Medlem
Stellaris

Ursprungligen släppt för mer än åtta år sedan har Stellaris med DLC samt gratis uppdateringarna som kommit samtidigt förändrats så pass mycket att om man spelade det vid release och testar det nu igen så skulle man knappt känna igen sig.
Och ribban för att testa spelet med all DLC är rätt så låg då man kan prenumerera på dem månadsvis för ett överkomligt pris.

Grunden är förstås detsamma, du grundar ditt eget rymdimperie med målet att vinna. Hur du gör det är upp till dig, vinner du genom att leda hela galaxens nationer och slår tillbaka mot de utomgalaktiska invasionsflottorna eller är det en vinst för dig om du erövrat samtliga nationer under din flagg?

Men innan du börjar utforska andra solsystem ska du välja eller skapa din egen nation. Med all DLC tillgängligt har man väldigt mycket val framför sig, är din ras humanoider, reptiler, vattenlevande, mollusker, stenvarelser eller robotar? Det är inte bara kosmetiskt heller, vissa egenskaper är unika till vissa raser. Men här kan eget rollspelande ta stor plats, det finns väldigt många raser att välja mellan. Vidare sen får du välja vilka egenskaper just din ras ska ha, som innan mycket att välja mellan - Långlivade, intelligenta men svaga? Starka, groteska och traditionsbundna? Alla med sina för- och nackdelar.

Finns både gulliga och mindre gulliga raser att välja mellan

Ännu roligare är det att välja vilket ursprung din ras har, hur har den rasen lyckats ta sig upp och börja utforska galaxen. Har planeten lyckats ena sig och tillsammans tar sig ut eller är ni en del av ett vilset koloniskepp? Det finns en del unika som verkligen tar en på nya vägar. Men för att ta sig ut i rymden behöver man ha någon form av styre också. Vilken moral styr nationen, är de xenofobiska krigshetsande materialister eller starkt styrda av sin spirituella fredsanda? Vissa styren går inte ihop med vissa moraler. Något som är lite kul när man skapar sina nationer och även sen när man spelar är att alla bonusar läggs ihop.

Väljer du att spela en ras som är stark och får en bonus när de bryter mineraler och sedan ett auktoritärt styre med gruvsyndikat har du redan där ganska bra övertag i gruvbrytning. Överskott av mineraler, legeringar, mat eller konsumentprodukter kan enkelt säljas och köpa in det man saknar. Man har stora möjligheter att balansera sin budget.

Innan start ska du välja hur stor galaxen ska vara och utformningen på den, från 200 solsystem upp till 1000. Här ställer man också in antal AI-nationer bland annat. När man startar börjar man normalt med några få krigskepp, ett forskningsskepp och en konstruktör. En stor skillnad från releasen är att i början av spelet går det endast att resa mellan solsystemen från fasta punkter, det går hyperlane-vägar mellan dem. En klar förbättring helt klart då man nu kan utforska och hitta ett enskilt solsystem som enda ingång mot dina inre planeter, blir en naturlig flaskhals som du självklart befäster ordentligt.

Galaxen är självklart inte tom, du kommer att stöta på okända varelser och rymdskepp. Olikt releasen behöver du nu välja att utforska varje ny okänd varelse eller skepp du stöter på, ett första kontakt-scenario helt enkelt. Det gör början av spelet och utforskandet lite mer spännande, är det en ny nation eller harmlös rymdamöba du stött på?

En blygsam start...

Till ett mäktigt psioniskt imperie

Har du otur är din närmsta granne ett gäng fanatiska xenofober som inte behöver ha en ursäkt för att starta krig. Då gäller det att börja befästa sina system och bygga krigsskepp. Har du då stött på ett enskilt system som du behöver försvara blir det mycket lättare, försvarsstationer kan bli svåra att slå sig igenom.

Mycket att göra och tänka på

Det kan lätt bli mycket att tänka på och är svårt att veta ibland vad som är bra och inte. Dels samlar du resurser i form av energikrediter men också mineraler som blir legeringar du bygger fartyg och rymdstationer av. Din befolkning behöver förhoppningsvis äta och så behöver de vanliga konsumentprodukter och bekvämligheter för att vara nöjda och skapa stabilitet på dina planeter. För att inte hamna efter behöver du även utöka din forskning, har du hög enighet kan du ta dig vidare i traditionsträden som ger dig höga bonusar mot speciella inriktningar. Du har guvernörer som ger olika bonusar beroende på vilket yrke de har, du har ett styrande råd med olika befattningar som också ger bonusar beroende på vilka rådsmedlemmar du väljer. De har olika policys som de vill driva och kan ge dig ytterligare bonusar i decennier framåt.

