Blizzard bygger ett team som ska jobba med AA-projekt

Medlem
Skrivet av GustavA:

Det är därför de bara kan göra AA spel idag. Vänt bara, snart är Blizzard en indiestudio med 3 anställda i en källare i Redmond.

Kanske dem kan producera bra spel igen.

signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av JerkerRaner:

Kanske dem kan producera bra spel igen.

Jag föredrar faktiskt rätt ofta AA spel framför jätteproduktionerna. De blir ofta så stora och komplicerade att spelglädjen försvinner.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Äh vafan, jag hade provat det på dass!

Skrivet av Nomman:

Okej, jag erkänner, det skulle jag med 😅

Skitspel har tagit en helt ny innerbörd.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Jag föredrar faktiskt rätt ofta AA spel framför jätteproduktionerna. De blir ofta så stora och komplicerade att spelglädjen försvinner.

Samma här, kollar mera på indiespel än något annat då dessa oftast är gjorda med mera hjärta.

signatur

Spela spel är kul ibland.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Jönsen:

Lite komiskt att använda Hi-Fi RUSH som exempel, tydligen var ju inte MS nöjda med den prestationen.

Det var inte Hi-Fi Rush som var problemet med Tango. Det var snarare det betydligt dyrare, och relativt mindre framgångsrika Ghostwire Tokyo som sänkte studion. I kombination med att toppnamn lämnade studion och att det inte fanns något mer spel under utveckling ett år efter releasen av Hi-Fi Rush så fanns ingen klar väg framåt. En relativt isolerad studio i Japan, utan spel på horisonten som blöder pengar? Inte jättekonstigt att de ryker när det ska dras in på utgifter.

signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Det var inte Hi-Fi Rush som var problemet med Tango. Det var snarare det betydligt dyrare, och relativt mindre framgångsrika Ghostwire Tokyo som sänkte studion. I kombination med att toppnamn lämnade studion och att det inte fanns något mer spel under utveckling ett år efter releasen av Hi-Fi Rush så fanns ingen klar väg framåt. En relativt isolerad studio i Japan, utan spel på horisonten som blöder pengar? Inte jättekonstigt att de ryker när det ska dras in på utgifter.

Men nu släpptes ju Hi-Fi rush efter Ghostwire, samt att det var på väg att pitcha en uppföljare.

Så du kan inte påstå att där inte fanns spel på horisonten.

Och var det nu så att studion hade stått och bränt pengar i ett år utan att producera något så är det mer ett ledningsproblem än något annat.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Fast du vill inte ha AA spel från stora studios, för då får du bara AA med microtransactions och annat skit. Se, om ett AA-spel från blizzard säljer bra, så kommer de vilja casha in som fan på det och sedan försöka få ut så mycket mer av den typen av spel.

Dessutom kostar AA mer att göra för blizzard än uh, t ex de som gjorde nya Robocop, som är ett AA.

Känns ju dock inte så troligt att det skulle bli så sett till de mindre spelen som kommit från stora utvecklare, speciellt bland Microsofts stall. Pentiment, Grounded, Hi-fi Rush är ju alla spel med bara en engångs kostnad, dessutom hyllad spel på olika sätt. Ser en till andra företag så var ju Dave the Diver ett av förra årets mest hyllade spel, inget extra att köpa där heller.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Jönsen:

Men nu släpptes ju Hi-Fi rush efter Ghostwire, samt att det var på väg att pitcha en uppföljare.

Så du kan inte påstå att där inte fanns spel på horisonten.

Och var det nu så att studion hade stått och bränt pengar i ett år utan att producera något så är det mer ett ledningsproblem än något annat.

Ghostwire Tokyo var ett stort AAA-spel som mer eller mindre floppade, där hamnar studion i problem. Hi-Fi Rush utvecklades vid sidan av ett andra team (alla hjälptes åt dock efter Ghostwire) men hade inte samma ambitioner. Det blev jättebra och relativt framgångsrikt för ett mindre spel, men inget som kunda bära upp studion. Shinji Mikami lämnar studion, inget spel finns under utveckling och där står man naturligtvis och blöder pengar utan några spel på horisonten (pitchar som inte fått grönt ljus är inte spel).

Självklart är det ett ledningsproblem. Studion var i oordning både före och efter att Mikami drog, Bethesda verkar ha haft noll koll dessutom, vilket ju verkar vara ett mönster då även Arkane Austin fladdrade runt utan riktning. Microsoft kliver in med mer hands-on och röjde upp.

