Då var semestern slut

Medlem
Då var semestern slut

På måndag börjar jag jobba igen, och jag har knappt varit på jobbet sedan början av maj då den lille föddes, efter det jobbade jag 2 dagar varannan vecka fram tills semestern så nu är ångesten total. Jag ska jobba 90% så jag är föräldraledig en dag varannan fram tills nyår då det blir mer och sen tillslut helt föräldraledig fram till semestern.

Semester har mest bestått av trötthet och bajsblöjor. Bad med det stora barnet i den uppblåsbara Polen och lite spel när jag orkat.

Med ett barn orkade jag spela ungefär en timme per kväll i sängen, nu har jag faceplantat min psp efter en kvart i sängen typ varje kväll. Men jag har hunnit spela ut 

Yoshis Wolly World

Jitsu Squad

Call of duty Modern Warfare III

Reverie

Bleed 2

Guitar Hero 1

Reverie rekomenderar jag verkligen.

Mest väldigt korta spel, mycket bärbart, jag har nyligen påbörjat Tales of Phantasia men enligt min beräkning lär det vara klart till jul.

Köpt lite konsoler, som jag redan har någon version av. PSP, Wii U, PS2, PS Vita, Xbox Series S, och runt 50 digitala Xbox 360 spel.

Varit hos Kiropraktor, stått på loppis och varit iväg på spelkväll för första gången sedan det lilla barnet föddes.

Tur att det blir mer pengar nu när man börjar jobba iallafall.

Medlem

Oj en timme per kväll lät mycket! Med en 0 åring och 2 åring hemma blir det kanske en timme spel varannan vecka totalt. 🙃

Medlem
Skrivet av baxtex:

Oj en timme per kväll lät mycket! Med en 0 åring och 2 åring hemma blir det kanske en timme spel varannan vecka totalt. 🙃

Det gäller att prioritera

Medlem

Eller så jobbar man inte alls. Att vara med familjen när barnen är små är lyx, inte överkonsumtion och ångest.
Man får göra som vill i livet men att vara medveten om alternativ är hälsosammare än påhittade "måsten". Bli inte en av alla dom som på dödsbädden bittert ångrar sig att de valde bort familjen för pengar.
Att jobba 50% räcker gott och väl när du tänker själv och inte påverkas av alla som vill åt dina pengar och planterar habegär och låtsas måsten.

signatur

-:Observe the masses and do the opposite:-

---------Avoid the mass psychosis----------

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

Eller så jobbar man inte alls. Att vara med familjen när barnen är små är lyx, inte överkonsumtion och ångest.
Man får göra som vill i livet men att vara medveten om alternativ är hälsosammare än påhittade "måsten". Bli inte en av alla dom som på dödsbädden bittert ångrar sig att de valde bort familjen för pengar.
Att jobba 50% räcker gott och väl när du tänker själv och inte påverkas av alla som vill åt dina pengar och planterar habegär och låtsas måsten.

Tyvärr inte alltid ett alternativ att inte jobba alls med dagens räntor och inflation. Sälja huset med några hundra tusen i förlust är inte heller ett alternativ i dagsläget. Min fru är dessutom arbetslös och var det innan barnent så SGI och föräldrapenningen är väldigt låg.

Skrivet av Mr_Qi:

Jaaa, men det finns få andra alternativ till jobbet som kommer betala av på huslånet/hyran.

Men annars håller jag med dig, att jobba bara för att tjäna in så mycket som möjligt är så klart inte det mest sunda. Men det är viktigt att komma ihåg att alla inte har lyxen att kunna gå ner så mycket i tid om tillvaron ska gå ihop i praktiken.

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

Bara lånet och amorteringen kostar oss nästan 12 tusen i månaden. Att jobba 50% är inget alternativ för oss. Förskolan kostar nästan 2000 i månaden, för den enda, sen blir det nästan 2000 till när den andra börjar på förskolan. Sen ska man inte glömma bilen, vatten, el, mat, reperation av huset, barnkläder och alla tillbehör som måste köpas.

Medlem

1688kr för första barnet och 1125kr för andra om de går på förskolan. Det är maxtaxan annars lägre om man tjänar lägre. Jag brukar inte ta längre än 2v sem så får ingen ångest utan sparar resten för att ta ut klämdagar jul o nyår och långhelger, så mycket bättre än ta 4v eller mer.

Medlem
Skrivet av Oppen:

1688kr för första barnet och 1125kr för andra om de går på förskolan. Det är maxtaxan annars lägre om man tjänar lägre. Jag brukar inte ta längre än 2v sem så får ingen ångest utan sparar resten för att ta ut klämdagar jul o nyår och långhelger, så mycket bättre än ta 4v eller mer.

