Sommar-OS i Paris 2024

Testpilot
Skrivet av Lisch:

Hur tittar resten av er på OS? Jag kommer vara på resande fot från mitten av nästa vecka och känns rätt så ovärt att köpa en månad Discovery-prenumeration för att bara kolla över helgen - å andra sidan så har 5an bara visat hästar och golf idag vilket jag har noll intresse av (och har inte Eurosport)

Om jag kommer ihåg priserna rätt så 89:- för reklamabonnemang och 129:- för standard. MAX då alltså, OS ingår i alla abonnemang - man behöver inte teckna "sporttillägget" för 260:- alltså.

Edit: MAX finns som app att ladda hem till telefonen, men fungerar inte till alla modeller. Jag som fortfarande kör min Huawei P30 kunde inte använda appen.

Testpilot

Jävlar vad bra han är, Fan Zhendong. Total kross mot Felix Lebrun, som är fyra på världsrankingen tror jag.

Blir spännande att se Truls senare idag, om det kan bli ett silver (tror inte han har en chans mot Zhendong tyvärr) eller om det blir en nervös bronsmatch med publiken mot sig.

Testpilot

Truls går alltså fram till final. Sjukt.

"Bara" Zhendong kvar, som har sett rejält bra ut. Förutom matchen mot japanen igår har han tappat ett set på vägen till finalen.

Truls gillar dock att spela i underläge, men det måste till något extremt för att rå på honom.

Edit: Första medaljen i bordtennis sedan 2000 och Jan Ove Waldner.

Medlem

Spännande match, kul för Truls. Enda jag sett från OS och lär se finalen nu på söndag också. ;P

signatur

The more I practice, the luckier I get.

Qus
Medlem

Kollar ytterst lite OS men jag fastnade för bordtennis när jag såg Truls i åttondelsfinalen. Och semifinalen nyss var ju otroligt spännande.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Truls går alltså fram till final. Sjukt.

"Bara" Zhendong kvar, som har sett rejält bra ut. Förutom matchen mot japanen igår har han tappat ett set på vägen till finalen.

Truls gillar dock att spela i underläge, men det måste till något extremt för att rå på honom.

Edit: Första medaljen i bordtennis sedan 2000 och Jan Ove Waldner.

Sjukt bra och nervig match, har knappt återhämtat mig.
Kommer bli sjukt bra tryck i hallen under finalen.

Silver i segling icke att förglömma heller även om det är i skymundan av Truls.

Medlem

Vi har en 51 åring från Turkiet som gjorde en iskall gest medans han sköt sig till silver, han hade ena handen i fickan, utan hjälpredskap, väldigt sällan man ser någon som är äldre än 50 i OS som får hög placering, vid den åldern brukar man ju vilja ta det lugnt.

Medlem

Vi har även svenskan som hade psykisk ohälsa men som slet för att komma tillbaka och gjorde en fantastisk bragd att knipa åt sig en medalj i cykling, om jag inte har helt fel

Medlem
Skrivet av ShinyGoomy:

Vi har en 51 åring från Turkiet som gjorde en iskall gest medans han sköt sig till silver, han hade ena handen i fickan, utan hjälpredskap, väldigt sällan man ser någon som är äldre än 50 i OS som får hög placering, vid den åldern brukar man ju vilja ta det lugnt.

Ragnar Skanåker tog OS-guld när han var 38, OS-silver när han var 50, ytterligare ett när han var 54 och sen ett brons när han var 58, just skytte finns en del äldre talanger i.

Och allt OS-skytte i pistol görs med en hand (enligt reglerna), en del har den lediga handen i fickan och en del har den på ryggen eller till och med fastspänd i ett bälte. Sen ska han ha kudos för att han inte använde optiska hjälpmedel, vilket är rätt standard i högre tävlingssammanhang.

Vitalina Batsarasjkina såg skapligt chill ut med handen i fickan och Witcher-medaljong i bältet när hon tog guld 2016.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av ShinyGoomy:

Handen i fickan är ofta standard för många pistolskyttar.

Med det sagt var det fortfarande imponerande.

signatur

The more I practice, the luckier I get.

