Vissa saker åldras....
beror ju lite på hur man tar hand om grejerna. den där ser ju ut som du spillt saft på den och sedan bara lämnat under en soffa i 20 år.
Tror det är plasten som åldrats
Vissa plast- eller gummiytor tenderar med åren att degradera så att de antingen blir klibbiga eller snustorra och pulveriseras så fort man vidrör dem. Svårt att veta i förväg hur materialen åldras. :/ Sen beror det i viss mån på hur man förvarar dem också - är det sol, UV och mer extrema temperaturer (oavsett varmt eller kallt) kan materialen åldras bra mycket snabbare.
New old stock kan vara förvånansvärt okej från ~90-talet i alla fall, men även där har jag gått bet på saker (specifikt en datormus från 90-talet jag köpte NOS kommer på tanke) som varit inplastade och aldrig uppackade/använda.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Själv såg man ju ganska ung ut för 30 år sedan, nu är man och ser också ut som att man är på upphällningen - minst sagt.
Och precis som kontrollerna blir vi också kladdiga och snustorra om vartannat på ställen vi inte borde förr eller senare. Fin metafor för livets förgänglighet, egentligen.
Själv såg man ju ganska ung ut för 30 år sedan, nu är man och ser också ut som att man är på upphällningen - minst sagt.
Och precis som kontrollerna blir vi också kladdiga och snustorra om vartannat på ställen vi inte borde förr eller senare. Fin metafor för livets förgänglighet, egentligen.
Jag vet inte om jag ska fnissa eller sucka - you aint wrong tho.
Trådens lite dolda filosofiska aspekt är fin att tänka på, tack för att ni belyser den. <3
Vissa plast- eller gummiytor tenderar med åren att degradera så att de antingen blir klibbiga eller snustorra och pulveriseras så fort man vidrör dem. Svårt att veta i förväg hur materialen åldras. :/ Sen beror det i viss mån på hur man förvarar dem också - är det sol, UV och mer extrema temperaturer kan materialen åldras bra mycket snabbare.
New old stock kan vara förvånansvärt okej från ~90-talet i alla fall, men även där har jag gått bet på saker (specifikt en datormus från 90-talet jag köpte NOS kommer på tanke) som varit inplastade och aldrig uppackade/använda.
Tog fram ett par skor jag inte använt på ett par år och gick ut, hela sulorna fastnade i golvet för gummit inte va gjort för att hålla länge.
Tog fram ett par skor jag inte använt på ett par år och gick ut, hela sulorna fastnade i golvet för gummit inte va gjort för att hålla länge.
Riktigt sunkigt är det, tänkte plocka fram en kikare jag inte använt på något decennium och den har gummerad yta - hela jäkla kikaren var klibbig. Skapligt omysig att hålla i.
Oj. Hur hade du förvarat de skorna? Jag plockade ut ett par skor från 2004 ut garderoben och de såg ut som när jag la ner dem i kartongen för snart 20 år sedan.
Jag ser ut som om någon spillt saft på mig och glömt mig under en soffa i 20 år.
Tror det är plasten som åldrats
Har en gamecube-originaldosa som är ungefär så. Knapparna och spakarna verkar ha smällt under årens lopp. Hittade även min gamla PSP som tycks ha smällt den också...