Det är nära 3000kr bara där, + elen så har en lön gått. Sen kommer hemförsäkring, a-kassa, larm, barnkläder, barnförsäkring, aktiviteter för barnen, bilen, drivmedel, telefonräkning, blöjor, mat, lån, amorteringen sen vill man gärna göra något kul också.

Medlem

Vad siffrorna är spelar ingen roll.
Går siffrorna inte runt/ger en ångest whatever så måste man åtgärda det inte stoppa huvudet i sanden.

Vet folk som gnäller som tjänar 100k i månaden, då gör många fel imo.

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Oppen:

1688 kr tills barnet är 3 år, hoppas jag? Annars är det för jävla dyrt med förskola i din kommun.

Dessutom är det generöst med syskonrabatt på det yngsta syskonet, brukar i regel tillämpas på äldre syskon.

Medlem
Skrivet av baxtex:

Det blir bättre med tiden. Jag har tre barn och kan om jag vill trycka in 1 till 2 timmar / dag.
Det händer isf familjen sover och jag orkar och vill. Oftast blir det några timmar på fredag/lördag iaf.
Så jag kan om jag vill spela åtminstone 10 timmar / vecka även under tuffa veckor.

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Oppen:

Jag har länge känt att jag vill nöja mig med 2 veckor semester. Har man inga planer som kräver 3-4 veckor är det lite slös på tid. Bättre då att kunna ta ut några dagar en random vecka i november eller liknande.

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Jag har länge känt att jag vill nöja mig med 2 veckor semester. Har man inga planer som kräver 3-4 veckor är det lite slös på tid. Bättre då att kunna ta ut några dagar en random vecka i november eller liknande.

Håller med. Varit hemma i 6 veckor nu. Mest blivit husunderhåll och stress med barnen. Ser framemot att börja jobba nästa vecka, då börjar min semester på riktigt. Skönt att slippa barngnäll 24/7.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Bara lånet och amorteringen kostar oss nästan 12 tusen i månaden. Att jobba 50% är inget alternativ för oss. Förskolan kostar nästan 2000 i månaden, för den enda, sen blir det nästan 2000 till när den andra börjar på förskolan. Sen ska man inte glömma bilen, vatten, el, mat, reperation av huset, barnkläder och alla tillbehör som måste köpas.

Vår ränta är 15000kr och amortering 6000kr. 😵

Medlem

Har inne på 4:e veckan semester, och har alltså en kvar. Spel jag har klarat av... är noll I spelväg har det dock blivit ett gäng timmar av Contractors Showdown (VR Battle Royale). Vansinnigt smidigt att kunna ta med headset och spela på semestern också. Dessutom betat ytterligare några timmar Cyberpunk. En vacker dag så kanske man blir klar. På detta ett antal timmar Minecraft med sonen. Men med familj och barn kan det vara svårt att få ihop speciellt mycket speltid.

Medlem

Ni vet väl att förskole avgiften är statlig bestämd så samma i alla kommuner. Jag blev idiot förklarad när jag köpte ny BRF fastighet 2021 och band 2 lån på 7 och 9 år med 1.9% och 2.3% ränta.......Skratta nu med 4-5%

Medlem

Har två veckor kvar av semester och inga fler projekt för denna sommar, resten av semestern blir i princip bara promenader och tv-spel... då jag gett mig fan på att beta av en del spel nu i sommar.

Medlem

Som flera andra säger så ska man verkligen inte kasta bort tiden när barnen är små. Vi höll vår dotter hemma tills hon var 2, sen var jag föräldraledig en gång i veckan hennes första år på förskolan. Då betala vi över 10k i hyra och sambon var ett tag arbetslös. Så pengar är inte problemet, bara du prioriterar rätt.

Medlem

Har precis startat min semester. Ska bli skönt, jobbet har varit tungt i sommar.

Medlem
Skrivet av Wolffe:

Så pengar är inte problemet, bara du prioriterar rätt.

Skulle säga tvärtom, pengar är alltid problemet.

I varje fall bör man aldrig dra allas livssituation över samma kam. Fantastiskt att det fungerat för dig, men det betyder inte att alla andra har samma möjligheter.

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Oppen:

Ni vet väl att förskole avgiften är statlig bestämd så samma i alla kommuner. Jag blev idiot förklarad när jag köpte ny BRF fastighet 2021 och band 2 lån på 7 och 9 år med 1.9% och 2.3% ränta.......Skratta nu med 4-5%

Har man ett boende man vet att man ska bo närmaste 9 åren är det kanon att binda så grattis. 😊

Medlem
Skrivet av Oppen:

Ja i 9/10 fall är det idiotiskt men ibland har man tur. Om du nu fortsätter binda resten av livet kommer du högst troligt förlora på det, det är iaf vad statistiken säger.

