Matchmaking error #3
Hej allihopa!
Efter många års läsande i forumet är det nu dags att posta mitt första inlägg. Sökte lite snabbt här och hittade inget som rör frågan jag har men på övriga nätet kryllar det av info.
Hur som helst. Min son fyllde 8 för en vecka sen och har nu fått sin första pc, ingen monstermaskin men tillräckligt för att kunna spela minecraft, fortnite och dylikt.
Nu till problemet som dyker upp emellanåt och är matchmaking error #3. Jag har förstått att det ska ha att göra med internetuppkoppling och min förmåga att ansluta till epic games servrar MEN problemet är väldigt intermittent vilket gör mig förbryllad. Sonens dator är den av alla enheter i hemmet som är placerad närmast routern och när jag kör bredbandskollen får jag väldigt bra värden (247/246) på en 250/250 uppkoppling.
Första dagarna fungerade allt utan problem och när det dök upp första gången följde jag lite råd om att starta om router osv vilket gjorde att det hoppade igång. I nuläget går det alltså att lösa med en enkel omstart av routern men det känns inte som att det ska behöva göras i tid och otid?
Jag har testat att avaktivera Ipv6 och ge Ipv4 en fast DNS.
Jag har ominstallerat spelet och verifierat filerna.
Jag har kontrollerat att nätverkskortet, spel och operativsystem är uppdaterat.
Det som stör mig mest är att han tidigare har spelat på min pc och där fungerar det fortfarande utan problem. Även på xboxen rullar det på utan några konstigheter.
Båda datorerna har windows 11 och är up to date.
Hoppas någon kan hjälpa mig klura ut vad som kan bli en mer permanent fix än att starta om router i tid och otid.
Ha en fin sommar!
Blir nog enklare om du säger vilket spel det är. Är processen tillåten i Windows firewall?
Edit: Antar att det är Fortnite. Har du provat att ändra DNS till Cloudflares? Samt köra en flush DNS på den berörda datorn. Folk på Reddit skriver om det. Udda problem, som verkar beröra alla plattformar. Vore intressant att se om det ter sig likadant om du testar ett annat konto.
Nädu Ralfet, du postade minsan ett svar i en tråd 2021!
Du är veteran här numer!
Däremot din första egna tråd, välkommen in i spelet! Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med problemet men jag gör mitt bästa för att ha en fin sommar iaf och önskar dig desamma!
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
provat ändra matchmaking region i options från auto till europe eller tvärtom?
är iaf ett tips som kmr upp när man googlar
Ja det har jag också testat utan framgång. Just nu rullar spelet på fint men oklart hur länge:)
Nädu Ralfet, du postade minsan ett svar i en tråd 2021!
Du är veteran här numer!
Däremot din första egna tråd, välkommen in i spelet! Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med problemet men jag gör mitt bästa för att ha en fin sommar iaf och önskar dig desamma!
Haha! Se där! Oerhört flitig veteran
Sökte också lite på nätet om felet men verkar inte riktigt finnas en tvärsäker lösning. Nån skrev att det helt plötsligt bara började att fungera.
Hittade detta också:
"The error may affect accounts sporadically. Anecdotal evidence suggests that using an alternate account can circumvent the issue. Shared IP addresses among multiple Fortnite players in a household could increase the likelihood of encountering this error."
Kanske kan vara intressant att testa logga in med annat konto på datorn och prova om det fungerar?
"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."
PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT
Blir nog enklare om du säger vilket spel det är. Är processen tillåten i Windows firewall?
Edit: Antar att det är Fortnite. Har du provat att ändra DNS till Cloudflares? Samt köra en flush DNS på den berörda datorn. Folk på Reddit skriver om det. Udda problem, som verkar beröra alla plattformar. Vore intressant att se om det ter sig likadant om du testar ett annat konto.
Det här verkar ha fungerat! Ändrade både DNS till cloudflare samt körde en flush DNS.
Fick matchmaking error imorse igen men testade dessa två och nu fungerade det utan att starta om router.
Tack!
Det här verkar ha fungerat! Ändrade både DNS till cloudflare samt körde en flush DNS.
Fick matchmaking error imorse igen men testade dessa två och nu fungerade det utan att starta om router.
Tack!
Kul att ni verkar funnit en lösning. Då kan sommarlovet fortgå i lugn och ro.