Bästa pusslen i äventyrsspel

Bästa pusslen i äventyrsspel

Hej,

Vilka är egentligen de bästa pusslen någonsin i peka-klicka-genren? (några av oss kanske fortfarande kallar dem äventyrsspel)

Jag har spelat de flesta klassikerna men det är aldrig riktigt en genre som klickat för mig, så att säga. Jag vill gilla äventyrsspel mer. Meeeeer!

Men.

Många äventyrsspel har rent bedrövligt långsökta och korkade pussel. Jag blev otroligt besviken på Grim Fandango, som av många hyllas så filkabinetten skakar. Monkey Island 1 och 2 var kul eftersom de var roliga på riktigt och hade en schysst setting. Broken Sword fastnade jag på någonstans vid nån get och kom aldrig vidare. Jag tror jag slängde (eller gav bort) min massiva Gabriel Knight-box utan att ens ha spelat dem.

Jag kan inte ens komma på några riktigt bra pussel på rak arm, varpå jag sträcker ut händerna och skrikfrågar dramatiskt: VILKA ÄVENTYRSSPEL HAR DE BÄSTA PUSSLEN?!

Jag tänkte ge genren en chans, till.

och våga bara inte nämna Broken Age, vilken besvikelse!

Medlem

Day of the Tentacle kom jag att tänka på direkt.
Det är en tidsmaskin med i spelet som det går att använda på finurliga sätt.

Medlem

Är givetvis en subjektiv fråga men många pussel i äventyrsspel kan te sig omöjliga för utomstående.

Efter diverse barnsjukdomar blev kurerade (ungefär från 90-talet och framåt) är dock dom flesta spel "logiska". Såvida att det finns oftast ledtrådar till lösningarna gömda i spelet. Om man dock helt missat dom och tittar upp svaret så kan det fortfarande verka ologiskt. Lösningarna är oftast baserade på spelvärlden, berättelsen och dess teman så ibland krävs ändå en specifik tolkning av problemen.

En lösning är att vända sig till hybrider av äventyrsspel och rena pusselspel. Catherine och Layton spelen är bra exempel. Även Obra Dinn och Golden Idol eftersom de främst använder sig av visuella ledtrådar. Ace Attorney spelens domstolssystem gör även att det kan kännas mera logiskt även om det brukar dra iväg mot senare delar av spelen.

Mitt favoritpussel är Le Serpent Rogue från Gabriel Knight 3. Samma spel har dock det mycket utskällda pusslet gällande kattmustaschen.

1
Skriv svar