Jag älskar spel men är dålig-medelmåttig på det

Medlem
Jag älskar spel men är dålig-medelmåttig på det

Jag älskar spel och har alltid gjort det, idag typ min enda hobby, även om jag tyckte det var roligare förr, när det var simplare och inga onlinekrav eller installation.

Jag har inte klarat ett enda Zelda eller Pokemon spel utan guide, till slut har jag ingen aning om vart jag ska eller ska göra, eller hur jag ska ta mig till ett ställe.

Som att ställa sig vid en fontän, använda något item sen teleportera man sig till nästa tempel, hur skulle man räkna ut det?

Ocarina of time fastnade jag bakom en dörr i en grotta med lava och hittade aldrig hur jag tog mig förbi, Link to the past har jag fått använda guide väldigt mycket.

För 20 år sedan så fastnade jag i God of War 1 i ett rum med en stor platform som rörde sig, försökte i timmar men hittade aldrig lösningnen, Star Fox Adventure kom jag inte så långt innan jag inte visste vad jag skulle göra, även Castlevania spelen till DS, Legacy of Kain Defiance, Resident Evil Remake, där jag använde alla granatkastarskott på trollet? Som jagade en.

Samma med Metroid Prime, till slut sprang jag runt och kolla varenda millimeter av kartan utan att komma vidare

RTS, strategi, bilspel, (undantag Mario Kart), kortspel är jag värdelös på.

Sportspel, jag vet knappt vad en offside är, något med linjen

Fightingspel som street fighter är jag riktigt dålig på, så dålig att jag skallade sönder mitt sprillans nya GBA efter att ha förlorat mot Sagat sådär 25 gånger i rad. (Jag sa till morsan att jag tappade den i golvet)

3D fightingspel som Tekken, Dead or Alive och Soul Calibur är jag mycket bättre på.

Souls spel har jag varken tid eller tålamod till.

Valorant var jag hyfsad på innan jag fick barn, då var jag Guld, nu kommer jag knappt upp i silver.

Det enda jag kan komma på som jag är riktigt bra på är Super Smash spelen där jag så gott som alltid vinner mot kompisarna

När jag och kompisarna spelar CS ligger jag oftast sist i laget.

Några undantag

Gears of war spelade jag ut på Insaine själv och alla Halo spelen på Heroic, Ninja Gaiden hade jag inga problem med.

Snabba Hack & slash brukar jag också kunna spela på svårare svårighetsgrader.

Guitar Hero på Expert, men klarar ungefär 10 sekunder av Through fire & Flames.

Platformsspel är inga problem så länge man inte måste samla allt som i Rayman.

Hur känner ni?

Avstängd

Haha, är ganska medioker själv! Spelar helst på "Story mode" eller liknande där det fokuseras på berättelsen snarare än att fiender ska vara svåra. Är heller ingen completionist utan när jag klarat av huvudhandlingen bryr jag mig inte så mycket i om det är med 85% färdigt eller 100% - även om jag kan kolla om det finns några achievements/trophys som är enkla att knipa så kan jag göra klart något uppdrag till bara för sakens skull. Fastnar jag allt för länge finns det ju alltid guider online (ofta även i playthroughs på Youtube nu för tiden) så fastnar en bortom räddning finns det oftast hjälp att få ändå Spel ska ju vara kul och inte bara jävligt liksom. Så känner jag i alla fall Guitar Hero blev jag nyligen nostalgisk för men skulle aldrig spela på Extreme eller så. Känner inte att det ska vara en tävling utan bara kul

Medlem

Med ett par väldigt specifika undantag så har jag aldrig brytt mig om att vara "bra", och dom flesta av mina spelsessioner slutar som någon form av power-fantasy.

Även när jag spelade olika online-spel som mest så var jag nöjd när min win-rate låg på 50%. Drar varken ner laget eller förhöjer det i genomsnitt utan bara finns med.

Qus
Medlem

Jag är bra på vissa spel, typ reaktionsförmåga som CS.

Men jag är inte så bra på spel heller och är väldigt besviken på att Zelda-spelen på Switch var de svåraste Zelda spelen jag spelat. Det borde ha gått att göra något åt. Frustrerande att inte klara dom.

Releasehästryttare

Ni behöver härdas!

Spela igenom Super meat boy!

Vare gång ni dör så kör 10 piskrapp!

OBS SARKASM!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Haha, är ganska medioker själv! Spelar helst på "Story mode" eller liknande där det fokuseras på berättelsen snarare än att fiender ska vara svåra. Är heller ingen completionist utan när jag klarat av huvudhandlingen bryr jag mig inte så mycket i om det är med 85% färdigt eller 100% - även om jag kan kolla om det finns några achievements/trophys som är enkla att knipa så kan jag göra klart något uppdrag till bara för sakens skull. Fastnar jag allt för länge finns det ju alltid guider online (ofta även i playthroughs på Youtube nu för tiden) så fastnar en bortom räddning finns det oftast hjälp att få ändå Spel ska ju vara kul och inte bara jävligt liksom. Så känner jag i alla fall Guitar Hero blev jag nyligen nostalgisk för men skulle aldrig spela på Extreme eller så. Känner inte att det ska vara en tävling utan bara kul

Känns som man "fuskar" med guide. Kör alltid på normal.

Jag kör nästan alltid normal. Och jag satsar på att få 1000/1000 eller platina om det inte kräver mycket mer än att klara spelet.

Avstängd
Skrivet av Devan:

Ni behöver härdas!

Spela igenom Super meat boy!