Vilken policy har ni till flyktingar? Hur ställer ni er till slaveri? Har du en nation med flera raser kanske en viss ras bara har medborgarstatus medan de andra får vara soldater och slavar. Har man koll på de olika systemen och hur de samverkar med varandra kan man göra väldigt starka nationer rätt så snabbt. Har man däremot inte så bra koll blir man i slutändan förmodligen mäktig men vägen dit är längre och krokigare.

Man börjar inte heller med alla val utan de dyker upp under tiden, de flesta nya policys din nation kan välja kommer fram med ny forskning, rådet börjar litet med få policys men växer med tiden. De har också lyckats rätt så bra med balansen av stora gentemot mindre nationer. Väljer du att kolonisera varje planet på din väg och ta kontroll över varje solsystem så ökar också din administration, det tar bland annat längre tid att forska fram nya teknologier. Men med policys, rasegenskaper och andra val kan det ökas.

Alternativt kan du ta över några få solsystem och kolonisera ett par planeter och inte förlora något på en hög administrationsavgift. Både sätten fungerar bra, finns fördelar och nackdelar till båda. Din nation har en gräns över hur stor flotta de kan ha men den är inte fast på något sätt, går du över den gränsen så betalar man procentuellt mer i underhåll. Ett större imperium medför fler rymdstationer och planeter som kan öka din kapacitet.

Trots den stora skalan är det vackert

En större imperium innebär ofta fler planeter som behöver utvecklas och när det går över ett dussin planeter kan det lätt bli för mycket. Varje planet har distrikt, byggnader och befolkning. Varje byggt distrikt eller byggnad skapar jobb men det är först när någon arbetar som man får resurserna. Alla resurser är för hela ditt rike men enskilt på varje planet behöver du också tänka att bygga boenden och bekvämligheter för att göra dem nöjda. Något som går och som man verkligen bör tänka på är att specialisera planeterna, vissa planeter har kanske unika egenskaper som ökar specifika delar eller så har planeten plats för extra många gruvdistrikt.

Det går att automatisera processen också och av det jag har testat fungerar det utmärkt, väljer du typ av specialisering kommer planeten följa det och bygga rätt distrikt och byggnader vid rätt tillfällen. Går också att ställa in ganska exakt vad planeten får göra och inte göra. Själv föredrar jag mitt rike lite mindre, det man kan göra är att släppa en sektor till att bli en vassalstat till dig som sköter sig helt själv. Min senaste spelomgång hade jag endast fyra planeter men en av dem gav mig en inkomst på över 2000 legeringar per månad.

Kriser och megastrukturer

Inget rymdspel är komplett utan ringvärldar eller andra massiva rymdstationer. Ganska tidigt i DLC-släppen kom möjligheten att bygga megastrukturer. Det är projekt som tar decennier att färdigställa och kostar mängder med metaller men när de väl är klara blir de grunden till din ekonomi. Ringvärldar är massiva som kan ha stora befolkningar och ge mängder med jobb och resurser, en dysonsfär omhuldar en stjärna och ger dig i stort sett obegränsat med energi. Från svarta hål kan du utvinna mineraler, ett jätteskeppsvarv trycker ut tjogtals med slagskepp på några få månader och rymdhögkvarteret ökar din flottkapacitet och antal amiraler och generaler du kan ha.

Det är inte bara i spelets slut det finns såna, ganska tidigt kan du bygga mindre dysonsvärmar som istället för tusentals energikrediter ger dig några hundra istället. I mineralrika solsystem kan du bygga någon typ av smältugn som ökar antalet mineraler och legeringar från det systemet.

