Märklig fråga kanske men kan hyresvärden spana på min nätaktivitet över routern?

Medlem
Märklig fråga kanske men kan hyresvärden spana på min nätaktivitet över routern?

För att sätta saker och ting i kontext så vill jag börja med att förklara att jag hyr ett rum, eller snarare en övervåning på ett hus som gjorts om till en lägenhet, och under mig bort värdfamiljen som äger huset och som jag således hyr ifrån. Varför det är viktig återkommer jag snart till.

Den senaste tiden har jag observerat ett ljud nedifrån som jag kan höra upp till mig. Det låter lite som om du försöker öppna något i Windows men det säger ifrån och det blir ett fel. I alla fall vill jag minnas att det är så det låter (har haft MacOS senaste 15 åren typ). Först kopplade jag det inte till någonting speciellt utan trodde det var random. Men så ikväll märkte jag att det kunde kopplas till någonting jag gjorde. Först trodde jag det var random, en konstig slump, men så väntade jag lite... och det lät ingenting men så fort jag högerklickade och klickade på öppna i ny flik så lät det. Igen och igen. Aldrig annars. Varje gång jag klickade så dock.

Åter till varför min boendesituation kan spela in. Nyligen köpte min hyresvärd en ny router som han skickade inloggningsuppgifter till samma kväll efter att internetet låg nere ett tag. Jag får internet genom wi-fi och har inte möjlighet till att dra kabel ner till dem. Nu har jag märkt att varje gång jag högerklickar på en länk och trycker "öppna i ny flik" så hörs ett ljud nerifrån dem. Typ bom-bom. Men också när jag klickar öppna flik i webbläsaren. Det är varje gång jag gör så utan undantag. Jag kan alltså med 100% garanti säga att det är kopplat till dem genom min webbaktivitet. Min fråga är om det är möjligt att de installerat något övervakningsprogram och att de får något felmeddelande eller något när jag gör dessa handlingar? Och det är vad jag hör? Någon tech savy som kan säga om detta är möjligt och om jag i sådana fall kan blocka detta? Eller vad det annars kan vara och bero på? Mycket märkligt allting.

Backloggens befriare

Kan de se din internetaktivitet via routern? Absolut. Självklart. Det behöver de inte ens ha massa fuffens för sig att göra.
Borde det generera ett felmeddelande som ger ett läte hos dem varje gång du öppnar en flik i en webbläsare? Absolut inte.

signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Kan de se din internetaktivitet via routern? Absolut. Självklart. Det behöver de inte ens ha massa fuffens för sig att göra.
Borde det generera ett felmeddelande som ger ett läte hos dem varje gång du öppnar en flik i en webbläsare? Absolut inte.

Haha okej Bollade lite med ett par vänner och de bad mig kolla om de anslutit genom blutooth men min dator var inte kopplad till något (även om det fanns en "TV:n i vardagsrummet" men där stod det anslut så då är vi ju inte kopplade) och bad mig också testa i annan webläsare (än Opera) och när jag testade i Safari lät det ingenting så det är ännu så ännu skummare nu haha.

Medlem

Hoppas de kan läsa vad vi skriver här nu!

signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Haha okej Bollade lite med ett par vänner och de bad mig kolla om de anslutit genom blutooth men min dator var inte kopplad till något (även om det fanns en "TV:n i vardagsrummet" men där stod det anslut så då är vi ju inte kopplade) och bad mig också testa i annan webläsare (än Opera) och när jag testade i Safari lät det ingenting så det är ännu så ännu skummare nu haha.

Defaultar ny flik i opera till samma hemsida som safari?

Medlem
Skrivet av Soulless:

Hoppas de kan läsa vad vi skriver här nu!

Var lite mer det jag var paranoid över, om de typ mirror:ar hela min dator.. men det förklarar ändå inte ljudet varje gång för ny flik och varför det låter nere hos dem men inte mig.

Skrivet av Grävling:

Vet inte vad du menar men det är ju typ ett fält med vanliga besökta sidor typ?

