Sommar-OS i Paris 2024

Skrivet av Shadee:

En anledning är iaf att de som tävlar inom någon dag eller redan har börjat (damernas handbollslag t.ex.) brukar inte hinna vara med på invigningen.

Så är det nog ja. Frankrikes båt var lite fetare!

signatur

00:00:02:42

Medlem

Tittar på invigningen, tycker den varit bra. Bra musik, parkour-springande och en jäkla massa båtar. Ser alltid fram mot OS då det är roligt med så många olika sporter, ffa de lite mindre man inte ser så mycket annars. Tack för infon om deltagandet på svensk båten, vi tyckte också det kändes som lite man-fall😊

signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Testpilot

Nu är det väl ändå dags att runda av den här invigningen... 🙄

90-tals eurodance och nu en smurf med julgransbelysning som kläder.

signatur

00:00:02:42

Testpilot
Skrivet av Sphere Of No-Form:

90-tals eurodance och nu en smurf med julgransbelysning som kläder.

Haha, ja. Den där smurfen var rejält udda. Sen ska väl maskoten göra ett framträdande också. "En klitoris med ben" som vissa tidningar i Frankrike har beskrivit den som.

Medlem
Skrivet av beersgarden:

Tittar på invigningen, tycker den varit bra. Bra musik, parkour-springande och en jäkla massa båtar. Ser alltid fram mot OS då det är roligt med så många olika sporter, ffa de lite mindre man inte ser så mycket annars. Tack för infon om deltagandet på svensk båten, vi tyckte också det kändes som lite man-fall😊

Bra invigning? 🤣 värsta jag har sett hittills. Vill du se en grym invigning, kolla OS invigningen 2008.

Medlem

Jag är beredd att hålla med, invigningen var jävligt...skum.
Pissvädret gjorde det inte roligare heller.

Dock så vill jag veta allt om ballongen, ska vara i luften i drygt 2 veckor, hur gör man för att det ska brinna hela tiden, vad gör man om det blir blåsigt, kommer den att fladdra iväg, hur ä'r den förankrad...sååå många frågor.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

<Uppladdad bildlänk>

Bra invigning? 🤣 värsta jag har sett hittills. Vill du se en grym invigning, kolla OS invigningen 2008.

Peking var väldigt maffig och jag tyckte om den. Det ena behöver dock inte utesluta det andra. Den här invigningen hade en känsla av det magiska med Paris, och ett fokus på det inkluderande (läggningar, kön, etnicitet, funktionsvariationer) vilket jag tycker skoj att se.

signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

FM-guru
F.d. Sisyr

Kommer att se allt jag hinner med, vilket tyvärr inte är jättemycket denna gång. Men jag älskar annars att se mer eller mindre allt under OS, inklusive sporter jag aldrig ser eller följer annars.

Testpilot

Då var invigningen avklarad. Gillade inte alls hela grejen med elden och att den kastades runt bland massa personer man inte visste vilka de var, eller att det var två personer som tände elden.

Även skumt att man körde allting vid Eifeltornet med en maffig ljusshow, tal och Celine Dion, men skickar iväg elden till en plats där ingen är. Sen det där med elden i ballongen. Skumt.

Aja, nu blickar vi framåt. OS är Invigt och klart och imorgon börjar spelen på riktigt!

KoP
Medlem
Skrivet av Shadee:

Även skumt att man körde allting vid Eifeltornet med en maffig ljusshow, tal och Celine Dion.

Nu har jag ingen större koll på sport och har inte sett invigningen men det känns väl ganska naturligt att invigningen hålls vid Eiffeltornet då det är Frankrikes mest kända landmärke? 😅

Medlem

Följer inte OS direkt men detta flög upp i flödet:

Att man låter Gojira köra är ju inget mindre än episkt.

Om bara kommentatorerna i klippet kunde knipa käft i 3 minuter.

Edit:

Fransoserna var väl lite bättre, men ändå snack.

signatur

The more I practice, the luckier I get.

Testpilot
Skrivet av KoP:

Nu har jag ingen större koll på sport och har inte sett invigningen men det känns väl ganska naturligt att invigningen hålls vid Eiffeltornet då det är Frankrikes mest kända landmärke? 😅

Yes, det är inget konstigt. Nu valde du att klippa i citatet, men tanken var att första stycket skulle föklarara att inlägget handlar om behandlingen av den olympiska elden och andra stycket om att det är skumt att de skickar iväg elden från eifeltornet till en folktom plats och sedan upp i en ballong.

Hade kanske kunnat formulera mig tydligare, men det var jag för trött för.

Medlem

wow, Tara slog ut italienska världsettan i judo !
Dock så ser japanskan Tsunoda helt livsfarlig ut, krossat allt motstånd på nolltid.

Edit: och nu är det klart att Tara möter Tsunoda i semifinal...fekking rysare !

Medlem

Härligt med brons tillslut! Känsloyttringar verkligen. Grattis Tara, grattis Sverige!

Blir att hålla utkik framöver för henne, endast 18 år gammal har hon väl många år framför sig inom sporten?

signatur

utassault.net - Assault i UT99 (Still Alive!)

Testpilot

Ja, det var fint med en tidig medalj så är vi med i matchen. Släpper kanske lite press på övriga också, nu när första medaljen är tagen.

I övrigt såg jag bordtennisen tidigare idag och om inte Anton Källberg höjer nivån rejält så är det snabbt respass i nästa omgång. 2 poäng från att åka ur när han enligt förhandstipsen var extrem favorit. Syster Källberg rök i 4 raka, men är kvar i mixed dubbel och lag.

Medlem

Nu precis åkte ju Karlsson/C.Källberg ut i mixed pingis (ja, det heter pingis ) mot Nordkorea.
C.Källberg åkte ju ut tidigare idag mot en indiska i singel, inget bra facit där inte...dåligt spel.
Får hoppas på Truls i pingisen.

