Ryktet var sant: Avowed skjuts fram till 2025
Dom verkar inte ha något förtroende för sitt eget spel, blir nog en flopp.
Kopierar mitt svar från ryktestråden:
Xbox har inte bara sina egna spelsläpp att tänka på, som är ganska många i höst, utan också hur släppen ser ut på Game Pass (massor där också), vilka spel man har marknadsföring för och ett ansvar för sina tredjepartspartners övriga släpp. Ingen tjänar på att det blir för trångt, se Titanfall 2 t.ex. Som plattform så drar man in pengar på tredjepartsspel också och det är jäkligt trångt i tablån i höst.
Microsoft har ju närmat sig ett läge där de har så många studios och spel på gång att de kan hålla och portionera ut spelen där de gör mest nytta. Personligen tycker jag att det är bra, ser fram emot Avowed men ser hellre att spelen sprids ut över hela året och inte koncentreras till de sista tre-fyra månaderna varje år.
Man kan ju inte gärna be tredjepartsutgivare att flytta sina spel, men man kan styra sina egna.
Xbox egna släpp i höst:
Age of Mythology Retold
Avowed
MS Flight Simulator 2024
Call of Duty: Black Ops 6
ARA: History Untold
Indiana Jones and the Great Circle
Towerborne
Shattered Space - Starfield expansion
Vessel of Hatred - Diablo IV expansion
Jump in.
Synd. Gillade verkligen the outer worlds. men bra för mig på sitt sätt, kan bocka av en del i privatlivet och spelmässigt
Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance
Xbox har inte bara sina egna spelsläpp att tänka på, som är ganska många i höst, utan också hur släppen ser ut på Game Pass (massor där också), vilka spel man har marknadsföring för och ett ansvar för sina tredjepartspartners övriga släpp. Ingen tjänar på att det blir för trångt, se Titanfall 2 t.ex. Som plattform så drar man in pengar på tredjepartsspel också och det är jäkligt trångt i tablån i höst.
Microsoft har ju närmat sig ett läge där de har så många studios och spel på gång att de kan hålla och portionera ut spelen där de gör mest nytta. Personligen tycker jag att det är bra, ser fram emot Avowed men ser hellre att spelen sprids ut över hela året och inte koncentreras till de sista tre-fyra månaderna varje år.
Man kan ju inte gärna be tredjepartsutgivare att flytta sina spel, men man kan styra sina egna.
Xbox egna släpp i höst:
Age of Mythology Retold
Avowed
MS Flight Simulator 2024
Towerborne
Nintendo kör ju liknande strategi där de verkar sitta på färdiga spel och sen portionera ut i jämna mellanrum. Tycker det är bra för då får spelen andas och det ges även tid för marknadsföringen.
"Writer and Fighter"
Nintendo kör ju liknande strategi där de verkar sitta på färdiga spel och sen portionera ut i jämna mellanrum. Tycker det är bra för då får spelen andas och det ges även tid för marknadsföringen.
Man kan ju hoppas att dom gör spelet bättre under tiden. Det är frustrerande att spela på PC ibland nuförtiden, när spel släpps vare dom är klara eller inte, bara för att hålla datumet (ser på dig Cyberpunk). Har vi tur så får vi en go release istället för vrede när det väl släpps haha:)
To crush your enemies, see them driven before you and hear the lamentation of their women!
Ja, det är ju det absolut bästa.
Jump in.
Xbox egna släpp i höst:
Age of Mythology Retold
Avowed
MS Flight Simulator 2024
Towerborne
Titanfall 2 konkurrerade med BF och CoD, vilket är samma genre.
Vad konkurrerar Avowed med?
Tror det var mer BF det konkurrerade med, EA släppte båda typ samtidigt och la mer fokus på BF så Titanfall 2 i princip fick kalla handen. Faktum var att EA blackballade Respawn fram tills de gjorde Apex (på helt eget bevåg), och när det blev populärt då blev EA helt plötsligt intresserade av Respawn.
Så det handlar nog mer om att MS inte vill göra en EA och kunna marknadsföra spelet utan att det konkurrerar med andra titlar från deras egna studios.
"Writer and Fighter"
Tror det var mer BF det konkurrerade med, EA släppte båda typ samtidigt och la mer fokus på BF så Titanfall 2 i princip fick kalla handen. Faktum var att EA blackballade Respawn fram tills de gjorde Apex (på helt eget bevåg), och när det blev populärt då blev EA helt plötsligt intresserade av Respawn.
Så det handlar nog mer om att MS inte vill göra en EA och kunna marknadsföra spelet utan att det konkurrerar med andra titlar från deras egna studios.
Precis det jag syftar på, inte så att MS har ett fullspäckat releaseschema med flertal potentiella GOTY där Avowed slåss om samma uppenbara målgrupper.
Vilket möjligtvis kan betyda att deras tilltro till Avowed inte är så jäkla hög. Titta bara på Hellblade 2, vilket de också var sparsamma med PR inför, som inte ens plockar in 100 samtida spelare (som mest) på steam längre och hade en topp på under 4000 vid release(?!).
Xbox egna släpp i höst:
Age of Mythology Retold
Avowed
MS Flight Simulator 2024
Towerborne
Inte konstigt att folk blir oroliga över Avowed när man ser den där listan😅
De kan släppa spelet om tre år för min del då jag redan äger så många spel att nya/fler är ointressant.
Ja speciellt när du har 1000tals spel så behöver du inga nya spel alls
Lite kontext kring Titanfall 2-releasen enligt Jason Schreier:
The same source I cited above told me that Titanfall 2's release timing was entirely Respawn’s decision.
My understanding is that Respawn wanted Titanfall 2 to go head to head against Call of Duty, and that Battlefield 1 was originally supposed to come out earlier (September-ish). But DICE had to delay BF1 and by the time that happened, it was too late to bump back Titanfall 2 because of various marketing deals they’d already put together. So BF1 wound up coming out right next to Titanfall 2, which made nobody happy.
https://www.reddit.com/r/titanfall/comments/amrf7h/jason_schr...
Respawn ville släppa spelet, var inte EAs beslut, men tyvärr blev bf1 försenat därav krocken.
Som jag skrev i posten du citerar så handlar det inte bara om egna releaser eller enbart direkta konkurrenter. Det är summan av alltihop: egna spel, Game Pass releaseschema, marknadsföring, tredjepartsreleaser etc. under en specifik, fullsmockad tidsperiod. Xbox, till skillnad från EA, har en egen plattform att ta hänsyn till.
Jump in.
Ja speciellt när du har 1000tals spel så behöver du inga nya spel alls
Hundratals. Tusentals är släppta bra spel och jag äger inte alla de.
Hundratals. Tusentals är släppta bra spel och jag äger inte alla de.
Ja du behöver inga nya spel med andra ord.
Ja du behöver inga nya spel med andra ord.
Det ska mycket till att jag ska köpa fler spel ja.