Fruktansvärt sugen på Rog Ally X
Rog Ally X släpps snart och jag är fruktansvärt sugen.
Dubbla batteritid, 24gb ram istället för 16, snabbare ram dessutom. 1tb lagring istället för 512gb, 512gb är alldeles för lite idag, räcker knappt till 3 spel om man inte gillar indie och det är något jag nästan aldrig spelar. Det påstås att micro sd läsaren är fixad.
Jag har vanliga Rog Ally och den är väldigt bra, men 16gb med Windows 11 fördelat på ram och grafik känns ganska lite och SD läsaren har lagt av. Den skickades på lagning idag men funderar på att sälja den när jag får tillbaka den.
Men en Ally X lär det bli när webhallen får in den som fyndvara så jag kan få den för runt 7000kr.
Jag har gått i liknande tankar, bra batteritid och mer RAM är extremt nice! Sen har jag hört gott om skärmen även om den är lite liten.
Jag har både Steam Deck och Lenovo Go, så jag behöver verkligen inte mer bärbara spelmaskiner... men ha begäret lockar som tusan!
Tror dock jag försöker hålla mig till nästa generation som förhoppningsvis är lite starkare i alla fall.
Jag har gått i liknande tankar, bra batteritid och mer RAM är extremt nice! Sen har jag hört gott om skärmen även om den är lite liten.
Jag har både Steam Deck och Lenovo Go, så jag behöver verkligen inte mer bärbara spelmaskiner... men ha begäret lockar som tusan!
Tror dock jag försöker hålla mig till nästa generation som förhoppningsvis är lite starkare i alla fall.
Föredrar mindre skärm. Tycker Rog Ally egentligen är för stor. Samma med switch Oled.
Mitt ha begär finns fortfarande för Switch Oled men jag har inte gett vika. Det får bli Switch 2. Jag vågar inte Rog Ally förrän de får in en touchpad.
Ja touchpaden är väldigt trevlig när man vants sig att ha den. Speciellt om man ska använda desktop läget, Windows eller spel som fungerar bättre med mus.
Jag saknar bärbara handhållna konsoller som du kan ta med dig ut en dag. De vi får idag kan du ju inte ens få ner i en normalstor väska. Snart sitter vi med 15 tums "bärbara" spelkonsoler som väger 3 kg och har 30 min battertid. Vitan hade en lagom storlek.
3ds, PS Vita och GBA SP var bärbara på riktigt. Nu spelar jag bara Rog ally i sängen, med laddaren i. Saknar de mindre konsolerna.
Känns allmänt mer som ett sidegrade än en upgrade.
Nej finns ännu inget som min Steam deck inte klarar av så fortfarande är det en ev "Steam deck 2" jag väntar på. Kanske en switch 2 också.
Känns allmänt mer som ett sidegrade än en upgrade.
Nej finns ännu inget som min Steam deck inte klarar av så fortfarande är det en ev "Steam deck 2" jag väntar på. Kanske en switch 2 också.
Gamepass klarar den inte av utan att installera Windows? Och då Windows är krävande så fungerar steamdeck sannolikt sämre än Rog ally och långt sämre än Ally X.
Switch 2 ska jag köpa samma dag den släpps.
Skulle kunna tänka mig steamdeck för en tusing, men innan dess håller jag mig till Windows datorer.
Gamepass klarar den inte av utan att installera Windows? Och då Windows är krävande så fungerar steamdeck sannolikt sämre än Rog ally och långt sämre än Ally X.
Switch 2 ska jag köpa samma dag den släpps.
Skulle kunna tänka mig steamdeck för en tusing, men innan dess håller jag mig till Windows datorer.
Nej game pass fungerar inte direkt, bara genom xcloud.
Men jag använder inte gamepass, jag har ett stort och ett gigantiskt bibliotek på epic game store och jag gillar Steam deckens "out of the box"-känsla att vara som en konsol ist för en windows dator.
Men att du endå har friheten som en dator ger i bakgrunden.
Nej game pass fungerar inte direkt, bara genom xcloud.
Men jag använder inte gamepass, jag har ett stort och ett gigantiskt bibliotek på epic game store och jag gillar Steam deckens "out of the box"-känsla att vara som en konsol ist för en windows dator.
Men att du endå har friheten som en dator ger i bakgrunden.
Har 1700 spel på Steam men det blir aldrig att jag använder Steam. Gamepass är det enda jag använder på min Ally.
Hade det släppts en bärbar dator med kassetter hade jag köpt den direkt.
Jag saknar bärbara handhållna konsoller som du kan ta med dig ut en dag. De vi får idag kan du ju inte ens få ner i en normalstor väska. Snart sitter vi med 15 tums "bärbara" spelkonsoler som väger 3 kg och har 30 min battertid. Vitan hade en lagom storlek.
Det finns ju en maskin som liknar PS vita i storlek och har samma formfaktor som kan köra emulerat osv. Tror dock inte den klarar Steam.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Det finns ju en maskin som liknar PS vita i storlek och har samma formfaktor som kan köra emulerat osv. Tror dock inte den klarar Steam.
