Bungie sparkar 17 % av personalen

Robot
Bungie sparkar 17 % av personalen
Medlem

Förstod aldrig då varför Sony köpte Bungie, och nu så förstår jag det ännu mindre.

Dom sa att dom köpte det för live service-kunskapen, men sedan dess så har dom lagt ner utvecklingen av flera live service-spel och sparkar folk.

Att dom sedan betalade nästan lika mycket för Bungie som Microsoft betalade för Bethesda/Zenimax och alla deras studios och IPs gör det hela ännu mera oförståeligt. Och då fick dom fick ju live service-kunskapen från Zenimax Online.

EDIT: Live service, inte F2P.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Förstod aldrig då varför Sony köpte Bungie, och nu så förstår jag det ännu mindre.

Dom sa att dom köpte det för F2P-kunskapen, men sedan dess så har dom lagt ner utvecklingen av flera F2P-spel och sparkar folk.

Att dom sedan betalade lika mycket för Bungie som Microsoft betalade för Bethesda/Zenimax och alla deras studios och IPs gör det hela ännu mera oförståeligt.

At hålla ett live service spel vid liv så länge som Bungie gjort med Destiny 2 är en bedrift som inte många klarat av. Sen ska man inte säga att Bungie är fläckfria när det kommer till sin live service model (och själva innehållet i sitt spel) . Det har varit en riktig bergochdalbana att spela deras spel då det svajat rätt rejält när det kommer till kvalitén.

Förmodar att sparkandet av anställda är en kombination av minskade intäkter och en osäkerhet på att dem kommer öka i framtiden nu när The Final Shape avslutade deras decennium långa campaign.

Ingenting med Destiny 2 är FTP, det är en illusion. Spelet är så splittrat och tråkigt idag att man bävar inför Marathon.

signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag gillade Destiny 1 väldigt mycket men jag som är helt ointresserad av stats, levels, DLCs och multiplayer i spel har gett upp på Destiny sedan länge.

Inaktiv

Bungie använder sig för mycket av FOMO taktiker, tar bort äldre content, skiter i vad community vill ha, är för giriga med alla dessa expansioner och mikrotransaktioner både till höger och vänster...

Det är ett under att spelet har överlevt så här länge.

Har sagt det förut, säger det igen.... aldrig att jag kommer återvända till den gyttjan som är Destiny 2...

Det är ett under att inte Sony tvingar alla Destiny 2 spelare, som fortfarande spelar, att koppla kontot till PSN Network... men de kanske redan är kopplade...

Medlem

Har vid flertalet tillfällen fått suget att spela destiny igen, men varje gång stoppas jag av att så mycket content saknas nu.
Känns som att en av fördelarna med att ha släppt så mycket borde vara att om man köper allt det senaste osv så har man nu en massiv lång story kampanj att spela igenom som har byggts upp under flera år. men istället så känns allt bara upphackat och klumpigt.

Samma problem jag har med moderna WoW, jag älskar att levla i WoW, men jag kan numera inte följa en röd tråd igenom all content, utan det är timewalking osv med snabbare speed, blir själlöst när utvecklarna vill att alla ska till endgame grind ASAP för det är där man uppmuntras att spendera pengar.

Medlem

När jag scrollade Twitter, nej det heter inte X, såg jag en tweet från JayDub tror jag att det var. Hittar inte det nu. Har försökt i ca 20 minuter. Så det kan ha varit någon helt annan. Så inge hat mot JayDumb, Jag menar JayDub. Slant lite där.

Men den tweeten sa "Damn you Xbox Series S for this". Nånting i den stilen.

Synd att bli avskedad från sitt jobb. Har hänt mig också för längesen. Men söker nytt och tar ett jobb medans man söker jobb. Jag hoppas att så många som möjligt får jobb igen snart.

Medlem

Vad informationen pekar emot är; med Sonys uppköp av Bungie så fick Bungie behålla sin självständighet, med klausulen att om de missköter ekonomin så tar Sony över företaget helt. Spel popularitet går upp och ner, Bungie hamnade i en liten svacka och insåg att om de missar en till kvartalsrapport så kan Sony ta över. Då börjar de sparka personal och höja priset på spelartiklar. Vilket fungerade ett kvartal. Sedan upprepas det till nästa kvartal, och nästa. Vilket självklart gör både spelare och anställa arga. De orsakar även skada på uppkommande projekten. Ledningen är villiga att bränna ner företaget för att behålla kontrollen över en hög av aska. Den oansvarigheten visar att Sony verkligen borde ta över.

Medlem

ÄR det så konstigt att företag sparkar anställda.. Bungie är ju klar med Destiny 2. Behöver kanske inte samma personalstyrka längre.. Vist dom håller garanterat slipar på destiny 3 och jobbar på Marathon..

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Vad informationen pekar emot är; med Sonys uppköp av Bungie så fick Bungie behålla sin självständighet, med klausulen att om de missköter ekonomin så tar Sony över företaget helt.

Det blir ju en smått bisarr situation när Sony äger en studio som tänker lägga ner ett projekt och sparka personalen som arbetar med det men Sony vill att projektet ska fortsätta. Sony får ta över projektet, personal och starta en ny studio för att kunna fortsätta arbetet.

Allt för att höjdarna i Bungie inte vill ha kostnaderna på "sina" siffror.

Gen
Medlem
Skrivet av anon_31000:

Bungie använder sig för mycket av FOMO taktiker, tar bort äldre content, skiter i vad community vill ha, är för giriga med alla dessa expansioner och mikrotransaktioner både till höger och vänster...