Hade det varit bättre om studiorna överlevde? Ja, det tycker jag. Men det är ju ingen välgörenhetsinrättning.

signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Ghostwire Tokyo var ett stort AAA-spel som mer eller mindre floppade, där hamnar studion i problem. Hi-Fi Rush utvecklades vid sidan av ett andra team (alla hjälptes åt dock efter Ghostwire) men hade inte samma ambitioner. Det blev jättebra och relativt framgångsrikt för ett mindre spel, men inget som kunda bära upp studion. Shinji Mikami lämnar studion, inget spel finns under utveckling och där står man naturligtvis och blöder pengar utan några spel på horisonten (pitchar som inte fått grönt ljus är inte spel).

Självklart är det ett ledningsproblem. Studion var i oordning både före och efter att Mikami drog, Bethesda verkar ha haft noll koll dessutom, vilket ju verkar vara ett mönster då även Arkane Austin fladdrade runt utan riktning. Microsoft kliver in med mer hands-on och röjde upp.

Hade det varit bättre om studiorna överlevde? Ja, det tycker jag. Men det är ju ingen välgörenhetsinrättning.

Jag misstror dig inte men vart hittar man att Ghostwire floppade? Siffrorna på spel som finns på Game Pass blir så jäkla konstiga, 6 miljoner spelare behöver ju faktiskt inte betyda så jäkla mycket men spelet släpptes väl även på PS och steam etc.

Självklart är det ingen välgörenhet men Hi-Fi rush var väl ändå ett av om inte det Xbox spel som fått bäst betyg och blivit mest hyllat under current gen? Man kan ju faktiskt investera för framtiden också, nedläggningen kändes som en extremt kortsiktig lösning.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Jönsen:

Jag misstror dig inte men vart hittar man att Ghostwire floppade? Siffrorna på spel som finns på Game Pass blir så jäkla konstiga, 6 miljoner spelare behöver ju faktiskt inte betyda så jäkla mycket men spelet släpptes väl även på PS och steam etc.

Det började med att det enbart släpptes på PS5 och PC, till ljumma betyg (75 MC) och sålde halvdant (500k på Steam, oklart på PS av vad jag kan hitta. Bristen på försäljningssiffror brukar vara ett tecken i sig..), ett år senare släpps det till Xbox med en halvkass port. Även om många spelade det på GP så gjorde det inget större avtryck.

Skrivet av Jönsen:

Självklart är det ingen välgörenhet men Hi-Fi rush var väl ändå ett av om inte det Xbox spel som fått bäst betyg och blivit mest hyllat under current gen? Man kan ju faktiskt investera för framtiden också, nedläggningen kändes som en extremt kortsiktig lösning.

Jag håller med dig, jag hade hellre sett att man investerade i framtiden för Tango. Hi-Fi Rush visade på stor potential. Mycket trist.

signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Man kan ju faktiskt investera för framtiden också, nedläggningen kändes som en extremt kortsiktig lösning.

Jag skulle tro att Xbox-avdelningen var tvungna att kapa kostnader och då tog man de studior som var längst ifrån att ha något nytt klart.

Tango och Arkane Austin var helt enkelt i en situation där de var många år från ett nytt spel och då var de enklare att lägga ner än studior som kommit mer än halvvägs till release.

De hade bara gett mer minus i siffrorna de närmsta åren men visst är det ett kortsiktigt sätt att förbättra siffrorna.

Medlem

Det ska tydligen va bra lön på Blizzard (och andra AAA-företag)

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Med tanke på att det är Activision Blizzard (och allt de äger) som vi pratar om här så finns det inga tveksamheter kring mina förhoppningar.

Medlem

En vända med Warcraft 4, där de sammanfattar hela WoW i en form av epilog, samtidigt som själva fokuset ligger på att bygga upp en prolog för Warcraft framtid. De kan t.o.m använda släppa ett Warcraft 5 ifall de behöver tiden till att släppa en riktig uppföljare till WoW; en tvåa som lorewise borde utspelat sig efter Legion (som egentligen borde släppts efter WotLK), istället för allt efterföljande strunt.
Det är vad jag hade velat se…en dröm som är lika sannolikt som att jag får världsfred i julklapp.

Det jag inte skulle förvåna mig är att vi istället får se är en urmjölkning av allt de någonsin gjort i mobilformat…förutom Diablo: Immortal som får en uppföljare istället.