Medlem
Skrivet av Grävling:

Och för att förtydliga: jag upptäckte sambandet ikväll när jag gick in på Criterion för att kolla deras utannonseringen för månaden (om du inte känner till dem är de filmbolag som släpper "boutique blu-rays") och för att slippa surfa fram och tillbaka flera gånger så öppnade jag varje ny film i ny flik. Högerklickade och "öppna i ny flik" och tammefan - varje gång hördes samma ljud! Om och om igen. Aldrig annars. Bara kopplat till min aktivitet. Och nu hör jag samma ljud om jag i webläsaren (Opera iaf) trycker på pluset för ny flik. Så kan med 100% säkerhet koppla det till dessa två aktiviteter. Vet inte varför eller hur. Blir inte samma sak i andra webläsare heller verkar det som.

Medlem

Weird... Fråga hyresvärden? :/

Medlem
Skrivet av Grävling:

Weird... Fråga hyresvärden? :/

Det slog mig precis. När routern var ny så försökte någon nerifrån koppla sin telefon till min dator, kanske misstog de mig för nya routern eller något. I alla fall så klickade jag såklart "neka" då jag inte ville vara kopplad till dem. Men kan det vara så att det som hörs nu är felmeddelande för att de inte kan "Komma åt mig" och det är vad som hörs? Ändå märkligt att det låter just vid öppnande av nya flikar och sällan annars (vad jag märkt i alla fall) och bara i den webbläsaren som är rätt ny också...

Medlem

Nu låter det inte längre när jag öppnar flikar (på något av sätten) så de kanske såg detta och stängde av det

Medlem

Nu är det tillbaka men lägre så de verkar bara ha sänkt ljudet? Haha vafan.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Nu är det tillbaka men lägre så de verkar bara ha sänkt ljudet? Haha vafan.

Hyresvärden kanske undrar varför den där nya dyra telefonen håller på och plingar mystiskt och irriterande hela tiden och har lagt en kudde över den.

Medlem

Jag finner den här tråden orimligt spännande just nu (några öl in). Posta på Sweclockers istället för här, sen länkar du till den tråden här!

signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Ge de något att svettas över. Gå in på Google och sök på "Hur jag dödar min hyresvärd utan att åka fast".

Medlem
Skrivet av jawik:

Hyresvärden kanske undrar varför den där nya dyra telefonen håller på och plingar mystiskt och irriterande hela tiden och har lagt en kudde över den.

Ljudet är för högt för att vara en mobil. Mer en högtalare/TV eller "ljudlimpa". Eller så är mobilen bara kopplad till den och det är vad jag hör.

Skrivet av Aesoprock:

Jag finner den här tråden orimligt spännande just nu (några öl in). Posta på Sweclockers istället för här, sen länkar du till den tråden här!

Har inget konto där och orkar inte fixa bara för att posta om detta. Någon som känner sig manad att göra detta åt mig?

Skrivet av Bennii:

Ge de något att svettas över. Gå in på Google och sök på "Hur jag dödar min hyresvärd utan att åka fast".

Haha, bra förslag! Och typ "att göra sig av med kroppar utan att lämna spår" eller något sådant!

Medlem

Aldrig hört ngt liknande. Jag hade testat att koppla mig mot telefonen som hotspot och sett om det blev ngn skillnad sen byta tillbaka till vanliga wifit. Då vet du ju definitivt mer?

De behöver teoretiskt bara kolla i routerns logg, inte få en massa pling, för att se vilka enheter på nätet som gör vad. Och beroende på router står det olika detaljerat och sparas olika länge.
Du kanske skulle ha nytta av en vpn ärligt talat. Antar inte att du sålt din data till dem i utbyte mot ett rum. Kanske funkar så hos Zuckerberg istället för hyra.

Medlem
Skrivet av Papphammar:

Aldrig hört ngt liknande. Jag hade testat att koppla mig mot telefonen som hotspot och sett om det blev ngn skillnad sen byta tillbaka till vanliga wifit. Då vet du ju definitivt mer?

De behöver teoretiskt bara kolla i routerns logg, inte få en massa pling, för att se vilka enheter på nätet som gör vad. Och beroende på router står det olika detaljerat och sparas olika länge.
Du kanske skulle ha nytta av en vpn ärligt talat. Antar inte att du sålt din data till dem i utbyte mot ett rum. Kanske funkar så hos Zuckerberg istället för hyra.