Testpilot

Kan passa på att tipsa om att Duplantis inom kort slår olympiskt rekord. OS-rekordet är på 6,03 och Duplantis har världsrekordet på 6,24 som han satte iår.

Testpilot

Alltså, kommentatorerna verkar helt förbryllade över att han tar 6,10 men vet de inte att det är nytt olympiskt rekord eller har jag kollat fel?

Jag tycker det är helt rimligt att först säkra OS-rekordet och sedan höja det stegvis så långt det går. Dvs även kanske hoppa på 6,15 eller åtminstone 6,20 innan han går för VM-rekordet.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pole_vault_at_the_Olympics

Testpilot

Där var OS-rekordet klart. Få se vad nästa höjd är. Personligen skulle jag ta fler höjder innan 6,25 för att säkra ett i princip oslagbart OS-rekord.

Edit: Han går direkt på världsrekordet. 6,25 härnäst.

Medlem

Så imponerad av Mondo. Hoppas han slår nytt världsrekord nu!

Testpilot

Haha, Kendricks verkar mer taggad än Mondo på att världsrekordet ska slås. Vilket såklart är kul att se. Tävlingen handlade ju om vem som skulle ta silvret. Guldet var i princip redan klart på förhand, så Kendricks ser sig nog som en vinnare med sitt silver.

Testpilot

Det var som fan. Han tog det alltså. 😮

Medlem

Helt otroligt. På OS-stadion med över 70 000 på läktarna plus alla som tittar. Nerver av stål. Som han levererar.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Haha, Kendricks verkar mer taggad än Mondo på att världsrekordet ska slås. Vilket såklart är kul att se. Tävlingen handlade ju om vem som skulle ta silvret. Guldet var i princip redan klart på förhand, så Kendricks ser sig nog som en vinnare med sitt silver.

Alla tre verkar ju vara nöjda med vad de presterat och stämningen sinsemellan och inne på arenan verkar riktigt grym, och det är klart - vi pratar om de bästa i världen, så om det finns en eller två som är bättre bland över 8 miljarder människor så är det nog ändå en okej känsla. Kul att se både att alla tre engagerar publiken och att publiken hakar på så bra.

signatur

Testpilot
Skrivet av PeTTs0n:

Alla tre verkar ju vara nöjda med vad de presterat och stämningen sinsemellan och inne på arenan verkar riktigt grym, och det är klart - vi pratar om de bästa i världen, så om det finns en eller två som är bättre bland över 8 miljarder människor så är det nog ändå en okej känsla. Kul att se både att alla tre engagerar publiken och att publiken hakar på så bra.

Så är det, men det är ju endast om någon är fullständigt överlägsen som motståndarna står och jublar åt den som är kvar medan tävlingen fortfarande pågår. Tveksam om jag sett någon gång innan.

Att sen vara glad över sin medalj när tävlingen är slut är ju väldigt vanligt, oavsett valör, om man inte gjort bort sig eller hade högre förväntningar. Ara Abrahamian kastade ju OS-medaljen i brottarmattan och lämnade kvar den där om jag minns rätt. 🤔

Medlem
Skrivet av Shadee:

Så är det, men det är ju endast om någon är fullständigt överlägsen som motståndarna står och jublar åt den som är kvar medan tävlingen fortfarande pågår. Tveksam om jag sett någon gång innan.

Att sen vara glad över sin medalj när tävlingen är slut är ju väldigt vanligt, oavsett valör, om man inte gjort bort sig eller hade högre förväntningar. Ara Abrahamian kastade ju OS-medaljen i brottarmattan och lämnade kvar den där om jag minns rätt. 🤔

Tja, alltså jag har även sett det vid löpningar ibland där det varit jämnare - visst är det vanligare bland landsmän då. Men sportslighet och kamratlighet är som tur är inte alltid obefintligt ens när det är så här höga insatser. Känns också som att länderna de tre representerar inte lägger extrem press på dem att uppnå specifikt resultat, så som en del andra länder kanske gör på sina olympier. Gör kanske att de kan hantera det lite mer avslappnat.