Och resurserna behöver man, under tidens gång kommer det bli flera kriser. Kan vara så att de krigande legoknektsflottorna lyckas ena sig under en Khan och vill erövra galaxen, har man otur står man i deras väg. Säg att ens flottor blir förstörda och ens planeter erövrade, det behöver inte betyda att spelet är slut. Som pris för sin vinst kanske de kräver att du blir deras vasallstat och måste betala en viss procent av din inkomst till dem. Efter tillräcklig lång tid kanske det är dags att slå sig fri, kanske det är något du klarar själv eller i hemlighet lovar du din trohet till din andra men starkare granne som då kan hjälpa dig.

I slutet kommer dock den slutgiltiga sammandrabbningen i form av en invasion från en portal, eller en invasionstyrka från en annan galax eller en AI-kris. Enskilt kan det här vara svårt att slå tillbaka själv men då kanske det galaktiska rådet kommer till nytta? Ska vara en form av FN där man kan rösta fram nya resolutioner och annat. Har inte satt in mig så mycket i det, men kommer det en slutkris kan det vara värt att kanske slänga fram en nödsituationsresolution som ökar skeppsbyggandet och gör att de andra nationerna följer dig ut i krig.

Är aldrig tillräckligt många rymdskepp

Under de här åtta åren som Stellaris varit ute har jag nog spelat det i fyra omgångar. Har köpt en del DLC till början men senaste åren har jag hoppat över det. Jag prenumererar nu på all DLC tre månader för 20 dollar och för mig var det helt klart värt det. Att starta spelet med alla DLC gjorde det rätt så krångligt, det tog mig många omstarter innan jag var riktigt nöjd. Har spelat mindre än en månad nu men känner att jag nog inte riktigt kommer spela så länge till så prenumerationstjänsten passade mig. Men kan också förstå andra som inte gillar att man inte äger det själv men att kunna välja mellan dem är perfekt.

Stellaris
5
Mästerligt
+
Storslaget
+
Rollspelande - Skapa dit eget rike
+
Modvänligt
-
Komplicerad med många system
-
Kan lätt bli för detaljstyrt
Det här betyder betygen på FZ

signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Vid release och ett tag efter spelade jag en hel del! Därefter har det blivit långa uppehåll med en nytändning då och då men oftast helt tafatt och relativt kortlivat då allt förändrats så mycket.
Men den bästa tiden med Stellaris för min del var nog före det släppts, att följa Martin och Cknoors resa med "All hail Blorg" under marknadsföringen upp till releasen!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Jag spelade också vid release. Sen försvann två veckor och jag kom på att jag behövde.... ja, allt det andra man behöver göra.
Alltid tänkt komma tillbaka, men även 20 dollar per tre månader låter lite.. jobbigt? Eller jag vill ju bara ha så jag kan spela när jag vill, typ.
Men, varje kväll lyssnar jag på astrofysikkanaler på youtube- det är dumt, för det är för spännande att somna till, men då blir jag också sugen på att börja spela lite igen.
Funderar också på endless space 2 - är det bättre eller sämre än nuvarane stellaris?

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Jag spelade också vid release. Sen försvann två veckor och jag kom på att jag behövde.... ja, allt det andra man behöver göra.
Alltid tänkt komma tillbaka, men även 20 dollar per tre månader låter lite.. jobbigt? Eller jag vill ju bara ha så jag kan spela när jag vill, typ.
Men, varje kväll lyssnar jag på astrofysikkanaler på youtube- det är dumt, för det är för spännande att somna till, men då blir jag också sugen på att börja spela lite igen.
Funderar också på endless space 2 - är det bättre eller sämre än nuvarane stellaris?

Min högst personliga åsikt är att Stellaris är det bättre spelet av de två.

För att illustrera hur mycket bättre jag tycker Stellaris är - Jag har 5.6 spelade timmar i Endless Space 2. Jag har 4172,3 spelade timmar i Stellaris.

(Nästan 174 dygn! Det är nästan pinsamt. Har uppenbarligen spelat på tok för mycket Stellaris. Jaja.)


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Jag spelade också vid release. Sen försvann två veckor och jag kom på att jag behövde.... ja, allt det andra man behöver göra.
Alltid tänkt komma tillbaka, men även 20 dollar per tre månader låter lite.. jobbigt? Eller jag vill ju bara ha så jag kan spela när jag vill, typ.
Men, varje kväll lyssnar jag på astrofysikkanaler på youtube- det är dumt, för det är för spännande att somna till, men då blir jag också sugen på att börja spela lite igen.
Funderar också på endless space 2 - är det bättre eller sämre än nuvarane stellaris?