Medlem
Skrivet av Wolffe:

Som flera andra säger så ska man verkligen inte kasta bort tiden när barnen är små. Vi höll vår dotter hemma tills hon var 2, sen var jag föräldraledig en gång i veckan hennes första år på förskolan. Då betala vi över 10k i hyra och sambon var ett tag arbetslös. Så pengar är inte problemet, bara du prioriterar rätt.

Det beror helt på vad du har i lön, hyra, räkningar och mat är inget man kan trolla bort.

Fulltids fodorabud har knappt lika mycket som en ekonom som jobbar 50%

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Det är nära 3000kr bara där, + elen så har en lön gått. Sen kommer hemförsäkring, a-kassa, larm, barnkläder, barnförsäkring, aktiviteter för barnen, bilen, drivmedel, telefonräkning, blöjor, mat, lån, amorteringen sen vill man gärna göra något kul också.

Vi tittade faktiskt över vårt larm som kostade ca 500kr/månad. När vi sa upp det så kostade hemförsäkringen bara 400kr mer/år.

Så vi investerade i egna kameror och larm istället vilket kostade några tusenlappar i engångskostnad och sparar ca 5500kr/år. Absolut enda skillnaden är att det är vi som får gå in och titta på kameror vad som händer i huset och eventuellt ringa polis/brandkår själva istället för en central.

Bara ett tips!

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Vi tittade faktiskt över vårt larm som kostade ca 500kr/månad. När vi sa upp det så kostade hemförsäkringen bara 400kr mer/år.

Så vi investerade i egna kameror och larm istället vilket kostade några tusenlappar i engångskostnad och sparar ca 5500kr/år. Absolut enda skillnaden är att det är vi som får gå in och titta på kameror vad som händer i huset och eventuellt ringa polis/brandkår själva istället för en central.

Bara ett tips!

Svårt att sitta övervaka sitt eget hus när man är upptagen på jobbet? På mitt jobb är det mobilförbud, på den tiden att jag börjar jobba och att jag ska kolla kamerorna när jag slutar och ringer polisen har de hunnit tömma hela huset 25 gånger om.

Brand ska man ju inte ens prata om, några minuter sen går den inte att släcka längre.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Bara ett tips!

Jag tycker larm är tramsigt. Känner två poliser som säger att det är värdelöst. Brandlarmet kan dock vara bra. Klistermärkena kanske stoppar någon random knarkare men inte mycket mer än så. Proffsen är ändå Klara på några minuter.

Vi har också friköpt larm då förra ägaren (som också var polis förövrigt) köpte det så vi fick med det. Det enda som kostar är simkort för 200kr per år. Brandstationen har vi ca 200m bort så de kan nästan se att det brinner genom fikarummet lol.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Svårt att sitta övervaka sitt eget hus när man är upptagen på jobbet? På mitt jobb är det mobilförbud, på den tiden att jag börjar jobba och att jag ska kolla kamerorna när jag slutar och ringer polisen har de hunnit tömma hela huset 25 gånger om.

Brand ska man ju inte ens prata om, några minuter sen går den inte att släcka längre.

Skrivet av baxtex:

Jag tycker larm är tramsigt. Känner två poliser som säger att det är värdelöst. Brandlarmet kan dock vara bra. Klistermärkena kanske stoppar någon random knarkare men inte mycket mer än så. Proffsen är ändå Klara på några minuter.

Vi har också friköpt larm då förra ägaren (som också var polis förövrigt) köpte det så vi fick med det. Det enda som kostar är simkort för 200kr per år. Brandstationen har vi ca 200m bort så de kan nästan se att det brinner genom fikarummet lol.

Vi resonerade som så att larm är en falsk trygghet, och anledningen till att vi köpte kameror var till stor del för våra djur och inte för inbrott i första hand.

Jag pratade ju inte med poliser men jag jobbar i en bransch som är väldigt säkerhetstung och mina kollegor som jobbar med säkerhet har inte larm själva just pga att det skyddar inget nämnvärt.

Moderator | Testpilot

Jag börjar jobba på Måndag också! Men börjar hålla med om att 4 veckor är väldigt mycket, helst om man inte har mycket planerat eller ens har ork för mycket aktiviteter.

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av baxtex:

Grejen med klistermärken är väl att tjuven ska välja grannen som inte har ett larm istället. Inte ens tjuvar tar väl onödiga risker. Liten risk mot ingen risk att åka fast.

123
Skriv svar