Jag försökte det men det krävde lösenord som jag inte satt så vet inte vad det kan vara. Och nej, det står ingenting i hyreskontraktet om att data byts mot lägre hyra utan den betalas helt i SEK tyvärr Kanske att jag låtit dem göra det om det var alternativ haha.

Medlem

Jag får "SIM-kortet" vibbar av den här tråden!

signatur

Låter som ett fall för Mulder och Scully.

Påminner också om när jag trodde att gökursklockan spionerade på mig, men det var tydligen förbestämt att den skulle låta specifika klockslag.

Medlem

Använd en VPN? Vad dem nu gör borde inte kunna se vilken aktivitet du gör medans du är i en VPN anslutning.

signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Hej, hyresvärden här. Vi har sett din historik. Du behöver Jesus.

signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus | Twitch: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Hej, hyresvärden här. Vi har sett din historik. Du behöver Jesus.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Låter som ett fall för Mulder och Scully.

Påminner också om när jag trodde att gökursklockan spionerade på mig, men det var tydligen förbestämt att den skulle låta specifika klockslag.

LIten update: hör lätet fortfarande, men det verkar uppröra och förvirra familjen under lika mycket som mig så tror detta är något tekniskt mysterium på båda plan och något skumt som hänt snarare än att de skulle spionera på mig. Men det ger snarare mer frågor än svar...

Medlem
Skrivet av Gertzy:

LIten update: hör lätet fortfarande, men det verkar uppröra och förvirra familjen under lika mycket som mig så tror detta är något tekniskt mysterium på båda plan och något skumt som hänt snarare än att de skulle spionera på mig. Men det ger snarare mer frågor än svar...

Gå ner o fråga dem vad som står på!

signatur

Medlem
Skrivet av Soulless:

Är du galen? Direkt konfrontation? Är det inte bättre att få vara nojig tills det löser sig av naturliga orsaker? Ha ha!

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Är du galen? Direkt konfrontation? Är det inte bättre att få vara nojig tills det löser sig av naturliga orsaker? Ha ha!

"Naturliga orsaker" lät mörkt. Du kan ju alltid flytta. Även om du fick grannarna att sluta så skulle jag nog inte bo kvar. Snart ser du reflektionen av en liten kameralins i ventilationen eller brandvarnaren.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Låter tyvärr som de inte vet själva, de försöker sänka ljudet och försöka få bukt på det men de vet nog inte ens att ljudet är kopplat till att jag gör någonting på datorn utan för dem är det nog bara random. Så vi lär inte komma längre tyvärr och de lär bara beskylla mig för att ha gjort någonting om det nu kan kopplas till mina handlingar. Och med tanke på att jag nyss fick kommunen att tvinga dem ta hand om ett elfel och de inte är så glada på mig försöker jag undvika vidare kontakt just nu...

Medlem

Låter verkligen som om du på något vis connectat till en högtalare hos dem. Kan det finnas wifi-högtalare som på något vis autoconnectar? Har ni kanske ljudsystem i samma serie som synkar för att ni är på samma wifi? Om du spelar upp musik, hörs den där nere? (Om ja, börja spela upp spöklika ljud från 00 till 03 varje natt. Alternativt mjukporr)

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Börja öppna flikar i morsekod!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Låter tyvärr som de inte vet själva, de försöker sänka ljudet och försöka få bukt på det men de vet nog inte ens att ljudet är kopplat till att jag gör någonting på datorn utan för dem är det nog bara random. Så vi lär inte komma längre tyvärr och de lär bara beskylla mig för att ha gjort någonting om det nu kan kopplas till mina handlingar. Och med tanke på att jag nyss fick kommunen att tvinga dem ta hand om ett elfel och de inte är så glada på mig försöker jag undvika vidare kontakt just nu...

Så ur hyresvärdens synvinkel har du först bussat kommunen på dem och nu sitter du uppe om nätterna och försöker hacka deras nya router!

signatur

12
Skriv svar