Och visst finns det alltid folk som av en eller annan anledning är missnöjda, men det är skönt att se att så inte var fallet här.

Och ja, i viss mån blir det väl lite som att förlora till Michael Phelps eller Usain Bolt när de var aktiva. Det är liksom något man får räkna med. 😅 Phelps medaljrekord är ju helt bisarrt. Närmaste tvåa i den olympiska medaljrankningen har totalt 9st guld (det finns numera 5st som delar på andraplatsen i och med Katie Ledecky, var 4st innan Paris), Phelps har 23st olympiska guldmedaljer... Visst, simning finns förutsättningar att ta i fler än en specifik gren/distans/disciplin (som för Sjöström den här gången), men ändå. Det är ju ingen annan inom simning heller som kommit i närheten.

Skrivet av Shadee:

Där var OS-rekordet klart. Få se vad nästa höjd är. Personligen skulle jag ta fler höjder innan 6,25 för att säkra ett i princip oslagbart OS-rekord.

Edit: Han går direkt på världsrekordet. 6,25 härnäst.

Ahh, killgissningar om något som de få som är bäst i världen pysslar med är alltid underhållande.
Inte ens Mando har obegränsat med energi, och att lägga den som finns på att få bästa möjliga förutsättningar att slå sitt eget världsrekord känns väl som en vettig prioritering när han redan har slagit OS-rekord?
Mycket bygger ju på vad han själv och hans tränare bedömer finns möjlighet till dessutom, något som vi kan drömma om att ha ens en marginell insikt i.

signatur

Testpilot

Har varit flera intressanta dagar och en rätt bra medaljskörd tycker jag.

Vi har Vilma Bobeck och Rebecka Netzler som knep ett OS-silver i 49erFX efter att avancerat till andraplats i slutet av loppet när framförvarande båt gjorde en miss. Inte alls hemma bland seglings-sporterna så vet inte exakt vad
49erFX är för något.

Sarah Sjöström med 2st OS-guld, ena på 50m var mer väntat än 100m där hon inte ens hade planerat att ställa upp. Första svenskan att ta två guld i samma OS tror jag de sa i sändningen. @keffkebab du fick rätt, hon blev verkligen ett stort OS-namn efter guldet på 100m, fick allas ögon på sig och höll för trycket på 50m

Truls Möregårdh i bordtennisen som stod för en fantastisk turnering och förmodligen en av OS mest oväntade medaljer. Fan Zhengdong var dock helt omutlig, gick ej att göra bättre än vad Truls gjorde. Kul att hela landet fick pingisfeber i ett par dagar, som på JO-Waldners tid.

Så Armand "Mondo" Duplantis med sitt historiska stavhopp idag på 6,25. Något som säkerligen komma vara med i OS-historien framöver som en av de bästa prestationerna genom tiderna. Blir det inte bragdguld tycker jag det är en skandal, trots dubbla OS-guld från Sjöström.

Framöver är väl de bästa kvarstående medaljchanserna i herrarnas beachvolley, lagpingis kanske om Truls kan hålla sin höga nivå och vi inte möter kineserna tidigt. Någon medalj i hästhoppning brukar det bli, men där är jag noll insatt.

Handbollen ser knaper ut att få medalj, krävs en bragdmatch mot Danmark för att gå vidare från kvartsfinal. En liten besvikelse med ett så dåligt gruppspel måste jag säga.

I övrigt vet jag inte. Missar garanterat någon/några bra medaljchanser. Det går ju som sagt inte att hålla koll på allt. Vet ni någon mer kvarvarande medaljchans så fyll på bara!

Testpilot
Skrivet av PeTTs0n:

Och ja, i viss mån blir det väl lite som att förlora till Michael Phelps eller Usain Bolt när de var aktiva. Det är liksom något man får räkna med. 😅 Phelps medaljrekord är ju helt bisarrt. Närmaste tvåa i den olympiska medaljrankningen har totalt 9st guld (det finns numera 5st som delar på andraplatsen i och med Katie Ledecky, var 4st innan Paris), Phelps har 23st olympiska guldmedaljer... Visst, simning finns förutsättningar att ta i fler än en specifik gren/distans/disciplin (som för Sjöström den här gången), men ändå. Det är ju ingen annan inom simning heller som kommit i närheten.