Går ju alltid att köpa på sig lite expansioner, vid olika reor kan du få de tidigare ganska billigt. Tror det också är värt att spela utan expansioner, tror gratisuppdateringarna i samband med varje release är rätt så matiga också


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Köper en expansion varje år på rea och kör en genomspelning. Man vill dock inte veta hur mycket pengar jag lagt på spelet då en expansion ändå kostar en hunka. Man har väl kanske 7-8 installerade plus huvudspelet. Det blir många hunkor. I och för sig utspädda över ett antal år.
Den största skillnaden jag märkt är att de har fått till optimiseringen för några år sedan. Vid release och några år efter laggade det röv i end game. Nu flyter det på.

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Jag spelade också vid release. Sen försvann två veckor och jag kom på att jag behövde.... ja, allt det andra man behöver göra.
Alltid tänkt komma tillbaka, men även 20 dollar per tre månader låter lite.. jobbigt? Eller jag vill ju bara ha så jag kan spela när jag vill, typ.
Men, varje kväll lyssnar jag på astrofysikkanaler på youtube- det är dumt, för det är för spännande att somna till, men då blir jag också sugen på att börja spela lite igen.
Funderar också på endless space 2 - är det bättre eller sämre än nuvarane stellaris?

Det är såklart subjektivt, största skillnaden är väl att ES2 är turbaserat istället för Paradox typiska realtid-med-paus spel.
Jag gillar båda spelen men Stellaris är definitivt det spel jag spelat mest.

Dock är stilen och gränssnittet i Endless Space 2 något av det bästa som gjorts! Så oerhört stilrent och vackert!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Det är såklart subjektivt, största skillnaden är väl att ES2 är turbaserat istället för Paradox typiska realtid-med-paus spel.
Jag gillar båda spelen men Stellaris är definitivt det spel jag spelat mest.

Dock är stilen och gränssnittet i Endless Space 2 något av det bästa som gjorts! Så oerhört stilrent och vackert!

Dock tar endless space slut för fort. Man hinner knappt börja innan någon ai har vunnit.

Medlem

Jag och Paradox spel är tyvärr inte kompatibla. Har haft Stellaris installerat sedan release men inte startat det än. Precis som med No Man's Sky, Cities: Skylines (det första) och andra spel som uppdateras över tid väntar jag alltid med att köra dem eftersom de "blir bättre längre fram" vilket innebär att jag varje år köper på mig den senaste expansionen för att sedan vänta vidare. Det är nog få spel jag lagt så mycket pengar på utan att spela som med dem från Paradox...

Medlem

För oss som inte spelat, räcker det att bara köpa grundspelet för att få en bra upplevelse? Eller kräver det alla 29 DLC för att bli bra?


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av robbis:

För oss som inte spelat, räcker det att bara köpa grundspelet för att få en bra upplevelse? Eller kräver det alla 29 DLC för att bli bra?

Spelet ska vara bra även i vanilla. (Jag har alla DLC, så jag vet inte detta av egen erfarenhet. )

Om du är osäker skulle jag rekommendera att bara köpa grundspelet och om mersmak infinner sig testa att prenumerera på DLC:erna en månad innan du köper en massa DLC.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Skribent
Skrivet av robbis:

För oss som inte spelat, räcker det att bara köpa grundspelet för att få en bra upplevelse? Eller kräver det alla 29 DLC för att bli bra?

Skulle säga att det är bra att köra corespelet för att lära dig innan du lägger på massa DLC. Spelet kräver definitivt inte DLC för att kännas komplett, men när man sen kan spelat tillför de väldigt mycket.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av robbis:

För oss som inte spelat, räcker det att bara köpa grundspelet för att få en bra upplevelse? Eller kräver det alla 29 DLC för att bli bra?

Det tror jag går utmärkt, varje DLC har gett DLC-lite till grundspelet, du får bara mer av varje. Sen är vissa DLC viktigare så gillar du grundspelet lägg på något i taget.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av robbis:

För oss som inte spelat, räcker det att bara köpa grundspelet för att få en bra upplevelse? Eller kräver det alla 29 DLC för att bli bra?

