Hjälp mig identifiera detta gamla spel?
Jag kom av någon slump över ett vad jag tyckte var ett helt okänt PC-spel någon gång i mitten av 90-talet. Det måste ha varit 1996 eller därikring. Jag hade helt glömt bort det, men plötsligt dök spelet upp i huvudet i dag, men jag kan inte minnas vad det hette.
Spelet var ett sorts RPG där du sprang runt i någon form av by. Spelet var i 3D, men kameran var låst på samma sätt som i t.ex. Bioforge (coolt spel på den tiden btw) eller det första Resident Evil, där du gick från vy till vy. Vad jag minns så var det nån form av monster som jagade dig, som du försökte undvika och överleva. De flesta av vyerna var snett ovanifrån vad jag kan minnas.
Jag har minnen av röda hustak, men är osäker.
Det som gjorde spelet så häftigt på den tiden var att varje gång du spelade så inträffade olika saker. Det verkade vara scriptat med en hel del "random triggers" så att upplevelsen tenderade att bli annorlunda nästan varje gång trots att själva spelvärlden var densamma. Monstret som jagade dig kunde dyka upp lite varstans, så jag var imponerad av spelet på den tiden just för att det kändes "levande" på något vis tack vare all slumpmässighet. T.o.m. min storebror blev intresserad och började spela, och han spelade sällan PC-spel.
Man hade inget inventory, utrustning eller höll på med levlande eller så. Det handlade bara om att överleva monstret, vad jag kan minnas.
Jag har det på tungan att spelets namn började på ett E. Tänker på ord som Euphoria, Evolution etc. men det är nog fel. Men något ord i liknande längd som började på ett E är jag ganska säker på (men jag kan ha fel).
Någon som har något förslag eller hum alls om vad spelet hette?
ChatGPT:
Spelet du beskriver låter som det skulle kunna vara "Ecstatica", ett actionäventyrsspel som släpptes 1994. Det har en fast kameravinkel och en speciell visuell stil med elipsoidformade karaktärer. Spelet utspelar sig i en by där du utforskar olika vyer och undviker monster, och det har en viss slumpmässighet i händelserna som kan ge en varierande spelupplevelse varje gång. Det verkar stämma överens med din beskrivning av ett spel med en by, röda hustak och ett skriptat men ändå slumpmässigt gameplay.
ChatGPT:
Spelet du beskriver låter som det skulle kunna vara "Ecstatica", ett actionäventyrsspel som släpptes 1994. Det har en fast kameravinkel och en speciell visuell stil med elipsoidformade karaktärer. Spelet utspelar sig i en by där du utforskar olika vyer och undviker monster, och det har en viss slumpmässighet i händelserna som kan ge en varierande spelupplevelse varje gång. Det verkar stämma överens med din beskrivning av ett spel med en by, röda hustak och ett skriptat men ändå slumpmässigt gameplay.
Se på fan. Japp, där har vi det! Tack!