F.d. GTA-utvecklare tror att förväntningarna på GTA VI är lite väl höga

Robot
F.d. GTA-utvecklare tror att förväntningarna på GTA VI är lite väl höga

"Jag tror att folk kanske blir lite besvikna första dagen."

#Gta-6, #Rockstar

Medlem

Kanske inte ett så stort steg rent grafiskt men med risk för att låta tjatig: AI. Om det är något det kommer förändra så är det själlösa NPC:er. Det finns moddar som gör att du kan ha konversationer med NPC:er i Skyrim. När den tekniken mognar kommer man se tillbaka på förinspelade korta oneliners som primitiva. Säger inte att detta dyker upp i GTA VI, men revolutioner finns fortfarande framför oss.

Medlem

Självklart är förväntningarna skyhöga i princip varje GTA har ju varit en fullträff och såklart ska vi inte förvänta oss något annat än mer av samma, ett nytt GTA helt enkelt men jag tror inte att någon har några andra förväntningar heller. Är ju inte direkt så att tidigare delar i serien har skilt sig åt avsevärt mycket heller det har alltid varit GTA vi har fått med några förbättringar i varje spel och det är precis det vi har velat ha, ett nytt GTA, och så lär det även bli denna gång! Mina förväntningar är i taket det kommer att bli awesome 👍

Medlem

Själv hoppas man mest på att storyn är bra i spelet.

signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Testpilot

Gå inte på hypen nu.

GTA spelen är kul men så jäkla banbrytande är de inte. Uppdragen brukar vara kul och världen snygg.
Det enda jag tror på för 6 är att nu kanske man kan gå in i byggnader och grafiken kommer vara snyggare.

Kan man hoppas på lite mer fri design av uppdragen att du kan lösa dem lite mer fritt som i andra spel och inte följa tågrälsen de satt upp för uppdraget? "leaving mission area - mission failed!"
Det var nåt jag verkligen märkte i RD2 att de kör på samma uppdragsdesign hela tiden , finns bara 1 sätt att göra deras uppdrag.

Håller tummarna för bättre design på sådant och att de släpper snabbare till alla plattformar istället för att dra ut på det som de brukar.

Medlem

Han slutade jobba på Rockstar games 2009 tror inte han vet mycket om detta spel.

Gnällkuk
Skrivet av Harakiri:

Gå inte på hypen nu.

GTA spelen är kul men så jäkla banbrytande är de inte. Uppdragen brukar vara kul och världen snygg.
Det enda jag tror på för 6 är att nu kanske man kan gå in i byggnader och grafiken kommer vara snyggare.

Kan man hoppas på lite mer fri design av uppdragen att du kan lösa dem lite mer fritt som i andra spel och inte följa tågrälsen de satt upp för uppdraget? "leaving mission area - mission failed!"
Det var nåt jag verkligen märkte i RD2 att de kör på samma uppdragsdesign hela tiden , finns bara 1 sätt att göra deras uppdrag.

Håller tummarna för bättre design på sådant och att de släpper snabbare till alla plattformar istället för att dra ut på det som de brukar.

Jag vill nog hävda motsatsen ändå. Sett till hur mycket "komplett" sandbox som erbjuds i kombination med fantastiska karaktärer och story så är de helt i en annan liga än övriga utvecklare. I min bok är de 5/5 på allt... utom kontroller :/

Skrivet av Razuco:

Han slutade jobba på Rockstar games 2009 tror inte han vet mycket om detta spel.

Högst troligt men han har säkert vänner kvar som antingen jobbar eller har jobbat på GTA VI

///

Fö, har du ett konto på Twitter kan jag verkligen rekommendera dig att följa honom. Han postar små stories om de gamla spelen med hur de löste tekniken för olika saker, alltid superkul läsning! https://x.com/ObbeVermeij

signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Gå inte på hypen nu.

Utav det som läckte utav spelet så verkar det som dom har lagt in ett stealh-system vilket förmodligen innebär att uppdragen kommer ha en bredare variation utav frihet. Man kan iaf hoppas.

Medlem

Folk kommer väl se några buggar som de stör sig på och sedan börja skriva dåliga recensioner. Har för mig att 5:an hade lite problem när det släpptes.

Medlem

med tanke på hur kul gta 5 är än idag så japp, högre än skyhöga. men det blir säkert okej vi håller tummarna

signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Dumlen:

Själv hoppas man mest på att storyn är bra i spelet.

Risken är väl att den är riktigt kort, då de förmodligen läger 90% av krutet på GTA 6 online... verkar ju som de skippade story dlc till 5an för att pengarna fanns i online delen....

Medlem

Det som kan göra mig besviken är om de inte fixat rörelseanimationerna. Känns som om att man springer runt under vatten i både GTA V och RDR2.