Det går att hyra alla expansioner för €10/mån med allt innehåll.
https://store.steampowered.com/app/2729490/Stellaris_Expansio...

Även om det låter äckligt, har man tid över kan det vara ett sätt att satt spela det mycket under en månad. Men som det är nu kostar grundspelet för mycket, vänta till nästa rea. https://isthereanydeal.com/game/stellaris/history/

Medlem
Skrivet av Fulci:

Det går att hyra alla expansioner för €10/mån med allt innehåll.
https://store.steampowered.com/app/2729490/Stellaris_Expansio...

Även om det låter äckligt, har man tid över kan det vara ett sätt att satt spela det mycket under en månad. Men som det är nu kostar grundspelet för mycket, vänta till nästa rea. https://isthereanydeal.com/game/stellaris/history/

ja när det är nere på en hundring kan det ju vara värt att köpa det. inte för 3-400 som det ligger på nu. Lär kolla så jag inte har det på någon tjänst finns en risk hahaha

EDIT: Ägde det redan på steam hahahhaa


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Jag spelade också vid release. Sen försvann två veckor och jag kom på att jag behövde.... ja, allt det andra man behöver göra.
Alltid tänkt komma tillbaka, men även 20 dollar per tre månader låter lite.. jobbigt? Eller jag vill ju bara ha så jag kan spela när jag vill, typ.
Men, varje kväll lyssnar jag på astrofysikkanaler på youtube- det är dumt, för det är för spännande att somna till, men då blir jag också sugen på att börja spela lite igen.
Funderar också på endless space 2 - är det bättre eller sämre än nuvarane stellaris?

Stellaris är helt klart bättre. Bättre strider, bättre story event osv. Jag har båda spelen men Stellaris har jag runt 1500 timmar i. DLC reas ofta ut för en spottstyvel under Steam reor. Med undantag för det allra senaste.

Medlem
Skrivet av LancelotSwe:

Det tror jag går utmärkt, varje DLC har gett DLC-lite till grundspelet, du får bara mer av varje. Sen är vissa DLC viktigare så gillar du grundspelet lägg på något i taget.

Jag tror dock att Utopia DLCt är det viktigaste de släppt till spelet och man bör inte köra spelet utan det. Eftersom de där lade grunden för Tradition trees, Ascension perks, megastructures, flera nya origins osv. Så jag skulle rekommendera att i alla fall testa med Utopia.

Geeks Gaming

Älskar stellaris. Enda jobbiga är när dom släpper ny dlc så släpper dom nyare och mer komplexa system som gör att man nästan måste lära om hela spelet. Och hälften av systemen struntar man i xD

Underbart spel. Folkmord har aldrig varit så kul.

Medlem

Lite sjukt att dom inte löst problem som fanns redan vid release, varför får vi inte ett bra tech system, vad är det här med att få saker serverade helt random; varför kan vi inte få det hela visualiserat?

Kan vi inte få systemet med fronter från HoI men instoppat i våra enorma galaktiska strider? Varför får vi knappt veta vad som hänt vid en fred mellan imperier?

Varför måste jag som härskare över ett enormt imperium beordra alla landstigningar personligen?

Varför får mitt imperium som har runt 85 världar bara kanske ett-tre event per 10 år?

Kan vi inte bara får Stellaris II istället för att alla pys-punka lösningar som alla dessa miljoner DLCs ger oss?

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Jag spelade också vid release. Sen försvann två veckor och jag kom på att jag behövde.... ja, allt det andra man behöver göra.
Alltid tänkt komma tillbaka, men även 20 dollar per tre månader låter lite.. jobbigt? Eller jag vill ju bara ha så jag kan spela när jag vill, typ.
Men, varje kväll lyssnar jag på astrofysikkanaler på youtube- det är dumt, för det är för spännande att somna till, men då blir jag också sugen på att börja spela lite igen.
Funderar också på endless space 2 - är det bättre eller sämre än nuvarane stellaris?

Endless Space är inte lika bra, turn based och inte riktigt samma dynamiska känsla tkr jag.

Medlem

"Ursprungligen släppt för mer än åtta år sedan har Stellaris"

Bullshit! Max 2-3 sedan jag spelade detta vid släppet.
Här skall googlas...

...
..
.

Jävlar vad tiden går! Tur att jag inte blir äldre i samma takt...