Medlem
Skrivet av Ender:

En vända med Warcraft 4, där de sammanfattar hela WoW i en form av epilog, samtidigt som själva fokuset ligger på att bygga upp en prolog för Warcraft framtid. De kan t.o.m använda släppa ett Warcraft 5 ifall de behöver tiden till att släppa en riktig uppföljare till WoW; en tvåa som lorewise borde utspelat sig efter Legion (som egentligen borde släppts efter WotLK), istället för allt efterföljande strunt.
Det är vad jag hade velat se…en dröm som är lika sannolikt som att jag får världsfred i julklapp.

Det jag inte skulle förvåna mig är att vi istället får se är en urmjölkning av allt de någonsin gjort i mobilformat…förutom Diablo: Immortal som får en uppföljare istället.

Lycka till med den, Loren i WoW är så bloated att det nog inte finns nån som har koll längre Tidsresor hit, tidsresor dit, Person X gör Y men det märks inte förren X men bara om Z osv

Gnällkuk
Skrivet av Komured:

Lycka till med den, Loren i WoW är så bloated att det nog inte finns nån som har koll längre Tidsresor hit, tidsresor dit, Person X gör Y men det märks inte förren X men bara om Z osv

Prequel eller så får man börja om i framtiden efter att "allt gått åt helvete" typ.

signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av GustavA:

Håller med.
Spelar just nu Spiderman Remastered och tycker det är helt ok. Men inget batman direkt.
Men snacka om en massa utfyllnad och plotter.
Känns som det är standard i många AAA produktioner.

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Ender:

Någon på Blizzard gjorde ett uttalande i en intervju för några år sedan att de skulle ignorera wow loren helt och hållet om de utvecklade ett Warcraft 4. Det är väll ett alternativ med.

Medlem
Skrivet av Komured:

Skrivet av trickeh2k:

Prequel eller så får man börja om i framtiden efter att "allt gått åt helvete" typ.

Skrivet av Pzyber:

Någon på Blizzard gjorde ett uttalande i en intervju för några år sedan att de skulle ignorera wow loren helt och hållet om de utvecklade ett Warcraft 4. Det är väll ett alternativ med.

Exakt, men önska kan man ju alltid 😂 Det ni säger var lite det jag menade…ett WC4 måste ju ändå ha en anknytning till loren för att vara samma spel, men loren under WoW har ju spårat ur så långt så det knappt går att bygga på den längre utan att fortsätta dumheterna. Jag hade nog gärna sett någon typ av reset i loren, där de kommande expansionerna leder fram till en Cataclysm av något slag som får expansionen med samma namn att blekna. En dystopisk händelse som nästintill förstör Azeroth, och att raserna och civilisationerna som befolkar henne reduceras teknologiskt århundraden tillbaka.

Spelen i sig är och har varit fantastiska, men p.g.a WoW’s överexponerade livslängd så har allt de var Lore-mässigt sätt mjölkats ur till oigenkännlighet. Det hade varit helt fantastiskt att se en nystart av ett underbart universum som förpassar de senaste årtiondena till spelens historia.
Sedan krävs det ju både kompetens och vilja för att verkligen skapa något bra utav det hela, istället för ett WarCraft: Immortal.

Medlem

Warcraft
Reboot

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Ender:

Exakt, men önska kan man ju alltid 😂 Det ni säger var lite det jag menade…ett WC4 måste ju ändå ha en anknytning till loren för att vara samma spel, men loren under WoW har ju spårat ur så långt så det knappt går att bygga på den längre utan att fortsätta dumheterna. Jag hade nog gärna sett någon typ av reset i loren, där de kommande expansionerna leder fram till en Cataclysm av något slag som får expansionen med samma namn att blekna. En dystopisk händelse som nästintill förstör Azeroth, och att raserna och civilisationerna som befolkar henne reduceras teknologiskt århundraden tillbaka.

Spelen i sig är och har varit fantastiska, men p.g.a WoW’s överexponerade livslängd så har allt de var Lore-mässigt sätt mjölkats ur till oigenkännlighet. Det hade varit helt fantastiskt att se en nystart av ett underbart universum som förpassar de senaste årtiondena till spelens historia.
Sedan krävs det ju både kompetens och vilja för att verkligen skapa något bra utav det hela, istället för ett WarCraft: Immortal.

Bobbe the Orc wakes upp and everything was just a dream, Vol'Jin is still alive!

12
Skriv svar