.

Skrivet av Metroid:

Så som de krigar med allt och alla om immaterialrätt så borde de verkligen oroa sig över att inkräkta på andras.

Men det är så upphovsrätt fungerar. Om du skapar ett verk har du viss ensamrätt till det och därför rätt att stoppa andra från att göra exemplar av verket.

Det de oroar sig för att just "om vi använder generativ AI kanske vi inte får ensamrätt för det ai:n skapar".

Sen håller jag med dig i din poäng; Nintendos sätt att ge sig på alla fan-skapade verk så som de gör idag är omodernt och det bör finnas smartare win-win-vägar fram.

Medlem

Då får dem helt enkelt sitta och oroa sig i sitt hörn, medans andra fortsätter framåt.

Medlem

Någonting mer de kom in på, vad jag förstått från videos jag sett, är att de också fokuserar så mycket som möjligt på den mänskliga faktorn - skapare med egen hjärta och hjärna - och att AI mest är någonting som kan vara redskap för att förstärka den skaparen snarare än ersätta den helt.

Medlem

Bra Nintendo!

Medlem

Från klarhet till klarhet 🙂

Medlem

Gott att höra!

Medlem

Tycker faktiskt det låter lite härligt att dom kommer fortsätta att släppa på sitt sätt.

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Självklart kommer de att använda AI. Annars är de förlorare längre fram. Typ som matematiker som vägrar använda miniräknare.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Självklart kommer de att använda AI. Annars är de förlorare längre fram. Typ som matematiker som vägrar använda miniräknare.

De säger ju inte att de inte under några omständigheter kommer använda AI på något sätt. Uppskalningstekniken till Switch 2 (om ryktena stämmer, men vore märkligt om de inte gör det) är ju AI-baserad t.ex. Men att använda AI istället för människor är någonting som ligger väldigt långt ifrån deras värderingar och även någonting som kan vara upphovsrättsligt komplicerat då de använder mänsklig konst att "öva upp sig" på. Det är väl mer så de menar tror jag. Inte att de avsätter sig tekniken helt utan bara förbehåller sig hur den ska och kan användas i deras processer att skapa spel och konsoler.

1
Skriv svar