Klippt citat för att dra ner på textmängden.

Visst är det så. När man tävlar mot GOAT, oavsett sport, så är det ju silver man tävlar om. Bara acceptera.

Phelps storhet var ju att han var så sinnessjukt bra på flera discipliner i flera distanser. Samt att han orkade simma så mycket på så hög nivå på så kort tid. Det kommer vi nog aldrig se igen tror jag.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Klippt citat för att dra ner på textmängden.

Visst är det så. När man tävlar mot GOAT, oavsett sport, så är det ju silver man tävlar om. Bara acceptera.

Phelps storhet var ju att han var så sinnessjukt bra på flera discipliner i flera distanser. Samt att han orkade simma så mycket på så hög nivå på så kort tid. Det kommer vi nog aldrig se igen tror jag.

Ja, har svårt att se att någon kommer slå det medaljrekordet under vår livstid, det är ju så jäkla långt bortom närmaste konkurrent - det är ju egentligen simning och löpning som det överhuvudtaget finns chans att verkligen plocka medaljer i, där du kan ha en förmåga på flera distanser och discipliner, och både individuellt och i lag.

Svårare med ex. stavhopp, finns inte så många varianter och görs sällan i stafett. 😅

signatur

Testpilot
Skrivet av ShinyGoomy:

Ja, det är kul med lite äldre. Jag höll på med sportskytte ett tag, men har sabbatsår nu, så det är kul att se att jag fortfarande har chans att ta OS-medalj i skytte.

Hästhoppning tror även det finns några äldre med, sen har vi Timo Boll i Tysklands pingislag (som vi möter i nästa omgång). Han var med och slogs mot de klassiska svenska bordtennisspelarna för ~25 år sedan och har hunnit blivit 42-43 typ. Ska inte svära på det här men tror han spelar i högsta ligan i Tyskland fortfarande, vilket är den bästa europeiska pingisligan.

Sen är det väl mest fysiska sporter kvar där man måste vara yngre för att hänga med. Eller? 🤔

Testpilot
Skrivet av PeTTs0n:

Ja, har svårt att se att någon kommer slå det medaljrekordet under vår livstid, det är ju så jäkla långt bortom närmaste konkurrent - det är ju egentligen simning och löpning som det överhuvudtaget finns chans att verkligen plocka medaljer i, där du kan ha en förmåga på flera distanser och discipliner, och både individuellt och i lag.

Svårare med ex. stavhopp, finns inte så många varianter och görs sällan i stafett. 😅

Haha, så sant som det är sagt.

Medlem

Armand duplantis fixar nytt världs under los angeles 2028 och brisbane 2032

Medlem

[quote postid="4535811" userid="2865" name="Shadee"]

/snip

Du glömde Saniel Ståhl, om han får fart på köttet så finns medaljchans.
Samt damerna i handboll, spelar mot Ungern senare idag...kan bli tufft.

Medlem
Skrivet av ShinyGoomy:

Snubben blev en internet-meme sensation här har Hitmans officiella kontot repostat honom

Medlem
Skrivet av Shadee:

Alltså, kommentatorerna verkar helt förbryllade över att han tar 6,10 men vet de inte att det är nytt olympiskt rekord eller har jag kollat fel?

Jag tycker det är helt rimligt att först säkra OS-rekordet och sedan höja det stegvis så långt det går. Dvs även kanske hoppa på 6,15 eller åtminstone 6,20 innan han går för VM-rekordet.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pole_vault_at_the_Olympics

Nästan alla kommentatorer "max" är bedröcvligt dålig, Otroligt dåligt pålästa. Fattar inte att man inte är mer påläst om grenarna dom komenterar.

Medlem

Jag är lite förvirrad. Varför har Nederländerna två beachvolleyboll lag? Hjältarna i Brasilien slog ut dom i Söndags men det verkar som att dom har ett annat lag som ska spela idag. 🤨

signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Skriv svar