Vare gång ni dör så kör 10 piskrapp!

https://ebnhussein.com/wp-content/uploads/2021/08/vcvcvcxxx.j...

OBS SARKASM!

Haha! 🤣

Skrivet av Siegfried:

Känns som man "fuskar" med guide. Kör alltid på normal.

Jag kör nästan alltid normal. Och jag satsar på att få 1000/1000 eller platina om det inte kräver mycket mer än att klara spelet.

Well, personligen är jag mer intresserad av framåtrörelse än att stångas blodig över principer men det är såklart upp till var och en 🫠

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Haha! 🤣

Well, personligen är jag mer intresserad av framåtrörelse än att stångas blodig över principer men det är såklart upp till var och en 🫠

Men jag kör guide på Zelda ändå, annars klarar jag fan knappt första templet 😅

Backloggens befriare

Jag är rätt bra på spel, men värdelös på det mesta annat i livet, så det jämnar ut sig.

signatur

Ad hoc addendum

Avstängd

Jag ser mig själv som bra på spel.
Nått jag känner jag blivigt dålig på äldre dar är strategi som xcom och "FF Tactics liknande" spel men jag gillar dom fortfarande.
FPS är jag inte heller särskillt bra men där kör jag bara VR ist och där är det helt andra förmågor än vara snabb med handen och fingrarna, man får röra hela kroppen ist nästab som "på riktigt"

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Enda gångerna jag har behövt använda guide (vad jag kan minnas) var för Elden Ring och Myst - fast Myst spelade jag när jag var 7-8 år, så det kanske inte räknas.

Skulle annars säga att jag är rätt duktig på spel. Det hjälper nog också att jag gillar alla genrer, från arena shooters till turn-based strategi.

phi
Medlem

Jag är utan tvekan bäst i världen på alla spel men tyvärr är det nog ingen annan som håller med mig.

Medlem

Jag har aldrig kunnat prestera på nått tävlingsinriktat. Är långsam i kroppen, och tänker långsamt också
Har märkt dock att jag ändå presterar bättre än väntat när jag spelar lokal multiplayer med andra numera, men när man spelar online så möter man ju andra som också spelar mycket, och då presterar jag fis direkt. Förr hade jag även för dåligt tålamod för många genrer, det är först på äldre dar jag börjar spela annat än actionspel etc.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Jag har aldrig kunnat prestera på nått tävlingsinriktat. Är långsam i kroppen, och tänker långsamt också
Har märkt dock att jag ändå presterar bättre än väntat när jag spelar lokal multiplayer med andra numera, men när man spelar online så möter man ju andra som också spelar mycket, och då presterar jag fis direkt. Förr hade jag även för dåligt tålamod för många genrer, det är först på äldre dar jag börjar spela annat än actionspel etc.

Jag hade mer tålamod förr, då hade man ju bara skola och fritid, och sjukt långa sommarlov, utan pengar.

Nu är det hus, sambo, 2 barn, heltidsjobb, vänner man knappt hinner träffa, så nu känner jag att tålamodet är mycket sämre. Att spela ut ett hundra timmar långt spel skulle ta nästan ett år.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Jag hade mer tålamod förr, då hade man ju bara skola och fritid, och sjukt långa sommarlov, utan pengar.

Nu är det hus, sambo, 2 barn, heltidsjobb, vänner man knappt hinner träffa, så nu känner jag att tålamodet är mycket sämre. Att spela ut ett hundra timmar långt spel skulle ta nästan ett år.

Har varken hus eller sambo, så jag har nog tid alltid, i alla fall på helgerna.
Men tålamod är väl mer en mentalitet än faktiskt ha eller inte ha tid.

Medlem

Om man ger elden ring 1/10 i betyg så är man väl troligvis ganska dålig och tar ut ilskan på svårighetsgraden. Bara att konstatera att man inte har dom skills som behövs😁
Dock älskade jag varenda sekund av Celeste och spelade igenom det på en helg utan problem.
Det är nog få förunnat att vara bra på alla spel. Själv har jag lärt mej att jag gillar svårt när men man vet vad som ska göras, man måste bara klara det. Är det däremot svårt och man inte riktigt vet vad som ska göras så blir det ragequit. Därför är Elden ring det sämsta spelet som någonsin gjorts i min mening.👎

Medlem

Du säger att du är dålig/medelmåttig på spel men har inga problem med Ninja Gaiden?! Det är ju supersvårt. Du är ju uppenbarligen kompetent i vissa sorters spel.

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Du säger att du är dålig/medelmåttig på spel men har inga problem med Ninja Gaiden?! Det är ju supersvårt. Du är ju uppenbarligen kompetent i vissa sorters spel.

Det var ju såklart utmanande, men inte så jag ragequitade, eller försökte samma boss 200 gånger. Det var Xbox spelet, inte Nes varianten.

Medlem

Lirat sen jag var i 8 års åldern, är 41 nu. Är riktigt bra på spel, har inte haft några som helst problem att klara alla zelda, alla souls-spel och liknande.

Om någon skulle utmana mig i quake1 skulle jag vinna också.

signatur

i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5

Backloggens befriare
Skrivet av theBoosing:

Lirat sen jag var i 8 års åldern, är 41 nu. Är riktigt bra på spel, har inte haft några som helst problem att klara alla zelda, alla souls-spel och liknande.

Om någon skulle utmana mig i quake1 skulle jag vinna också.

@Carl Johansson-Sundelius ska du verkligen ta detta påstående och tiga?!

signatur

Ad hoc addendum

1
Skriv svar