Medlem
Skrivet av xdrive:

Risken är väl att den är riktigt kort, då de förmodligen läger 90% av krutet på GTA 6 online... verkar ju som de skippade story dlc till 5an för att pengarna fanns i online delen....

håller med att den risken finns

Medlem

Ja skuttet mellan GTA: San Andreas--2004 och GTA 4--2008 var rejält. Banbrytande fysik plus HD grafik blev en oförglömlig upplevelse.

signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

KoP
Medlem

Det bästa man kan göra när det är något spel man har intresse utav är att inte hypa upp det allt för mycket, då är ju risken som störst att man blir besviken. 🤔

Testpilot
Skrivet av trickeh2k:

Jag vill nog hävda motsatsen ändå. Sett till hur mycket "komplett" sandbox som erbjuds i kombination med fantastiska karaktärer och story så är de helt i en annan liga än övriga utvecklare. I min bok är de 5/5 på allt... utom kontroller :/

Högst troligt men han har säkert vänner kvar som antingen jobbar eller har jobbat på GTA VI

///

Fö, har du ett konto på Twitter kan jag verkligen rekommendera dig att följa honom. Han postar små stories om de gamla spelen med hur de löste tekniken för olika saker, alltid superkul läsning! https://x.com/ObbeVermeij

Ok för att förtydliga jag pratar om 5an. Spelet = grundspelet ej online och sen jämför jag in RDR2 då det är en senare iteration.
5an hade ok med uppdrag minns inte att det fanns speciellt många sidouppdrag men då du gjort dem och sen fanns det ett antal slumpade uppdragsgenerationsgrejer men efter det är världen helt död om du inte spelar online versionen.
RDR2 är likadant men hade fler roliga saker att pyssla med som jakt/fiske och aningen mer variation i de genererade uppdragen.

Skrivet av xdrive:

Jepp det är där de kommer lägga krutet , grundspelet kommer vara okej men alla resurser kommer läggas på en onlinedel där de tjänar $$ vilket är surt för oss som undviker multiplayertvingande-onlinespel där fuskare förstör för alla.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Folk kommer väl se några buggar som de stör sig på och sedan börja skriva dåliga recensioner. Har för mig att 5:an hade lite problem när det släpptes.

Kanske nån som har fel färg på shortsen eller så är det en våg som rör sig orealistiskt. En sak är säker: folk kommer gnälla och hitta fel.

Medlem

Trailern satte ju ribban skyhögt så föga förvånande.

Medlem
Skrivet av xdrive:

Det är väl största risken för besvikelse, att de bara skyndat fram någon halvdan story som ska stressas igenom för att sen slussas vidare till online-delen. Men tror, eller snarare hoppas, att det blir en lång kampanj med stark berättelse om parets relation och hur de "jobbar sig upp". Mycket tråkigt att story-dlc:t fick stryka på foten i Van så vågar inte räkna med något i stil med Gay Tony och vad den andra hette till VIan heller.

Medlem
Skrivet av xdrive:

Tror det är ganska stor chans för det. Hypen är helt död för min del, åtminstone tills det släpps och man har fel (hoppas jag).

Medlem

Jag går in med inställningen att det kommer vara ett fisljummet 2/5-spel. Jag räknar med att bli gruvligt besviken. På det sättet kommer jag bli lika underhållen som jag har blivit av merparten av alla GTA-spel. Underbar spelserie!

signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Ja om de inte utvecklar uppdrags typen och gör så man gör dem på mer än ett sätt så blir så att jag skipar 6 så som 5an.
Har flyttat över till watch dogs serien för att där är uppdragen roligare du kan klara av dem på mer en ett sätt.

Medlem

Känns som en rimlig analys.

Medlem

Vore intressant att få några exempel på vad han tror folk förväntar sig men inte kanske uppfylls, känns mer som svammel annars.

Medlem
Skrivet av TimeAndSpace:

Kanske inte ett så stort steg rent grafiskt men med risk för att låta tjatig: AI. Om det är något det kommer förändra så är det själlösa NPC:er.

Exakt, AI NPC's är en av de saker som kommer bli tydligt user-end. I dagsläget är det lite "meh", men man får tänka hur verktygen integreras i en pipeline kring att skapa intressanta karaktärer.

Skriv en synopsis på en A4-sida, vem är hon/han, drivkrafter, rädslor osv. Feeda in i en API som är tweakad för just AI NPC's.

Vi som spelare kommer utveckla mer meningsfulla relationer till karaktärer. Dock viktigt att komma över 'uncanny valley' och få NPC's att kännas levande, så att det inte bara blir häftigt i början och sen tröttnar man.

Medlem

Hoppas på att dom expanderar detaljrikedomen som finns i RDR2 till GTA6.

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av xdrive:

Samtidigt gjorde man ju Red Dead Redemption 2 och där är storyn fantastisk, så mycket kan hända. Men ja, saknar story dlcs liknande dom som kom till GTA IV.

signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Tendensen idag är ju att folk har för höga förväntningar (och krav) på all kultur.

Medlem

Jag tror att han är ganska rätt ute. Det lilla man sett ifrån GTA 6 känns det väldigt mycket som GTA 5 fast i Miami.
Teknologin finns inte för ett stort språng, utan jag tror vi kanske kommer se lite ny/lånade features, som någon nämnde "Stealth" kanske är något dom lägger till. Skulle lätt se att dom lägger in "Turf Wars", vill minnas att dom hade det i något tidigare spel. Men inget världsomvälvande nytt.

Med det sagt dock kommer det fortfarande vara ett grymt spel, förmodligen ^^

12
Skriv svar