Bra recension för övrigt! Gjorde mig sugen på att spela igen.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Välskriven recension

Som vanligt när jag läser eller ser något om Stellaris blir jag sugen på att spela det. Jag har grundspelet plus något DLC på GoG och har provat några gånger men lyckas inte komma in i det alls, känns hela tiden som för många grejjer alldeles för fort. Kanske är dags igen och lägga ett par dagar på ett nytt försök.

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Älskar stellaris. Enda jobbiga är när dom släpper ny dlc så släpper dom nyare och mer komplexa system som gör att man nästan måste lära om hela spelet. Och hälften av systemen struntar man i xD

Hoppade faktiskt över galaktiska senaten nästan helt och hållet, den fick köra sitt race, orkade inte riktigt sätta mig in i det!

Skrivet av MookiTheHamster:

Underbart spel. Folkmord har aldrig varit så kul.

Faktiskt inte gett mig på en sån faktion än, känns lite elakt

Skrivet av QuenchedAnger:

Lite sjukt att dom inte löst problem som fanns redan vid release, varför får vi inte ett bra tech system, vad är det här med att få saker serverade helt random; varför kan vi inte få det hela visualiserat?

Kan vi inte få systemet med fronter från HoI men instoppat i våra enorma galaktiska strider? Varför får vi knappt veta vad som hänt vid en fred mellan imperier?

Varför måste jag som härskare över ett enormt imperium beordra alla landstigningar personligen?

Varför får mitt imperium som har runt 85 världar bara kanske ett-tre event per 10 år?

Kan vi inte bara får Stellaris II istället för att alla pys-punka lösningar som alla dessa miljoner DLCs ger oss?

Kan hålla med om vissa saker, blir rätt så segt att strida mot större imperier med att landa på planeter stup i kvarten.

Skrivet av SID 6.7:

"Ursprungligen släppt för mer än åtta år sedan har Stellaris"

Bullshit! Max 2-3 sedan jag spelade detta vid släppet.
Här skall googlas...

...
..
.

Jävlar vad tiden går! Tur att jag inte blir äldre i samma takt...

Bra recension för övrigt! Gjorde mig sugen på att spela igen.

Tänkte ungefär samma sak, kommer nästan ihåg när jag startade upp det första gången, var inte alls länge sen!

Skrivet av Parzec:

Välskriven recension

Som vanligt när jag läser eller ser något om Stellaris blir jag sugen på att spela det. Jag har grundspelet plus något DLC på GoG och har provat några gånger men lyckas inte komma in i det alls, känns hela tiden som för många grejjer alldeles för fort. Kanske är dags igen och lägga ett par dagar på ett nytt försök.

Tack, som sagt blev det några omstarter innan jag fick det till. Sen spelade jag lite efter Montu Plays, han hade lite roliga övermäktiga starter om man microade lite


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av QuenchedAnger:

Lite sjukt att dom inte löst problem som fanns redan vid release, varför får vi inte ett bra tech system, vad är det här med att få saker serverade helt random; varför kan vi inte få det hela visualiserat?

Kan vi inte få systemet med fronter från HoI men instoppat i våra enorma galaktiska strider? Varför får vi knappt veta vad som hänt vid en fred mellan imperier?

Varför måste jag som härskare över ett enormt imperium beordra alla landstigningar personligen?

Varför får mitt imperium som har runt 85 världar bara kanske ett-tre event per 10 år?

Kan vi inte bara får Stellaris II istället för att alla pys-punka lösningar som alla dessa miljoner DLCs ger oss?

Vill du ha ett 4X spel med en mer aktiv civil sida samt automation så bör du kika på Distant Worlds 2. Där visualiseras den civila handeln samt, för vissa styrelseskick, civila försvarsstyrkor. Man kan också automatisera precis allt och således styra vad man vill ha kontroll över själv. Vill du inte sköta invasioner? Automatisera det.

Spelet har ett enormt djup som automatiseringen hjälper till med att låta spelaren själv styra hur mycket man vill djupa i det. Easy to learn, hard to master. Men till skillnad från Stellaris så finns det inte en miljon exploration events, så är man ute efter konstanta events som poppar så är det betydligt mindre här. Expansion med en ny end game crisis kommer släppas snart.

1
Skriv svar