Diskutera – Ditt första spel
Paratrooper? Känner dock inte igen Tetris-liknelsen.
Mitt var Dig Dug på pc, ca 1985
En till som satte den trots lite långsökt beskrivning. Nostalgi!
Jag tror att det var Pong min morbror hade. Det var först. Sedan en del Game & Watch. Men spelet som verkligen förändrade allt och gjorde att jag fastnade för tv-spel på riktigt var när jag var 8 år gammal, 1987, och testade mina kusiners NES och spelade Super Mario Bros för första gången.
För mig började det med arkadspelen.
Minns inte vad jag spelade allra först, men det var Missile Command, Asteroids, Centipede mfl som man minns.
Jag älskade det och min högsta önskan var att få uppleva det igen och igen.
Julen 1983 blir det verklighet och jag får en Vectrex.
Där börjar mitt spelintresse på riktigt och kanske jag borde sätta Mine Storm som mitt första spel. Det känns som det och det borde vara så .
Kommer inte riktigt ihåg om det var Fester's Quest på NES eller om jag spelade något på dator före dess.
Men var ganska svårt att börja med och kom inte särskilt långt vill jag minnas. Sedan blev det spel som Punch-Out, Track & Field II, Super Off Road och betydligt mycket mer av Super Mario Bros 3 istället.
Sprint 2 på arkad sent 70tal var första spelet jag spelade och det var på Hemavans fjällhotell och på tv-spel var det nått år senare nått Atari 2600 spel men kommer inte ihåg vilket spel, men sedan kom c64an och då var det den maskinen för lång tid framöver. Första spel på den kommer jag ihåg och det var hos en kompis och det var Spy hunter och jag blev helt såld och bara tjata till mig en egen maskin.
Super Mario Bros 1 och Life Force (NES).
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Space Invaders på en 8086:a, sen gick det fort. (Pong-konsol -> Master System -> Mega Drive -> A1000 -> A500 -> A1200 -> A4000 (aj på den) -> PC. PC delvis parallellt sen A500/A1200.
Starkaste tidiga spelminnet jag har förutom Space Invaders/Pong eller Zork (över axeln på min storebror), måste nog ändå vara Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards. Sen känns det i minnet som allt kom på en gång. Phantasy Star och Wonder Boy på Master System, Defender of the Crown och Marble Madness under tidiga Amiga-eran o s v.
Cptn BaseballBatBoy!
Spectravideo hade jag
Tetra horror är ett av mina första spelminnen.
Lite trist att jag faktiskt inte minns vad som är det absolut första. Jag minns liksom flera händelser som "det första"......
1. Har ett minne av att hänga med till en av farsans kompisar. Där hade de den där gamla konsolen som hade pong men som kallades " tennis". Fanns även varianter med ishockey och något annat. Jag blev så frälst att vi fick låna med oss det hem.
2. Jag har även ett tidigt minne av att vara på semester och få spela Pac Man på någon form av nöjesfält. Men det måste vara efter det jag skrivit som nummer ett.
3. Jag minns också att jag fick en PAC man klon som hette Grab man av Game and time (inte Game&watch alltså). Men det här måste ju efter de andra.
Oavsett. Jävligt nlänge sedan
Ja det var på atari 2600 hos en kompis 1978 eller 1979 (atari 2600 släpptes september 1977 här i sverige) Han hade några olika spelkasseter där ett var att man skulle skjuta ner flygplan i olika storlekar från en kanon på marken. Det kanske var det allra första spelet jag spelade. Han hade ju några till spel så det är svårt att komma ihåg vilket jag testade först.
Ett spel var där man var två cowboys och skulle dra pistol mot varandra och hinna skjuta först.
Ett annat var där man sköt ner båtar från en ubåt från nedre delen av skärmen som föreställde havsbotten.
Grafiken var ju jäkligt primitivt då. Grafiken i spelen var som text tv grafiken på teven på den tiden😂
Men ändå blev jag helt paff för jag hade aldrig hört talas om tevespel innan han visade sitt då.
Det var som magi då att kunna styra blockiga färgbilder på en teve.
Första spelen var arkadspel på någon campingplats. De hade Space Invaders och Gun Fight (multiplayer med två cowboys på skärmen) samt ett enkelt ubåtsspel där man tittar i periskop och skjuter torpeder på båtar. Sedan fanns det Defender och Missile Command i lokala bowlinghallen.
Första konsolspelet var Asteroids på en Atari 2600 hos en kompis. Första spelen hemma var Pac Man och Miner 2049er på en Atari 600 XL. Sedan blev det Amiga i flera år med alla populära spel där (Wings, Defender of the Crown, Lemmings, osv).
Asteroids till Atari 2600.
Såg några lite äldre spela det och fick frågan om jag ville testa. Det ville jag. Var helt övertygad om att jag skulle regera. Det gjorde jag inte. Att jag äverhuvudtaget ville fortsätta spela spel efter denna upplevelse är för mig än idag en gåta utan känt svar.
I den här tråden osar det mycket nostalgi! 👌
Född '81 och första spel jag körde var hos en släkting, på den lite udda maskinen MSX, och spelet var "The Goonies". Tycker det är förvånansvärt spelbart än idag. Väldigt olikt versionen på NES (som jag aldrig riktigt gillat).
https://youtu.be/ft5YGbHUVCY?si=35lo5plLbeLSMpOC
Första konsol blev ett NES med SMB och Slalom.
Tror inte jag hittade ett enda inlägg typ: Jag föddes 2000 och mitt första minne var Viva Pinata på Xbox 360...
Är det bara "pensionärer" som hänger här? haha
Jag är född 77 och spelade en hel del spel på mammas arbetsdator som hon hade hemma. Jag kommer inte ihåg vilket som var först men gissar på Kings Quest som jag lade ner många timmar på och fick samtidigt lära mig engelska. Sierra var de stora kungarna för mig med sina tidiga verk. Grejen var den att någon på mammas jobb var speltokig och köpte massor med spel som jag sedan fick...ehm..."låna" av honom. Winter Games. Leisure Suit Larry. Summer Games. Test Drive. Flight Simulator. osv.
Första tvspelet var julen 1986 när vi fick ett NES av pappa med Ice Climber och Golf. Jag fastnade för Golf eftersom jag efter allt pcspelande var mer intresserad av sport/simulation än action.
Det första spelet jag ägde:
Första konsolspelet: Super Mario Bros (NES)
Första PC-spelet: Prince of Persia (386)
Ett spel från 1980 tal som jag inte kommer ihåg namnet på. Spelades på en bärbar pc med rödorange skärm.
Spelet spelas i en tetris/pysselbubble liknande sättning sär du kontrollerar en kanon nere på marken som skjuter mot fallskärmshoppare.
Pluspoäng om någon knäcker titeln.
Det här minns jag också. Inklusive den rödorangea skärmen. Tror inte jag hade det själv så kan ha spelat hos någon bekant.
Det första spelet jag ägde:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ab/Donkey_Ko...
Första konsolspelet: Super Mario Bros (NES)
Första PC-spelet: Prince of Persia (386)
Det här minns jag också. Inklusive den rödorangea skärmen. Tror inte jag hade det själv så kan ha spelat hos någon bekant.
Oh har faktiskt detta spel nånstans ännu Var dock inte mitt första spel. Det va Arcada bil spel. Va inte test drive utan ett annat spel där det fans en bro i mitten av kartan. som jag inte minns va det heter.