Det är ett under att spelet har överlevt så här länge.

Har sagt det förut, säger det igen.... aldrig att jag kommer återvända till den gyttjan som är Destiny 2...

Det är ett under att inte Sony tvingar alla Destiny 2 spelare, som fortfarande spelar, att koppla kontot till PSN Network... men de kanske redan är kopplade...

Jag tänkte precis fråga detta - när jag köpte Destiny 2 så lirade jag en kampanj där man levlade upp och samlade på sig nya vapen osv som i vilket MMO som helst (minns att kampanjen var bra). Hörde rykten om att allt det där är borta och att varje expansion tar bort gamla saker, Stämmer det?

Medlem
Skrivet av Margy:

Det blir ju en smått bisarr situation när Sony äger en studio som tänker lägga ner ett projekt och sparka personalen som arbetar med det men Sony vill att projektet ska fortsätta. Sony får ta över projektet, personal och starta en ny studio för att kunna fortsätta arbetet.

Allt för att höjdarna i Bungie inte vill ha kostnaderna på "sina" siffror.

Det är en jättemärklig situation. Advokaterna jobbar nog hårt just nu. Får hoppas kostymnissarna hos Bungie inser att det inte är hållbart

Inaktiv
Skrivet av Gen:

Jag tänkte precis fråga detta - när jag köpte Destiny 2 så lirade jag en kampanj där man levlade upp och samlade på sig nya vapen osv som i vilket MMO som helst (minns att kampanjen var bra). Hörde rykten om att allt det där är borta och att varje expansion tar bort gamla saker, Stämmer det?

The Red War (orginal storyn, base game)
Curse of Osiris (expansion)
Warmind (expansion)
Forsaken (expansion)

Är helt borta / vaulted

Men det är mycket mer som är blivit borttaget...

Vi var ett gäng som ville börja om från början och köra igenom all story, upptäckte att de hade tagit bort expansioner och annan shit som vi hade köpt tidigare... det tog inte många sekunder innan vi avinstallerade spelet igen och vi har aldrig installerat det sen dess... Tror det var en stund efter Lightfall kom, hörde att den tidigare expansionen "The Witch Queen" skulle vara riktigt bra, men inte tillräckligt bra för att läka de såren som uppstod när vi återvände

Förstår inte varför man inte vill bygga ut storyn, så att nya spelare kan spela berättelsen från början till slut... istället för de någon sammanfattning av vad som har hänt, idiotiskt taktik.

Har hört Destiny 2 spelare försvara denna taktik genom att, "Du skulle ha varit där, det var en häftig känsla som bara varande i två veckor" FOMO-taktik i ett nötskal

Medlem

Nej men vad gjorde dom för att bli av med jobbet? Behandlar du kanske din favorit skådespelare som blev av med jobbet på grund av något den gjorde. Kom ihåg att många av dessa arbetare inte gjorde något för att bli av med jobbet. Behandla människor lite mer jämställt det är bara det jag vill att fler borde göra. Och inte favorisera någon speciell för det kan leda till person kult och det är inte bra.

Medlem

[quote postid="4534737" userid="97453" name="Alienshade"]
Nej men vad gjorde dom för att bli av med jobbet? Behandlar du kanske din favorit skådespelare som blev av med jobbet på grund av något den gjorde. Kom ihåg att många av dessa arbetare inte gjorde något för att bli av med jobbet. Behandla människor lite mer jämställt det är bara det jag vill att fler borde göra. Och inte favorisera någon speciell för det kan leda till person kult och det är inte bra. Det är företagen(cheferna)som fungerar så här och inte något speciellt agenda. Det måste folk lära sig någon gång tycker jag.

Gen
Medlem
Skrivet av anon_31000:

The Red War (orginal storyn, base game)
Curse of Osiris (expansion)
Warmind (expansion)
Forsaken (expansion)

Är helt borta / vaulted

Men det är mycket mer som är blivit borttaget...

Vi var ett gäng som ville börja om från början och köra igenom all story, upptäckte att de hade tagit bort expansioner och annan shit som vi hade köpt tidigare... det tog inte många sekunder innan vi avinstallerade spelet igen och vi har aldrig installerat det sen dess... Tror det var en stund efter Lightfall kom, hörde att den tidigare expansionen "The Witch Queen" skulle vara riktigt bra, men inte tillräckligt bra för att läka de såren som uppstod när vi återvände

Förstår inte varför man inte vill bygga ut storyn, så att nya spelare kan spela berättelsen från början till slut... istället för de någon sammanfattning av vad som har hänt, idiotiskt taktik.

Har hört Destiny 2 spelare försvara denna taktik genom att, "Du skulle ha varit där, det var en häftig känsla som bara varande i två veckor" FOMO-taktik i ett nötskal

Tack för svaret...fy fan. Men säg att jag köper Forsaken idag, hur mycket av expansionen går då att spela?
Äger inte Lightfall eller den senaste expansionen och var nära på att slå till på Lightfall för 8€ (trots alla negativa recensionerna).

Medlem
Skrivet av Gen:

Tack för svaret...fy fan. Men säg att jag köper Forsaken idag, hur mycket av expansionen går då att spela?
Äger inte Lightfall eller den senaste expansionen och var nära på att slå till på Lightfall för 8€ (trots alla negativa recensionerna).

Det enda du får av forsaken paketet är tillgång till 20 exotics, 1 raid och 1 dungeon.

1
Skriv svar