Men det blev brons till Rissveds, riktigt starkt !

Edit: Feck...Truls möter ju den överlägsna världettan imorgon, lär bli respass.

Testpilot

Ja, Truls får det svårt, match imorn som jag förstår det. :/ Bara lag kvar att hoppas på i ping pong (kärt barn har många namn. )

Final i skytte just nu. Trap. Bra medaljchans, kanske kan vi hålla snittet på en medalj om dagen.

Edit: ingen medalj Höll inte för trycket i slutet, missade 3 av de sista 5 skotten och blev då 4 med en träff mindre än trean.

Testpilot
Skrivet av Decado:

Nu precis åkte ju Karlsson/C.Källberg ut i mixed pingis (ja, det heter pingis ) mot Nordkorea.
C.Källberg åkte ju ut tidigare idag mot en indiska i singel, inget bra facit där inte...dåligt spel.
Får hoppas på Truls i pingisen.

Men det blev brons till Rissveds, riktigt starkt !

Edit: Feck...Truls möter ju den överlägsna världettan imorgon, lär bli respass.

Var väl inga problem med världsettan. Sinnessjuk match, kändes hela matchen som Wang skulle vända men Truls fortsatte spela över sin förmåga.

Ny match 20.00 ikväll. Dålig planering att sätta två matcher på samma dag, men bara acceptera läget.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Var väl inga problem med världsettan. Sinnessjuk match, kändes hela matchen som Wang skulle vända men Truls fortsatte spela över sin förmåga.

Ny match 20.00 ikväll. Dålig planering att sätta två matcher på samma dag, men bara acceptera läget.

Ja riktigt sjuk match, grym prestation av Truls!

signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av 4liv3:

Ja riktigt sjuk match, grym prestation av Truls!

Ja, det var heeelt sjukt !
Fick dåliga vibbar när kinesen gick upp till 2-2 och hade medvind, men Truls styrde upp det.
Hoppas det går lika bra mot Taiwanesen kl 20 ikväll.

Testpilot

För att fortsätta på pingisspåret så kan det bli en final helt utan kineser. Zhendong måste förmodligen ta sig förbi Felix Lebrun, som jag tycker sett riktigt bra o h taggad ut. Såg inte dagens match dock där det blev 4-3

Testpilot

Vilken svenskdag! Truls vinner två matcher i singeln, bl.a. mot världsettan och är framme i kvartsfinal. Samtidigt tar Sarah Sjöström vårat första guld! På 100m fritt dessutom, som inte ens är "hennes distans". 🥇🥇🥇

Torsk i handbollen tyvärr, kan ta slut redan i gruppspelet där - och det var medaljsnack innan OS... Sen har det säkerligen hänt en massa annat, det går ju inte att hålla koll på allt.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Vilken svenskdag! Truls vinner två matcher i singeln, bl.a. mot världsettan och är framme i kvartsfinal. Samtidigt tar Sarah Sjöström vårat första guld! På 100m fritt dessutom, som inte ens är "hennes distans". 🥇🥇🥇

Torsk i handbollen tyvärr, kan ta slut redan i gruppspelet där - och det var medaljsnack innan OS... Sen har det säkerligen hänt en massa annat, det går ju inte att hålla koll på allt.

Håller med, bra dag som du säger även om handbollen sög.
Triatlon i bajsvattnet i morse, en ut i boxning, en bra judomatch och sedan ut, dressyr (rätt trist).
Sedan var det damerna i segling som är en joker, inte heller så roligt att titta på.

Men Truls & Sarah triumfar allt idag !

Avstängd

Jaha nytt botten napp i OS.
Dom sanktionerar fusk med att låta manliga boxare (trans) boxas mot kvinnor.
Värt att notera att dessa män inte fick delta i VM mot kvinnorna pga fara för kvinnorna.
Dessa män är inte särskillt kvinnliga heller så knappast att det ens går att lura nån, helt ofattbart.
Mitt tidigare inlägg om att OS bör läggas ner och ansvariga buras in står fast.

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Värt att notera att dessa män inte fick delta i VM mot kvinnorna pga fara för kvinnorna.
Dessa män är inte särskillt kvinnliga heller så knappast att det ens går att lura nån, helt ofattbart.

De borde få fajta varandra i Paralympics.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Följer inte OS direkt men detta flög upp i flödet:

https://www.youtube.com/watch?v=z_OOOkVJK7o

Att man låter Gojira köra är ju inget mindre än episkt.

Om bara kommentatorerna i klippet kunde knipa käft i 3 minuter.

Edit:
https://www.youtube.com/watch?v=cJowjYixfEs

Fransoserna var väl lite bättre, men ändå snack.

Det var så jävla bra

Medlem
Skrivet av Molotov:

signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Hur tittar resten av er på OS? Jag kommer vara på resande fot från mitten av nästa vecka och känns rätt så ovärt att köpa en månad Discovery-prenumeration för att bara kolla över helgen - å andra sidan så har 5an bara visat hästar och golf idag vilket jag har noll intresse av (och har inte Eurosport)

Medlem
Skrivet av Lisch:

Hur tittar resten av er på OS? Jag kommer vara på resande fot från mitten av nästa vecka och känns rätt så ovärt att köpa en månad Discovery-prenumeration för att bara kolla över helgen - å andra sidan så har 5an bara visat hästar och golf idag vilket jag har noll intresse av (och har inte Eurosport)

Man har ju ett Max-abonnemang för seriernas skull. Bonus med fri tillgång till OS i o m det. Vad kostar ett sånt i månaden? 89 kr? Det är väl vad en öl kostar på krogen i dessa inflationstider. Ovärt?

Skriv svar