Amerikanska FTC kritiserar Game Pass prishöjning
Ok så du kommer in och mansplainar konceptet genom att i stort sett skriva exakt det jag redan skrivit? Ok cool!
Jag menade såklart inte att de inte tänker på vinst någon gång i framtiden alls, utan kortsiktigt i början - precis som du skriver. Men du kanske känner dig smart om du dumihuvudetförklarar mig och förklarar hur jag inte kan tänka långsiktigt och får förklara något jag redan skrivit? Men ok du som vet allt om allt: förklara vilka tjänster som MS har drivit i konkurs och hur de vidare utnyttjat situationen för att missbruka marknadsmonopolet? Eller nähä, finns det som sagt redan fler tjänster än någonsin och du egentligen bara svamlar för att klaga över någonting som egentligen inte är något problem alls.
Sen har jag aldrig skrivit att Game Pass är frälsningen utan att det är ett sätt för MS att konkurrera och göra sig relevanta på spelscenen och att det från början är löjligt lågt prisat bortom all rimlighet - vilket vi uppenbarligen är överrens om beror på att de tidigt velat positionera sig och göra sig attraktiva ekonomiskt. Problemet är bara att det inte är hållbart i längden vare sig för Microsoft eller spelstudiosarna. Vilket du ignorerar. För även om vi bortser från uppköpet och inflationen i större delen av världen (vilket vi alltså inte borde) så är modellen dödsdömd. Den är alldeles för billig så du och FTC har liksom ingenting att grina över.
Eller tänk såhär: i stället för Uber så erbjuder en biltjänst att fritt välja från ett stall av allehanda bilmärken mot en låg månadskostnad. Du betalar glatt för det för du kan åka runt hur mycket du vill, all bensin ingår. Men så köper de in ytterligare säg fem märken och de annonserar efter ett halvår att månadskostnaden kommer höjas. Du ser bara höjningen, utan att räkna in inflationen och höjda bensinpriser men det är synd om stackars lilla dig som konsument som nu måste reagera på omvärlden och inte bara din egna lilla bubbla. Att modellen i stort också är ohållbar är väl inte ditt problem heller. Din rättighet att få någonting så billigt som möjligt blir ju kränkt och världen är ond kapitalistisk som konspirerar mot just dig som nu får din "rättighet" förstörd och alarmen måste ljuda!!!!
Men snälla! Förklara gärna hur jag inte fattar någonting och förklara hur din rättighet att spela allt någonsin kränks... hell, varför ska du ens behöva betala alls? Du som konsument är ju viktigare än spelutvecklarna och utgivarna, de lever ju på din kärlek och mentions på sociala medier såklart de behöver inte betalt. Ta det till domstol och visa hur upprörd du är. Så kan vi prata sen om vem som kan tänka långsiktigt...
Förlåt, men din text jag citerade antydde verkligen att du inte alls förstod. Dessutom pratar vi på ett offentligt forum, och jag hoppas att det jag skriver kanske kan upplysa någon annan också. Jag säger alltså inte att du har sagt att PG skulle vara ”frälsningen”, men att folk generellt verkar ha den uppfattningen. Ledsen ifall det återigen låter som att jag ”mansplainar” något för dig.
Vad gäller att priserna på GP inte är hållbara är ju själva anledningen till min förklaring i förgående svar. Du säger det som att MS inte förstår det här själva, jag förklarar tålmodigt att de sannolikt har gott om folk vars kunskap om ekonomi antagligen översträffar den sammanlagda ”kompetensen” bland FZ’s medlemmer tiofalt. Dessutom har de ju en joker på hand; de känner till sin marknadsstrategi för 5, 10, 20 år framåt, medan vi bara kan spekulera.
JAG spekulerar i att de i första hand kommer få tillbaka investerade pengar, och dessutom generera ytterligare vinst genom investeringen, och att det är konsumenterna som förväntas stå för notan. Jag är däremot lite osäker på vad du är så uppjagad över.
Haiti, here i come! 🤣
Ursäkta ifall jag inte kan svara alla…det är galet varmt, jag har saker att göra, och dessa långa svar är krävande…mitt eget fel som blandar mig i så många diskussioner samtidigt, men det är lite kul ändå…ska försöka svara på de inlägg jag inte gjort så på hittills, men senare. Missar ju familjetid, arbetstid och soltimmar här
Förlåt, men din text jag citerade antydde verkligen att du inte alls förstod. Dessutom pratar vi på ett offentligt forum, och jag hoppas att det jag skriver kanske kan upplysa någon annan också. Jag säger alltså inte att du har sagt att PG skulle vara ”frälsningen”, men att folk generellt verkar ha den uppfattningen. Ledsen ifall det återigen låter som att jag ”mansplainar” något för dig.
Vad gäller att priserna på GP inte är hållbara är ju själva anledningen till min förklaring i förgående svar. Du säger det som att MS inte förstår det här själva, jag förklarar tålmodigt att de sannolikt har gott om folk vars kunskap om ekonomi antagligen översträffar den sammanlagda ”kompetensen” bland FZ’s medlemmer tiofalt. Dessutom har de ju en joker på hand; de känner till sin marknadsstrategi för 5, 10, 20 år framåt, medan vi bara kan spekulera.
JAG spekulerar i att de i första hand kommer få tillbaka investerade pengar, och dessutom generera ytterligare vinst genom investeringen, och att det är konsumenterna som förväntas stå för notan. Jag är däremot lite osäker på vad du är så uppjagad över.
Eh, va? Vänligen klipp in vad du pekar på att jag inte förstod och förklara med dina egna ord vad du baserar det på. För det ända jag inte förstår är hur du tänker nu. Och hur skulle jag påstå att MS inte förstår sin egen strategi? Jag menade att de gick in med alldeles för lågt pris, som inte är hållbart i längden, för att locka kunder (som du dessutom försökte förklara tillbaka av någon anledning så hur du kan missförstå det är ju bortom allt sunt förnuft) men det var ju såklart medvetet inte att de bara råkade sätta något som de märkte inte räckte och nu justerar i efterhand. Trodde du fattade det men uppenbarligen inte. My bad. Ska vara tydligare.
Du förklarar dessutom absolut ingenting utan du duckar ju precis allting jag diskuterar med desillusionerat bs och massa kommunistiskt floskler om att företag är onda och att du har rätt till ständigt låga priser. Dina tankegångar kanske låter skitbra i ditt huvud men du lyfter ju inte fram några som helst argument eller logiskt tänkande på något sätt utan förvrider och bollar bara tillbaka ingenting om någonting så känner den här "diskussionen" är helt ganska worthless då det är som att svamla med någon på meth. Men ha så kul att helt grundlöst grina om världens orättvisor som att en speltjänst blir någon hundring dyrare och hur det är världens undergång. Har slösat nog med tid och energi på dig nu.
MS är ett ”rätt” kapitalistiskt företag skulle jag säga är veckans underdrift.😂
Fram tills nu har alla trott att det är en välgörenhetsorganisation som pressar ur produkter för goda viljans skull
Jag slipper betala 700:- för CoD MWIII för att testa, oj, jag är väldigt är på dom just nu.