En? Det finns flera, samtliga utvecklade av Kina. De flesta kör Android eller Linux men vissa klarar även Windows. Det är säkert bra maskiner men jag vill ha en spelkonsol, inte en bärbar enhet du spela spel på.
En? Det finns flera, samtliga utvecklade av Kina. De flesta kör Android eller Linux men vissa klarar även Windows. Det är säkert bra maskiner men jag vill ha en spelkonsol, inte en bärbar enhet du spela spel på.
Det är ju tyvärr det alla maskiner är idag, bärbara enheter man kan spela spel på. Hade gärna sett en bärbar konsol med bara Xbox operativsystem, inget Windows eller annat onödigt som går i bakgrunden.
Det är ju tyvärr det alla maskiner är idag, bärbara enheter man kan spela spel på. Hade gärna sett en bärbar konsol med bara Xbox operativsystem, inget Windows eller annat onödigt som går i bakgrunden.
Switch och Steamdeck skulle jag nog räkna som spelkonsoler. De är ju ändå byggda för spel med egna OS och spelkataloger. Synd att de är så satans stora bara.
Ett bärbart Xbox kan vi nog räkna med men formen och storleken kommer nog påminna om ally och steamdeck. Har svårt att se någon av de stora göra en slimmad 4-5 tums enhet idag.
Ja vill du ha en spelkonsol så skall du nog inte titta på SteamDeck eller en Rog Ally heller även om dom skulle vara mindre.
Skulle en ny spelkonsol släppas som var liten som en PSP eller PSvita så ser jag inte dem vara anpassade för dagens spel. Det vore om de släppte typ nya 2D spel eller att gubben på skärmen är ganska stor så att man ser vad man håller på med. Pusselspel osv.
Jag skulle gärna välkomna en sådan konsol men ser inte att det skulle specialutvecklas speciellt många såna spel.
Som ett exempel, testa spela Ori and the blind forest på Nintendo Switch eller switch lite. Gubben är så liten att man inte ser vad man gör, på en tv fungerar det fint.
Ja vill du ha en spelkonsol så skall du nog inte titta på SteamDeck eller en Rog Ally heller även om dom skulle vara mindre.
Skulle en ny spelkonsol släppas som var liten som en PSP eller PSvita så ser jag inte dem vara anpassade för dagens spel. Det vore om de släppte typ nya 2D spel eller att gubben på skärmen är ganska stor så att man ser vad man håller på med. Pusselspel osv.
Jag skulle gärna välkomna en sådan konsol men ser inte att det skulle specialutvecklas speciellt många såna spel.
Som ett exempel, testa spela Ori and the blind forest på Nintendo Switch eller switch lite. Gubben är så liten att man inte ser vad man gör, på en tv fungerar det fint.
Släpps det inga 2D-spel längre? Om du menar att spel som Elden ring eller Horizon inte blir något vidare på en liten skärm så har du helt rätt men sådana spel blir inte mycket bättre ens på 10 tum utan det är TV som gäller där. Eller åtminstone 27 tums skärm framför näsan på skrivbordet.
En spelkonsol med spel som utvecklas eller anpassas för just den konsolen är ju exakt det jag menade att jag ville ha. Sony gjorde det ju med VIta och Nintendo har gjort det med GB- och DS-konsolerna.
Har 1700 spel på Steam men det blir aldrig att jag använder Steam. Gamepass är det enda jag använder på min Ally.
Hade det släppts en bärbar dator med kassetter hade jag köpt den direkt.
Ja, det säger jag barar upp till var och en om att utnyttja nått eller inte som man har framför sig helt enkelt 😄
Kasetter eller inte, fysisk media har inte varit aktuellt på länge på PC plattformen. Gilla eller inte bara acceptera eller välj något annat.
Personligen är jag inte brydd om digital only på PC men konsol väljer jag alltid fysiskt då det handlar om att "köpa in sig" på en mer eller mindre konsumentfientlig plattform
Släpps det inga 2D-spel längre? Om du menar att spel som Elden ring eller Horizon inte blir något vidare på en liten skärm så har du helt rätt men sådana spel blir inte mycket bättre ens på 10 tum utan det är TV som gäller där. Eller åtminstone 27 tums skärm framför näsan på skrivbordet.
En spelkonsol med spel som utvecklas eller anpassas för just den konsolen är ju exakt det jag menade att jag ville ha. Sony gjorde det ju med VIta och Nintendo har gjort det med GB- och DS-konsolerna.
Idag ska ju alla spel fungera på alla enheter i princip annars klagar folk. En indiespelkonsol är vad det skulle bli i slutändan. Som sagt ge mig gärna det men allt satsas ju mer på trippel a och open world idag och då behövs skärmar som är större. Tror tyvärr den goda tiden är förbi då det fick plats i fickan. Gba ds och ps vita är äldre och då var spelen inte som dagens. De spel som släpps i sådant stuk är indiespel.
Ja, visst blir man sugen. Sitter dock med en "vanlig" Ally redan, så jag kan inte riktigt motivera det ekonomiska i att skaffa en till. Men dubbla batteritiden, och 24gb RAM hade inte vart dumt. Men försöker hålla mig till nästa generation. 1 tum större skärm hade behövts också, 7" är tyvärr lite för smått i många spel. Och OLED.